Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maries

Maries

29-10-2008 om 10:18

Is een konijn echt leuk en niet zielig?

Al heeeeel lang wil mijn dochter(7) zo graag een konijntje. Maar ik vind het eigenlijk heel zielig, zo'n konijn in een hokje, bovendien denk ik dat het stinkt, en ik ben bang dat de leukigheid er snel af is voor een kind. En we hebben ook 3 katten, da's misschien stressen voor zo'n konijn als die buiten voor het hok gaan kijken.

Maar is dat allemaal wel zo? Wat zijn jullie beweegredenen geweest om een konijn te nemen en blijft het leuk voor de kinderen en vinden jullie het niet zielig?

groetjes van Maries

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime

Maxime

29-10-2008 om 11:09

Zielig

Hoi,

Ik vind een konijn in een te klein hok wel zielig, dus áls ik al zo'n beestje zou nemen, dan zou ik ook een megagroot hok willen, zodat het beestje nog wat kan rennen. Ik weet niet of het konijn er blij mee zou zijn als er nog een soortgenoot in het hok zit (en dan niet om te fokken, dus 2 vrouwtjes bijvoorbeeld) dan zou ik dat doen. (mits ze elkaar niet aanvallen, dat zou ik dan navragen/uitzoeken, want je moet geen 2 kemphanen krijgen natuurlijk)

Maxime

n.b. zelf wel ooit 2 muizen gehad, met een groot hok waar ik zelf een doolhof van lego in had gebouwd. Erg leuk..alleen mijn moeder was er niet zo blij mee, die moest het hok schoonmaken. (vraag me af waarom ik zelf niet aan het werk gezet werd, ik vond het allemaal wel best natuurlijk ;-0))

Ja zielig

als ze in een hokje zitten.

We hebben 2 cavia's die nu op zolder wonen in een binnenhok, ideaal vind ik het niet. Ze waren veel blijer in de zomer op het gras.

Konijnen moeten gewoon lekker kunnen graven en springen vind ik. Ik zou eerder voor een hamster of cavia's gaan op die leeftijd, konijnen kunnen ook wat moeilijker zijn met optillen en aaien.

tonny

tonny

29-10-2008 om 12:37

Neem alleen huisdieren

die je zélf leuk vindt. Kinderen zijn er meestal op een bepaald moment op uitgekeken, dat is nu eenmaal zo.

Neem twee konijnen, een ruim hok en een ren waarin ze kunnen graven - dan is er niets zieligs aan, ook niet als de kinderaandacht afneemt.

Katten en konijnen hebben niet veel met elkaar, zover ik het gemerkt heb. Een konijn kijkt wel zo van 'hee, een andere viervoeter aan de andere kant van het gaas' maar het katje kijkt niet terug.

tonny

Inderdaad

Wij hebben ook een konijn, hij zit buiten. Hij is heel vrolijk en lief.
We hebben een standaard hok gekocht. Mijn man heeft in de zijkant een vierkant gat gemaakt waardoor het konijn via een plankje in de zelfgebouwde ren kan komen.
Zelf besteden wij ook veel aandacht aan het konijn, je moet kinderen echt begeleiden bij de verzorging.Konijnen zijn wat sterker dan cavia's. Hamster slapen veel overdag, ik vind hamsters leuker voor volwassenen.

Damajo

Juno

Juno

29-10-2008 om 13:53

Konijn

Ik heb meerdere konijnen gehad maar nu eindelijk een leuk en makkelijk konijn. Het is een 'holland lop' bunny. Hij woont samen met cavia wat heel goed gaat en het is zelfs beter voor konijnen om een vriendje te hebben zoals bij de meeste dieren. Elke dag mag die even los en dat gaat goed met de katten ik heb ze dat geleerd. Maar kinderen zijn kinderen en vaak willen ze zo graag een huisdier maar kijken er niet meer na om zogauw die er is.

anna

anna

29-10-2008 om 16:00

Kijk eens

op de site van bunnybin.nl.Daar staat veel goede informatie.

Een konijn is een groepsdier, een konijn alleen is echt heel zielig. neem een buitenhok, met nachthok en een ruime ren, met een gedeelte harde ondergrond en een gedeelte zand, zodat ze ook kunnen graven. Uiteraard wel er helemaal gaas onder doen, zodat ze niet kunnen ontsnappen.

Lidwientje

'Een beest in een hok wordt saai.'

Een tak ook?????

Nou ja, die kwijnen in ieder geval niet weg bij gebrek aan aandacht, en gaan ook redelijk snel weer dood als je er geen zin meer in hebt.....

Ingrid

reina

reina

30-10-2008 om 07:07

Wij willen altijd minstens 2 konijnen bij elkaar hebben, dan is het gewoon heel leuk om naar te kijken, zeker als ze de ruimte hebben, kunnen graven etc..

2 konijnen

Gaat vaak fout! 2 mannetjes maken elkaar letterlijk af, 2 vrouwtjes gaat ook niet. Tenzij je de konijnen laat steriliseren moet je dit echt niet doen. Ik heb het zelf met 2 mannetjes meegemaakt, 1tje is teruggegaan naar de kinderboerderij. Overigens hebben ze op de kinderboerderij hele leuke konijnen, die vaak kinderen al gewend zijn en dus niet zo schrikkerig zijn.
Oh ja, nog een optie is een mannetjes en vrouwtjes konijn samen, dit gaat ook altijd goed0

Maries

Maries

30-10-2008 om 10:37

Geen konijn

Nee, ik ben er nu wel uit, geen konijn voor ons.
(ik heb dit topic trouwens gestart als Fleur, maar ik had per ongeluk ingelogd met oude account)Ik ben dus Maries, ha ha!

Ik vond het wel een goed van tonny dat je alleen huisdieren moet nemen als je ze zelf ook wilt. Niet dus. 1 Konijn is sowieso zielig, dan zouden het er 2 moeten zjin, en een groot hok, en we hebben al niet zo'n grote tuin. Nee, dochter zal het met haar knuffelkonijn moeten doen. Ze zal er wel geen trauma's aan overhouden

AnnemiekB

AnnemiekB

31-10-2008 om 15:41

Wij hebben kees!

HOI !
Ik wil toch nog even reageren, gewoon omdat ik zo blij ben dat we sinds een maand Kees in huis hebben.
Het is inderdaad waar dat je er alleen aan moet beginnen als je het zelf leuk vind.
Voordat we kinderen hadden, hadden mijn man en ik diverse konijnen en cavia's, op een flat !
En iedere avond zette we een heel parcour uit, en liep het hele spul los.
Nu hebben we sinds 3 jaar een poes en wonen we ruimer.
Mijn dochter begon over een konijn, en ik vind dat al jaren leuk. Dus wilde ik er 1 die groot was en een lief ras.
Ons konijn (een franse hangoor) komt van de fokker, is lief en zindelijk.
Hij heeft buiten een heel groot hok (speciaal besteld, want overal verkopen ze kleine hokken) en hij loopt een paar keer per dag een paar uur los. Hij komt en gaat via het kattenluik en doet alles op de bak in zijn hok. Ik heb nog nooit een keutel of plas ergens anders gevonden.
Onze poes was eerst bang voor hem, maar ze snuffelen nu aan elkaar. Kees is dan nu ook van formaat "kleine hond".

we zijn helemaal gek met hem en mijn dochters zijn heel trouw in de verzorging, 2x per week gaat zijn plasbak in de verschoning, en op zaterdag is zijn hele hok aan de beurt.

Ik wou alleen maar even mijn positieve verhaal kwijt, mocht je in de toekomst er nog eens over nadenken, dan zou ik zeker via een fkker kopen, ze zijn dan handtam. In een winkel worden ze nauwelijks geknuffeld.
kees is mijn 10e konijn, dus ik heb al verschillende karakters meegemaakt

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.