Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

is er een brandweerman/brandweervrouw in de zaal?

We hadden hier thuis een discussie over het afsluiten van de voordeur. Ik heb een lat-relatie maar slaap dus wel zo nu en dan in het huis van mijn vriend. Hij sluit de voordeur af en de sleutel ligt in de keuken in een keukenlaatje. (andere ruimte dan waar de voordeur is). Ik zei dat ik dat heel onprettig vond, als er brand komt, kunnen we gewoon het huis niet uit, in het stikdonker (stel er is zware rook) dan kan ik echt die sleutel niet op de tast vinden. Ik zei, kan je die sleutel niet in de deur laten (wel op slot gedraaid). (in de deur zit een lang  hoog raam van 20cm breed, 3 laags glas) en mijn vriend zegt dus, 'nee, want dat is inbraak gevoelig, je sleutel in de deur laten) terwijl ik denk, dat gaat een inbreker echt niet geruisloos lukken, dat ruitje in te slaan en mijn zijn handen gaan voelen of er een sleutel in de deur zit  en hem omdraaien(je kan dat niet zien van buitenaf) Hij heeft wel brandmelders in huis (het is een gloednieuw nieuwbouwhuis) De sleutel naast de voordeur aan een haakje hangen (buiten het zicht van dat raampje, van buitenaf) wil hij ook niet.
Stel ik me aan of niet?


Ik zou een extra sleutel laten maken en deze op je nachtkastje leggen. En deze sleutel alleen gebruiken in geval van nood.  

Nee, je stelt je niet aan. Ik ben geen brandweervrouw, maar mijn vader was beroepshalve betrokken bij brandpreventie en daar heb ik een tikje van meegekregen.

Het kan snel gaan bij brand, zeker ook met rookontwikkeling, en je wilt niet in het huis naar de sleutel moeten zoeken. De keuken is bovendien de plek waar volgens mij het vaakst brand uitbreekt, dus als je ergens de sleutel niet moet bewaren is het daar, zou ik denken.

Sleutel aan een haakje naast de deur lijkt mij veruit de veiligste oplossing. Ik snap dat hij de sleutel liever helemaal verstopt, maar als er wordt ingebroken dan moet je daarna toch de sloten vervangen.

Alternatief is dat je een sleutel aan een touwtje om je nek oid draagt als je daar bent.

Overigens: brandweerkorpsen geven vziw vaak ook veiligheidsvoorlichting. Jij en/of je vriend kunnen dit misschien ook daar even vragen. Maar ik denk dat ook de brandweer je gelijk gaat geven.

Groeten,

Temet

Ik ben het eens met jou. Helaas ben ik geen brand expert. Thuis heb ik er geen moeite mee. Sleutel ligt altijd op een goed bereikbare plank die ik blind vind. Alleen op vakantie wil ik liefst de deur open. Van het slot. En als het van man toch op slot moet wil ik de sleutel in het slot inderdaad om dezelfde reden als jij

Bij ons hangt de sleutel naast de deur aan een schroef. Sleutel is niet te zien van buitenaf. 

En onze autosleutel ligt in de hal. Dit op advies van de politie. Bij mijn ouders is er ooit ingebroken en heeft iemand de auto meegenomen. Zij hoorden toen van de politie dat auto's vaak op bestelling  gestolen worden. Leg je de sleutel daarom direct op grijpen neer dan vertrekken ze gelijk weer. Bij mijn ouders zijn ze op zoek gegaan naar de sleutel terwijl ze zelf in bed lagen en de inbrekers hoorden. Gelukkig lag de sleutel in de kamer en waren ze zo weer weg. Bij ons ligt sindsdien de autosleutel in het fietssleutelbakje in de hal (hoewel ik betwijfel of iemand een toyota prius op bestelling komt stelen). 

Wij hebben de voordeur niet op slot maar op de knip. Die kun je dus altijd snel en makkelijk van binnenuit openmaken. 

Theoretisch, als je een ruitje inslaat,  kun je de deur dan ook van buiten open krijgen. Maar daar maak ik mij niet echt druk over eerlijk gezegd.

https://www.asphalia.nl/hoe-verlaat-u-zo-snel-mogelijk-uw-huis-bij-brand-enkele-tips/

Vraag het nog een keer want soms is zo'n verzoek eerst 'nee' maar later, als de informatie ingezonken is en het belang duidelijk geworden, kan het ook 'ja' worden.

Zeker heb ik hier de sleutel in de voordeur. We hebben geen ruitje. Maar ik check ook ALTIJD of er geen schoenen in de gang dwars liggen. Brand is geen grapje.

Hier ben ik ook in getraind voor de BHV, en als waarnemer of locatiebeheer.

En anders inderdaad zorgen voor een eigen sleutel als iemand het belang er niet van inziet.

Hier sleutels altijd in de deuren, mijn kinderen en ik zijn veel kostbaarder dan alles wat een dief zou kunnen stelen. Ook al is er al twee keer ingebroken, en heb ik zelf nog nooit brand gehad (wel thuis een keer vroeger).

Voor mijn werk doe ik veel met veiligheid, niet specifiek brandveiligheid. Sleutel in de keukenla is echt geen optie. Kans is gewoon erg groot dat je daardoor niet op tijd de deur uit bent. Toen wij 5 jaar geleden naar dit huis verhuisden heb ik mede om die reden een knip op de deur laten zetten. Zonder sleutel is de deur toch goed dicht. 

Overigens, als je vriend bang is voor inbraak door het breken van een ruitje - dan is het fijn dat het ruitje kapot is, dan heb je tenminste sporen van braak. Dan krijg je tenminste iets vergoed van de inboedelverzekering...

Ik snap dat het plaatsen van een knip op de deur niet zomaar geregeld is. Dus ik zou een sleutel in de buurt van de voordeur opbergen, bv. een haakje in de buurt van de voordeur en dan daar de sleutel ophangen.

Als het een cilinderslot betreft raad ik je aan een SKG*** antikerntrek cilinderslot met knop aan te schaffen. Die kun je van binnen openmaken zonder sleutel.

Sleutel in de deur. Als kind is wezen stappen (iets van vroeger 🙄) dan hangt die sleutel binnen aan een haakje zodat de deur wel van buiten geopend kan worden.

Zo'n knip op de deur, of zo'n kettinkje... is dat dan brandveilig als de brandweer de deur wil forceren? Of lukt dat sowieso niet met zo'n moderne deur?

Voor werk geef ik cursussen op het gebied van veiligheid en dan krijg je toch zo'n tic mee dat je dat thuis toepast. Ik heb op de deur een knip. Mijn sleutel steekt 's nachts vaak in het slot aan de binnenkant. Mocht er ingebroken worden, dan komen er sowieso nieuwe sloten. Vanuit buiten is dat niet zichtbaar. Ik heb wel glas in de voordeur, maar dat is met folie afgeplakt waardoor je er niet doorheen kunt kijken. Als dieven binnen willen, komen ze toch wel binnen. Een haakje naast de deur is ook zeker een optie. Zeker als je met meerdere mensen woont en er ook wel eens 's avonds laat, 's nachts of 's ochtends heel vroeg iemand thuis komt. Bijvoorbeeld je partner of jijzelf die wel eens avond- of nachtdiensten werkt of een puberkind dat is gaan stappen. Met een sleutel in de deur kan dat niet. Voor brand is het ook handig om vluchtwegen te bedenken. Hier is bijvoorbeeld de meterkast naast de voordeur. Als daar brand is, kun je er daar niet uit en is het handig om bij de achterdeur ook een sleutel te hebben. Onderschat rookontwikkeling niet. Je ziet echt vrijwel niets en de kans dat je in paniek raakt is behoorlijk groot. Ook rondslingerende voorwerpen op de trap of in de gang zijn dan gevaarlijk want je ziet het niet. En in het donker is het ook niet bepaald handig.
Bij brand ga je zo snel mogelijk naar buiten, dus tijd om een sleutel te gaan zoeken in de keuken is er niet. Als je boven bent en er is beneden brand, spring je desnoods uit het raam. 

Wij hebben een sleutel aan de trapleuning hangen. Trapleuning is niet te bereiken van buitenaf en de sleutel past zowel op de voor als op de achterdeur.
logees krijgen dit ook altijd te horen. Trap is verder altijd leeg en de doorgang naar zowel voor als achterdeur is vrij.
Een knip op de deur vind ik lastig: toen familie de knip er eens op had gedaan en een van de kinderen in een noodsituatie naar binnen moest, moest alles opengebroken worden... En met kleine kinderen of enthousiaste huisdieren: een knip  bovenin (maar dat is dan weer minder inbraakwerend)...

_Anoniem_

_Anoniem_

16-04-2021 om 10:57 Topicstarter

Ik denk dat ik hem deze berichtjes maar eens laat lezen, snap het eigenlijk ook niet goed van hem, hij is ook bhv'er op zijn werk, dus hij zou dit toch ook belangrijk moeten vinden?

Welnu; dan een speciaal bericht aan 'hem' (en dat natuurlijk ook jou geldt): het vervangen van een cilinderslot door een antikerntrek cilinderslot met knop en een SKG*** certificering is heel goed zelf te doen. Kijk maar eens op YouTube onder 'vervangen cilinderslot buitendeur'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.