Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jaloezieën reinigen

In zo'n advertentieblad van AH stond laatst een jaloezieënreiniger. Perfect, dacht ik, om mijn jaloezieën eens een keer grondig mee aan te pakken. Helaas bleek bij de AH XL hier in de buurt dat het ding de schappen nooit heeft gehaald en in de advertentiefase is gesneefd.

Dus... hoe maak je je jaloezieën het beste schoon? Als je het een beetje bijhoudt is een stofdoekje vast genoeg, maar hier ben ik de 'beetje stoffig'-fase wel voorbij. Man heeft ze een hele tijd geleden eens schoongemaakt met water en schoonmaakmiddel, maar ze lijken sindsdien alleen maar nog sneller stof aan te trekken. Wat is de gouden tip?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

11-10-2011 om 14:00

Ja, dichtdoen en beetje afrossen

Ik doe dat als ik de ramen ga doen (= eens per jaar, of hooguit 2x per jaar). Ik doe de luxaflex dicht en neem ze gewoon van links naar rechts van boven naar beneden af met een doekje met wat allesreiniger of zo. Ze worden er een heel stuk frisser van en dat verschil zie je. En voor de rest: niet te kritisch wezen.

Margje

ChrisH

ChrisH

11-10-2011 om 14:26 Topicstarter

Afrossen

Afrossen. Ha ha, dat klinkt wel een beetje als mijn stijl van schoonmaken. We hadden natuurlijk ook nooit voor witte exemplaren moeten kiezen. Afnemen met een doekje moet je dan echt wel een paar keer herhalen wil niet alles bruingevlekt opdrogen.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

11-10-2011 om 14:35

Ik ros wel een beetje

Ik schreef beschaafd: afnemen. Maar ik ros wel een beetje, anders krijg je die muggenpoep er ook niet af. Je moet wel uitkijken dat je niet blijft haken achter de uiteinden van de jaloezieen, anders gaan ze ombuigen.

Ook belangrijk: doe dit klusje vóórdat je de ramen doet (van binnen). Niet andersom.

Margje

Sancy

Sancy

11-10-2011 om 20:11

Hier

ik heb laatst voor het eerst in 4 jaar de jaloezieën schoongemaakt. Het hangt van de lengte af, maar ik heb het gewoon eerst dichtgedraaid en besproeid met een allesreiniger, en daarna de spons erover gehaald (en dan rossen . Toen heb ik de jaloezieën helemaal opgetrokken en uit de houder getild, boven in de badkuip gezet en het reinigingsmiddel afgespoeld met de sproeikop. Terwijl het ding stond uit te druipen heb ik de ramen gewassen.
Het bleken toen geen crèmekleurige maar offwhite jaloezieën te zijn

Hugnyt

Hugnyt

12-10-2011 om 10:16

Droogmolen

Hallo,
toen ik het ook enorm zat was die vieze troep op de luxaflex, heb ik ze eraf gehaald en met die harde bovenkant op de uitsteeksels van de droogmolen op gehangen. Dan de luxaflex helemaal naar beneden, zodat ze uithangen zeg maar(snap je het?) Dan kun je enorm kliederen/ nat boenen/ rossen en afsproeien met een tuinslang of bekertjes water. Dan laten drogen en ze zijn weer als nieuw.
Succes

ChrisH

ChrisH

12-10-2011 om 10:49 Topicstarter

Besef

Bedankt voor jullie tips! Ik besef dat ik door de vraag hier te stellen mijzelf ook min of meer heb verplicht die jaloezieën op zeer korte termijn te gaan schoonmaken.

Nog even moed verzamelen.

Chris

Moontje

Moontje

12-10-2011 om 11:38

Regelmatig

Ik doe het regelmatig, omdat het anders een veel zwaarder karwei wordt en je snel je lamellen beschadigt doordat ze ombuigen bijv.
Ik sluit de luxaflexen met de bolle kant naar boven, en zuig ze eerst helemaal af met zo'n borstel opzetstuk op de stofzuigerslang. Niet keihard zetten maar zo kun je de stof die erop ligt goed opzuigen.
Daarna sop ik hem met een licht vochtige doek, van dat vezelspul. Hoe langer je wacht, hoe meer werk het zal zijn! En als je rookt is het nog erger.

ChrisH

ChrisH

12-10-2011 om 14:56 Topicstarter

Gedaan!

Eerst met de stofzuiger het stof eraf gezogen (goede tip Moontje!). Dat was voor de luxaflex in de slaapkamers goed genoeg. Die in de badkamer vergde wat meer werk. Ik heb ze dus eerst gestofzuigd, en daarna afgenomen met een vochtige doek en een droge microvezeldoek. Was minder werk dan ik dacht. Daarna moest ik wel het badkamerraam wassen, maar goed is dat ook weer eens gebeurd.

Nogmaals dank voor de tips!

Chris

En houten jaloezien?

daar nog een speciale behandeling/tip voor?
Zijn 2 jaar geleden in nieuwbouwhuis komen wonen en (bloos) sindsdien nog niet schoongemaakt. Moet nooooodig gebeuren maar zie er tegenop. Vooral die in de keuken (4 stuks). In vorige huis heb ik ze 2 x in bad gedaan maar met hout lijkt me dat niet echt een strak plan

Houten jaloeziën

Ik heb ze niet maar als ik ze zou moeten schoonmaken zou ik een vochtig doekje met parketreiniger gebruiken. Als ik overigens twijfel over welk schoonmaakmiddel ik veilig kan gebruiken en geen zin heb in dure investeringen gebruik ik altijd afwasmiddel. Ontvet prima en is niet agressief.
Ik heb wel plastic jaloeziën en ik gebruik altijd 2 washandjes om ze schoon te maken. Eerst èèn vochtig en daarna gelijk de droge erachteraan.

Als ik dit lees..

Denk ik terug aan mijn jarenlange bijbaantje in de thuiszorg
En alleen daarom al zou ik die dingen in de fik steken! Aahhh, zo deprimerend, al dat terugkerende stof en vet.

Voor hout lijkt schoonmaakazijn me ook een optie?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Jaloezieën - nooit meer!

vervelende krengen! Dan nog liever lamellen, die worden iets minder smerig.

Heb ooit jaloezieën in de badkamer gehad, dat was nog te doen. Maar in de keuken, nooit!

Snuggle's

Snuggle's

17-10-2011 om 18:24

Goedkope

Ik had hele goedkope van de kwantum, en ik kocht ze gewoon nieuw 1 keer per jaar. Niet te doen die dingen schoonmaken

Snuggle's

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.