Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

jas echt waterdicht maken?

Hebben jullie ervaring met spul wat een jas echt waterdicht maakt. Ik heb bij de Kruidvat al hun eigen merk en Harmisol geprobeerd,maar toch lekt de jas door. Ik vind het zo zonde want de jas is verder prima.
Zou dat spul waar je tenten mee waterdicht maakt kunnen?

Wie heeft een tip....

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-10-2017 om 10:37

Is het een jas

die ooit wel waterdicht was? Dat wordt me niet helder uit jouw verhaal. Als dat niet zo is, denk ik dat je weinig kans maakt om 'm wel echt waterdicht te krijgen. Als 'ie van materiaal is dat echt waterdicht kan zijn, heb je natuurlijk wel een goede kans. Ik koop daarvoor altijd spul bij de sport- of outdoorwinkel. Weet zo geen namen (heb ook niet altijd hetzelfde), maar Harmisol werkt volgens mij alleen voor de eenvoudige plastic regenjas.

Aagje

Zelfs een laken kun je waterdicht maken met de spuitbus.
Het punt is dat het niet zo lang houdt. Een buitje en je moet weer bijspuiten.
Zo wordt het toch nog een dure jas

Knutselkei

Knutselkei

11-10-2017 om 10:53 Topicstarter

Ja de jas was waterdicht

Afgelopen winter merkte ik dat ie steeds minder waterdicht was...

Vogel

Vogel

11-10-2017 om 10:59

Buitensportwinkel

Daar hebben ze een heel assortiment en kunnen ze ook goed adviseren. Ook over spul om mee te wassen, want daarmee beschadig je soms de waterdichte laag.

mirreke

mirreke

11-10-2017 om 11:27

bij de aldi

Heb ik spul gekocht om stof waterdicht te maken. Hiermee een rugzak gewassen en behandeld, en ja, nu waterdicht.

Knutselkei

Knutselkei

11-10-2017 om 12:49 Topicstarter

ik zal eens op zoek gaan

bij de sportwinkel in de stad,hier hebben ze alleen wat voetbalschoenen etc

De aldi ga ik ook bezoeken voor een andere jas om te proberen. Was dat een tijdelijk artikel?

Marie

Marie

11-10-2017 om 14:19

Granger's

Ik heb wel eens bij de ANWB-winkel spul van het merk Granger's gekocht om jassen te wassen en weer waterdicht te krijgen.
Denk dat ze dat ook wel in andere buitensportwinkels verkopen.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-10-2017 om 15:02

Gore-tex

Als je een jas met gore-tex hebt moet je die niet met spul behandelen, maar goed wassen en dan in de droger stoppen.

Kaori

Kaori

11-10-2017 om 17:59

buitensportwinkel

bij de buitensport winkel tec-wash kopen en dan wassen en dan van hetzelfde merk de waterstop kopen en gebruiken.

Doe ik al jaren bij mijn ski-jack maar dat gaat nu toch echt lekken. Er zitten dan ook schuurgaatjes in mijn mouwen.

Ik gebruik deze:
https://www.bever.nl/p/nikwax-tech-wash-direct-wash-in-twin-pack-LBABD52007.html?colour=5806

Teuntje

Teuntje

11-10-2017 om 20:11

Eens met Tijgeroog

Het hangt van de jas af. Als het een jas is met een membraan zoals goretex of een ander merk membraan dan gaat de waterdichtheid achteruit als de porien verstoppen. Wassen en goed spoelen is dan de remedie.
Als het een jas is die van buitenaf waterdicht is gemaakt met een laagje en dat is gesleten, dan idd een nieuw laagje er op aanbrengen. Vraag advies in de buitensportwinkel, die weten vast wel wat voor materiaal het is.

Knutselkei

Knutselkei

12-10-2017 om 07:13 Topicstarter

Het is een laagje

Want deze jas is geen gore tex. Ik ga op zoek naar de spullen uit de Bever winkel. De andere gore tex jas v zoon stop ik dus in de droger, al klinkt dat wel eng... Maar niet te warm zetten

Kaori

Kaori

12-10-2017 om 07:49

waslabel volgen

lees het waslabel en volg dat, daar staat ook op of de jas in de droger kan of niet.

Tijgeroog

Tijgeroog

12-10-2017 om 08:06

Gore-tex

Bij gore-Tex moet je als de jas niet meer waterdicht is 'm eerst goed wassen. Er zit namelijk een membraan oid op wat het water tegen houdt, maar als dat verstopt raakt door het vuil werkt dat niet meer. Dus dat moet je eerst weer schoonwassen.
Daarna moet de waterafstotende laag weer geactiveerd worden, en dat gebeurt onder invloed van warmte. Het beste werkt dta in de droger, maar strijken kan ook.

Ik vond het ook heel eng om m’n dure northface jas in de droger te stoppen. In de wasmachine vond ik al eng, ik ben immers opgegroeid met dingen als harmisol, waarbij je jas na aan keer wassen niet meer waterdicht is. Maar het heeft echt geholpen, de jas is nu weer veel beter waterdicht.

https://www.gore-tex.nl/ondersteuning/wasinstructies

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.