Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kamille

kamille

07-07-2012 om 15:27

Jasses, maden in de kliko!

Zie titel........ Ik heb dit al jaren niet meer gehad. Verpak etensresten, kipbotjes e.d. altijd goed in oude plastic tassen of zakken of lege blikjes of melkpakken. Keukenafval verzamel ik eerst (desnoods dubbel verpakt) in een gewone vuilniszak en gaat daarna goed gesloten de kliko in. Af en toe de bak uitspuiten na het legen, en dat gaat al jaren goed.
En toch is er deze keer blijkbaar iets mis gegaan, want toen ik de bak open deed zag ik dat er een gaatje in een gedumpte keukenvuilniszak zat en daar krioelden vrolijk de maden doorheen. We hebben deze zomer ook al een flinke vliegenplaag (zowel de zwarte kamervliegen als die groenglimmende strontvliegen) dus ik vreesde al dat het een kwestie van tijd was.
Ik ben niet iemand die snel griezelt van beestjes en ik ben ook redelijk milieuvriendelijk aangelegd, maar ik wil ze nu wel hartstikke dood, liefst vandaag nog! Het duurt nog tot woensdag voor de kliko wordt geleegd en ik heb geen idee hoe lang het duurt voor de massa maden verandert in een zwerm vliegen, of hoe snel zoiets uit de hand kan lopen (m.a.w. hoe lang het duurt voor ze de hele vuilnisbak overnemen, dan griezel ik wél!). Eerste reactie was: een spuitbus antivliegenspul in de kliko spuiten. Klep meteen weer dicht en hopen dat het werkt. Maar het krioelt vrolijk door.
Hoe kom ik zo snel mogelijk van die maden af? En van hun pappies en mammies, die ons leven al een tijdje zuur maakten? Maar die maden zijn het meest acuut, want de bak wordt pas woensdag geleegd........
Men noemt vaak mottenballen, maar die had ik er, wegens de vliegen, al in hangen. Heeft dus niets geholpen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

07-07-2012 om 16:57

Buiten zetten

Ik had laatst ook maden in de kliko, ondanks dat ik voedselresten alleen in dichte zakken erin gooi. Mijn kliko staat achterin de tuin, dus ik heb hem gewoon open gezet. Wat kruipt gaat er dan wel vandoor, of wordt opgegeten door vogels, en eventuele vliegen kunnen ook wegvliegen.
Als de bak geleegd is, schoonmaken met kokend water. Zelf gooi ik er ook nog chloor in, maar ik griezel dus wel van beestjes

kamille

kamille

07-07-2012 om 17:09

Staat buiten

De kliko staat hier ook buiten. Niet achterin de tuin, maar ik denk dat ik dat wel ga doen. Hij heeft altijd bij het huis gestaan, omdat ik er zo'n hekel aan heb door de regen en de kou naar de bak te lopen. Maar nu met die maden en de vliegenplaag (die volgens mij niet door de bak duurt, de plaag duurt al weken) vind ik het opeens geen lekker idee meer, zo'n bak naast de keukendeur.
Geen gek idee om de vogels het werk te laten doen! Al zal ik dat nu even niet doen, omdat ik er vandaag gif in gespoten heb.
Chloor in de bak ga ik na het legen ook doen. Dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan, maar het lijkt me deze keer niet overbodig. Nogmaals, ik heb niks tegen beestjes, maar dit is MIJN territorium!

Vic

Vic

07-07-2012 om 17:37

Kamille

Ik vind het ook niet echt handig, die bak achter in de tuin Maar ja, je moet wat om beestjes uit je huis te houden. Ik heb nu in de keuken een 12 liter pedaalemmer, in de tuin naast de keukendeur staat een 60 liter bak waar ik 'grote' dingen en voedselresten gooi. Als het regent past er ook een volle 12 literzak in zodat ik niet de hele tuin door hoef naar de kliko.

Wij zijn helemaal gestopt....

....met vis- en vleesafval in de kliko, alle afval gaat goed verpakt in meerdere plastic zakjes in de vriezer vlak voor het legen gooien we het erin.

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2012 om 18:49

En.....

Hier gaat vlees/vis etc gewoon in de vuilniszak,zonder extra verpakking en dan de kliko in,maar geen maden. Dus ik vraag me af of het 'm daarin zit?

merel

merel

07-07-2012 om 19:46

Hier pas een keer maden in 16 jaar

Ik woon hier 16 jaar en heb pas een keer maden in de grijze bak gehad. In de keuken heb ik een grote vuilnisbak (waar een 60 literzak in kan) en daar gaat alles in. De grijze zakken gaan vervolgens in de grijze kliko buiten.
Ik denk dat er bij Kamille waarschijnlijk een wel wat groter gaatje zat en misschien precies op de plek van iets waar vlees/vleessap zat, en dan met dit warme weer....
In de groene kliko doen wij alleen tuin afval en oude bossen bloemen, soms wat groente en fruitafval, maar dat gaat hier al vaker ook in de grijze bak (omdat de groene nogal ver weg staat).
Ik zou 'm zo ver mogelijk van je achterdeur nu zetten, met de deksel op een kier, leg er een plankje tussen ofzo, helemaal open zetten is misschien wat vies met regen, alhoewel, vies is het toch al ;-(. Woensdag de deksel dicht en aan de straat zetten. Daarna goed uitspoelen en laten luchten (dan wel deksel op een kier zodat er geen regen meer in kan komen, en goed laten uitdrogen. (als de zon schijnt woensdagmiddag, het ding in de volle zon zetten en laten drogen. (nadat ie geleegd is natuurlijk)

Tirza G.

Tirza G.

07-07-2012 om 20:40

Weg en open

Ach, maden zijn de eerste stap in het zo veelgeprezen milieuvriendelijke verteringsproces van groenafval. Zet de bak zo ver mogelijk van je huis vandaan, zet de klep open en de vogeltjes hebben een heerlijk feestmaal.

Tirza

Open zetten

open zetten in een rustig hoekje van de tuin en de vogels eten de maden op.
Als dat geen optie is: riant zout op de maden strooien werkt ook prima.

liora

liora

07-07-2012 om 22:06

Ja zout

Kilo's zout erop! En de volgende dag nog een keer!

Kaaskopje

Kaaskopje

07-07-2012 om 23:45

Oh wat simpel

Goeie tip, dat zout!

kamille

kamille

08-07-2012 om 00:28

Merel

"Ik denk dat er bij Kamille waarschijnlijk een wel wat groter gaatje zat en misschien precies op de plek van iets waar vlees/vleessap zat, en dan met dit warme weer...."

Dat dacht ik ook al. Gaatje is 1/2 cm groot. Pure pech dus. De zak komt uit een keukenvuilnisbak, waar ook van die grijze zakken in gaan. Net als jij doet

Gelukkig zijn er geen problemen met de groenbak, ja, soms zwermen fruitvliegjes, maar die komen zelden in huis en ik heb minder last van ze.

De bak staat inmiddels een stuk verder in de tuin. Klep nog dicht, laat de insektenspray nog maar even lekker intrekken. En woensdag goed uitsoppen, mét chloor! Nu maar hopen dat het dan even droog is, de weersverwachting is niet echt hoopvol, maar desnoods droog ik hem zelf goed na met een oude handdoek.

De klep op een kier zetten, zeg je ook, maar trekt dat niet nog meer vliegen aan?

kamille

kamille

08-07-2012 om 00:30

Tirza g

Het is niet de groenbak, maar de gewone bak. De groenbak is nog wel eens geboorteplek van fruitvliegjes, maar daar heb ik amper last van dus dat laat ik maar zo. Dat van die open klep, dat is dus voor de vogeltjes! Prima, die zijn hier genoeg. Met de restafvalbak waar nu die maden in zitten, zal ik dat maar niet doen vanwege de spuitbus. Die maden moeten dóód, maar de vogeltjes niet

kamille

kamille

08-07-2012 om 00:33

Zout!

Ik heb weinig zout in huis, maar er is op zondag altijd een supermarkt open, dus ik ga morgen extra zout halen om de sterkste maden ook om zeep, sorry, zout te helpen.

Het klinkt ook vriendelijker dan die Vaponabus

Spiritus

ooit heb ik hier de spiritus tip gekregen.
fles spiritus in de kliko legen,deksel 24 uur dicht houden en ze zijn overleden.

(Janneke67)

(Janneke67)

08-07-2012 om 10:16

Amoniak

Ik doe altijd een scheutje amoniak in de kliko.....sindsdien nooit geen maden meer!

Guinevere

Guinevere

08-07-2012 om 11:25

Zout

Zout is helemaal niet vriendelijk. Het is wreed. Gewoon dat gat in die zak dichtplakken. Laat die maden maar lekker maden. Het is gewoon de natuur. Zolang ze niet in huis zitten...

kamille

kamille

08-07-2012 om 12:41

Wreed

Ze moeten natuurlijk wel zo snel mogelijk wég zijn en niet nog eens uren liggen lijden. Gat dichtplakken was verder geen optie. Ik griezel niet snel, maar dit waren wel héél veel maden die uit dat gat kropen. Een boeiend gezicht, maar niet in mijn kliko

Spiritus en ammonia zijn minder wreed?

Gelukkig heeft de Vaponabus zijn werk gedaan. Nog even duimen tot woensdag=klikoleegdag, en daarna weer met een schone lei, sorry, vuilnisbak verder

En voortaan de klep op een kier, en wijdopen als het toch mis gaat, zodat de vogeltjes er nut van hebben

Merel

Merel

08-07-2012 om 13:35

Kiertje

Wij hebben sinds een tijdje wel een kiertje in de klikobak, leggen er altijd een latje op en dan de deksel dicht. Zo krijg je een kier van ongeveer een cm. Ik heb de indruk dat het dan droger blijft in de bak en hij minder stinkt (alhoewel het ding ver van mijn keukendeur staat). Voordat we dit deden kwam er bij warm weer, als je dan de deksel opendeed zo'n warme klamme walm uit (leek het) en ook de zijkanten van de bak waren klam, je zag soms druppeltjes zitten. Nu we het houtje daar hebben liggen, ziet het er prettiger uit en is er geen stank, want dat kan zich niet ophopen denk ik. Enfin, nu maar hopen dat er nooit gaatjes in de vuilniszak komen, want dan is er met dit warme weer geen houden aan.
De laatste keer, heel, heel lang geleden weet ik precies hoe het kwam dat we maden hadden, toen hadden we een barbecue avondje gehad en samen met vrienden opgeruimd, zij hadden het meest afval meteen in de tuin in de kliko gegooid (die stond vlakbij) en waren niet terug naar de keuken gegaan om het daar in de vuilniszak te stoppen. Ik kwam daar pas achter toen ik in het donker de klep open deed om er een zak in te stoppen en ineens een enorme witte massa zag in de bak (yak!)

Par

Par

08-07-2012 om 21:33

Brrr

huh ik griezel echt van maden. Heb jaren geleden eens een invasie in de grijze kliko gehad en wist toen ook niet wat ik ermee aan moest. Heb hem toen op het grasveld voor het huis gezet omdat ik het niet in de tuin wilde hebben en hij toch heel snel geleegd zou worden. Maar omdat er de volgende ochtend nog zoveel maden inzaten toch maar voor de niet aardige chloorflessen gekozen en die er helemaal ingekieperd. Wat er toen gebeurde is niet te geloven: er zaten zoveel maden in die zich in trossen over de rand van de container uit de kliko lieten vallen. Let wel, de kliko was eigenlijk dicht. Ik vond het net een horrorfilm Binnen een mum van tijd lagen ze allemaal op het gras. Ik krijg er nu nog de rillingen van.

Vic

Vic

08-07-2012 om 22:52

Echt horrorverhaal

Een paar jaar geleden woonde ik in een appartement en stond de kliko in de berging binnen. Schijnbaar zijn daar toen maden ingekomen, want toen ik op een gegeven moment nietsvermoedend de berging binnen kwam, zaten daar honderden groene vliegen. Ik ben weg gevlucht en heb de bestrijdingsdienst gebeld. Die meneer moest een beetje lachen om mijn paniek, en zei dat ik het beste gewoon de ramen open kon zetten. Als het verder niet stonk, lag er waarschijnlijk geen kadaver (ja, zo noemde hij het echt!) en zouden de vliegen gewoon weg vliegen. De kliko moest ik geopend buiten zetten. Hij wilde ook wel langskomen maar volgens hem was het dan weg gegooid geld Ik heb toen maar aangebeld bij de (zwangere) buurvrouw en gevraagd of zij even in de berging wilde ruiken of het stonk (ik rook zelf niets geks). Met een stok heb ik toen de ramen open gezet, al griezelend. Twee dagen later waren gelukkig alle vliegen weg, maar zoiets hoop ik nooit meer mee te maken.

neteret mut

neteret mut

08-07-2012 om 23:20

Mijn horrorverhaal

De kliko stond bij ons onder de carport. Op een avond wilde ik er nog iets bij in gooien en zag toen als een stroom/ lawine/ rivier een brede golvende baan van maden eruit stromen en nog 2 meter verder richting de straat kruipen. Idd open zetten en 2 dagen niet naar omkijken, na het legen goed schoonmaken.
Nu geen kliko meer, alleen vuilniszakken. Is ook niet alles want er wordt nog weleens aan geknaqagd snachts en dan zitten er grote gaten in waaruit resten naar buiten getrokken worden.

kamille

kamille

09-07-2012 om 00:11

Brrr! nee, zo erg is het niet...

Een plak krioelende maden over het oppervlakte van, zeg, een flink dinerbord. Geen overstromende kliko's gelukkig! En bij de laatste check waren ze allemaal om zeep door de Vaponaspray.
Ik moet er niet aan denken dat het nog erger kan!!!

Merel heeft me wel een idee gegeven waar het vandaan komt. Pas geleden hebben de kinderen de tafel afgeruimd omdat ik even weg moest, en hoewel ik altijd hamer op "zak of krant d'r om!" als het om kipkluiven gaat, zijn mijn kinderen altijd erg vergeetachtig als de kat van huis is (puberkwaaltje?).
Ook al zijn de kluiven eerst in de keukenzak gegaan, normaal doe ik er toch altijd nog iets omheen.
Ik kan niets anders bedenken dan dat dat de oorzaak van de ellende is geweest, gecombineerd met het kleine gaatje in de zak.
En dan mag ik nog in mijn handjes knijpen dat het geen madenoverstroming is geworden, harrejakkie!

Bak in de schaduw plaatsen?

Ik heb bijna nooit vlees/visrestjes, wij eten alles op. Maar soms heb je natuurlijk wast lelijke stukjes van kipfilet ofzo. Ik gooi alles in de groene bak, die 's zomers in onze gemeente elke week geleegd wordt. Met een dun stukje krant onderin gaat die goed leeg elke week. Ik sop 'm dan even uit met een emmertje sop van groene zeep. In het kleine emmertje in de keuken gebruik ik van die afbreekbare zakjes, die ik op mega-formaat in de rest van het jaar ook voor de grote biobak gebruik.
Nooit maden gehad. Onze bakken staan ook in de schaduw terouwens, als het op de violle zon staat krijg je meer problemen natuurlijk. Kun je ze niet verplaatsen naar een geschiktere plek en dan een klein groen bakje dichter bij d ekeuken gebruiken wat je vaker leegt?
Hoewel ik wel chloor in huis heb voor noodgevallen gebruik ik het zelden tot nooit. Het is werkelijk zó beroerd voor de natuur! Google eens op alternatieven voor zowel je grijze als groene bak, je komt een wereld van nuttige en bruikbare tips tegen. Of informeer eens bij de natuurwinkel in je woonplaats of bij de Welkoop/Boerenbond, daar werken vaak mensen die van meer dingen verstand hebben en die helpen je graag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.