Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

23-10-2012 om 19:45

Kaasfondue, zelf maken of pakje?

Ik moet/wil deze week kaasfondue maken. Daar heb ik geen ervaring mee, en ik vroeg me af of de kaasfondue uit een pakje net zo lekker (of een prima acceptabel alternatief) is voor zelf maken. Wat vinden jullie?
Welk brood kan ik er het beste bij nemen? En als ik er groente in wil dippen, zet ik die dan rauw neer of voorgekookt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Acceptabel

Ik maak het altijd zelf, maar de enkele keer dat ik het uit een pakje krijg, vind ik het best acceptabel.
Een teentje knof erbij en misschien nog een scheutje wijn. Desnoods (voor de pittigheid) zelf nog een beetje blauwe kaas toevoegen.
Maar grote kans dat je het zo recht uit het pak al zeer smakelijk vindt.
Groet,
Miriam Lavell

guera

guera

23-10-2012 om 19:52

Pakje

Bij mij is een kaasfondue nog nooit gelukt. Altijd een grote bal wordt het.... Dus pakjes. Ik voeg zelf altijd nog wat knof en nootmuskaat toe e.d Groente erbij zijn rauw om te dippen.
Een pakje is wel echt net genoeg voor 2. Ik heb met ons 4tjes (met 2 basisschoolkids) echt wel 2 pakjes. Met 4 stevig etende volwassenen en mannen erbij heb je misschien wel meer nodig.....????

krin

krin

23-10-2012 om 21:12

Zelf maken

Dan kun je ook speuren naar varianten (zo heb ik een lekkere Engelse, met Cheddar en een beetje bier ipv Emmenthaler en wijn). Er komt altijd een spannend moment, de hopeloze-balfase, maar dat is een kwestie van goed op temperatuur houden en fanatiek roeren, dan komt het meestal wel goed. Voor het dopen heb ik het liefst alleen maar brood, maar wel verschillende soorten. De groenten eet ik er wel bij (rauwkost, sla, en zo).
Ik moet wel toegeven dat ik maar een keer in mijn leven fondue uit een pakje heb gegeten, en dat dat heel lang geleden is. Vond het wat lafjes.

Vic

Vic

23-10-2012 om 21:24

Ik heb begrepen

Ik heb begrepen dat zelf maken ook heel simpel is. Pannetje insmeren met knoflook. 400 ml witte wijn opwarmen, daar de emmentaler en gruyere in oplossen, dan een scheutje kirsch en wat nootmuskaat of peper. Hoe lang ben je daarmee bezig, ongeveer? Probleem is dat ik waarschijnlijk niet op tijd bij het kaaswinkeltje ben of daar een heel lange rij staat. Eerder kopen vind ik een beetje eng, want geraspte kaas beschimmelt zo snel. Maar ja, als een pakje voor 2 personen eigenlijk niet voldoende is...

Tango

Tango

23-10-2012 om 21:26

Toevallig

Vorige week nog kaasfondue gegeten toen Tangoman en ik een avondje alleen thuis hadden. Meestal maak ik het zelf met een recept van mijn moeder op een manier die hier elders op het forum als melig o.i.d. werd afgeschilderd, dus dat recept geef ik je maar niet. Nu had ik een pakje van de Aldi (!) met alcohol erin, Zwitserse kaasfondue. Wij vonden hem goed te eten, wel zelf nog wat kruiden bijgevoegd, en lekker makkelijk klaarmaken. Een pakje was net genoeg voor 2 personen, gelukkig zijn we geen hele grote eters. Brood vroeg je nog. Wij doen altijd bruin of wit stokbrood, meestal gewoon van dat afbakbrood. Verder doen we vaak broccoli en bloemkoolroosjes, wel licht gekookt want ik vind ze rauw niet zo lekker. Ook dopen we gebakken champignons, stukjes paprika, hamblokjes en als de kinderen mee-eten vaak knakworstjes.

Clowntje

Clowntje

23-10-2012 om 21:55

Zelf is het lekkerste

Precies zoals je net zei hem te willen maken maarrrr de excellent kaasfondue van de AH vers afdeling is ook zeer acceptabel (heb het net weer gegeten).
Moet 2dl wijn bij en een beetje maïzena en citroensap. Ik wrijf de fondue pan dan wel in met een teentje knoflook en maak een maïzena papje met kirsch. Ook altijd nog peper en nootmuskaat erbij. Stokbrood erbij. Cherry tomaatjes zijn altijd lekker, als je champignons lekker vindt kan dat ook.

Vic

het hoeft helemaal geen emmentaler en gruyere te zijn. Kan met alle kazen, in alle combinaties. Leerdammer kan bijv prima de emmentaler vervangen.

Verder doe ik een eetlepel bloem door de geraspte kaas en laat ik dat een uurtje staan. Geeft mooie binding, nooit een bal in je pan.

En ik rasp de kaas zelf. Vandaar mijn voorkeur om alle restjes erin te mieteren.

Vic

Vic

23-10-2012 om 22:34

Bloem/maizena

Is het nodig om er iets als bloem in te doen? Ik heb wel zelfrijzend bakmeel. Kan dat ook? Anders zit ik straks met een kilo bloem waar ik verder niets mee doe.

Vera*

Vera*

24-10-2012 om 09:29

Peer

Stukjes peer in de kaasfondue is ook erg lekker, zeker als de kaasfondue wat pittiger is.

Gruyere en bloem

Volgens mij wordt het klonteffect al een stuk minder als je er kaas in doet die echt goed smelt, zoals gruyere. Niet elke kaas smelt zo lekker.
Enne, niet weten wat je met een kilo bloem doet? Kan ik me niks bij voorstellen. Maak je nooit koekjes/cake, roux voor iets, bechamelsaus?

Andere kaasfonduevraag

Zijn er hier ook kaasfondue-liefhebbers die een kind hebben dat gruwt van kaas? Hoe los je dat op? Bij bijvoorbeeld lasagne laat ik een hoek van de schaal kaasvrij en pizza kan ik ook wel kaasloos maken, maar wat doe je bij kaasfondue om rekening te houden met een kaasafkeer? Ik wil het zelf best weer eens eten.

Tango

Tango

24-10-2012 om 10:53

Genista

Ik zou dan gewoon de hapjes geven die jullie in de kaas dopen. Evt. een ander sausje erbij. Of anders kaasfonduen als dit kind niet thuis is.
Hier doopt de jongste ook niet altijd mee in de kaasfondue. Hij eet zijn hapjes dus gewoon zonder saus. Er staat altijd genoeg op tafel wat hij lekker vindt. Als we met kerst kaasfonduen zet ik er nog stoofperen bij op tafel of anders gewoon wat vers fruit of komkommer en tomaatjes. En een grote eter is het toch al niet, dus hij heeft al gauw genoeg.

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2012 om 11:33

Genista

Als mijn gezin wil kaasfonduen, dan eet ik gewoon wat anders. Ik hou van kaas, maar niet van kaasfondue. Maar ik heb altijd nog wel wat lekkers staan wat ik dan eet.

madelief

madelief

24-10-2012 om 11:48

Frietjes!

Frietjes met kaasfondue, mmmmmm. Dat eten mijn kids dus, samen met de eerder genoemde hapjes als komkommer, wortel, chamignons, soepstengels, sla etc. Lekkerrrr!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vette kaas

Belangrijk bij kaasfondue is dat de kaas vet genoeg is. Anders smelt het niet of niet mooi.

n@nny

Vic

Vic

24-10-2012 om 13:51

Pakje

Ik heb toch maar een pakje gekocht, dat kwam logistiek het handigst uit. En maar liefst 800 gram want ik wilde niet het risico lopen dat we te weinig hebben. Volgende keer ga ik het wel zelf maken.

Dank

We gaan het gewoon eens doen. Misschien lusten de reguliere kaaseters hier stiekem toch ook geen kaasfondue. Dank voor de tips.

Genista

Mijn middelste houdt niet zo van kaas, maar hij gruwt echt van gesmolten kaas en ook van zo'n overheerlijk hard kaaskorstje op de ovenschotel. Voor hem laat ik dus altijd een hoek vrij in de ovenschotel en op de pizza. Kaasfonduen doen wij eigenlijk alleen met z'n tweeën, geen van de kinderen vindt het lekker. Dan krijgen zij gewoon iets anders. Ik ben daar niet zo moeilijk in, maak ook voor eentje stracotto de heer (eens per jaar en dat vries ik in).

Tink

Tink

24-10-2012 om 17:57

Genista

Of juist wel. Mijn oudste lustte nooit kaas. Totdat ze een keer een tosti at, met gesmolten kaas dus (ze had het niet als kaas herkend). Sindsdien is ze kaasliefhebber

Tink

Echt, mijn jongste gruwt van vrijwel iedere vorm van kaas, ook al is die gesmolten en cheddar en van een totaal andere kleur. Het enige dat erin gaat is kwark of bijvoorbeeld mascarpone verwerkt tot toetje, of iets boursin-achtigs met veel groente verwerkt tot saus. Ik vind het verder prima hoor. Van mij hoeft hij geen kaas te lusten, gezien wat hij allemaal zonder morren opeet. Kaasfondue zonder in de kaas te dippen is eigenlijk zo logisch als wat - dat ik daar zelf niet opgekomen ben

Vic

Vic

26-10-2012 om 14:01

Het pakje

Gisteren heb ik de kaasfondue uit het pakje (Emmi o.i.d.) gegeten. Hij was erg lekker. We hadden een 800 grams pak met zijn tweeën en dat was voor ruim 3/4 op. Het enige wat over is gebleven waren de (groene) asperges, want die bleken wat onhandig te dippen en vielen steeds van het vorkje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.