Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Teuntje

Teuntje

04-01-2019 om 21:13

Kaasschaaf

Zie titel, ik zoek een goede kaasschaaf. Scherp, de kaas plakt er niet aan, geen plakken van een halve cm dik maar mooie dunne plakjes.
Heeft iemand een merk/type advies? Ik wil er best wat geld aan uitgeven als het echt een goede is.


Flavia

Flavia

04-01-2019 om 21:26

Type kaas

Ga je er oude of jonge kaas mee schaven?
Jonge kaas: geen blad, oude kaas juist wel.
Dunne of dikke plakken hangt af van hoe je de schaaf op de kaas zet.

Zelf heb ik er een van de Blokker met een houten handvat zonder blad.

Hangkous

Hangkous

04-01-2019 om 21:34

Knivman

Geen idee of hetnog te koop is. Mijne is 30 jaar oud.

40er

40er

04-01-2019 om 22:01

@#4

‘Zo’n korte’?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 01:19

Ik voelde me aangesproken

maar helaas, ik ben geen deskundige hierin. Wij kopen altijd plakken kaas.

Oud

Oud model kaasschaaf, de Gero Zilmeta, type 408/Wilhelmina.

Zo'n halve eeuw oud.

Vergelijking

https://www.testgoed.nl/kaasschaven

Zelfs van kaasschaven bestaat er dus een prijs/kwaliteit beoordeling.

Op nummer 1. de Boska Milano!

40er

40er

05-01-2019 om 08:44

Carlito

Ja, de Oslo zacht, da's zo'n korte.

Bosma bevalt me het beste, blijft lang goed!

OND

OND

05-01-2019 om 10:34

"Scherp, de kaas plakt er niet aan,

geen plakken van een halve cm dik maar mooie dunne plakjes.".
Met een kaasschaaf lukt dat gewoon niet. Daar heb je een kaassnijmachine voor nodig, zoiets: https://www.norbertpiceu.be/nl/producten/kaassnijmachine/unika-25-cm.
Zo'n ding kom je af en toe weleens tegen in de kringloopwinkel. Of dat interessant is voor huishoudelijk gebruik is een ander paar mouwen.

Belangrijk bij zo'n apparaat is dat het mes kan gedemonteerd worden, zodat het af en toe kan geslepen worden.

Iris

Iris

05-01-2019 om 10:53

deze in ieder geval niet

We hebben er eentje gekocht van de action, is helemaal bot. En die van de hema geeft veel te dikke plakken. De oude die we hadden (wit heft, geen merknaam te zien) doet het nog steeds het beste, alleen de schaaf zit niet meer vast in het heft, dus nu hebben we hem al een paar keer gelijmd, plakband op het schaafuiteinde en in het heft gedrukt en ook al een keer de punt van de schaaf heet gemaakt en in het heft gedrukt. Alles blijft ongeveer 2 maanden zitten en dan gaat het weer los.

Tine Winkel

Tine Winkel

05-01-2019 om 11:22

OND

wat een onzin, dat je alleen met een machine mooie dunne plakken zou kunnen schaven. Onze kaasschaaf geeft echt supermooie dunne plakken. Als ze nog dunner worden, kan je er doorheen kijken...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-01-2019 om 11:28

Ook

Ik liep juist met dezelfde vraag. Ik heb van de week een kaasschaaf bij de supermarkt gekocht maar die maakt enorm dikke plakken, echt niet lekker. We hebben er nog een met houten handvat die op sterven na dood is, en de fijne van de Hema (die helaas niet in de vaatwasser kon, dan kwam er zwart rubberwater uit het handvat) is onlangs doormidden gebroken. Die met het houten handvat heb ik dus wel al zeker 20 jaar, en het is knap lastig om zijn gelijke te vinden.

40er

40er

05-01-2019 om 11:32

OND

Jij hebt de gemiddelde Nederlander dus niet begrepen! Een kaasschaaf hoort op de ontbijttafel (of lunch) om je plakjes te snijden....geen immens groot snij-apparaat.

OND

OND

05-01-2019 om 11:52

Ik durf me niet te wagen aan de "gemiddelde Nederlander", 40er.

Ik antwoord op de vraag van Teuntje. Die zoekt iets om "mooie dunne plakjes" te snijden, wat veel ingewikkelder is dan je zou denken.
Mijn veronderstelling was, dat bedoeld werd mooie dunne plakjes over het gehele aansnijvlak van die homp kaas en dat red je niet met een kaasschaafje. Een machientje zoals ik suggereerde is dan de enige optie. Rest de vraag of je dat wel nodig hebt in een gewoon gezin, maar dat was de vraag niet.
Een mogelijk alternatief is zo'n ouderwets broodsnijmachientje dat met een zwengel aangedreven wordt (zoiets: https://antiek.aanbod.be/oude-broodsnijmachine), maar voor harde kazen zal dat niet meer lukken, daar heb je echt een machientje "guillotinestijl" voor nodig.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2019 om 12:40

Poll

Nu we het er toch over hebben, vraag ik naar aanleiding van OND: hoe schaven jullie. Doen jullie dat vanaf de punt, dus smalle plakjes, of over de volle breedte van de voor of achterkant van de punt? Dus de snijvlakken van de punt. Ik weet van huis uit niet beter dan dat we van de punt af schaven, man doet de volle breedte-kant. Mijn ervaring is dat dat veel lastiger schaaft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-01-2019 om 12:48

Punt

Ik begin bij de punt en de plakjes worden dus steeds breder. Als je van het snijvlak schaaft eindig je met een groot onbruikbaar stuk kaas.
Ik hark wel regelmatig in mijn linkerduim, op de knokkel. Dat gebeurt als ik met de kaasschaaf de korst van de kaas haal, ondanks dat ik heel goed oplet.

Teuntje

Teuntje

05-01-2019 om 13:47

Boska dus

Ik zal me nog eens beraden of het de Milano of de Monaco moet worden.
De dikte van de plakken is naar mijn ervaring echt niet alleen afhankelijk van hoe je de schaaf op de kaas zet maar ook echt van de schaaf zelf!

Ja Phryne, heel herkenbaar, hier ook af en toe een meegechaafde duimknokkel... man doet de korst met een mesje maar daar ben ik te ongeduldig voor. Ik begin dus ook bij de punt, of liever bij de korte kant want als het even kan zoek ik een plat stuk of ik vraag daarom bij de kaaskraam.

Jasmijn

Jasmijn

05-01-2019 om 13:48

ook punt

Ik snij een stuk van de punt alvast af, die snoepen we op en daarna schaven. Nooit vanaf de zijkant inderdaad want daar krijg je uiteindelijk een onbruikbaar stuk van.(kan je wel weer opsnaaien, maar we willen plakjes )

OND

OND

05-01-2019 om 13:59

Koop gewoon plakjes

tenzij je een fondue, gourmet, whatever wil organiseren, waarbij iedereen van het blok schaaft wat hij wil verorberen.
Ik noem het het "muskaatnootdilemma": iedere kok zal bevestigen dat muskaatnoten hun aroma veel beter en veel langer bewaren dan geraspte muskaatnoot in een potje.
Dat is waar en zo'n raspje is niet duur, maar zo'n 20 - 25% van de muskaatnoot gaat verloren vanwege niet raspbaar, tenzij resulterend in een mengsel van huid/vingernagel/muskaatnoot...
Ongeveer hetzelfde verschijnsel doet zich voor met kaas: met zo'n schaaf kan je dan wel plakjes snijden, ook al zien ze er soms uit alsof ze gebruikt zijn als fietszadelhoesje, Het blok ziet er al snel uit als alsof het snijvlak de golvende baren voorstelt. Altijd weer een beetje behelpen, maar voor de fondue geen bezwaar.
In tegenstelling tot de muskaatnoot kan je zo'n restant kaas nog goed gebruiken: je kan het ding raspen en gebruiken in kaassaus of zo.
Als je het kan opwerken eer Mucor, Aspergillus en Penicillium toeslaan...

Hangkous

Hangkous

05-01-2019 om 14:06

Schaaf aan alle kanten

Ik hal een punt bij de kaaskraam en schaaf dan aan alle kanten. Korst met mesje verwijderen en aan alle kanten schaven, tot het stuk te plat wordt, dan alleen nog vanaf de punt die geen punt meer is.
Van de zijknat schaaft mijn schaaf dunnere plakken dan van de punt.

Milcham

Milcham

05-01-2019 om 14:16

Toevallig

Toevallig eergisteren eentje gekocht. De oude met houten handvat van niet meer herkenbaar merk is na ruim 20 haar echt op. Als nood eentje bij Blokker en eentje bij de Ikea gekocht. Wat een rotdingen.
In een mooie kookwinkel waar er meerdere hingen advies gevraagd. Ik heb de Boska milano, wist ik ook niet voor dit draadje .
Doet wat ie moet doen, scherp en prima plakken bij jong belegen en belegen kaas.
Wij kopen altijd een wig en snijden vanaf de korte kant. En zelfgesneden is veel lekkerder dan kant en klare plakken. Dat geldt eigenlijk voor alles.

40er

40er

05-01-2019 om 15:57

Punt

Vanaf de bovenkant, heb ook wel eens een plat stukje 😉

Laatste stukje rasp ik dan wel eens op voor de pasta of quiche oid.
Voorgesneden kaas is ook niet mijn favoriet, te groot en te dik.

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2019 om 16:40

Grappig

Ook onlangs een nieuwe kaasschaaf gekocht en dat is een Bosko.

Hoewel ik de oude toch nog fijner vond (nog dunnere plakken). Dat was er een met een plat wit handvat.

Met voorgesneden kaas heb je het over iets heel anders,

Tine Winkel

Tine Winkel

05-01-2019 om 16:51

OND

ik geloof dat we met kaas toch wel merken dat Nederlanders daar anders in staan dan Belgen. Net als mijn voorgangers hierboven, nee, geen voorgesneden plakken kaas. Die drogen uit, ze zijn te dik, te groot en vaak hebben ze bij het snijden de korst laten zitten - kan je alsnog van je plak de korst afsnijden - wat een gedoe. Tenzij je van die nepkaas in vierkante plakken koopt, die heeft vaak geen korst en blijft wel smeuiig, althans langer, maar die vind ik niet lekker (smakeloos). En met een goede kaasschaaf hou je ook een mooi stuk kaas zonder woelige baren.
Overigens, schimmel op de kaas - voor die tijd is de kaas bij ons gelukkig meestal wel op.

OND

OND

05-01-2019 om 19:53

Volkomen gelijk Tine Winkel

Maar ja: jullie zijn dan ook een ècht kaasland, terwijl wij maar would be's zijn en altijd zullen blijven.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

05-01-2019 om 22:33

Merkloos

Al ruim 37 jaar in ons bezit ( sinds huwelijksreceptie ) en cadeau gekregen van vrienden uit Belgisch Limburg. Samen met een kaasstolp maar die is al lang geleden spoorloos verdwenen en nooit gemist.

Kaasschaaf doet het nog steeds perfect !! Maar ja, met deze bijdrage kan iemand die een prima werkende kaasschaaf zoekt natuurlijk niks.

Tango

Tango

05-01-2019 om 23:34

Hier ook die witte

Wat toevallig zeg! Ik vroeg me dit dus laatst ook al af. Wij zitten namelijk met hetzelfde probleem. We hebben ook die kaasschaaf met het witte handvat, geen idee wat voor merk. Staat er echt niet op. Het handvat ziet er niet meer uit, maar schaven doet hij nog prima. Het probleem is vooral dat iedereen hem hier pakt (en er wordt hier veel kaas gegeten) dus dat we het ding steeds weer uit de vaatwasser moeten plukken en af moeten spoelen. Kaasschaaf 2, volgens mij van Marskramer, schaaft veel minder soepel en heel hobbelig.
Van de zomer zaten we in een vakantiehuisje zonder kaasschaaf. Hadden we er eentje bij Action gehaald, nou die was inderdaad super bot. Uiteindelijk kregen we er gelukkig eentje van het park en heb ik dat Action ding maar weer weggegooid.
Maar ik ben dus ook op zoek naar een tweede goede. Ik lees dus aandachtig mee.

Zeetakje

Zeetakje

06-01-2019 om 07:58

Xenos

Wij hebben er al jarenlang 2 van de Xenos. Schaven prima, geen hobbels in de kaas, vaatswasbestendig en mooie plakjes.

Die witte hadden wij ook

Van brabantia volgens mij. Na 25 jaar is ie op en hebben we dr al een paar versleten. Ik heb net eenbolska besteld. Wie weet is dat de oplossing. Geen scheuren meer in de kaas of hobbels of ....gewoon irriterend. En dat is sneller voor iemand die echt geen kaas lust maar wel wekelijks een hele partij brood smeert met kaas, haha.

Kaasmeisje

Kaasmeisje

06-01-2019 om 09:37

wit handvat

Wat een leuk draadje als fervent kaaseetster.

Wij hebben er 3 (o nee,nr 3 van geheel metaal is volgens mij kwijt bedenk ik me net).

Een is zo kort, maar aangezien we geen jonge kaas eten vind ik die niet fijn.

Die andre heeft een -dik!- wit handvat. Oh, die is zo fijn!! Ligt lekker in de hand en mooie dunne plakjes.

Vraag me af of die van Brabmatia is. Staat volgens mij geen merk op.

Ik bedacht laatst al dat we misschien een 2e normale moeten kopen, dus ga met de tips hier eens snuffelen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.