Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

kamerplant voor donkere hoek gezocht

Wie weet er een beetje flinke kamerplant voor een donkere hoek? Niet de gatenplant (monstera), die vind ik wel leuk maar mijn partner heeft er een uitgesproken hekel aan. Ik heb een hoek in de woonkamer van troep ontdaan en nu wil ik op die plaats een kamerplant neerpoten om te zorgen dat zich daar op de vloer niet een nieuwe kolonie rotzooi vestigt. Dus vandaar dat die plant wel een beetje formaat moet hebben. Alvast bedankt voor de tips!

Ik heb in een donkere hoek een kunststof plant neergezet, wel eentje die niet van echt te onderscheiden is. Echte planten gaan daar voortdurend dood. Ik krijg regelmatig vragen wat het voor plant is, dat hij het zo goed doet in die donkere hoek
Als ik zeg dat het een Plastificado Ikeanus is, knikken sommige mensen nog heel begrijpend, alsof ze dat soort plant wel kennen...

Een varen. Ze zijn in meerdere "smaken" te krijgen en doen het goed in het donker,
SIni

Bananenplant, Tabaksplant, Rubberplant. Even Googelen voor een plaatje. Ik heb 1 van die 3 in een donkere hoek staan en die doet het daar goed. Geen idee welke van de drie ik heb, deze lijken op die ene die ik heb (heb geen groene vingers)

En anders kun je zoals Dymo investeren in een mooie nepperd. Ik heb ook diverse hoge vazen met lange neptakken, die doen het ook altijd goed

Ik heb er een pachira aquatica staan en die doet het al jaren prima ondanks mijn gebrek aan talent voor het in leven houden van planten. 

Temet

Temet

16-11-2022 om 10:38 Topicstarter

Ik heb die plant even opgezocht. Heet ook wel "geldboom", dat levert natuurlijk bonuspunten op. 
Maar staat hij bij jou op een donkere plek? Op de site die ik net bekeek wordt "halfschaduw" aangegeven.

Ik heb al jaren een geldboom staan. Een aantal maanden geleden is het dak van onze uitbouw vervangen en zijn de ramen verkleind. Geldboom staat nu waarschijnlijk toch te donker want er komen overal bruine randen aan de bladeren. Dus voor een donkere hoek zou ik het niet doen.
Hou er met een geldboom ook rekening mee dat hij (of zij) maar een keer in de drie weken water wil, je verdrinkt ze nogal makkelijk.

Bijtje82

Bijtje82

16-11-2022 om 12:49

Ik heb een strelizia in het half donker staan. Heb hem nu een paar maanden en kan me niet herinneren dat ik hem in die tijd water heb gegeven. 
Aarde is kurkdroog nu, maar de plant nog altijd fris groen. 
Zou bijna denken dat het een neppert is 😁 

Temet schreef op 16-11-2022 om 10:38:

Ik heb die plant even opgezocht. Heet ook wel "geldboom", dat levert natuurlijk bonuspunten op.
Maar staat hij bij jou op een donkere plek? Op de site die ik net bekeek wordt "halfschaduw" aangegeven.

In het hoekje naast de tv maar wel redelijk dicht bij het grote raam op het zuiden. Dus half schaduw ja. Hij was van de zomer geknakt tijdens onze vakantie maar na een versteviging leeft hij desondanks nog steeds.

Temet

Temet

16-11-2022 om 15:22 Topicstarter

Tja, bij jou staat die plant redelijk dicht bij het grote raam op het zuiden, de hoek waar het in mijn kamer om gaat ligt redelijk ver van het grote raam op het noorden. En bovendien staat er dan ook nog een kastje half voor. 
Dat die plant een apart regime heeft qua watergeven is het punt niet, dat moet ik wel aankunnen, het gaat met name om het gebrek aan licht op die plek. Ik kan twee planten voor zo'n donkere plek bedenken: een gatenplant, maar die valt af, zie de openingsposting, of een varen. 
Of inderdaad een nepperd. Maar dat wil ik toch eigenlijk niet...

Temet schreef op 16-11-2022 om 15:22:

Tja, bij jou staat die plant redelijk dicht bij het grote raam op het zuiden, de hoek waar het in mijn kamer om gaat ligt redelijk ver van het grote raam op het noorden. En bovendien staat er dan ook nog een kastje half voor.
Dat die plant een apart regime heeft qua watergeven is het punt niet, dat moet ik wel aankunnen, het gaat met name om het gebrek aan licht op die plek. Ik kan twee planten voor zo'n donkere plek bedenken: een gatenplant, maar die valt af, zie de openingsposting, of een varen.
Of inderdaad een nepperd. Maar dat wil ik toch eigenlijk niet...

Ik heb eigenlijk bijzonder weinig verstand van planten. Alle planten die ik heb, heb ik ook cadeau gekregen. En wonder boven wonder blijven ze in leven.

Ik heb onlangs een prachtige (nep) palm van 1.80 cm gekregen van mijn vrienden voor een hele donkere hoek in mijn slaapkamer. Serieus niet van echt te onderscheiden!

hier een gatenplant maar die wil je dus niet… een varen? In het tuincentrum is een aparte afdeling voor planten die in het donker kunnen… misschien daar eens kijken? 
Geldboom staat hier vijf meter van het raam af, maar mijn kamer is behoorlijk licht.

Wat dacht je van een flinke bos Sanseveria? Doet het onder vrijwel alle omstandigheden goed en staat nog zuurstof aan de lucht af ook!

even een ander idee: een beeldhouwwerk? Met een spotje erop. Of een lichtkunstwerk?
Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.