Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mees Tal

Mees Tal

05-11-2008 om 10:28

Karnemelk over de datum

Tijdje terug hier gelezen dat yoghurt niet snel bederft en nog ruim over de THT datum te eten is.
Geldt dat ook voor karnemelk?
Heb hier namelijk nog een pak liggen met THT 29-10
Zelf lust ik geen karnemelk en kan daarom niet proeven. Maar kun je het iemand anders nog voorzetten of moet ik het weggooien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

05-11-2008 om 10:35

Mmmjjjaaa

Karnemelk kan je ook rustig over de datum gebruiken, daarvoor geldt hetzelfde als yoghurt. Als het pak niet aangebroken is dan zou het nog kunnen voor eigen gebruik, maar met gasten zou ik het toch liever denk ik weggooien als ik het niet zelf eerst uitgeprobeerd heb.

Mees Tal

Mees Tal

05-11-2008 om 10:50

Gasten

Nee, ik bedoel geen gasten hoor. Gaat om partner en/of kinderen. Partner drinkt het liefste gewone karnemelk. Ik heb laatst perongeluk boerenkarnemelk gekocht maar die vindt hij te dik en te plakkerig. Dat pak bleef dus liggen -ongeopend- en vanochtend constateerde ik dat het over de datum was.
Nu dacht ik het te verdunnen met gewone melk zodat het alsnog opgedronken gaat worden. Dat kan toch? Of is dat niet lekker?

desiree

desiree

05-11-2008 om 11:15

Mijn mening:

wegdoen. Het is een week over de datum!
Maar, als je dat om wat voor reden dan ook dat niet wil, zou ik de gebruiker (je kinderen) het zelf laten beslissen. Karnemelk die geklonterd is, zou ik ook sowiezo weggooien.

desiree

Mamasan

Mamasan

05-11-2008 om 12:54

Getsie!

"Geklonterd vind ik karnemelk op zijn lekkerst."
Dit is toch hopelijk een grapje?
Ik roep tegen mijn vriend altijd dat karnemelk sowieso al bedorven is dus dat hij het gerust kan drinken als het een week over de datum is, maar dat meen ik natuurlijk niet. Ik heb het nog nooit geproefd, maar alleen de geur al en de manier waarop het tegen het glas kleeft zijn overtuigend genoeg om het niet te hoeven proberen.

Mamvantwee

Mamvantwee

05-11-2008 om 13:55

Kan best hoor

Karnemelk is inderdaad nog best lang drinkbaar. Een week over datum lukt best.

Week wel lang

Een dag of 2 over de datum zou ik nog wel doen, maar een hele week....?! Nee, dat zou ik niet eens meer durven proeven.
Maar je vroeg ook nog of je karnemelk met gewone melk kan verdunnen. Dat lijkt me niet lekker. Dan kan je er beter een beetje water of (aangelengde) siroop doorheen doen. Ik vind die dikke romige karnemelk overigens juist de lekkerste!

amk

amk

05-11-2008 om 15:14

Kan wel

zolang het pak goed gesloten is, en goed bewaard, dus niet in een te warme koelkast is het nog best een week houdbaar. Er staat niet voor niets tenminste houdbaar tot op. Anders had er te gebruiken tot op moeten staan.

karnemelk is dusdanig zuur, dat er bijna geen groei in kan optreden. Net gisteren behandeld bij de cursus levensmiddelenmicrobiologie.

groet,
Angela

wendelien

wendelien

05-11-2008 om 16:31

Ooooh cobi

Nu ben je tot mijn Alzheimer zich echt gaat manifesteren voorgoed in mijn geheugen gegrift. Voortaan zal ik bij het nuttigen van rommedou aan jou moeten denken. (De uitknijpselen probeer ik meteen te wissen.)
En on topic: karnemelk gaat hier heel lang mee, zo hebben wij regelmatig proefondervindelijk vastgesteld. Maar eieren staan bij ons ook niet in de koelkast vanwege eventuele aanvallen van mayonaise-lust. Misschien zijn we gehard, wilikmaarzeggen.

Asa Torell

Asa Torell

05-11-2008 om 20:56

Zou ik zeker proeven

Zelfs melk drink ik hier zo een week over de datum, en vla oid eet ik wel tot 2 weken erna. Je proeft het tenslotte meteen als het niet goed meer is en behalve een vieze smaak krijg je niks van zo'n testhapje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.