Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tirza G.

Tirza G.

23-08-2009 om 22:07

Kasten verankeren aan de muur?

Ja hoor, het is gebeurd. Wij moesten naar IKEA voor de spullen van de studentenkamer van Tirzadochter. We zijn dus een paar dagen druk geweest met het in elkaar knutselen van de Ikea-Rampa en Ikea-Catastrofa.
Het viel ons op dat het voorschrift (aanbeveling?) is om de kasten aan de muur te verankeren. Dat hebben wij niet gedaan, dochter weet nog niet 100% zeker waar ze ze neer wil zetten en bovendien denken we dat de huisbaas het niet op prijs stelt (er zat geen een boorgaatje....). Is dat nou echt nodig? Doen jullie dat? Wij hebben hier thuis geen enkele kast verankerd

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

23-08-2009 om 22:10

Mmmm neeee

wij hebben thuis wel de hoge cd kasten verankerd omdat dreumes daar veel in zat te rommelen en die weleens stond te wiebelen. Als de vloer recht is en de kast stevig staat lijkt het mij onnodig. Tenzij zij zelf weleens in de kasten hangt of erboven op zit

Anonix

Anonix

23-08-2009 om 22:22

Hoge kasten

Hoge kasten met een klein vloeroppervlak hebben we inderdaad wel verankerd ivm de kinderen. Maar ik neem aan dat je dochter niet meer in de kast klimt? Dan zou ik het wel aandurven om hem los te laten staan. Misschien kan je haar nog een Ikea BEKVÄM bijgeven, weet je zeker dat het goedkomt

jippa

jippa

23-08-2009 om 22:24

Ja ook

Wij wel. In verband met kinderen & katten. Als die er niet zijn zou ik het niet doen.
Jippa (ooit zelf in een boekenkast geklommen)

jacci

jacci

23-08-2009 om 22:24

Indekken

Ik denk dat dit een kwestie van indekken is. ('wie zegt dat je geen kat in een magnetron mag stoppen') Ik had een nachtkastje van ikea, nog geen meter hoog en die moest ik ook verankeren. Nou echt niet, want ik ben nogal van de schuif en zet dus niks vast. Wat ik wel soms doe is aan de voorkant van een kast-iets een soort wigje (karton, restje zeil) ertussen stoppen, zodat het steviger tegen de muur staat. Jacci

margje van dijk

margje van dijk

23-08-2009 om 22:55

Nee

Wij hebben ook een paar boekenkasten van ikea ergens staan en die zijn niet verankerd.

Overigens hoor ik mijn collega nog glashelder vertellen hoe hij de kamer in kwam waar zijn dochter onschuldig aan tafel zat te kleuren. Achter haar lag de buffetkast op zijn kant met daartussen de resten van het Engels servies aan de verzameling waarvan zijn vrouw al haar hele leven bezig was geweest.

Met dat soort risico's op zou ik inderdaad gaan verankeren

Margje

Boeken?

Als ze er boeken in gaat doen, dan zou ik 'm zeker verkankeren. Je krijgt zo'n kast nooit waterpas geladen. Van langdurige ongelijke belasting gaat ie scheef hangen. Als ie dan niet verankerd is, valt ie vanzelf om.
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

24-08-2009 om 07:23

Onze boekenkasten wel

Wij hebben een hele wand Billy's met glazen deuren voor onze boeken (nooit meer stoffen, fantastisch). Wel verankerd. Net wat Mirjam zegt, boeken zijn hopeloos, elke kast gaat op den duur scheefstaan/verzakken. Plus onze vloer is al niet waterpas (van die dikke wiebelplanken).
Ik ben trouwens ook dol op verschuiven en veranderen in huis, maar die boekenwand kon echt alleen langs deze muur. Inmiddels ben ik erg blij dat-ie vast staat omdat onze peuter nogal een klimgeit is gebleken.
Groetjes
Massi

Ellen Wouters

Ellen Wouters

24-08-2009 om 08:10

Wel gedaan

Kasten gaan op den duur uit z'n verband hangen als je ze niet verankert.
Maar als ze verwacht maar kort in die kamer te wonen zou ik het niet doen.

Asa Torell

Asa Torell

24-08-2009 om 09:57

Als je er maar geen kaarsen op zet

Ik ken wel een naar verhaal van iemand bij wie de kast (met dus daarop kaarsen) toch omviel (ondanks geen erin klimmende kinderen) en die toen door brand is omgekomen. De gevallen brandende kast versperde de uitgang.
Een touw om uit het raam te kunnen ontsnappen en een rookmelder zijn trouwens zowiezo geen gek idee.

amk

amk

24-08-2009 om 11:34

Cola-automaat

zolang er nog elk jaar doden vallen door omvallende cola-automaten (ja echt) veranker ik de meeste van mijn hoge kasten aan de muur.

Anonix

Anonix

24-08-2009 om 17:12

Ja maar...

..die mensen komen onder die cola-automaten omdat ze ze proberen te plunderen (schuinhouden en schudden, vermoed ik). Niet omdat ze er een boek inzetten of uithalen.

Wel verankerd

Hier zijn hoge smalle kasten wel verankerd. Een hoge kast vol boeken is topzwaar, moet er niet aan denken dat ie naar voren komt keilen...
Lage, kleine kastjes zijn niet verankerd.

Minet

Minet

25-08-2009 om 15:20

Kleine kinderen

Hoge ondiepe kasten zijn in een huis met kleine kinderen levensgevaarlijk. Welk kind probeert niet in een open kast te klimmen, of trekt zich eraan op?
Daar helpt ook geen wigje tegen, een kind weegt al snel een kilo of 10, die kast gaat echt om als het kind daarin klimt.

Minet

Minet

25-08-2009 om 18:52

Altijd kinderen, dus ondiepe kasten vast

Ook al heb je zelf geen kleine kinderen meer, hebben je kinderen (nog) geen kinderen, dan nog komen er toch wel mensen over de vloer met kinderen?
Je moet er toch niet aan denken dat een kast dan omvalt, het is zo'n ontzettend kleine moeite om een kast met 1 boorgaatje/plugje/schroef vast te zetten aan een muur.
Hier staat/stond elke ondiepe kast echt vast, wil geen enkel risico lopen.

Pelle

Met een verankering in de muur bleven de rij Billy`s van Ikea ook aan de voorkant naadloos op elkaar aangesloten staan. En onze muren zijn scheef en de vloer is ook wat oneffen.
Een rij Billy`s met glazen vitrine deuren van rond de 2 meter hoog staat hier met een verankering vast. Niet alleen voor kinderen, ik kan ze zelf ook niet tegenhouden als ze gaan kiepen.

Minet

Minet

26-08-2009 om 19:42

Izar

Dit forum is een forum voor en door ouders, ik ga dus uit van een inrichting van een gemiddelde woning van ouders, niet van studenten.

Tirza G.

Tirza G.

26-08-2009 om 20:01

Oeps minet

Ik stelde de vraag als moeder van een gróte dochter, die wij hebben ingericht met Ikea Rampa (Expedit) en Ikea Catastrofa (Aneboda ofzoiets). Zij zit op kot en ons, suffe oude mensen, vielen ineens die zakjes met verankeringsmateriaal op in de dozen van Ikea.
Zelf hebben we alleen maar een Billy (ik heb een pesthekel aan Ikea) en een CD-kastje. Onverankerd.

Tirza

Minet

Minet

28-08-2009 om 08:22

Tirza en izar

Sorry, heb de eerste posting blijkbaar niet gelezen, en ging in op de titels van de verdere postings.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.