Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kat alleen zielig?

dochter gaat binnenkort op zichzelf wonen.
ik heb haar altijd beloofd,als jij op jezelf gaat krijg je van mij een poes,(kitten).
nu is het binnenkort zover.
alleen krijgt ze nu vaak de opmerking dat het zielig is om een kat alleen te laten,ze kan beter twee katten nemen.
ze heeft een huisje met 1 slaapkamer en balkon,kat kan dus niet naar buiten,
dochter werkt en studeert,is meestal alleen s,avonds thuis.
wat is verstandiger: 1 kat? twee katten? of misschien helemaal geen kat?
wie heeft ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

24-01-2010 om 20:01

Volgens mij

zijn katten solitaire wezens en zal het ze dus een biet zijn of ze alleen zijn. Je moet wel zorgen voor voldoende afleiding en speelmogelijkheden, anders is je meubilair al snel aan vervanging toen....

amk

amk

24-01-2010 om 20:13

2 katten uit 1 nest

dan slopen ze elkaar en niet je meubilair.

Ik heb hier 2 heren (nou ja je weet wel katers) uit hetzelfe nest. Nog nooit voor meer als 1 uur uit elkaar geweest en kunnen ook niet zonder elkaar.
Zijn ze met z'n 2 is het overal goed.
Ze zijn nu 16 maar nog nooit on aangelijnd buiten geweest. Ook niet in de 2 jaar dat ik een achtertuin had.

Tihama

Tihama

24-01-2010 om 21:55

Nou

Hier ook 2 katers uit 1 nest. Die slopen elkaar, maar OOK het meubilair. Ze begonnen met sproeien ruim voordat ze gecastreerd mochten worden. Na eindeloze maatregelen is het nu eindelijk voorbij.

Van tijd tot tijd hebben ze de kolder in de kop en dan sprinten ze hier achter elkaar aan, gelukkig hebben we een robuuste inrichting. Om daarna weer verschrikkelijk lief elkaar te gaan likken. Soms moet ik 2 keer kijken om te zien of er nu 1 of 2 katten liggen. Ze zijn namelijk allebei totaal gitzwart zonder enige tekening.

In het begin negeerden ze ons totaal. Niets gezelligs aan. Ze hadden genoeg aan elkaar. Sinds een tijdje krijgen we wel wat aandacht. Pfffoei, gelukkig.

Maar ik denk dat je dochter er het beste aan doet om een ouwe theemuts uit het asiel te halen. Zo eentje van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gezeten.

Tihama

Nasha 1st

Nasha 1st

24-01-2010 om 22:09

Moet tihama gelijk geven

onze ouwe poes, nu 15 geloof ik, hebben we met 8 jaar uit het asiel gehaald en daar hebben we veel meer plezier van dan die rood/witte kater die liever buiten bivakkeert (al kiest hij met dit weer toch ook eieren voor zijn geld) en die we als kitten in huis haalden. In den beginne was het wel leuk, hij kwam op schoot, speelde, sabbelde wat aan de badjas of trui van Nashaman, maar dat doet ie nu allang niet meer....

mirreke

mirreke

25-01-2010 om 03:50

Ach

Toen ik op kamers ging kreeg ik ook een jong poesje (gek hoor tegenwoordig al die engels woorden, kitten). Ik vond het helemaal geweldig. Kat is bijna twintig geworden. Juist omdat ze alleen was toen ik haar kreeg was ze heel erg op mij gericht, echt een mensenpoes.
De twee heren die we later kregen, ook uit een nest, hadden vooral genoeg aan elkaar. Pas toen een van hen, helaas, niet meer is thuis gekomen, begon de ander zich meer van ons aan te trekken.
Kortom. Je moet het zelf weten. Kan allemaal goed gaan. Wel moet een jong katje in het begin veel aandacht hebben, dus dan moet ze niet hele dagen weg zijn. Anders is het echt wel zielig. Maar het idee van een oudere kat uit het asiel is ook mooi.

Bastet

Bastet

25-01-2010 om 07:14

Mee eens

Kijk,neem je een abessijn,dan is twee beter,die beestjes haten alleen zijn.Maar verder maakt het volgens mij niet uit.
Groetjes,bastet

Rafelkap

Rafelkap

25-01-2010 om 13:11

Theemuts

Maar niet alle katten gaan samen. Dus dat geeft dan ook weer teleurstellingen. Ik zou -net als Thimhama- in je dochters geval gaan voor een gezellige theemuts. Je weet ook nooit hoe de omstandigheden later worden: vriendje allergisch, kan niet met kinderen samen (was in mijn geval), dus dan beter een oudje, om mee te beginnen.

Rafelkap

Rafelkap

25-01-2010 om 13:15

Excusez

Tihama dat ik je naam verkeerd spelde net
Het voordeel van een oudere kat is ook dat je meubels er minder aangaan en dat ze zindelijk zijn. Veel katten zijn alleen thuis zijn gewend.
Als ik het over mocht doen had ik een oud besje genomen (of gecastreerde kater)toen ik student was. Een lekkere schootkat.

sus-anne

sus-anne

25-01-2010 om 18:00 Topicstarter

Verschillend

de meningen zijn nogal verdeelt zie ik.
en het ligt natuurlijk ook het karakter van de kat.
meer ervaringen zijn welkom.

Christientje

Christientje

25-01-2010 om 22:51

Geen eenzame poes!

Wij hebben jarenlang 2 poezen in huis gehad. Ze hadden altijd ruzie, de dames, ik werd er gek van. Gelukkig hebben wij een tuin en ze waren dan ook veel buiten, heerlijk zo ver mogelijk bij elkaar uit de buurt. Beiden zijn intussen overleden, en toen we de beslissing namen 'we nemen weer een poes in huis' besloten we er 1 te nemen ipv 2 ! Dat geruzie, daar heb ik echt geen zin meer in. De poes die we hebben is op zichzelf, maar komt regelmatig bij ons voor een knuffel of een kroel.
Omdat ik jonge kinderen heb, heb ik gekozen voor een jong poesje, dat van begin af aan in een ietwat chaotisch huishouden terechtkwam. Ze weet niet beter, of het is hier druk. We hebben ook wel eens een oudere poes (van de straat) in ons huis opgenomen, en dat was toch echt werkelijk de liefste poes van de wereld. Toen ze bij ons kwam, was ze al 8, maar wat een lieve schat. Het was lang zoveel werk niet als een kitten. Die is het eerste jaar enorm druk en sloopt alles. Ik zou jou als advies dan ook geven 'neem een oude dame van een jaar of 8.' Die kun je nog jarenlang een gelukkig gezellig leven geven, die is intussen al rustig en niet zo idioot speels, en een gezellige kroelert.
Christientje

Gewoon alleen

Zoals Nasha al zegt: katten zijn solitaire wezens. Het zal per individu verschillen, maar over het algemeen heeft een kat het zonder medekatten bijzonder naar zijn zin. Niks zieligs aan dus, mits hij van zijn baasje of bazinnetje voldoende aandacht krijgt.
Hier hadden we ook twee katten, nota bene moeder en dochter. Slechts bij extreme kou kropen ze dicht tegen elkaar aan, verder hebben ze elkaar alleen zoveel mogelijk genegeerd... als ze niet al ruzie maakten. Bedenk: een kat is geen mens. Het is verleidelijk maar niet altijd verstandig om menselijke "behoeften" op je kat te plakken.
n@nny

Nick de vierde

Nick de vierde

26-01-2010 om 15:36

Mis poes

Zoals Nasha al zegt: katten zijn solitaire wezens. Het zal per individu verschillen, maar over het algemeen heeft een kat het zonder medekatten bijzonder naar zijn zin.
Het verschilt per ras, denk ik. Siamezen zijn graag met een andere kat en echt liever niet alleen. Het is als bij tijgers en leeuwen. Leeuwen leven in een groep met een leider, tijgers/panters leven solitair.

MariaV

MariaV

26-01-2010 om 16:16

Liever één kat

Wij kregen twee katten uit hetzelfde nest en dat was altijd heibel. Sinds er een weg is, is de overblijver heel tevreden en bijzonder gezellig. Normale vuilnisbakkenkatten zijn solitair, en een kat alleen is m.i. minder zielig dan twee katten samen.
Maria

Bastet

Bastet

26-01-2010 om 16:54

Maria

Ik heb alleen maar goede ervaringen met twee katten,dus het is maar net wat je ervaring hiermee is.Mijn abessijn was echt dikke vrienden met zijn maatje,hij miste hem enorm,toen die overleed....
Bastet

Hier prima ervaringen met meerdere katten

Het ligt vooral aan het ras (ik lees hierboven dat de Abbesijn moeilijk alleen kan zijn, dat geldt ook voor een Maine Coon) en natuurlijk ook aan het karakter van het beestje.
En of je een ouder dier of een kitten neemt? Tja, dat is ook heel persoonlijk. Ik vind het leuk om een kitten op te zien groeien tot een grote kat (maar dat is misschien mijn afwijking. Ik zal in de toekomst met onze Maine Coon(s) gaan fokken).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.