Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kattrien

Kattrien

06-03-2015 om 19:18

Kat met kap, zo zielig

Onze lieve kater heeft vandaag het mes van de dierenarts ontmoet, een kleine ingreep aan zijn wang en daar zit nu een snee van 2 cm met hechtingen. Da's op zich niet het punt maar nu heeft hij voor een week een kap om zijn nek gekregen en ik vind het zo zie-hielig!
Hij probeert telkens met zijn poot bij zijn oor te komen en dat ding eraf te werken, loopt overal tegenaan omdat hij breder is dan normaal, TOK weer tegen de tafelpoot, mag niet naar buiten terwijl hij dat wel was gewend.... Hoe het eten en drinken moet moeten we nog uitvinden want hij kan niet goed bij zijn bakjes met dat ding om...
Heeft iemand hier ervaring met een kat met kap en kan mij vertellen dat het snel went? (Voor mij of voor hem....hihi)

Hadewich

Hadewich

06-03-2015 om 19:49

eten

Ik heb er geen ervaring mee, maar heb wel eens een filmpje gezien waarbij de kat gewoon uit een bakje kon eten, de kap viel over en om het bakje heen en stond als het ware op de grond. Met langs boven dus de kop van de kat erin. Hopelijk lukt het met jullie kat ook.

Sterkte voor het beestje in ieder geval!

Mikke

Mikke

06-03-2015 om 20:25

Het went

Het went snel. Onze kat vond zichzelf ook HEEL zielig, maar ja.. zonder kap zou het er niet beter op worden. En hij heeft 'm weken opgehad ivm sondevoeding. Op het laatst deed hij er alles mee.. als hij ging eten zette hij hem gewoon over z'n bakje heen. Onder de tafel doorlopen bleef een klus, met al die stoelpoten.. maar ook dat is goed gekomen.

Beterschap voor je kat.

Puck

Puck

06-03-2015 om 23:15

went idd snel

Toen mijn kat gesteriliseerd was heeft ze het eerste uur alleen maar achteruit gelopen met de kap op, daarna nog een halve dag moeten wennen aan het breder zijn, maar daarna kon ze er gewoon alles mee. Heb wel de kap van de kattenbak moeten halen hihi, dat paste niet. Kan me ook niet herinneren dat ik iets speciaals heb gedaan voor haar voerbakje en drinkbakje.

Kattrien

Kattrien

07-03-2015 om 16:33

Gaat nog niet echt goed

Fijn jullie opbeurende berichten, ik hoop dat het morgen beter gaat. Voor nu nog niet echt. Hij eet nauwelijks alleen als we wat voorhouden een beetje, en drinken lukt echt helemaal niet. Is dus ook nog niet op de bak geweest, sinds de nacht van donderdag op vrijdag staat hij droog... En het is wel een gecastreerde kater dus dan krijgen we weer andere problemen. We spuiten af en toe wat water in zijn bekje maar nog zonder resultaat. Ik heb al de weekenddienst gebeld hoe lang dat mag duren en als hij vanavond nog niet geplast heeft moet ik weer bellen.
Zit alleen op de bank en loopt niet meer rond vanmiddag. Ik heb er buikpijn van, akelig hoor.

Kattrien

Kattrien

07-03-2015 om 22:51

Opgenomen

In het dierenziekenhuis in Utrecht, we zijn net terug. Hij moet aan het infuus vannacht. Morgen hopelijk goed genoeg om het zelf weer te kunnen, eerst nu maar zelf proberen te slapen, pfff wat kun je een zorgen hebben om zo'n beestje.

Kattrien

Kattrien

08-03-2015 om 19:30

Vraag over nat voer

Vanmorgen kat weer opgehaald. Hij heeft vannacht een infuus gehad en ook gecatheteriseerd want er zat toch een verstopping. Nu moet hij goed drinken, antibiotica en blaasontspanners slikken. Maar hij wil eigenlijk niks. Kreeg ik voorheen een pilletje er nog wel in met een beetje patee, nu niet. Is echt helemaal zichzelf niet. Heeft uiteindelijk net wel geplast, hadden ze vanmiddag al verwacht (vanwege het infuuseffect) maar hoe dat morgen moet....
Hij moet nu nat voer gaan eten in plaats van brokjes voor het vocht. Weet iemand hoe lang dat kan staan? Er staat een bakje maar hij eet het nog niet en ik ben bang dat het snel te oud wordt of te hard ofzo. Iemand ervaring?
Maar het beste ervan hopen. Ik ben echt helemaal uitgeteld en ik hoop dat het goed komt want het is echt zo' n lieverd maar ik heb er een hard hoofd in. We gaan niet weer terug naar het dierenziekenhuis hebben we besloten want die kassa rinkelt maar door en ergens houdt het op,toch? We zitten nu al op dik 600 euro en hij kan niet elke nacht aan het infuus hij moet het zelf gaan doen. Is dat harteloos? Zo moeilijk....
Ze zeiden dat hij ook een flinke hartruis heeft dus waarschijnlijk wat aan zijn hart en dat helpt niet mee.

Mikke

Mikke

08-03-2015 om 19:45

Sneu

Natvoer kan wel even blijven staan. Als het niet meer goed of lekker is dan eet hij het echt niet. Hier staat het wel eens 'n halve dag.

Onze kat ging trouwens ook in hongerstaking na een ongeluk/operatie, vandaar ook de sondevoeding. In eerste instantie ging het goed, maar eenmaal thuis bleek hij erg in de war en weigerde hij stellig al het eten. Zelfs dingen die hij eerder vreselijk lekker vond. Hij heeft daarna dus een paar dagen in de dierenkliniek gelegen en pas toen het met de sonde in beter ging kregen we hem mee naar huis... Hij heeft die sonde een paar weken gehad tot hij weer volledig zelf kon eten. Met sonde ging het beter met hem, en toen hij weer normaal at was hij snel weer de oude.

We hebben toen trouwens alle soorten natvoer geprobeerd. Geleiachtige kattensnacks (in zo'n klein zakje) vond hij het lekkerst, het dure voer van de dierenarts het smerigst We zijn begonnen met hele kleine beetjes op onze vingers, snoepjes, etc. dus niet meteen in z'n voerbak. Maar goed, door de sonde wisten we dat hij in elk geval genoeg binnenkreeg.

Sterkte!

Ulla

Ulla

08-03-2015 om 19:50

Harteloos

Ik snap niet dat je nu zou opgeven. Zo kom je in je eerdere berichten helemaal niet over.
Mag je tijdens het eten de kap niet even af doen? Zelfs bijvoorbeeld alleen 's nachts wanneer je er niet bij bent dat ding omdoen?
Wat betreft dat eten, dat is de grootste kostenpost niet, gewoon vers neerzetten als je denkt dat het niet meer kan. Ik zou ervoor gaan, sowieso!

Kattrien

Kattrien

08-03-2015 om 20:10

Kosten

Nee de kosten van het voer is het laatste waar ik mee zit natuurlijk. Het gaat mij er om of ikmhet ieder uur moet verversen of dat het langer kan staan.
Hij wil nu ook niets van mijn vinger likken, krijg er echt niets in. De kap is af nu. We hadden even de tuindeur open vanmiddag met de hor ervoor en hij werd helemaal gek wilde dwars door de hor heen. Zo wild dat hij voor we erbij waren in 2 seconden die kap kwijt was vraag niet hoe. En erop doen vergeet het maar dat krijgen we echt niet voor elkaar ook niet met 3 man. Hij wil trouwens met kap af nu ook niet eten/drinken. Hij ligt nu eindelijk even ontspannen en we gaan het vannacht op hoop van zegen maar laten en morgenvroeg naar de dierenarts dan kan die hem weer om doen. Dat lijkt raar misschien maar al is hij nog zo lief het is een enorme blijf van mijn lijf kat hij kan echt gek worden daarvan. Zelfs een vlooiendruppel in zijn nek moet hij niet zien aankomen anders kun je het schudden.
Ulla hoever kun jij gaan budgettair dan?
Mikke een paar dagen dierenkliniek en dan sonde, dat kost een paar duizend denk ik en dat gaat niet. Dat zal toch niet alleen bij ons zo zijn?
Dat ik zoveel post is ook mijn stress ik vind het afschuwelijk en kan wel janken. Dat je me harteloos noemt als ik niet duizend en meer kan uitgeven aan mijn kat doet zeer.

Katniss

Katniss

08-03-2015 om 20:11

Dwangvoeden

Ik zou van die blikjes eiwitrijke krachtvoeding vragen. Als je die aanlengt met een beetje water en dan met een spuitje in zijn bek doet help je hem weer een paar dagen verder. De kans is groot dat hij dan op een gegeven moment zelf weer gaat eten.

Mikke

Mikke

08-03-2015 om 20:20

Viel mee..

De kosten voor sondevoeding vielen hier mee. Het was wel veel duurder dan gewoon voer, en vooral heel tijdrovend. En toen we met de sonde begonnen hadden we al zo'n 750 euro 'geinvesteerd'... en om dan nog te stoppen...

Maar eerlijk: als we vooraf hadden geweten wat het zou gaan kosten, en ook hadden geweten wat een lijdensweg het voor onze kat was geworden, dan hadden we het niet gedaan (alleen al om 'm in z'n reismand te krijgen.. dat lukte alleen als we hem inbakerden! Totale paniek!). Natuurlijk ben ik nu blij dat we het wél gedaan hebben, maar het blijft een kat die morgen onder een auto kan lopen. En we weten nu ook dat we hem niet nog een keer laten opereren.

Angela67

Angela67

08-03-2015 om 20:48

ulla

hoe kan jij nou bepalen voor iemand wat harteloos is?
misschien kan ze nu al een week minder op vakantie of kan kindlief niet mee op schoolreisje omdat ze dit betaald heeft?
gr Angela

Kattrien

Kattrien

08-03-2015 om 20:55

Katniss en Mikke

Dwangvoeden, tja dat gaat hem dus niet worden. Alle nagels uit en paniek als hij in de houdgreep moet. Hij moet zelf willen anders krijg je er echt niks in
Mikke wij zitten nu op ruim 600 al en ik zie het einde nog niet in zicht als hij langduriger behandeld moet worden. De kosten is 1 ding ( en best wel een ding) maar ook aldoor de totale paniek als hij weer in de reismand moet en dan weer die kraag om daar draait mijn maag ook van om. Samen met die hartruis waar ze best van moesten fronsen, we hebben advies gekregen om echo' s te laten maken en dan elke dag pillen geven dat gaat hem ook echt niet worden voor onze lieverd, dagelijkse stress en worsteling. Ik weet er zijn katten die dat geen probleem vinden en mensen met zo'n kat kunnen het zich misschien niet anders voorstellen maar zo is het nu eenmaal.
Ik merk dat ik bezig ben met loslaten ja dat voelt ook heel harteloos en naar. Maar we houden hoop misschien gaat hij nog eten en mag hij nog even bij ons blijven met een goed leven.

Katniss

Katniss

08-03-2015 om 21:30

Hartruis

Ik weet niet hoe oud hij is, maar er zijn heel veel katten met een hartruis. De meeste worden er oud mee. Die van ons had het al voordat hij 1 was, dat wordt als ernstig gezien en de dierenarts vermoedde dat hij niet ouder zou worden dan 2. Inmiddels is hij bijna 3 en in theorie kan hij natuurlijk iedere dag dood neervallen. Medicijnen geef ik hem niet want dat zou een dagelijks drama (met stress wat slecht is voor zijn hart) worden. Echo's laat ik ook niet meer maken want die geven slechts de bevestiging dat hij er slecht aan toe is. Wij genieten maar zoveel mogelijk van hem en steken fijn onze kop in het zand.

Ulla

Ulla

08-03-2015 om 21:39

Harteloos?

Ik had er even een vraagteken achter moeten zetten...

Ulla

Ulla

08-03-2015 om 22:14

Verbazing

Het verbaasde me dat je zo snel van het ene naar het andere overging

Ulla

Ulla

08-03-2015 om 22:23

Geef alsjeblieft niet te snel op, de operatie is nog maar een paar dagen geleden.

amk

amk

08-03-2015 om 22:36

de ene hartruis is de andere niet

natuurlijk. Die van mij is er 20 mee geworden. En toen heb ik 'm vanwege zijn dementie moeten laten inslapen. Niet vanwege z'n hart of andere gezondheidsproblemen.

Je doet nu je best voor het beestje, en op een gegeven moment houdt het op, financieel maar ook voor het beestje zelf. Een dierenarts zal niet willen meewerken aan een euthenasie als die het daar niet mee eens is. Overleg met je eigen dierenarts over het vervolg en neem dan een beslissing.

mirreke

mirreke

09-03-2015 om 00:12

Kun je die kap niet wat smaller knippen?

En wat ik ook al heb gezien, is een kat met een soort opblaasband om zn nekje, dus kan daardoor wel gewoon kijken en eten, maar door de dikke band kan het pootje niet bij de kop, dus niet krabben. Hier heb je iets dergelijks.
http://www.medpets.nl/mooncollar/
Kijk anders of je zelf iets dergelijks kunt maken door een opgerolde das in een oude kous te stoppen of zo...

Ik heb zelf ook meegemaakt dat kat depressief werd van zo'n kap. Echt heel zielig.
Ik zou niet meegaan met die dierenartsen. Dat tikt inderdaad lekker aan. Hartruis had je niet geweten als je dit niet had gehad, dus verder laten zo. Dat is dan maar zo.

Succes met de kat.

Katje

Katje

09-03-2015 om 00:26

Laat

Laat die kap af en kijk hoe het gaat

Mijn kat wilde na opname ook niet eten, moest ook natvoer en dat blieft mevrouw niet.
Alle proefverpakkingen uit de winkels meegenomen, maar ze wilde het gewoon niet, was brokjes gewend.
Zet op heel veel plekjes kleine bakjes water neer, dat nodigt meer uit dan "he-le-maal" lopen naar die ene bak.
Probeer desnoods een fonteintje uit.
Die van mij vond het niks, maar doordat er meerdere bakjes stonden die niets leken op haar eigen waterbak, vond ze drinken ineens veel interessanter.
Zet desnoods ook de brokjes verspreid neer en in de buurt, zodat ze er geen moeite voor hoeft te doen, desnoods met snoepjes erin als ze die lekker vindt.

Ik stop ze meestal in een kussensloop om te dwangvoeren en die van mij zijn ook niet zo aardig als dat moet. Desnoods wat aanlengen met wat pate of iets dat ze lekker vindt en dan fijn maken.
Maar het spijsverteringssysteem moet wel aan de gang blijven bij een kat, dus er moet in elk geval iets in.

Jasmijn

Jasmijn

09-03-2015 om 10:26

hier ook geen kap

Ik heb een makkelijke sul van een poes, maar met een kap om bevroor ze gewoon...deed niets meer, zó zielig. Uiteindelijk ging ze dan een hele tijd achteruit lopen, om vervolgens weer doodstil te zitten. Niet eten enz. Wellicht ben ik ook niet zo volhardend, dus ik heb de kap weer afgedaan en heb haar gewoon in de gaten gehouden. Gelukkig bleef ze redelijk van de wond af, dus het ging. Uiteindelijk ging ze weer snel normaal eten en drinken.

vlinder72

vlinder72

09-03-2015 om 11:07

hoe gaat het nu?

Ik ben benieuwd hoe het nu gaat. En inderdaad laat die kap nu voorlopig maar af. Kijk eerst wat ze doet met de wond.

Kattrien

Kattrien

09-03-2015 om 19:19

Hij doetut weer!

Gisteravond gaf ik er geen cent meer voor, na de afgeworstelde kap was het stressniveau wel gezakt maar eten en drinken, ho maar. Hij krijgt 's avonds altijd een paar kattensnoepjes en kwam zowaar van de bank toen ik met zakje ritselde maar hij liet ze liggen. We zijn naar bed gegaan met voer, water en kattenbak in dé huiskamer en ik heb slecht geslapen. Ik dacht als hij ook zonder kap nog niet eet/drinkt dan houdt het echt op, raakt hij weer uitgedroogd en plasproblemen. Maar zowaar vanochtend had hij natvoer gegeten en was op de bak geweest!
We hebben vanochtend met de dierenarts overlegd en die zei ook, als het zoooveel stress geeft laat dan de kap maar af en laten we maar kijken hoe het met de wond gaat. Tot toe toe goed. Hij is nog wel schrikkeriger dan anders maar veel meer zichzelf!
Jasmijn er zijn dus meer lieve sullen die helemaal gek worden van zo'n rotding, dan is het middel echt erger dan de kwaal.
Mirreke die opblaasband daar had de DA het ook over maar volgens haar is dat vooral voor wonden op de rug of buik en zou hij nog met zijn achterpoot bij zijn wang kunnen. Dus we doen gewoon zonder iets nu.

frus

frus

09-03-2015 om 19:49

zachte kap

Hier geen kat maar een hond die trillend als een rietje in de hoek zat toen hij zo'n plastic kap moest dragen. Zo zielig. We zijn toen naaar alternatieven gaan kijken(ook een t-shirt geprobeerd) en kwamen bij een ander soort kap uit. Waarbij hij zich niet overal aan stootte. Het was deze maar je hebt ongetwijfeld nog andere merken. Uitgewassen en ook weer gebruikt bij een andere operatie. Ik heb toen ook bij de dierenarts aangegeven dat ik het jammer vond dat zij niet met het alternatief waren gekomen. Was een week ellende voor niks.
http://www.medpets.nl/comfy+cone+kraag/

Ulla

Ulla

09-03-2015 om 20:44

Gelukkig maar

hopelijk blijft hij vooruit gaan.
En nog even dit: ik heb echt wel gemerkt dat je heel veel om de kat geeft, ook uit je laatste posting blijkt dat weer (slecht geslapen).

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2015 om 20:58

Dwangvoertip

Zo te lezen heb je hem gelukkig niet meer nodig, maar voor de je-weet-het-maar-nooit geef ik hem toch maar.
Wij hebben die theemuts van ons in een badlaken gerold, als een soort wrap zodat alleen het kopje erbovenuit stak. En dan de een goed vasthouden en de ander voederen.

En onze kater heeft ook jaren geleefd met hartruis. Blijkbaar kan dat niet altijd direct kwaad. Wij hebben hem daar wel medicijnen voor gegeven, kosten vielen eigenlijk wel mee. Was ook maar een kwart pilletje per dag ofzo.

En ik snap heel goed dat je je grens aangeeft. Meestal ga je toch vaak verder dan je vooraf van plan was, maar ergens houdt het op. Zowel voor de portemonnee als voor het beestje.

Katniss

Katniss

09-03-2015 om 21:33

Ginny

Die pilletjes voor de hartruis kosten je inderdaad de kop niet. Volgens mij kost zo'n doosje 3 euro en je hebt maar een kwartje per dag nodig. Bij onze kater houdt het echter in dat je elke dag een worstelpartij moet uitvoeren. Na twee dagen heeft meneer door dat als jij het badlaken pakt, hij de benen moet nemen. Als je achter hem aan rent gaat raakt hij helemaal overstuur en zit nadien nog een half uur naar adem te happen. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor de conditie.
We hebben ook eens zo'n 'worst' geprobeerd waarin je pilletjes kunt verstoppen. Dat heeft hij ook na twee dagen door en dan zit hij net zo lang met zijn nageltje te pielen tot hij het pilletje uit het vlees heeft en dat kan laten liggen. Het is wel jammer want het is de leukste en liefste kat die we (ooit gehad) hebben ;-(

Kattrien

Kattrien

10-03-2015 om 12:12

So far so good

Hij ligt weer heerlijk in het zonnetje te slapen en is blij met onze aandacht en knuffels. We geven nu blikvoer, daar was ik niet zo van omdat ik dacht dat brokken , wel van een goed merk, RC, gezonder zijn en hij deed het daar goed op. Maar ik ben nu aan het googelen op kattenvoer en ik zie dat er verschillende meningen zijn, de een zegt brokken zijn beter en de ander zegt juist nee blikvoer is beter omdat ze anders niet genoeg vocht krijgen. En dan zijn er ook nog die zweren bij vers (diepvries) rauw voer.
Ulla ik snap je nu hoor. Ik sloeg niet ineens om al leek dat misschien zo, ik postte vrijdag al omdat ik het niet goed zag gaan maar nog hoopte dat dat tijdelijk was en hij snel zou wennen, niet dus.
En dwang, nee daar is die van ons ook niet van net als bij Katniss. We hebben in het verleden ook al wel eens kussenslopen en badlakens geprobeerd maar dat wordt een grote stress ellende want na 1x lukt dat geen tweede keer meer. Vandaar dat we echt niet aan de pillen gaan, dan is het middel erger dan de kwaal. Zolang hij tevreden is is het goed en krijgt hij er problemen mee dan heeft hij een goed leven en veel liefde bij ons gehad, als ex-asielkat.

Hoi Katttrien,

Je verhaal heeft mij geraakt. Onze kat Eugene heeft vandaag ook de spuit van de dokter gezien, brrrr, akelig zeg..... hoe heeft jouw kat die snee op zijn wang eigenlijk gekregen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.