Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Nina

Nina

22-09-2017 om 11:34

katten uit de tuin houden vanwege kippen

Wij hebben kippen die los door de tuin scharrelen. En we hebben net wat groot groen uit de tuin gehaald. Er komt nieuwe aanplant. Die is er nog niet en het zal ook wel even duren voordat die redelijk gegroeid is.
En ja hoor, de katten uit de buurt hebben ontdekt dat ze nu door onze tuin kunnen lopen. Er is al een heel looppad ontstaan. Onze kippen zijn nu de hele tijd aan het schreeuwen en rennen als er zo'n kat door de tuin loopt. Eentje zat al achter ze aan. Nu kun je zeggen, doe de kippen in het hok maar die lopen al zolang los in onze tuin. Als er niemand thuis is, zitten ze wel in het hok. Ik weet niet waar die katten vandaan komen en het heeft ook weinig zin om de baasjes aan te spreken.
De vraag is dus, hoe houd ik die katten uit de tuin? Ik heb al koffiedik geprobeerd maar dat helpt niet. Ik lees peper strooien en knoflook. Iemand daar ervaring mee? Of andere tips? Ik heb ook al hele bakken water of katen geggooid maar daar zijn ze niet door geimponeerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-09-2017 om 11:37

De laatste tip

die ik las was azijn of citroensap neerzetten daar waar je ze niet wilt hebben. Maar of de kippen dat prettig vinden kun je je afvragen natuurlijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-09-2017 om 11:42

Wie wint?

Stel dat een kat het met een kip aan de stok krijgt, wie wint er dan? Het lijkt me dat als een kat een keer flink te grazen wort genomen door een kip, hij vooraan wel uit de buurt blijft.

Anneke

Anneke

22-09-2017 om 11:43

Gaas?

Extra gaas spannen, daar waar het looppad ontstaan is, de weg versperren zeg maar? Alhoewel katten kunnen klimmen natuurlijk, maar misschien helpt dat. Ik ben wel eens roepend en handen klappen zo'n kat weggejaagd, maar dat maakte altijd maar weinig indruk, sommige katten zijn hardleers.
Anders nog een mand met tennisballen bij je achterdeur zetten en zodra je er eentje ziet 'm proberen te raken, of een waterpistool gebruiken?

Hierbij nog een site met tips: https://www.tuinenbalkon.nl/katten-tuin-verjagen-afschrikken-weglokken

en wat ook lastig is met scharrelkipjes

Is dat eksters direct een vers gelegd eitje te grazen nemen. Als je niet oplet en niet gelijk het ei weghaalt, dan zijn ze voor de eksters. Overigens zijn de kippen niet bang voor de ekster, maar ook niet bijster geïnteresseerd.

Terratoriumdrift

Katten van anderen blijven weg uit een tuin als daar een kat woont. Neem zelf een kat, daar raken je eigen kippen wel aan gewend.

Lusithania

Lusithania

22-09-2017 om 14:37

Hier

Wij hebben kippen en katten. De ene kat voelt zich nog niet heel erg op zijn gemak als hijlanguit ligt en er komt een kip aan, de ander heeft wel wat ontzag voor de kippen maar plaagt ze ook (van de schutting springen en dan net voor de kippen neerkomen).
Katten van buiten zijn indringers en daar reageren jouw kippen op. Lopen die katten alleen door je tuin? Of zijn ze zeer geïnteresseerd in de dames?

Nina

Nina

22-09-2017 om 14:57

dit

@Kaaskopje Ik heb nog wel wat schoonmaakazijn liggen. Ik zal het eens buiten het hek maar wel op het looppad proberen.
@Phryne Ja, ze hebben in het verleden wel eens een kat verjaagd. Helaas zijn ze even in slechte conditie. Na het hete weer in augustus broeds en na het slechte weer in september in de rui en eentje (de fanatiekste verjager) heeft het het ergst, ze heeft zelfs geen staartveren meer en nauwelijks vleugelveren. Gelukkig groeit het weer maar ze zat steeds zielig in een hoekje. Ik denk dat daardoor de katten hun kans hebben gegrepen.
@Anneque Ik kan natuurlijk wat fijn kippengaas (tijdelijk) voor het hek doen. Goed idee.
@Silone Gelukkig leggen ze in het nestkastje. Ze gedogen elkaar, de kippen en de eksters. Alleen voor de eekhoorn en de kraaiachtigen zijn ze wat bangig, overige vogels gaat prima.
@ Flanagan Ik ben allergisch voor katten en ik vind katten ook geen leuk beest, zeker niet om als huisdier te hebben. Mijn zoon is ook allergisch. Dus nee, geen kat hier.
@ Lusithania De meeste katten laten hen met rust, behalve eentje. Als die in de buurt is, hoor ik dat meteen. Die vindt het leuk om achter ze aan te rennen.
Ik las iets over kattenschrik van ecostyle. Iemand daar ervaring mee?

kattenschrik

Dat heb ik ooit geprobeerd, weet niet of het van Ecostyle was. Het zat in een luchtdichte aluminium verpakking en als je het open knipt snap je waarom. En ook waarom de katten je tuin mijden. Als je het zelf niet erg vindt om ook drie weken je tuin niet in te kunnen vanwege de allesoverheersende kotsachtige stank, ga vooral je gang. Wij? Nooit meer!

Nina

Nina

22-09-2017 om 16:29

Oei

Oei, Silone, dat moeten we dan maar niet gebruiken Dat klinkt niet erg aanlokkelijk.

tante Sidonia

tante Sidonia

22-09-2017 om 18:09

nou

vergeet knoflook, peper en azijn maar, dat houdt ze niet tegen.
Neerschieten helpt, maar dat mag niet en er komen steeds nieuwe dat is rot voor je reputatie in de buurt.
Het enige wat helpt is je hele tuin afschermen met gaas, dus een volledig afgedekte gaaslaag als plafond, ervan uitgaande dat je schutting nergens gaten biedt om er onderdoor of tussendoor te piepen.

Vogel

Vogel

22-09-2017 om 18:39

Piep

Iemand hier in de buurt had een apparaatje in de ruin dat d.m.v. een hoog piepgeluid katten weg moest houden.
Weet niet of het werkte, was namelijk snel weer weg omdat passerende kinderen en jongeren er veel last van hadden.

Jasmijn

Jasmijn

22-09-2017 om 19:59

Piep

Dat piep ding hadden mijn ouders ook, iedereen hoorde het, behalve zij (maar dat komt omdat ze al redelijk doof zijn)
En de katten trokken zich er niets van aan. Dus na een tijdje hebben ze dat ding maar weer weggehaald, vooral omdat wij er allemaal over klaagden

Kanina

Kanina

22-09-2017 om 21:38

Niet met piep

Die apparaatjes zijn er ook met bewegingsdetector en dan komt er een spuit water of sissende lucht uit. Katten schrikken daar van. Je plaatst ze ergens langs de looproute van de kat. Schijnt wel te werken.
Of als de aanlooproute een smalle doorgang is, daar cocktailprikkers dicht bij elkaar half in de grond steken. Willen ze niet overheen.

Borstelstrook

Zou een halve meter brede rand borstelmat of grof stekelig grastapijt rond het veldje een oplossing zijn?
Je kan ook een 'loopgraaf' graven en afdekken met rasterwerk. Wel een wat dure oplossing maar misschien kan je wat goedkoop restant op de kop tillen.

Katten weg houden???

Onmogelijk. Er is GEEN ENKELE maatregel denkbaar die zulks voor elkaar krijgt. De vraag is of dat ook wel nodig is...
De enige kritische periode zou kunnen zijn, als er jonge kuikens zijn. En dan nog... Hallo... Al eens een kippenmoeder bezig gezien die haar kuikens beschermt?
De eenvoudigste oplossing: een goede haan. Het moet toch altijd van de venten komen... De kippetjes moeten zich dan wel onderwerpen aan de alleenheerschappij van meneer, maar daar hebben ze schijnbaar niet zo'n probleem mee.

O, en wat eieren en eksters betreft: het is altijd een goed idee om kippen te leren om op één welbepaalde plaats te leggen. Moeilijk is dat niet. Het volstaat om beroep te doen op hun instinct.

Marie

Marie

23-09-2017 om 09:33

Schrikdraad

Gewoon schrikdraad om je tuin / op de schutting. Dat werkt echt goed.

@ Marie, #18

Vergeet dat maar.

zebra

zebra

24-09-2017 om 08:54

haan

is misschien wel geschikt maar niet met buren vlak naast of achter je ivm gekraai 's ochtends vroeg. Dat wordt niet door iedereen gewaardeerd.

Zelf een kat houden is inderdaad ook niet afdoende, wij hebben katten die vaak buiten lopen maar desondanks lopen er nog buurkatten door onze tuin, de dames vinden het wel best en blijven lekker op hun gemak liggen ipv de indringers weg te jagen. En bovendien wil je zelf geen katten als huisdier.

@Zebra, # 19

Een haan is een prima beest. Een toom kippen onder de dictatuur van een goeie haan een onneembare vesting. Zolang er geen minkukkels roet in het eten komen gooien.
Ik heb jarenlang in een gehucht van <200 inwoners gewoond. Daar woonde ook een omhooggevallen stedeling, die daar een sjieke villa neergepoot had. Op landbouwgrond. Toen kon dat nog. Min of meer.
De stedeling had nogal veel last van het gekraai van een haan in de omgeving en stapte dus naar de rechtbank. De vrederechter vonniste dat het "rustig woongenoot" moest primeren, gegeven het feit dat de haan weinig of geen economische betekenis had in de bedrijfsvoering van de boer.
De boer heeft, tegen zijn zin, van zijn haan vol-au-vent gemaakt en de stedeling heeft het geweten: de boer had een perceel weiland, onmiddellijk palend aan diens woning. Daar stockeerde hij vanaf dan zijn mest. Telkens de was te drogen hing, mestte de boer zijn weide.

Ook dat kwam voor de rechtbank. De vrederechter kon niet anders dan vonnissen dat het stockeren/uitstrooien van mest nu eenmaal tot de "gebruikelijke praktijken in de bedrijfsvoering van een landbouwbedrijf behoort". In beroep werd de uitspraak bevestigd.

Toen de "meneer van 't stad" via informele kanalen liet weten dat het wel welletjes was, wat hem betrof, zocht de boer hem op. Als verzoeningsgeschenkje had hij een paar legkippen bij. "Hier. Voor u. Ge komt vlug genoeg achter het nut van een goeie haan!".

Vrienden zijn het natuurlijk nooit geworden, maar soms is gewapende vrede het enige haalbare.

zebra

zebra

25-09-2017 om 06:03

Yvan

zelf heb ik geen problemen met een haan hoor. Maar we waren ooit op vakantie in een huisje van particulieren, die mensen hadden kippen en ook een haan. Voor ons geen probleem, we zijn wel wat meer gewend dan dat. Maar in het boek waarin je je ervaring (zowel positief als negatief) kon schrijven, lazen we dat er toch een flink aantal mensen waren die wel moeite hadden met het vroege gekraai van de haan.

@21

Ik zie, zo in het algemeen, weinig redenen om mee te stappen in het ongenoegen van verwende nesten...

tante Sidonia

tante Sidonia

25-09-2017 om 11:24

yvan,

leg eens uit!? Noem je nu mensen die langer door willen slapen dan de haai kraait, verwende nesten?

Paddington

Paddington

25-09-2017 om 11:35

Planten die een citroengeur

verspreiden vinden katten ook niet leuk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.