Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

27-08-2012 om 13:09

Kattenbakvulling

Welk merk kattenbakvulling gebruiken jullie? Ik ben op zoek naar iets wat niet stuift, niet stinkt en goed uitschepbaar is.
En als ik dan toch bezig ben... Welk voer geven jullie? Mijn katten vroeger (lang geleden) kregen Iams. Dat beviel goed, maar een goedkoper merk harde brokken is misschien wel net zo goed en gezond.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bij jonge katten

kan je beter houtkorrels nemen aangezien jonge katten nog wel eens de neiging hebben korrels op te eten.

Hier heb ik alles wel zo'n beetje gehad. Ik zelf vind de houtkorrels niet prettig (ik ga er van niezen en het ruikt naar paardenstal). Ik heb nu een nest kittens met moederpoes te logeren komende maanden maar zodra die het huis uit zijn en ons eigen katertje groter is dan komen er weer andere korrels in huis.

De beste (wel duur) vond ik Cat`s Best Eco Plus, plantaardig spul zonder dat het ruikt, kan ook in de wc gegooit worden, ook goed voor het milieu etc

mix

mix

27-08-2012 om 13:45

Hier

kitty friend ultra, haal het bij intratuin, altijd in de "aanbieding": 2 zakken a 15 liter voor ik meen 11.50 (6.95 per zak).
Ik gooi daarvan voor 1 bak en 2 katten ongeveer 10 liter in en daar doe ik dan 2 weken mee voor ik de hele bak verschoon. Dagelijks uitscheppen. Klontert goed, stuift niet, ruikt door de goede klonter eigenschap niet zo erg als sommige merken kunnen doen.

Voer geef ik royal canin, voor de ene brokken voor gevoelig tandvlees en voor de ander voor gevoelige darmen.
Ik koop dat bij firma broekhuizen in de Meern in zakken van 8 en 12 kilo. Dat scheelt ongeveer 15 euro per grote zak met grote zakken bij tuincentra of dierenwinkel.

mix

mix

27-08-2012 om 13:46

Oh en

het grit kan ook in de gft container als je het weggooit

Voer

Meest gewone brokjes vd Aldi. Af en toe zo'n zakje prut ook van Aldinmaar niet eens dagelijks - ze vangt vaak muizen en knaagt daaraan.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-08-2012 om 15:30

Hangt ervan af

Ik heb het idee dat een van de katten die op de bak gaat het prettiger vindt om zijn drolletjes onder te graven en dat lukt niet zo goed met houtkorrels. Als ik gewoon kattenbakgrit heb gaat deze kat veel enthousiaster op de bak (neuzen dicht!!). Ik koop ook wel eens spul waar een geurtje aan zit van de C1000, maar ook omdat dat goedkoop is. Dat geurtje is maar 1 dag 'prettig' maar daarna ook niet meer. Ik heb geen auto, maar anders zou ik ook voor grootverpakkingen naar een tuincentrum gaan. Ook voor droogvoer. Nu koop ik dus alles van eigen merk van de C1000 óf wat droogvoer betreft zakken van Whiskas.

mix

mix

27-08-2012 om 16:48

Kaaskopje ot

vergelijk wat groothandels online qua prijs en laat het thuisbezorgen als dat mogelijk is voor jullie? Genoeg sites die gratis thuisbezorgen boven bepaald bedrag/gewicht.
Dan bestel je bv 6 zakken grit en 2 zakken voer tegelijk en ben je voor een lange(re) tijd klaar.
Moet financieel kunnen, dat snap ik. tuincentrum is met grootverpakkingen 15-20 euro duurder dan de groothandel

Sophie

Sophie

27-08-2012 om 16:58

De goedkoopste

Ik kocht altijd de goedkoopste korrels, volgens mij toen een euro voor een zak. (wel 3 jaar geleden, heb nu geen katten meer) en had voor de bak kattenbakzakjes. Eerst een krantje in de bak, dan die zak en dan de korrels. Een laagje van ongeveer 3 tot 4 cm en na 2 dagen gooide ik het hele spulletje gewoon weg. (je kon dat zakje heel makkelijk dichtbinden) Ging eigenlijk heel makkelijk op die manier. En vond het qua prijs zo ook wel te doen.

Net als mix

net als mix: kitty friend ultra korrels en ik voer ze royal canin indoor en hair&skin.
Die indoor reduceert echt de stank van de kattebak, die ruikt sowieso al minder als je royal canin voert ten opzichte van whiskas en andere goedkopere merken.

amk

amk

27-08-2012 om 19:38

Aldi mengen met hout

dat blijft hier in huis de beste optie, maar ik ben overgestapt op de goedkoopste versie van de plus. Vooral vanwege het transport
Tot 17 jaar hebben ze geleefd op tompoes brokjes en water. De laatste maanden kregen ze beiden Royal Canin sensible 33 voor katten met gevoelige maagjes. En nu moet de laast overgebleven toch echt die 15kg nog op eten. (1 zak a 10 kg kost 75 euro)

Ah schep en schoon grof

Hier gebruiken we AH schep en schoon dus, de grove variant. Stuift niet en plasjes zijn er als klontjes uit te scheppen.
Brokjes zijn van smolke. We zijn afgestapt van AH brokjes en scheelt enorm in hoeveelheid van eten en ontlasting. Ze vinden het heerlijk!

Silvester

Silvester

27-08-2012 om 22:53

Peewee

We hebben sinds kort een kat en daarvoor een Peewee kattenbak gekocht. Daar bij horen een bepaald soort houtkorrels en wanneer kat plast vallen de brokjes uiteen tot een soort zaagsel. Dit vallt door de gaatjes in de onderbak en stinkt totaal niet. Na een week gooi je de onderbak leeg.

De drollen stinken natuurlijk wel gewoon ( Fokker kattenbrokken omdat dat in het asiel ook gebruikt werd) en moet je gewoon uitscheppen.

Er hoeft maar een dun laagje korrels in en je vult af en toe wat aan als de korrels te weinig worden. De geur van de korrels is naar mijn mening aangenaam, als in een houtzagerij, en in combinatie met plasjes geen enkel stank. Ik vind het ideaal, want ik heb in vakanties voor diverse katten gezorgd, met diverse kattenbakken en sommige vullingen zijn ronduit slecht ( Lidl bv, )

De kat heeft ook niet van die stofpootjes als hij uit de bak komt trouwens, stuift dus ook niet. ( heb geen aandelen in Peewee hoor!)

Er is wel een nadeel: de aanschaf van de bak is duur ( ong 40 euro), de zak vulling van 15 euro gaat ongeveer 4 maanden mee. En nadeel dat je ze niet overal kunt kopen maar bij bepaalde verkooppunten.

Vic

Vic

27-08-2012 om 23:31

Peewee

Ik heb een foldertje meegekregen van die Peeweebak, maar ik denk dat ik voor een gewone ga en dan gewoon wat soorten vulling uitprobeer. Onze kittens (ze komen deze week) krijgen momenteel voer van de Lidl gemengd met een of andere kittenvariant. De eigenaar had daar een mooi verhaal bij, maar ik vermoed dat het wel iets kostentechnisch zal zijn Ik heb gevraagd of ik ook een blik Lidlspul kan meekrijgen en dan zal ik het een paar dagen mengen met mijn kwaliteitskittenvoer (weet nog niet welke, dat beslis ik als ik voor het schap sta).

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2012 om 00:38

Mix o.t.

Ja, dat is wel een idee, zeker voor de kattenbakvulling. Ik zal me er weer eens op storten

Vic

Vic

28-08-2012 om 22:36

Biokat

Bij de dierenwinkel aan de overkant (zo min mogelijk sjouwen met 20 kg hadden ze de merken niet die jullie noemden. Ik heb nu Biokat gekocht. Kent iemand dat?

mix

mix

28-08-2012 om 22:57

Daar ben ik

6 jr geleden mee begonnen maar vond de klontering niet geweldig. Maar wie weet is dat veranderd. Ik heb wat fijner grit en dan vallen de grotere klonten niet zo snel uit elkaar. Wie weet bevalt het goed, voor de prijzen hoef je het niet te laten, die lopen (de meest bekende merken)niet zo heel ver uit een.
Er stond trouwens dat je met 20 kilo 2 maanden kunt doen. Ik weet niet hoe vol ze die bak dan gooien, maar dat lijkt me toch wat sterk. Je wilt waarschijnlijk de bak wekelijks of tweewekelijks schoonmaken en dan gooi je het toch meestal weg. En doe je er weinig in dan krijg je of minder mooie klonten of de kat kan het niet goed begraven.

Houtkorrels

Omdat de dames niet op iets anders wensten te schijten en wij toch liever hadden dat ze dat ín de bak deden. We gaven ze voer van Royal Canin. Net als iemand anders al schreef, de ontlasting stonk stúkken minder, de hoeveelheid is beduidend minder en ze eten er minder van dan van het goedkopere blikvoer.

Jip

Jip

29-08-2012 om 08:05

Biokat

Ik gebruik al jaren Biokat en ben daar zeer tevreden over. Iedere dag (of soms vaker) schep ik er de poepjes en de tot ballen gevormde plasjes uit. En dat vind ik wel een fris idee. Naarmate de grit langer in de bak ligt vallen de plasballen wel gemakkelijker uit elkaar, tegen die tijd verschoon ik de hele bak. Vaak zit er dan ook nog maar weinig grit in de bak. Dit is zo ongeveer een keer per drie weken of zo. Tussendoor stinkt het niet omdat je alle uitwerpselen inclusief plas steeds weggooit.
Onze katten eten Royal Canin. Volgens de dierenarts is dit hoogwaardig voer. Natuurlijk overleven katten ook op minder duur voer maar het is net zoiets als met auto's (volgens dierenarts). Een Mercedes en een DAF rijden allebei, maar het een is nu eenmaal van betere kwaliteit dan het andere.

ishtar

ishtar

29-08-2012 om 08:46

Ook houtkorrels

en in eertse instantie ook voer van Royal Canin. Maar na vorig pensionbezoek kregen we van de verzorgster te horen dat ze daar Hills beter aten (en ook minder kotsten) en nu zijn we op zoek naar wat anders. Hills Lam blieven ze een stuk minder dan hun oorspronkelijke RC Maine Coon. We hebben ook al Josera geprobeerd, en daar vraten ze bijna de bakjes bij op Die staat voorlopig op nr 1. Blikvoer krijgen ze hier sowieso niet.

En wij

Gebruiken tot volle tevredenheid voor onze 8 katten Pet's plus met babypoeder. Wij hebben 4 bakken staan en deze worden elke dag geschept. De plasjes zijn echt makkelijk eruit te scheppen en vallen niet uiteen. Wij verbruiken ongeveer 3 zakken (à 11 Euro) per maand.
Qua voer geven wij Animonda. Gemiddeld van prijs, wel beter van kwaliteit dan supermarktvoer.
Ish, welke soort van Josera geef je?
Ik bestel overigens altijd mijn spullen (behalve het kattengrit, dat hebben ze daar niet) bij Zooplus.nl. Gewoon bestellen en thuis laten bezorgen. Gaat al jaren prima.

ishtar

ishtar

29-08-2012 om 11:52

Pinda

ze hebben Josera SensiCat gehad. Het zijn wel kleine brokjes. Ook van Zooplus overigens.
Helaas (voor hun) moeten ze ook nog een stapel andere Hills-soorten en Happy Cat Supreme Fit & Well Adult large breed wegwerken. (en ook nog een grote zak RC) We zijn pas net begonnen met uitproberen (Zooplus had een actie in die richting, heb je vast ook meegekregen )

Hier ook

ik heb nu een paar keer besteld bij zooplus en dat bevalt prima, ook omdat de supermarkt geen hamstervoer en chinchillazand verkoopt en ik kattengrit slepen geen pretje vindt.

Merel

Merel

30-08-2012 om 12:52

Kattenbakmeubel (foto)

Kijk eens wat een leuke oplossing voor een kattenbak: http://www.moderncat.net/wp-content/uploads/2011/02/catinet.jpg

Vic

Vic

30-08-2012 om 12:56

Ja, leuk...

Maar hoe ga je ze dat leren? Ik heb hier de kap van de bak moeten halen omdat ze er anders niet op wilden. Zo'n klapdeurtje is namelijk héél eng.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2012 om 13:13

Vic

Je kon toch ook alleen de klep eraf halen? Of kon dat niet bij jouw bak. Ik haal zo'n klep er gelijk af.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2012 om 13:14

Merel

Wat een geweldig leuke oplossing!

Vera*

Vera*

30-08-2012 om 13:21

Klep

Tegenwoordig hebben de kattenbakken van die luchtgaten waar je een geurfilter in kan doen. Daar deed ik een touwtje door en bovenlangs en onderlangs het deurtje. Knoopje erin en deurtje bleef openstaan.

Vic

Vic

30-08-2012 om 13:30

Even gecheckt

(Nee, ik ben toch niet blond
Dat deurtje kon er i.d.d. uit dus nu maar eens kijken of ze erop willen...

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2012 om 15:12

Ben benieuwd

Ik heb een kat die met zijn voorpootjes op de rand gaat staan als hij staat te plassen. Dan zit zo'n klep mooi in de weg

Hier

Kattengrid, dozen blauw etiket van AH. Ruikt lekker en gaat per kattenbak 1 doos in, gaat dan naar week ½ bij. Schep dus elke dag 1 of soms 2 x uit. Heb ook kitty friend gehad maar vond ik naar vond ik na paar dagen heel erg naar amoniak gaan ruiken. AH kost omgerekend 0.70 ct per liter. En valt dus ook wel mee. AH klontert mooi en schep er zo elke dag mooi alles uit.
Qua voer heb ik Royal Canin Maine Coon. Bestel ik altijd per 2 zakken bij Zoo plus. Scheelt enorm. Gezien ik een cattery heb krijg ik dan nog eens extra 10 %. Omgerekend kost mij dan de RC 4.95 per kilo.
Wij hebben maine coons en dus grotere poezen (5 tot 9 kilo), 'normale' brokjes slikken ze zo duur zonder te kauwen. Perfect Fit vinden ze ook heel lekker. Omgerekend ook in de zelfde prijs, maar wel in de supermarkt te krijgen. Doen ze het ook heel goed op.
Verder koop ik af vers vlees en gourmet mousse, daar zijn ze razend op, krijgen ze een half blikje pp.
Gr Rymcke

Green cat

Wij zijn erg tevreden over Green Cat kattebakkorrels. ze zijn vrij grof. we scheppen dagelijks de bak uit, en hoeven maar ongeveer 1 x per maand alles te verschonen.
Wat voer betreft, wij hebben duur kattenvoer, nl hills. Kost ongeveer 20 euro voor een zak van 2 kg. onze kat (5 kg) doet er ongeveer een maand mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.