Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

' kennis der natuur'

Hoe is het gesteld met jullie kennis der natuur? Weet je de namen van de bomen in je wijk, de vogels die neerstrijken in je tuin, de planten die daar staan en die je elders in de berm tegenkomt? Ik ben er ontzettend slecht in en heb kinders daardoor ook niet veel info meegegeven. Vind ik best suf. Het is toch je naaste alledaagse omgeving.

Hoe is dat bij jullie ?


Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

07-07-2013 om 19:05

Best veel

Ik weet aardig veel en wat ik niet weet zoek ik op. Heb bijvoorbeeld een hele leuke vogelapp. Mijn moeder vindt dat het met mijn kennis bedroevend slecht is gesteld maar vergeleken met collega's doe ik het best leuk.
Vandaag een vriendje dik in de stress omdat hij van kind aalbessen kreeg aangeboden uit de tuin. Wilde het niet opeten. Ik vind dat je op 15-jarige leeftijd dat toch wel moet herkennen. Jongste ooit ruzie gehad met de overblijfmoeder omdat hij krenten at van de krentenboom. Mocht niet, was gevaarlijk.

Rosa van der Zanden

Fiorucci

Fiorucci

07-07-2013 om 20:00

Veel

Ik ben ermee opgegroeid, en heb altijd geprobeerd het mee te geven. Wat ik niet weet, zoek ik op, vind ik leuk.

Margriet*

Margriet*

07-07-2013 om 22:19

Idem

Weet steeds meer, ook omdat we nu meer buiten wonen (maar nog steeds in de stad). Wijs de kinderen ook af en toe op dingen. Pas bijv. vlierbloesem geplukt om siroop van te maken (deed mijn moeder vroeger ook al .
Jongste zag opeens overal vlier, grappig vind ik dat dan.

Tink

Tink

07-07-2013 om 23:01

Ja hier ook

Niet alleen (wilde) planten, maar ook vogels herkennen en vlindersoorten bijvoorbeeld, leuk.
Vorig jaar op vakantie een leuk voorbeeld. Vrienden waren ons komen opzoeken op de vakantiestek en we hadden een leuke middag. En toen viel een van de kinderen in de brandnetels met z'n hand/arm. Geen paniek zei ik, er groeit vast wel hondsdraf in de buurt, dat is bijna altijd zo. En inderdaad, blaadjes geplukt en gekneusd en op de zere hand gedaan. Pijn was zo weg. Vriendin helemaal verbaasd: hoe wéét je dat??? Tja, wist ik als kind al, ooit meegekregen van een tante die er veel van wist.

Mamvantwee

Mamvantwee

07-07-2013 om 23:38

Ook best veel

Ik wijs de kinderen ook op plantjes en vogels enzo. En leer ze over gedrag en toepassingen. Maak gelei van de sierappels in de tuin, gebruik idd kruiden tegen brandneteljeuk (in mijn geval weegbree - vroeger zelf ontdekt dat dat heel goed werkt).
En als ik een vogel/plant/vlinder niet ken, en hij valt me op om de een of andere reden, dan start ik een zoektocht op internet naar de naam en leefwijze. Vind ik erg leuk om te doen.

groet, Mamvantwee

Kaaskopje

Kaaskopje

08-07-2013 om 00:31

Leuke vraag

Ik verzucht eigenlijk best vaak dat ik zou willen weten welke vogel bij een bepaald gekwetter hoort. Bomen kan ik ook nog steeds niet benoemen. Op gebied van bomen herken ik er een aantal. Berk, eik, kastanje, die weet ik zeker. Met planten is het al even erg. Ik herken er een aantal, maar meer niet. En ondanks die regelmatig terugkerende verzuchting ben ik blijkbaar te lui om er eens echt werk van te maken.

Jessica O

Jessica O

08-07-2013 om 06:50

Man en zoon

weten heel wat meer. Man werkt met flora en fauna, dus dat is al door het werk een hoge standaard. Zoon (9)weet ook veel. Vooral dieren.
Bij mij valt het mee. Soms zoek ik ook wel dingen op. Zoals pas, toen er dus een kleine bonte specht voor ons raam zat

Amper

Wat ik wél weet: De meest gangbare bomen, de meest voorkomende vogels (bij naam) én ik weet wél wat ik kan eten en niet aan vruchten, bessen enzo.
Da's dan wel weer handig....Van mijn moeder die vaak jam maakte. Dus ik weet wel wat kruisbessen, zwarte bessen, aalbessen, moerbeien, rozenbottels, bramen enzo zijn.
groeten albana

Tink

Tink

08-07-2013 om 12:09

Weegbree en vogelgeluiden

Weegbree werkt inderdaad ook.
En vogelgeluiden, die zou ik ook beter willen kennen. De typische mezengeluidjes herken ik (dat zijn net kleine fietspompjes ), maar welke mees ik dan precies hoor weet ik niet. Mus, merel, specht, koekoek, duif, de bekendere zeg maar, die weet ik wel, maar verder heel weinig.
Ik zoek ook van alles na, heb bv ook boeken staan met wilde planten, tuinvogels, vlinders e.d. En anders het internet op.
Ik probeer het ook wel door te geven aan de kinderen (en aan man ) maar die zijn daar toch minder mee bezig. Alleen de oudste, die was als kind al van de beestjes en de vlindertjes. Ze studeert nu biologie

Tango

Tango

08-07-2013 om 12:38

Niet zoveel

Mijn moeder weet veel meer. Ik ken wel de meest gangbare bomen en vogels maar in planten ben ik bijvoorbeeld helemaal niet thuis. Dat van die hondsdraf en die weegbree wist ik dan weer wel omdat ik dat vroeger van mijn moeder geleerd heb.
Dochter hier interesseert het ook maar matig. Zoon iets meer. Vooral vogels vindt hij wel boeiend. Helemaal nu hij een nestkastje heeft gemaakt op de BSO en hier regelmatig een koolmees in komt buurten.

Bellefleur

Bellefleur

08-07-2013 om 12:51

Veel

Mijn moeder wees me vroeger elk plantje en elke vogel aan. Bloedirritant vond ik dat. Ik doe het nu ook met mijn kinderen. Bloedirritant vinden ze dat. Laatst had Bellekind een project in Havo 2. Plaatje van een wadvogel: zegt ze vrolijk 'dat is een steltkluut' De lerares was gepast onder de indruk Helaas weet ik weinig van bomen. Ik ken de klassiekers, maar ben er bijvoorbeeld pas sinds 3 jaar achter dat er verschillende soorten wilgen bestaan. In vogels ben ik goed (klopt zich op de borst) Ik kan soms aan één piepje horen welk vogeltje er in het struweel zit. Het overkomt me regelmatig in het voorjaar dat ik denk dat het zo langzamerhand wel eens tijd zou kunnen zijn voor de tjiftjaf, de fitis enz. En prompt hoor ik dat vogeltje. Het leuke is, dat voor mij het voorjaar vaak al in februari begint: de heggemus is er weer! Helaas valt voor mij de herfst ook vroeg. In augustus vertrekken de gierzwaluwen al weer. Nog een kleine maand zomer dus. En dan gaan we de herft al weer in.

Monique D*

Monique D*

08-07-2013 om 14:48

Nu wel interessant

Van bomen weet ik alleen wat een treurwilg en een kastanje is.. verder weet ik helemaal niets hiervan. Als kind ging ik in het Vondelpark in Amsterdam kastanjes zoeken. En ook treurwilgen zie je vaak in parken langs de vijvers. Dan komen de dennenbomen die wij gebruiken met kerst. Dan houdt mijn bomenkennis ook op.
Plantjes koop ik als ik ze mooi vind. Hoe ze heten: geen flauw idee. Wat betreft bloemen: ik kan nog net een roos van een tulp onderscheiden. En pas heb ik pas nog geleerd wat een rode amaryllus was. Die had ik pas nog cadeau gehad en vond dit een prachtige bloem. Weer wat geleerd, dus!
Vogels: ik weet nog net het verschil tussen de houtduiven die ik in dorpen tegenkom en die smerige stadsduiven die mijn balkon (balustrade) gebruiken als toilet. Ik kan nog net het mannetje en vrouwtje herkennen. Helaas zijn de mussen hier uitgestorven. Vroeger maakten ze vlak boven mijn raam hun nestjes en ik hoorde dan de jonkies piepen. Het kon wel eens gebeuren dat een heel klein roze dood vogeltje eruit viel.. en die kon ik dan opruimen, YEK! Helaas hebben mijn kinderen dit niet meegekregen omdat ze al een hele tijd zijn uitgestorven. Wel herken ik die zwarte vogels met roze snavels die prachtig kunnen zingen als merels. En ik heb nog laatst een mannetje- en vrouwtjesspreeuw eten zien zoeken op straat. En dan niet te vergeten de zwarte vogels die kauwen worden genoemd.
En nu een vraag voor de vogelkenners onder ons: hoe heten die zwart-witte langstaartige vogels die niet kunnen zingen, maar heel hard kekekekekekek roepen? Die zie ik vaak in de buurt rondvliegen. Ze zijn wel mooi om te zien.

Monique D*

Monique D*

08-07-2013 om 14:54

Hondsdraf en weegbree

Die ken ik alleen als straatnamen!

Wilma

Wilma

08-07-2013 om 15:24

Vogelgeluiden zoeken?

Laatst hoorde ik n heel voor-mij-nieuw apart vogelgeluidje. Maar hoe zoek ik dat dan op op internet? Een soort van teduu teduu teduu, heel snel achter elkaar.

Bomen ken ik alleen de hele bekende. Planten ook alleen de bekende.

Tink

Tink

08-07-2013 om 15:50

Hihi monique d

Die 'dennen' heten sparren.... . Dennebomen hebben een heel hoge stam met takken bovenin, die zie je echt niet als kerstboom in huis staan.
Verder hebben (mannetjes)merels volgens mij knalgele snapvels en geen roze.
Die zwartwitte langstaartige vogeltjes, zouden dat staartmezen kunnen zijn? Of, als ze op de grond zitten en vaak met hun staartje wippen, kwikstaartjes? De geluiden weet ik van beiden niet helaas

Monique d

Eksters? Vrij grote vogels, toch? (formaat duif, niet formaat mus, zeg maar).

Ik kan moeilijk inschatten hoe het met mijn kennis is gesteld. Ik ben redelijk in plantjes, in vergelijking tot sommigen om mij heen. Maar in het land der blinden is éenoog koning: mijn partner is een botanische onbenul. Het interesseert hem ook werkelijk helemaal niets, en datzelfde geldt voor bomen en beestjes. Zoon is uit hetzelfde hout gesneden, dochter (4) lijkt er meer oog voor te hebben. Ik stond er zelf niet bij, maar hoorde haar laatst uitroepen "o kijk, een houtduif". Ik hoorde vaders mond bijna openvallen. Ik denk dat ze het wist omdat ik eerder had gezegd dat als de krentjes in de krentenboom rijp zijn, de houtduiven komen. En laatst bij het wandelen: "kijk, die plant hebben we ook in de tuin!" - en ook dat had ze goed gezien.

Zlef ben ik dus redelijk in plantjes, vrij slecht in bomen en hooguit redelijk in vogeltjes. Maar goed, ik woon in de stad, zo heel veel verschillende soorten zie ik nou ook weer niet voorbij vliegen. Aan het geluid kan ik er maar een handjevol herkennen trouwens.

Groeten,

Temet

Overigens

De plant die mijn dochter herkende was overigens een geranium maccrorhizum. Dus dat vond ik best knap, zo'n opvallende plant is dat nou ook weer niet. Zoon van 8 wees ik laatst op een klaproos die langs de straat groeide - en ook die hebben we in de tuin, zij het in een andere kleur - en volgens mij noemde hij het ding viool. Of tulp, ik weet het niet eens meer

Groeten,

Temet

Tango

Tango

08-07-2013 om 17:15

Ja, eksters

Dat dacht ik ook al. Die hebben wij hier ook veel. Wat een herrie maken die beesten, bij voorkeur op zondagochtend als je wilt uitslapen.
Volgens mij valt het met mijn bloemenkennis dan wel weer mee, ik ken wel aardig wat bloemen: roos,tulp, narcis, blauwe druif, hyacint, chrysant (vind ik niet mooi maar neemt mij moeder nog al eens mee) viooltje etc.
Maar die planten hè, ik zou niet weten wat er hier in de tuin staat.

Tink

Tink

08-07-2013 om 19:19

Gut ja

Eksters zijn ook zwart met wit. Ik dacht aan kleinere vogeltjes

Bellefleur

Bellefleur

09-07-2013 om 09:25

Wilma,

KLinkt als een zanglijster. Even groot als een merel (die overigens een oranje snavel heeft!), en lichtbruin van kleur. De borst is gevlekt. De zanglijster kun je herkennen aan de herhaling van zijn deuntjes. Hij doet elk toontje een paar keer achter elkaar. Het zou ook nog de grote lijster kunnen zijn, maar die is wat zeldzamer. En zingt minder mooi.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-07-2013 om 10:48

Gut ja eksters

Daar dacht ik ook aan. Het zou zelfs kunnen dat er een verband zit tussen het uitsterven van de mussen in de buurt van Monique en de aanwezigheid van veel Eksters. Het zij namelijk echte rovers. Krengen vind ik het!

Ik mag graag in de winter wat vetballen ophangen en dan met mijn vogelboekje kijken wat er allemaal aan komt vliegen. Samen met mijn man en het boekje kom ik een aardig eind.

De tuin is mijn hobby, dus tuinplanten hebben weinig geheimen voor mij. En qua bomen ken ik vooral de standaardtypes: berk, eik, kastanje, plataan, wilg, al dan niet aan zijn vruchten.

In het wild groeiende planten leer ik echter maar niet herkennen. Ik heb onze konijnen al eens bijna vergiftigd omdat ik dacht dat ik ze een blaadje van de paardebloem gaf. Niet dus. Dat is dus meer het terrein van mijn man.

Ik heb dit spelenderwijs van mijn ouders meegekregen en geef dit ook zo door aan mijn kinderen. En wij zijn allemaal gek van biologie, dat scheelt ook.

Leuke vraag trouwens.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Monique D*

Monique D*

09-07-2013 om 14:37

Inderdaad eksters

Ik heb op internet gekeken onder "ekster" en inderdaad, die zwart-witte vogels die ik hier rond zie vliegen zijn eksters! Weer wat geleerd! Nooit geweten dat ze in de stad voorkomen. Maar er gaat toch een verhaaltje rond dat eksters sieraden stelen ofzo?
Die merel heeft inderdaad een oranje snavel en geen roze, zoals ik eerder zei. Wat ik wel weet is dat mannetjesvogels zingen om de vrouwtjes te lokken..
En het verschil van de dennenbomen en sparren: ik wist echt niet dat er een verschil is, ik dacht dat een spar een soort dennenboom was! Tja.. je bent nooit te oud om te leren!

Monique d

Nou en of er eksters in de stad voorkomen, hier in mijn huurt wemelt het ervan. Dat zij verantwoordelijk zijn voor de teloorgang van de mus, zoals iemand eerder opperde, lijkt me trouwens niet zo heel waarschijnlijk, want meesjes zijn er nog genoeg die lijken me even smakelijk voor zo'n ekster.

Maar dit terzijde.

Wat dennen en sparren betreft: daar leerde ik op school een ezelsbruggetje voor. Aan de naalden van de boom kan je zien of je met een spar of een den te maken hebt. Den = duo: de naalden staan in tweetallen bij elkaar (net of er twee bij elkaar in een hoesje zitten). Spar = solo: de naalden zitten elk afzonderlijk aan de boom vast (en larix = legio, daar zitten de naalden in bosjes bij elkaar).

Zo, weer wat geleerd. Dennen en sparren (en larixen) zijn wel allemaal naaldbomen, dat is de overkoepelende categorie.

Nou zijn er weer vele soorten sparren en vele soorten dennen, maar zelf kan ik die niet benoemen. Leer ik wel als ik ooit eens veel tijd over heb (haha!! ofwel: niet voor mijn pensioen. Op mijn 75e...)

Groeten,

Temet

Eendenkenner

Omdat ik dol ben op eenden, weet ik daar aardig wat van af. Ik kan een krakeend van een vrouwtjes wilde eend onderscheiden. Ook kleine vogels lukt me wel aardig de juiste soort te benoemen. Roofvogels, tot mijn grote frustratie, lukt me maar niet te herkennen, ze vliegen meestal te hoog.
Wat planten betreft moet ik het nogal eens vragen aan mijn man, maar mijn cavia's hoeven niet bang te zijn dat ik ze Johannes Kruiskruid aanbied in plaats van paardebloemblaadjes, dat verschil ken ik precies!
Ik heb ook wel eens een poging gedaan soorten hommels te herkennen, maar dat ben ik helaas toch weer vergeten...

Tango

Tango

09-07-2013 om 21:04

Plataan?

Die boom zou ik dan weer niet herkennen uit het rijtje van Ginny. Geen idee hoe die eruit ziet. De andere bomen die ze noemt wel. Paardebloembladeren herken ik ook wel.
Van eenden heb ik weinig verstand. Daarvoor moet ik dan ook weer bij mijn moeder zijn, die weet dat wel als vogelkenner. Ik hoop nog steeds de stoombooteend eens tegen te komen waar zoon zo weg van was (van de AH dierenplaatjes).
Man hier is overigens nog veel minder kenner dan ik. Hij heeft dat helemaal niet meegekregen van zijn ouders en kan dan ook geen viooltje van een boterbloem onderscheiden. We hebben ergens in huis nog een kwartetspel van Dick Bruna liggen en hij noemde het viooltje steevast boterbloem en de margriet was een madeliefje, wat ik me dan nog kan voorstellen.

bibi63

bibi63

10-07-2013 om 13:52

Plataan tango

De Plataan is juist weer erg herkenbaar, ook al zie je hem niet zo heel vaak in Nederland, maar vooral in Frankrijk. Een Plataan is een 'gewone' loofboom, maar vooral de bast/stam is herkenbaar. Vlekkerig, het buitenste velletje laat stukjes los (denk maar aan een berk, maar dan anders... ).
Gr. Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-07-2013 om 15:37

Ja en

Grote bladeren, met een soort van 5 vingers maar dan aan elkaar.

Ik heb er eentje in de tuin staan, dat scheelt vast. En verder stonden ze vroeger ook op zowat iedere straathoek van mijn geboortedorp.

Enne Temet.. Ik beweer niet dat de Ekster verantwoordelijk is voor het uitsterven van de huismus. Het is alleen zo dat waar Eksters zijn, weinig andere vogels zijn. Ook omdat ze alles roven wat net een beetje vliegen kan. Etters zijn het, maar dat zei ik al.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Tango

Voor jou is het dus zoals voor Ivo de Wijs:

"Al raak ik aan de waterkant/ In observaties steeds getrainder/ Van eenden heb ik geen verstand/ Voor mij zijn alle eenden eender."

Maar de stoombooteend kende ik nog niet, maar da's geen schande, die zwemt hier niet rond en ik kom niet regelmatig in Zuid-Amerika waar-ie wel rondzwemt.

Tango

Tango

10-07-2013 om 22:52

Mooi

Gesproken, Moedermop. Zuid Amerika? Dat is een beetje ver reizen om een eend te gaan bekijken. Leuk dat jij hebt opgezocht waar hij leeft. Ik moest er opeens aan denken toen het over eenden ging. Zoon vond dat plaatje zo leuk en natuurlijk vooral de naam en zelfs oma (mijn moeder, de vogelkenner) kende deze eend niet.

Tink

Tink

10-07-2013 om 23:37

Vandaag zag ik iets

... wat ik niet kende, in Het Park in Rotterdam. Planten van (gokje) ongeveer een meter hoog, dikke stengels, en bladeren zo groot dat je ze wel als paraplu zou kunnen gebruiken. Hele perken stonden ermee vol. Heb er stom genoeg geen foto van gemaakt en ik krijg het ook niet gegoogeld. Iemand een idee?
(We zagen er nog wel meer onbekende planten en bloemen, maar deze planten intrigeerden me nogal )

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.