Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

08-02-2010 om 11:30

Keramische kookplaat

In mijn nieuwe keuken zit een keramische kookplaat. Ik heb daarmee alleen vakantie-ervaringen en die zijn niet heel positief. Ik maak regelmatig stoofpotjes, erwtensoep of andere gerechten die een uur of 4 op moeten staan. Kan dat ook op een electrische kookplaat? Ben je dan niet veel duurder uit dan met gas? En wat ik net bedenk, werkt mijn enigszins gehavende 30 jaar oude (oranje) braadpan wel op zo'n plaat, of moet ik ook nog nieuwe pannen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

08-02-2010 om 12:00

Huh?

Dit soort dingen bedenk je toch voordat je een nieuwe keuken aanschaft. Of zijn jullie verhuisd en heb je nu geen keuze meer tussen gas of elektrisch.
Sudderen kan ook op een keramische kookplaat, als je die maar op een zo laag mogelijk vermogen zet. En met elektrisch koken ben je altijd duurder uit dan op gas koken volgens mij. Wat betreft je pannen: die zijn door het gebruik op gas niet helemaal meer vlak aan de bodem en maken dus niet maximaal contact met je plaat. De warmteoverdracht is dus niet maximaal, maar je kunt er nog steeds wel mee koken. Een ander verhaal zou inductie zijn: daar heb je pannen nodig die van magnetisch materiaal zijn (of liever gezegd: een magneet moet eraan blijven hangen).

Vic

Vic

08-02-2010 om 12:17

Puck

Ik ga binnenkort verhuizen. Huis is prima, keuken kan beter maar ik heb voorlopig geen budget om daar iets mee te doen. Dus ik zit wel even vast aan die keramische plaat. Tenzij ik die eruit sloop en er een gasplaat in zet, wat misschien ook wel goedkoper is dan nieuwe pannen. Maar dat wordt dan ook niet op heel korte termijn.

margje van dijk

margje van dijk

08-02-2010 om 12:32

Kan wel hoor

Ik had precies hetzelfde, ik heb ruim 2 jaar geleden ook hier op het forum dezelfde vraag gesteld, ik was erg negatief over keramisch koken.

Intussen ben ik helemaal niet negatief meer. Toegegeven, als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik het niet nemen. Het spreekt me gewoon niet zo aan. Maar nu ik het eenmaal heb heeft het toch wel voordelen:
- koken moet je even opnieuw leren. Je moet momenten vóór zijn, dus als het bijna kookt zet je de plaat zachter ipv als het al kookt.
- sudderen kan prima, net als op gas.
- als je toch de boel laat overkoken heb je het zo weer schoon. Echt een groot voordeel tov gas vind ik
- als je de plaat niet gebruikt heb je extra aanrechtruimte. Vind ik ook echt heel handig.
- als je aan het koken bent en er dreigt iets mis te gaan schuif je zo de hele pan een stuk opzij en klaar is het. Je hoeft niet persé te tillen om een pan te verplaatsen.

Kortom, ik heb me er helemaal mee verzoend. En o ja, ik heb wel nieuwe pannen gekocht. Schitterend excuus, toch?
(Maar wij hadden ook echte flutpannen dus dat mocht ook wel).
Overigens doen mijn gietijzeren pannen (die ik al heel lang heb en die heel lang op gas gestaan hebben) het prima op de keramische plaat. Niets mee aan de hand.

Succes!
Margje

Tihama

Tihama

08-02-2010 om 12:43

Waardeloos

Ik heb 10 jaar noodgedwongen op keramisch gekookt. Noodgedwongen omdat hier geen gas is. En noodgedwongen omdat ik het mezelf niet toe kan staan om iets te vervangen als het nog niet stuk is

En sinds een maand heb ik inductie. Ik juich nog dagelijks. Maar goed, daar heb jij niets aan.

Als ik je een tip mag geven: koop via marktplaats een gasstel. Je zult namelijk anders al je pannen moeten gaan vervangen omdat die door gasgebruik niet meer te gebruiken zijn. Tenzij je nu Fisslerpannen hebt: die blijven wel recht.
Ook al 'doet' een pan het nog wel: je verbruikt onnodig veel stroom omdat de geleiding minder goed gaat bij een niet volmaakt vlakke bodem. Je verliest gewoon veel te veel warmte.

Een gasstel betekent dat je gewoon al je pannen kunt blijven gebruiken en je bent dan tenminste niet veroordeeld tot dat waardeloze keramisch.
Als je trouwens iets hebt aan een opzetgasstel ipv inbouw, dan kun je die bij mij meteen op kunnen halen.

Tihama

Tihama

Tihama

08-02-2010 om 12:47

Margje

"koken moet je even opnieuw leren. Je moet momenten vóór zijn, dus als het bijna kookt zet je de plaat zachter ipv als het al kookt. "
"- als je toch de boel laat overkoken heb je het zo weer schoon. Echt een groot voordeel tov gas vind ik "

LOL. Ja, bij keramisch kookte bij mij 10 keer zo vaak wat over omdat ik nooit geleerd heb (in 10 jaar dus) om altijd op tijd terug te schakelen. Maar goed dat het schoonmaken simpeler was

Tihama

Sluit me aan bij marjge

Hier is geen gas, dus geen keuze. Maar keramisch is echt niet zo dramatisch als Tihama doet voorkomen hoor! Als het echt zo is dat je aan nieuwe pannen meer kwijt bent dan aan het installeren van een nieuw gasfornuis, zou ik zelf kiezen voor gas. Maar dat lijkt me eerlijk gezegd sterk.

Als ik de pannen opzet, schakel ik altijd het maximale volume in. Als de boel kookt, draai ik het terug tot stand 4 of 5, of voor droogkokende rijst bijvoorbeeld 2. In mijn plaat zit een handige kooktimer waarmee je voor alle zones de kooktijd kunt instellen, daarna gaat de zone automatisch uit. Het duurt allemaal net wat langer voordat je het effect merkt van het inschakelen van een hogere of lagere temperatuur, dat is wel even wennen ten opzichte van gas.

Maar maak je niet te druk, het zal snel genoeg wennen.

Chris

reina

reina

08-02-2010 om 14:43

Prima

ik kook nu 10 jaar op keramisch, ik zou niet anders meer willen. Ook suddergerechten gaan prima, op 1 of 2 zetten. Ik zet alles ook op met max volume en zet het, als het kookt op stand 4 ofzo. Het schoonmaken is zoveel handiger dan met gewoon elektrisch of op gas!

Brigitte

Brigitte

08-02-2010 om 17:49

Eerst ook, nu inductie

Toen wij verhuisden had de nieuwe keuken ook geen gas, en dus een keramische kookplaat (van ruim 20 jaar oud).
Bij mijn oude pannen heb ik goed gekeken hoe vlak de bodems waren. Die waren nog prima, dus ik heb ze niet vervangen. Eerlijk gezegd vond ik het heel erg wennen, keramisch koken. Het ging ook regelmatig mis.

Maar na bijna een half jaar ging de kookplaat ter ziele en hebben we deze vervangen voor een inductiekookplaat. Toen hebben we wel de pannen moeten vervangen want die moeten inderdaad magnetisch zijn.
Inductie is te vergelijken met gas. Ik vind het heerlijk koken. Water kookt in no-time en je kunt de restwarmte heel erg goed gebruiken om iets te laten nagaren.

Ik zou zeggen, probeer het een tijdje met je oude pannen als dat enigszins mogelijk is en kijk hoe het bevalt.

Succes,
Brigitte

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.