Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerstbal

Kerstbal

09-12-2010 om 16:46

Kerstbrunch school

mijn zoontje zit sinds dit jaar op school. Vandaag een brief gekregen over de kerstviering, ze organiseren een kerstbrunch, en ieder kind moet iets te eten meebrengen.
Ik heb geen idee wat ik moet maken. Ze schrijven dat het niet voor de klas hoeft. Het is voor mij de eerste keer, ik weet het niet hoe het in de praktijk gaat.
Wie kan mij helpen??
Het moet iets makkelijk zijn (kan niet koken) en snel, dinsdag is mijn werkdag, en de viering is woensdag, dus zou 's avonds klaar moeten maken.
Ideeën zijn zeer welkom!
Dank voor jullie hulp alvast.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn bijdrage dit jaar

Mijn bijdrage dit jaar, alsook vorig jaar: appelmoes. Zelfgemaakt, dat wel.

Zo makkelijk maakt niet iedereen zich ervan af.

Gegarandeerd een succes: knakworstjes-in-bladerdeeg. Snij een plakje diepvriesbladerdeeg in vieren, vouw een lapje bladerdeeg om een cocktailworstje, afbakken. Ik heb dit zelf meermalen gemaakt voor een feestje voor volwassenen en kinderen, ik vind het eigenlijk minderwaardig eten, maar ze zijn aan het einde van het feestje wel altijd op Voor de school van zoon echter niet geschikt wegens het grote aantal moslimkinderen die waarschijnlijk veiligheidshalve alle vleesgerechten van de niet-moslims links laten liggen. Vandaar dus die appelmoes.

Je kan ook een cake bakken, misschien?

Hebben ze een intekenlijst? Zo ja, zet dan snel jouw bijdrage erop, dan kan iemand anders er niet met dat gerecht vandoor.

Groeten,

Temet

En zie draadje hierboven

En zie het draadje 'vegetarisch kleuterhapje' hierboven.

Groeten,

Temet

Yta Chalne

Yta Chalne

09-12-2010 om 21:10

Grijns

Geen tip van mij, hier was wel een intekenlijst en ik was dit jaar de eerste die 'm zag, zodat ik nu de hoofdprijs heb: een fles ketchup en een fles mayo *maakt rondedansje*. Heerlijk, geen geknustel na een lange werkdag meer.

Hier ook een grijns

Ik was ook de eerste die de lijst bij de kleuters zag en heb gehaktballetjes opgeschreven. Prima te doen, zeker omdat bij ons het kerstdiner woensdag is, op mijn vrije dag

Voor de klas van de oudste maak ik kaneelbroodjes. Ook niet eens veel werk en prima van te voren te maken.

Heb trouwens ook een keer niks gemaakt. De lijst stond al zo vol en ik zag hem vrij laat. Juf vond het een goed plan om niet met nog meer eten te komen

Hé, gv dame

..en weet je wat wij hebben: een gv jongetje in de klas! Compleet met rondgemailde do/don't lijst van de ouders.

Ik had dus bedacht dat jij iets maakt (en inpakt) want dan kan ik de glutenvrije blits maken op het nieuwe reservaat van oudste?

en, ben ik zielig genoeg

Nee hoor, hoeft niet, maar een suggestie sla ik niet af.

Ik ben vooral bang voor dat verhaal van plankbesmetting.
Dat lijkt me nou echt in een klein hoekje te dreigen, dat risico.

Margriet*

Margriet*

09-12-2010 om 22:30

Hier altijd prijs

met drie kinderen.
Cakejes hebben we al op ingetekend (recept van Nigella, zo klaar). En snel bij jongste ook als eerste ingetekend, pakje roomboter en smeerkaas . Bij oudste wordt het of brownies of gevulde eieren. De kinderen maken er een keuzemenu van en dat horen we maandag. Nou dat moet wel lukken.

Nasha 1st

Nasha 1st

09-12-2010 om 22:45

He yta!

zit jouw kind in de klas bij mijn kinderen? Die hing hier namelijk ook, die mayo en ketchup. Dat vond ik toch wel erg gemakkelijk....Ik haal wel een gesneden stokbrood en een kuipje smeerkaas....

Annet

Annet

09-12-2010 om 22:59

Rodebeuk

Glutenvrij is echt niet moeilijk, ik heb een neefje en zwager. Verjaardagsfeestjes voor de familie zijn hier glutenvrij (of bijna glutenvrij). Zelf met Sint was er een groot dienblad met zoete hapjes voor iedereen (lees glutenvrij) en een paar bakjes voor de niet gv.
Het warm eten was alleen maar gv op één gerecht na.

Over plankbesmetting:
Maak iets klaar met plank, messen, etc. waarmee je niets anders hebt klaargemaakt. Als het in de afwas of afwasmachine is geweest, is het goed.

Gehaktballetjes: Gewoon gehakt mengen met kruiden. Geen paneermeel gebruiken maar geraspte kaas en een beetje extra ei.

Nog betere tip: Ga naar de Albert Heijn, zoek daar iets lekkers met het glutenvrije teken op de verpakking (koren met streepje erdoor). AH is daar erg goed in.
Haal dit thuis uit de verpakking, leg het op een schone schaal en klaar!

Alternatief voor ons reservaat: wij nemen rauwkost mee: wortelballetjes, minitomaatjes, stukjes komkommer. Allemaal gv. Zoon vond het een prima idee.
Vorige jaar op de reguliere school heb ik dat ook gedaan. Al die kinderen reuzeblij met dit idee......

Achtergrond

Ik heb het (helaas) al vaker verteld denk ik, maar mijn herinnering aan de trouwdag van mijn ouders is dat er bloemen stonden, ze gingen weg met oppas, en 's nachts hoorde ik mijn moeder naar de WC heen en weer redden.

Zij had voedselintoleranties en restauranthouders namen dat in de regel niet al te serieus in begin 70-er jaren.

Ik was echt nog heel jong, peuter/kleuter, kennelijk sliep ik niet al te vast, maar die nachtelijke geluiden herinner ik me nog zó goed!

En ook het verschil tussen hoe ze zich voelde als het eten wel goed en voedzaam en te verdragen was en als dat niet zo was, dan was ze heel anders.

Dus vandaar mijn plankvrees ... laten we zeggen gegrond perfectionisme!

Yta Chalne

Yta Chalne

10-12-2010 om 08:25

Alleen glutenvrij..

Alleen maar geen gluten, dat gaat best. Geen houten snijplank gebruiken, geen houten lepels om in de pan te roeren en geen metalen bakvormen die je ook voor glutendingen gebruikt, hoe goed schoongemaakt ook. Ik zou gaan voor het dessert. Slagroomtruffels van AH, of ijs (jij bent vast de ouder die het dichtstbij woont, dus dan mag jij ijs doen). En iets dat in zes tellen klaar is, of wil je knutselen ter afleiding?

Oh, dat van die restaurants is nog nauwelijks veranderd. Van een chefkokvriendin (die onder andere in een sjiek biologisch georiënteerd restaurant heeft gewerkt) begreep ik dat koks voedselintoleranties nog steeds flauwekul vinden, over het algemeen, en dat ze niet heel vrolijk worden van dat soort verzoeken. Restaurants en nachtelijk toiletbezoek zijn nog immer vaste combinaties...

ayla

ayla

10-12-2010 om 09:05

Idd

Wij hebben special voor ons GV dametje plastic roerlepels en plastic en glazen snijplanken in huis, even de afwasmachine in en het is weer schoon. Voor haar gebruiken we ook nooit hout. Wat moet je maken, zoet of hartig? Gehaktballetjes zijn prima te maken, tegenwoordig heeft de AH vrij ruim aanbod, volgens mij verkopen de grotere vestigingen zelfs GV paneermeel. Mocht je iets zoets willen, de ikea taarten zijn GV of de GV cake van AH.

Restaurants worden wij ook wel eens kriegel van, wij hebben al eens 3,5 euro GV kosten moeten betalen. Dochter had frietjes met biefstuk, ja ze moesten de olie weggooien en voor de GV koksroom, pardon?????? Waarom olie weggooien en waar zit die koksroom?

Puck

Puck

10-12-2010 om 10:26

Yta

Puur een belangstellend vraagje: ik begrijp dat plastic lepels, kommen etc. geen probleem zijn als ze in de vaatwasser zijn schoongemaakt. Waarom mogen metalen bakvormen dan niet? Dat lijkt me nu iets dat je bij uitstek heel goed schoon krijgt maar kennelijk niet???

Mamvantwee

Mamvantwee

10-12-2010 om 10:32

Ik maak mezelf er nog gemakkelijker vanaf

...nog gemakkelijker dan de zelfgemaakte appelmoes van temet: ik snij een kerstkrans in stukjes, voila, klaar. En dan nog voor beide kinderen ook.
Ik wil nl best bijdragen, maar ga niet uren in de keuken staan op drukke werkdagen...

groet, Mamvantwee

amk

amk

10-12-2010 om 10:34

Ik win!

ik heb mijn ex opgegeven voor de bediening tijdens het kerstdiner.

(in overleg met zijn goedkeuring, wat zijn werk er van vindt is nu nog niet bekend )

Mamvantwee

Mamvantwee

10-12-2010 om 10:41

Ha, amk...

Die optie is er bij ons helaas niet...exen sturen.
Ik heb ook geen ex. Dus dan maar de second best oplossing, die kerstkrans dus.

Ook makkelijk...

Hier is het een kerstdiner. Jongste wil tomaatjes en olijven. Oudste wil olijven en dolmadakia's (uit een blikje). Ze zijn waarschijnlijk de enigen die er van eten, dus erg veel hoef ik ook niet mee te geven.

amk

amk

10-12-2010 om 10:57

Mamvan twee

de bediening mag alleen door vaders gedaan worden hier.

Yta Chalne

Yta Chalne

10-12-2010 om 10:58

Puck

Die gewone metalen bakvormen hebben altijd hoekjes die níet goed schoon worden, ook niet in de vaatwasser. Weet ik uit jarenlange ervaring met afterparty's op het toilet.. Siliconenbakvormen zijn uiteraard wel helemaal perfect, en als er metalen bakvormen bestaan zonder roestige lasnaden en vage hoekjes, dan zou dat prima kunnen natuurlijk.

Vic

Vic

10-12-2010 om 11:00

Simpel

Ik vind het kerstdiner dit jaar veel te snel na de sinterklaasviering. Naast iets creatiefs voor het diner, moet ik ook nog spulletjes regelen voor het kerststukje, en batterijen voor het lichtje. Klinkt allemaal niet veel, als ik het zo neertyp, maar ik ben nog niet ontstrest van Sint. Voor het kerstdiner heb ik dus, zonder schuldgevoel, op de lijst gezet dat ik een schaal mandarijnen meeneem. Vinden alle kleuters lekker.

Miniloempia's

..van de chinees, wilden beide basisschoolkinderen.

Wat fijn dat de buurtchinees ongeveer 30 meter van de hoofdingang van de school zit! Dus ik kan (wegens geen bagage, nou ja 2 leuke lege schaaltjes) lekker fietsen naar school, haal mijn loempiaatjes mik ze in de klas in de meegebrachte schaaltjes en klaar is klara.

De echte stress komt pas daarna, want we treden met onze 'muziek-ouder-band' op in een partytent met verwarming op het schoolplein, waar voor de ouders een gluhwein-chocomel samenzijn is gepland. Whaah! Ik moet oefenen!

Ingrid

Oh wat een mazzel

dat ik weer ipv sóchtends dringend voor het formulier weer pas s'middags richting de klas ben gegaan. En ook dit jaar was alles al ingevuld op de soepstengels en kerstpakketjes na.

De kerstpakketjes wou ik doen maar dat wilde dochter niet, dat hadden we vorig jaar ook al gedaan (doos plastic kerstballen bij ikea gehaald). Dus nu worden het de soepstengels, geen idee wat voor creatieve dingen ik daar nog mee kan doen, maar ik vind het prima.

Fiorucci

Fiorucci

10-12-2010 om 12:24

Manda

Een paar dipjes bij de stengels serveren? Kinderen dippen graag..

Zelfgemaakte soepstengels - wat moet ik toch zonder internet

ik heb een super simpele manier gevonden om met dochter smiddags zelf soepstengels te maken.

bladerdeeg
in repen snijden, klein beetje zout over strooien
puntjes van de repen insmeren met losgeklopt ei
puntjes bestrooien met peterselie

dan 5 minuten in een voorverwarmde over op 200c.

Mooi, dan koop ik wat kruidenpotjes met haar en dan kan ze lekker een half uurtje bezig zijn.

Leuk in een grote beker met lintje erom heen.

Oh leuk fiorucci

met dip, bakje ketchup en mayo dus.

Had net ook al bedacht dat ik wel maanzaadjes en sesamzaadjes kan kopen, kan ze een hele bak maken met allerlei soorten. En de rest gaat naar het leger des heils dus het gaat hoe dan ook op.

Puck

Puck

10-12-2010 om 12:40

Yta

Ja, dat had ik eigenlijk zelf ook al kunne bedenken. Omdat ik altijd liep te schelden op die hoeken in de cakeblikken en de randjes van de springvormen die niet schoon worden ben ik jaaaaren geleden al overgestapt op glazen cakevormen en siliconen ronde vormen. Ook zonder glutenverhaal vind ik ze al vies.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

10-12-2010 om 12:44

Drinken

Onze juf vroeg nog om het drinken niet te vergeten; ik denk dat ik maar wat kinderbubbels ga halen, ook leuk toch? Hebben ze dat niet bij de Hema, wie weet dat?

Ja yvon

bij de hema en ook bij AH.

De meeste kinderen vinden het overigens niet echt lekker. Dan kan je beter iets van aanmaaklimo doen met ijsklontjes, ijsklontjes vinden ze op de 1 of andere manier altijd heel interessant.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

10-12-2010 om 13:00

Oh ja

Goed idee, ijsklontjes. Maar hoe hou ik die in enigszins bevroren staat

Yvon Meijer

Yvon Meijer

10-12-2010 om 13:02

Te snel

Iets t snel ge-enterd.. Hoe hou ik ze bevroren in de klas.. in een wijnkoeler zetten misschien? En snel serveren, maar daar ben ik niet bij..

Gewoon in de ijskast op school

ze hebben vast wel een koelkast waar je die ijsklontjes (je hebt van die plastic ijsklontzakjes die je dan vult met water) in kan stoppen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.