Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

My two cents

My two cents

14-12-2017 om 00:01

KERSTMENU - HELP!

Net verhuisd met heel veel problemen, herstellende van een griep, nog veel te doen en... verjaardagsfeest (40) gepland vlak voor kerst (32 pp) en de schoonfamilie voor kerstdiner (6 v en 6 k).

Feest is geen housewarming (dat doen we in de zomer): ik ga hapjes bestellen, fris, bier, etc. Daar zit wel een stukje stress maar nog wel iets wat ik kan handelen.

Maar tussen de stress inzake verhuisdozen, lekkages, de laatste klusjesmannen, gordijnen, kerstversiering, etc. moet ik ook nog een makkelijk maar wel kerstig menu voor volwassenen en kinderen bedenken. Twee dagen voor kerst komen de gordijnen, dus we gaan NIET gourmetten. Plus we hebben nog een schoonpapa die bijna niets lust. Daar ga ik niet al te veel rekening meehouden, maar het is wel handig dat hij wat binnen krijgt.

Dus: een kerstdiner dat ik grotendeels van te voren kan maken, waar de kinderen (8 - 12) bij kunnen helpen, wat bijna iedereen lust en feestelijk is.

Ik heb nu:
carpacciorolletje als amuse

tomatensoep (vinden de kinderen lekker) met italiaanse touch

hoofdgerecht: geen idee (rollade vind schoonpapa en kinderen altijd lekker, dus ik denk dat ik dat er sowieso bij doe)

spoom/scroppino (zonder alcohol)

tiramisu met frambozen (ipv koffie) en ijs (mango, of is dat een rare combi)

Vraag: hoofdgerecht, liefst uit oven, liefst kleine italiaanse touch
Vraag: spoom ipv ijs of spoom en daarna tiramisu en ijs (zonder ijs geen kerstdiner, aldus kinderen)

specht

specht

14-12-2017 om 00:24

iJs

Niet echt culinair, maar wij eten als dessert al jaren zelf te scheppen ijs met kerst.,
Diverse smaken ijs, verse fruitstukjee, ananas, slagroom, chocolade stengels, en wat jullie verder lekker vinden.
Leg alles op een paar mooie schalen en klaar. Zorg wel voor een paar Ijsscheplepels.
Super makkelijk

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2017 om 01:04

Moet het Italiaans zijn?

Want het eerste wat mij te binnen schiet zijn stoofpeertjes. 's Morgens schillen en langzaam stoven, daar gaat het huis lekker kanelig van ruiken. Stoofpeertjes zijn lekker bij rollade, gekookte aardappels erbij, of pommes duchesse. Daarnaast zou je nog een schaal met sperziebonen kunnen neerzetten, zelfgemaakte appelmoes, komkommer met wat dressing (azijn, beetje olie, beetje zout, beetje peper, kriezeltje suiker). Niet superspannend, maar wel geschikt voor 'wat de boer niet kent'-eters.

Niet te moeilijk doen, je hebt al een mooi menu

Ik zou sla ,appelmoes, evt pruimenmoes v d lidl...erg lekker en nu verkrijgbaar. Boontjes erbij?
Aaradppeltjes uit de oven,zelf maken met wat kruiden zoals rozemarijnen zeezout of kant en klaar.
Je kunt ook een ovenschotel maken waar de groenten al in zitten, aan t eind wat rucola er over heen. Google maar eens op ovenschotel italiaans.
Beetje Pastasaade erbij, hoef je de dag erna niet te koken als je meer maakt.

Plaatpizza is ook italiaans

Hier zouden ze voor tiramisu en ijs gaan qua dessert.

Mari39

Mari39

14-12-2017 om 07:31

Combi

Ik doe altijd een combi van zelf maken en die voorbereide dingen van ah, of lidl of zo. Vraagt wel wat ovenplanning maar dan hoef je ook niet veel te doen. Geroosterde groenten, vlees uit de oven.
Als toetje vooraf (dag ervoor) tiramisu maken. Of grand desert samenstellen van allerlei toetjes ook van ah of lidl.scheelt ook veel werk.

40er

40er

14-12-2017 om 07:39

Aardappels

Krieltjes in de schil schoon boenen, met wat olie in een braadslede doen en in de oven zetten.
Pastinaak, paprika,tomaat,ui, knoflook en pompoen in grove stukken en ook met olie in een braadslede en bij in de oven. Eventueel met wat rozemarijn. Als het gaar is (45 min) eruit, beetje zeezout erover, klaar! Past heerlijk bij de rest van je menu.

Kaori

Kaori

14-12-2017 om 07:51

Tjonge

wat haal je je allemaal op je hals in zo'n korte periode is het enige wat ik kan denken.

Aangezien het gaat om samen zijn en gezelligheid: houd het simpel: boerenkool met worst is ook een gezellige maaltijd.
Loop door een willekeurige supermarkt en haal wat lekkers.

Over 2 jaar weet niemand meer wat je gegeten hebt, maar wel of het gezellig was of niet.

Tine Winkel

Tine Winkel

14-12-2017 om 08:30

hier ga ik in dat soort gevallen vaak

voor beenham. Maak zelf een marinade van olie, honing, mosterd en tijm en smeer de beenham aan de buitenkant goed in. Paar uur laten intrekken, aanbraden en daarna zachtjes gaar laten worden (kan in de oven of op het fornuis), regelmatig even keren. Gaat altijd goed (niet bij de beenham van AH, want die heeft vaak taaie stukken erin zitten, maar die van de Plus is erg goed). Je kunt evt die marinade wat italiaanser maken, maar zelf zou ik het zoeken in een Italiaanse touch aan groenten en aardappelen.

Voor de rest ziet je menu er mooi uit. Zelf ben ik niet zo van spooms, maar dan zou ik die gang gewoon overslaan als ik te gast zou mogen zijn - er zijn genoeg andere lekkere dingen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

14-12-2017 om 09:27

Dat is een goeie Kaori!'

' over twee jaar weet niemand meer wat je gegeten hebt maar wel of het gezellig was of niet'

Houd dat in beeld, daar draait het om! Voor mijn part bak je pannenkoeken. 😃

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-12-2017 om 09:37

Simpel

Ik blijf altijd met mijn culinaire uitspattingen zitten (lastige eters, en dat zijn niet alleen kinderen) dus dit jaar bespaar ik me de frustratie. Vooraf witlofschuitjes en wraps in stukjes (lekker retro), als hoofdgerecht rollade met aardappelkroketjes, verschillende groenten en stoofpeertjes, en als toetje ijs.

Fransien

Fransien

14-12-2017 om 09:47

grand dessert

Als toetje kun je een grand dessert doen, oftewel ijs, en tiramisu en wat gebak-achtigs en wat chocolademousse. De lidl heeft vaak een hoop van dat soort dingen alvast in kleine bakjes.
Iedereen pakt wat hij/zij wil, dus geen gedoe met lastige eters.
En omdat het allemaal in te slaan is, geen gedoe in de keuken.

Triva

Triva

14-12-2017 om 13:00

tja

skip de spoom, kost alleen maar tijd en gedoe. Ik zou echt kijken naar iets om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Voor mij zou dan zijn: zoveel mogelijk uit de oven en uit de vriezer

rode krullenbol

rode krullenbol

14-12-2017 om 15:49

“The proof of the pudding is in the eating”

Ofschoon er in het algemeen zeker veel voor valt te zeggen om je zoveel mogelijk te verplaatsen in de gasten die je te eten op bezoek krijgt, is het bij lastige eters nog maar zeer de vraag of je daar wel goed aan doet. Want waarmee betoon je metterdaad het meeste respect? Door simpelweg een keuze te maken uit hun schamele aantal favoriete gerechten, of door een poging te wagen hun aangenaam te verrassen met een smakelijke maaltijd bestaande uit voor hen nog onbekende gerechten?

Verwijt me ajb niet dat ik je met dit ogenschijnlijke dilemma een netelige gewetenskwestie opdring. Je hebt deze hamvraag namelijk zelf al voorzien van een praktisch antwoord. Kennelijk ervaar jij de eerste optie als dermate lastig, dat je het nodig achtte ons te raadplegen om advies. En aangezien wij strikt genomen geen flauw idee kunnen hebben van de culinaire voorkeuren van jouw gasten, is het zonneklaar dat je het beste voor de tweede optie kunt gaan. Mooi meegenomen; het doet geen enkele afbreuk aan het feit, dat het gemak de mens dient.

Aan tafel schuiven voor een kerstdiner draagt meestal een intiemer karakter dan een frietje nuttigen bij een snackbar. Daar hoort bij, vind ik, dat je je als gastheer/-vrouw kwetsbaar moet durven opstellen door jezelf te laten kennen. Wie kookt voor anderen krijgt die kans.

Is het aan de *angsthaas* om zijn gasten weinig gedurfde, afgezaagde gerechten op te dissen; aan de *durfal* om onbeschroomd oesters met asperges te serveren, desgewenst. Hoewel dat laatste misschien inmiddels ook alweer onder de noemer clichématig gedrag valt. Daar heb ik waarlijk geen idee van!

Hoe dan ook; met macht komt de verantwoordelijkheid er zorgvuldig mee om te gaan. In jouw geval geeft dat vermoedelijk geen aanleiding tot al te veel zorg. Wil het eten en drinken van je eigen voorkeur in het verkeerde keelgat schieten bij je gasten, moet je immers wel een heel eigenaardige smaak hebben. Dat is natuurlijk niet uitgesloten. – Jij besteedt er geen woorden aan in jouw bericht. – Misschien ben jijzelf wel een lastige eter, die een maaltijd slechts weet te waarderen als er een bovengemiddelde hoeveelheid uien en knoflook, peper of zout in is verwerkt!

Vanwege de laatste gezondheidshypes vandaag de dag neem ik persoonlijk als gast nog wel eens een opmerkelijke kwantiteit aan zeewier gewaar in mijn soepkom en/of op mijn bord. Dat is dan geen onverdeeld genoegen; ook al deel ik de gezondheidsaspiraties natuurlijk van harte. Tot op heden ben ik echter slechts op Internet, maar nog nooit in levende lijve gestuit op een aanhanger van de ‘raw food’ rage.

Eerlijk gezegd spijt mij dat best wel een beetje. Diep in mijn hart ben ik toch wel benieuwd naar wat voor interactie dit dieet teweegbrengt tussen zoet, zuur, bitter, zout en umami. Wat mij heeft belet het zelf eens uit te proberen in mijn eigen keuken? Niets anders dan die ellendige macht der gewoonte.

De vraag die je hier hebt voorgelegd, geeft ervan blijk dat jij niet zo bent. Doordrongen van het welbegrepen eigenbelang dat jouw gasten het eten en drinken ook dienen te nuttigen – het liefst met (enig) plezier –, wil je hier (nieuwe) inspiratie opdoen. Hopelijk heb je iets aan de menusuggesties. De mijne? ‘Pesce in saor’ (gemarineerde tongetjes).

Laat de beperkte culinaire voorkeuren van je gasten in ieder geval geen aanleiding zijn voor armetierigheid van jouw kant. Een genereus aanbod aan gerechten, zodat zij wat te kiezen hebben, perkt het risico in dat zij werkelijk niets lusten van wat jij hun voorschotelt. Zal het hun bloed sneller laten stromen? Wie weet! De wetenschapper in mij vraagt zich evenwel af, in hoeverre zoiets zich vooraf laat bepalen.

Rode krullenbol

Klinkt allemaal lekker.

Er is van alles wat, niks mis met je lijstje en wat aanvullingen. Rollade, aardappeltje, sperziebonen, salade, peertjes, keuze genoeg.
Lekkere gehaktbal vind ik ook prima.

Dessert, idd van alles wat, chocomousse,bakken ijs en wat fruit.
Heerlijk!
Maar dan alsnog, als we met zijn allen hebben opgeruimd, graag een bakkie koffie.

Het gaat om de gezelligheid en zeurpieten moeten niet zeuren, vrede op aarde.

Italiaanse rollade oid van Lidl?

Vanuit de tram ofzo zag ik een affiche van Lidl voor een of ander Italiaanserig stuk groot vlees. Hoef je alleen maar in de oven te schuiven. Daarbij zou ik dan inderdaad boontjes doen en aardappels uit de oven. Als je ruimte in je vriezer hebt kan je pommes duchesse (die aardappelpureetorentjes) een week ofzo van tevoren maken, invriezen, op de dag zelf uit de vriezer halen, in de oven (uit) laten ontdooien, en dan 's avonds afbakken. Die dingen invriezen gaat prima, kan ik uit ervaring meedelen. Wel los op een plaat oid invriezen, daarna bevroren bij elkaar in een bakje of zakje doen.

Als je nog een ander groentegarnituur wilt dan kan je de tip van Kaaskopje volgen en stoofperen nemen - die zou ik ook een paar dagen van tevoren maken, of langer en dan invriezen. Zelfgemaakte appelmoes doet het hier ook altijd goed, ook dat kan lang van tevoren gemaakt en ingevroren worden. Idem de soep trouwens. Wil je iets rauwkosterigs ipv peren oid dan zou ik een zak of twee gemengde sla oid bij AH kopen en daar zelf nog wat leuks doorheen doen (augurkjes, stukjes zongedroogde tomaat voor de italiaanse sfeer oid), da's dan ook zo klaar.

Ik vind dat zelfschepijs met toeters&bellen dat iemand hier noemde een geniale vondst.

Een ander geweldig toetje - relatief licht - is Eton mess. Dat hoort eigenlijk met verse aardbeien maar ik maak het vaak voor na het gourmetten en dan met diepvriesframbozen. Ik neem een of meer handen frambozen, laat de boel ontdooien, vis de mooie eruit en hou die apart, draai de minder mooie met een schep poedersuiker tot coulis en verbrokkel wat meringues (of schuimkerstkransjes). Dit alles kan van tevoren. Voor het opdienen schep je stijfgeslagen slagroom, meringue, frambozensaus en frambozen voorzichtig door elkaar zodat het er mooi gemarmerd uitziet. In mooie schaaltjes, en klaar is Klara. Supersimpel, foolproof, lekker en niet te zwaar, en wil je het kerstig opleuken dan steek je er een sterretje in. Makkelijker dan tiramisu (doe je toch tiramisu met frambozen, dan zou ik daar trouwens frambozenijs bij geven en geen mangoijs)

Groeten,

Temet

Zo gemakkelijk mogelijk

De schoonvader: wat lust hij graag? rode kool met appeltjes met aardappelpuree?

Er bestaan kant en klare overschalen van arrdappelen met zeezout en rozemarijn. kies voor 3 schalen n de oven en maak een pan aardappelpuree uit een zakje want kinderen hebben ook graag aardappelpuree.
Als de kinderen geen aardappelpureeklanten zijn, kan je de diepvries aardappelrozetjes ook in de oven bereiden.

De pot rode kool kan je opwarmen in de magnetron. Scheelt je weer pannen /afwas.

Als italian touch, kan je kiezen voor een salade met olijven, rucola, parika, gedroogde tomaten, fetakaas en artisjokken.
Dat vraagt niet veel werk, ziet er feestelijk uit en neemt geen plaats in beslag op de kookplaat.

Het lastige van de voorbereiding van een feestelijke diner, vind ik altijd het tekort aan kookelementen of de veschillende oven-temperaturen.

Je wilt spoon. Je kan de kinderen een feestelijk kinderijsje in de vorm van een sneeuwpop aanbieden. De volwassenen kunnen dan een spoon met of zonder alcohol aangeboeden worden.

Als desert een tiramusi voor wie wil, en een verse fruitcocktail voor de kinderen.

Je zit vol in de verhuizing. Je hoeft het niet perfect te doen..

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2017 om 13:00

Mijn schoonouders

Toen mijn schoonouders nog leefden en met kerst bij ons kwamen brunchen, heb ik het een paar keer gewaagd om wat buiten de standaard broodjes, eitjes en plakjes duurdere vleeswaren te blijven, maar dat had totaal geen zin. Ik ben dus weer terug naar de standaard gegaan, dat is helaas nog van korte duur geweest. Daarom: leef je uit als 'van de oude stempel' niet aanschuift.

Ava

Ava

15-12-2017 om 16:50

Italiaanse stoofpeertjes

Met balsamico: pere cotte al balsamico.

Ook een idee om je handen vrij te hebben op de dag zelf (en het ruikt heerlijk): kwaliteits scharrelkip uit de oven. Alsje echt goede kip hebt, is dat zoooo lekker. De kinderen eten hun vingers op.

Eventueel met een franse boeren scharrel kip (of 2), die vul je met 3/4 citroen, 3/4 ui, 3/4 knoflookbol, zeezout & rozemarijn. Dat kan je goed de dag van te voor prepareren. De kip druk je zeezout tegen aan (behoorlijk wat handjes vol) en er overheen wat mespuntjes roomboter. Kip op braadslee, met 1/4 citroen/uit/knoflook en wat kippenbouillon, 45-60 min op 220 graden (recept van Buddy Valastro: altijd makkelijk en lekker; kijk voor tijd en temp nog even na). En dan een salade, groenten erbij op de dag zelf. Groenten kan eventueel ook uit de oven (pastinaak ed). En iets met rijst of aardappelen ..

Toetje; misschien leuk als je iets kan bedenken wat de kinderen (met een ouder) kunnen maken; bijvoorbeeld een toren van roomsoepjes en warme chocolade (en ijs).

40er

Bedankt voor je tip, ik heb alvast voorgeproefd, prima!

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.