Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Keuze energieleverancier voor huis met zonnepanelen

Ik ben alleenstaand en ga verhuizen naar een huis met zonnepanelen. Heb daar geen ervaring mee. Ik moet nu een nieuw energiecontract uitzoeken.
Hebben jullie nog tips waar ik rekening mee kan houden en goede of minder goede ervaringen met bepaalde energieleveranciers als je zonnepanelen hebt? 
NB Ik heb nu ANWB Energie met per uur wisselende tarieven, en dat vind ik helemaal prima (wasje draaien als tarief laag is), dus die neem ik ook mee in het onderzoek, maar misschien zijn er nog dingen waar ik aan kan denken? Ik verbruik sowieso niet heel veel energie.

Ik weet niet of de anwb terugleverkosten berekent. De saldering zal eraf gaan per 01.01.27 waarschijnlijk. Dan is het zinnig iets als een thuisbatterij aan te schaffen zodat je zelf energie kunt opslaan en flexibel teruglevert.  

Thuisbatterij is ook na 2027 waarschijnlijk niet effectief en verdient zich niet terug.
https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/zonnepanelen/thuisbatterij-zonne-energie-opslaan/

Het is jammer dat je je eigen verbruik nog niet kent in dit huis.
Weet je wel wat de vorige bewoner aan teruglevercijfers heeft? Vraag die anders op/na.
Dan zou ik de vergelijking daarna als volgt doen op bijv. gaslicht.com:
- je eigen verbruik nu in huidige huis (hoog/laag)
- de teruglevercijfers (hoog/laag) van huidige bewoner
Kies voor niet langer dan een jaarcontract en niet variabel.
Na een jaar heb je helemaal je eigen cijfers en kan je beter vergelijken. Zo'n eerste jaar blijft toch altijd even een gok. Maar met een jaarcontract weet je wel waar je aan toe bent dat jaar.
Succes!

NB: op de vergelijkingssites, in elk geval die van gaslicht.com, wordt al rekening gehouden met alle bijkomende kosten zoals terugleverkosten, cash back acties e.d. Dus daar hoef je je in principe niet druk om te maken.

ArianneH

ArianneH

03-10-2025 om 23:00 Topicstarter

Dank voor de reacties zover. Ik weet wel het gebruik van de vorige bewoners, maar die waren met meer, dus hoe het als alleenstaande is, weet ik natuurlijk niet.
Op vergelijkingensites gaan ze wel uit van bepaald verbruik en dat lijkt wel realistisch. 

Tip van jaarcontract om eerst te zien wat mijn verbruik is, is wel een goede. 
Waarom zou ik niet variabel doen? Dat ben ik gewend. En ik probeer juist veel in de lage uren te draaien (wasmachine, vaatwasser).

ArianneH schreef op 03-10-2025 om 23:00:

Dank voor de reacties zover. Ik weet wel het gebruik van de vorige bewoners, maar die waren met meer, dus hoe het als alleenstaande is, weet ik natuurlijk niet.
Op vergelijkingensites gaan ze wel uit van bepaald verbruik en dat lijkt wel realistisch.

Tip van jaarcontract om eerst te zien wat mijn verbruik is, is wel een goede.
Waarom zou ik niet variabel doen? Dat ben ik gewend. En ik probeer juist veel in de lage uren te draaien (wasmachine, vaatwasser).

Aan het verbruik heb je inderdaad niet zoveel. Maar die zonnepanelen blijven onveranderd, dus de teruglevercijfers zijn wel heel nuttig.

Met zonnepanelen wil je juist overdag je wasmachine e.d. draaien om zoveel mogelijk stroom rechtstreeks te verbruiken.

Je kan ook variabel doen als je dat wil, maar dat maakt het inzage krijgen in je kosten/verbruik wat ingewikkelder omdat je ook moet bedenken wanneer je zonnepanelen het meeste opbrengen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.