Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tango

Tango

12-11-2020 om 19:34

Kind met rijbewijs, auto meegeven

Dochter van 19 heeft vorige week, na 3 keer gezakt te zijn, eindelijk haar rijbewijs gehaald. Groot feest natuurlijk. Van de week haar roze pasje opgehaald en sindsdien is ze elke avond op pad. Heel goed voor haar rij-ervaring natuurlijk, maar ik zit alleen maar te stressen. Vanmiddag zat ik even met haar in de auto, naar de benzinepomp want tanken had ze dus nog nooit gedaan, en zat ik al niet ontspannen. Dat moet ik dus helemaal niet doen.
Dochter rijdt op zich prima volgens mij. Maar ik moet er dus enorm aan wennen dat ze een rijbewijs heeft en met mijn auto op pad gaat. Die van man pakt ze niet, want die vindt ze veel te groot. Maar het gaat me ook niet om de auto, maar om haar hoor. Stel dat ze een ongeluk krijgt etc. Ben ik nou zo raar hierin of hebben anderen dat ook?
Man heeft er helemaal geen last van trouwens. Ging alleen in de stress toen ze van de week bijna de spiegel van zijn auto afreed met uit het parkeervak hier rijden

Menorquina

Menorquina

12-11-2020 om 19:49

Altijd

'Stel dat ze een ongeluk krijgt etc. Ben ik nou zo raar hierin of hebben anderen dat ook?'

Altijd. Niet alleen met de auto, ook als er een weg is met de fiets en ik hoor sirenes ...

Aagje Helderder

Aagje Helderder

12-11-2020 om 19:52

Ja herkenbaar

Ik probeer me er vooral niet door te laten leiden want het kan overal misgaan. Niet alleen in de auto. Dat van die sirenes vind ik ook herkenbaar: als ik die hoor, vraag ik me af wie is er thuis is of onderweg.

Lusithania

Lusithania

12-11-2020 om 20:04

Herkenbaar

Vrij snel na het behalen van haar rijbewijs, kreeg dochter de oude auto van oma. Ze moest rijervaring opdoen en ik hebbhad haar nodig voor het nodige halen en brengen.
Gelukkig zie ik het meeste niet maar in het begin heb ik ook niet echt ontspannen in de auto gezeten. Nu stap ik met een goed gevoel bij haar in.

@Emma

@Emma

12-11-2020 om 20:10

O ja

Zeer herkenbaar
Dochter was net 18 en reed met mijn auto naar de stage in de ochtendspits: in het donker, stromende regen en dan binnen 300 m twee rijstroken naar links op de A10.
Het mocht van mij omdat ze 2 uur onderweg zou zijn met OV, nu 15 min. Mits ik de auto niet zelf nodig had. Maar ik vond het bloedspannend, en ja, elke sirene.......
Ik zou haar trouwens wel stimuleren de grote auto van vader te gaan gebruiken, dat is toch hartstikke gaaf? Is hij dan ook zo relaxed?

Tango

Tango

12-11-2020 om 22:20

Ben blij toe

Dat dit toch normaal is.
En die auto van papa, die is helemaal niet stoer want is een soort bestelwagen, maar daarbij dus wel een stuk groter dan de mijne. Meestal ligt hij ook nog vol met dozen en plastic, dus daar komt ze liever niet mee aan bij vrienden.
Vanavond is ze weer op pad, naar een vriendin in een andere stad. Ik probeer er maar zo relaxed mogelijk mee om te gaan. Het is aan de andere kant natuurlijk ook heel fijn dat ze zelf niet angstig is en zo graag in de auto stapt.
Sirenes is inderdaad ook herkenbaar. Werd ik ook vaak zenuwachtig van als er eentje op de fiets weg was.

Tango

Tango

12-11-2020 om 22:23

Aanvulling

Krijg net een appje met foto van dochter. Staat ze samen met een vriendin mijn auto te wassen. Dat is dan toch wel weer erg lief!

margaretha

margaretha

12-11-2020 om 23:01

ja herkenbaar

Maar het scheelde hier wel dat in Belgie ouders zelf rijles mogen geven, je weet dus al hoe je kind rijdt. Dan zit je vanaf het begin ernaast en heb je dus een lange wenperiode voordat je kind zelfstadig alleen weggaat. (of minimaal 20 uur rijschool en dan met een voorlopig rijbewijs de weg op zonder begeleider, dat kan ook). Afrijden wordt hier normaal gedaan met de auto van de ouders en je zit tijdens het examen naast je kind, examinator zit achter je.

Triva

Triva

12-11-2020 om 23:42

Tuurlijk

Mijn oudste was net 19 en mijn jongste net 17. Bij jongste heb ik dus nog 9 mnd ernaast gezeten tot hij 18 was. Ik vond jongste beter rijden in het begin dan oudste. Die leek veel onzekerder, liet de auto ook vaak afslaan.

Nu heeft jongste al weer bijna 2 jaar zijn rijbewijs, al vanaf zijn 18de verjaardag rijdt hij regelmatig een bestelbus van het werk en hij leert 'sportief' autorijden van zijn begeleiders bij het werk. Nu zit ik dus liever naast oudste, word ik minder snel misselijk.

Maar elke keer dat ze iets nieuws deden was ik zenuwachtig: voor het eerst alleen weg, oudste met een piepklein en oud autootje net over de grens voor scouting. Jongste met onze bak oudste ophalen ver weg. Zo is er elke keer wat maar het rekt wel op. Deze week moest jongste voor het eerst een half uur terugrijden in de avond na een enorm lange werkdag én avondschool. Was dus weer een dingetje maar hij kwam fluitend thuis van een leuke dag en het rijden was relaxt in de avond.

Dus ja wen er maar aan.

Triva

Triva

12-11-2020 om 23:47

Oja

Vanwege die avondschool wil jongste nu een auto kopen. Hij vindt het vervelend om elke keer onze auto te moeten lenen maar ik heb hem liever in onze grote bak dan in een kleinere onveilige auto en dan ook nog eens het milieu en alle kosten voor de verzekering, belasting etc. Ik hoop dat hij nog even kan wachten, hij spaart nu zo lekker en dat voor 2 dagen per week.

@Emma

@Emma

13-11-2020 om 06:45

Tango

"En die auto van papa, die is helemaal niet stoer want is een soort bestelwagen"

oh.haha . Ik dacht zo'n mooie zwarte Volvo oid stationcar. Daar zou je mijn dochter niet meer uit krijgen (en mij ook niet)

Wat apart dat je in België je kinderen rijles mag geven.
Ik heb een paar keer achterin gezeten bij een rijles en dat vond ik erg prettig, ik kreeg ook wel een beeld toen. Ze was 17,5 toen ze afreed dus toen zat ik er naast en mocht ik me er nog wel enigszins mee bemoeien (maar liever niet).. Nu is ze net 20: ze rijdt uitstekend. Deed ze altijd al maar ik maak me nergens meer druk over.

Ja hoor

Heel herkenbaar. Dochter had week na haar 17e verjaardag haar rijbewijs ( die kon niet wachten tot ze mocht rijden)en daar hebben we dus een jaar mee gereden. Zij maakte heel veel kilometers voor haar sport.
Zij neemt nog steeds t liefste de grote auto van papa mee.
Zoon heeft wat later zijn rijbewijs, de zag t nut er niet van in om samen te rijden want dan heb ik er toch niks aan. Die ging dus op zn 18e na 1 x met mij geoefend te hebben zelf op pad. T liefste met mamas miniauto want dat reed toch wel fijn. Hij reed over t algemeen niet erg Veel en lang. Afgelopen zomer zijn ze met paar vrienden een toer rit van een week wezen maken( mams was blij dat ze dr weer waren) en nu rijdt hij veel en veel rustiger,relaxter. Hij reedt al prima maar nu zie je echt de ervaring.

Koud

Koud

13-11-2020 om 09:17

Ik liet dochter zoveel mogelijk rijden zónder mij erbij want ik vond het doodeng haha. Maar wel meteen na het halen van het rijbewijs gestimuleerd om zoveel mogelijk de auto mee te nemen. Ik ben zelf ooit bijna een sloot ingereden toen ik net m'n rijbewijs had dus...

Tango

Tango

13-11-2020 om 11:01

België

Ik vind dat ook heel bijzonder hoe dat gaat in België. Hoe moet je je kind nu zelf lesgeven? Je kan dan toch helemaal niet ingrijpen als het misgaat? Nee dat lijkt me helemaal erg eng. Blij dat het hier niet zo gaat. Al die rijlessen hoefde ik niet zo nodig mee te maken.
Dochter heeft ook een scooter gekocht en het gekke is dat ik daarover veel minder zenuwachtig ben, terwijl zo'n ding misschien nog wel gevaarlijker is.
Maar goed, het zal allemaal best wennen. Voorlopig ben ik vooral erg blij als ze weer veilig thuis is.

Triva

Triva

13-11-2020 om 11:59

hmm

moeten ze niet eerst een test doen voor ze in België de weg op mogen met een ouder ernaast?

Triva

Triva

13-11-2020 om 12:01

hmm nee

maar je kunt er wel een speciale auto voor huren: https://www.rijschoolpro.nl/ondernemen/2019/02/01/belgische-ouders-kunnen-voortaan-eigen-lesauto-huren/?gdpr=accept

wel grappig gezien het feit dat veel ouders hier nog niet eens hun kind kunnen helpen met huiswerk maken en begeleiden maar in een landje ten zuiden van ons leren ze hun kinderen zelf rijden op de openbare weg. Zou die opvoeding dan toch echt heel anders zijn?

Menorquina

Menorquina

13-11-2020 om 12:14

Triva

'wel grappig gezien het feit dat veel ouders hier nog niet eens hun kind kunnen helpen met huiswerk maken en begeleiden'

Huh? Is dat zo?

Triva

Triva

13-11-2020 om 12:51

dat hoor je vaak: mijn kind laat zich niet helpen/sturen/overhoren/meekijken/advies geven. Ook bij onvoldoendes. Ik denk dan altijd dat ik softies heb gekweekt blijkbaar die alles maar over zich heen laten komen. Maar nee mijn kinderen weten precies wanneer het ze tijd bespaart om hun moeder erbij te roepen en wanneer ze het zelf kunnen/konden.

margaretha

margaretha

13-11-2020 om 20:22

re triva/ tango

Dochter heeft 20uur met de rijschool gedaan en daarna nog een tijd met voorlopig rijbewijs, dan mag je mee al begeleider (of ze gaat alleen) om voldoende ervaring op te doen om het praktijkexamen te halen. De zonen wilden zonder rijschool en ik vond het vreselijk eng want idd je hebt alleen de noodrem om in te grijpen. Extra achteruitkijkspiegeltje en blauwe L zijn verplicht. En ook een verplichte cursus als begeleider (1 avond theorie). Mijn voorkeur heeft minimaal 6 uur rijschool( nog liever 20), dan is er ieg een basis. Zomers zie je altijd meerdere auto's oefenen op een groot parkeerterrein. Jongeren die nog moeten leren hoe de koppeling opkomt, wegrijden, bochtje, stoppen en niet laten afslaan, inparkeren. Maar dan de weg op , vreselijk.... zenuwen.
Tsja ieder land is anders

Triva

Triva

13-11-2020 om 22:47

maar

"De zonen wilden zonder rijschool en ik vond het vreselijk eng want idd je hebt alleen de noodrem om in te grijpen. "

Waarom gaf je daar aan toe dan? Je kunt toch nee zeggen?

Tango

Tango

13-11-2020 om 23:45

Noodrem?

Ken ik alleen van de trein. Die zit toch niet in een auto? Of in België wel?
Het zal in ieder geval een hoop geld schelen want ik vind het in Nederland wel vreselijk duur. Ben blij dat zoon zegt voorlopig niet te willen nog. Hoewel hij nu wel begon over scooter rijbewijs, want die scooter van dochter is wel erg aantrekkelijk.

zebra

zebra

14-11-2020 om 17:32

zeker prijzig

maar liever dit dan het systeem dat Margaretha hierboven beschrijft. Onze zoon is nog volop bezig met rijlessen, het beheersen van het voertuig is geen probleem op zich maar hij heeft nog wel wat moeite met het anticiperen in de stad. Nog 2 maanden te gaan voor de tussentijdse toets.

margaretha

margaretha

14-11-2020 om 17:38

noodrem / handrem

Raar waarom ik op noodrem uitkwam, zal wel met het thema te maken hebben dat in mijn gevoel de handrem idd als noodrem kan werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.