Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kip dn THT-datum

hallo iedereen,

ik vraag me af wat jullie doen met volgende bij volgende situatie:

ik heb bij de AH verpakte kip drum sticks gekocht. Die zijn te gebruiken tot en met  oktober 2023.(verkeerd vermeld in titel)  Tot gisteren dus, in principe is de kip dus een halve dag over de tht datum heen.

Echter, 😂 de kip drumsticks zien er schoon en goed uit, stinkt ook niet. Ik vind het zo zonde om het weg te gooien, zouden jullie het alsnog eten of weg gooien? Mijn zwager heeft een familie supermarkt en zegt dat die datum wettelijk erop moet staan omdat ze producten na een bepaalde periode niet meer mogen verkopen maar de producten volgens hem nog echt wel veilig te eten/drinken na die datum.

gewoon eten? Ik ben benieuwd, wat zouden jullie doen 🍗🍗🍗🍗

Peiling

Kip wel eten?

Maximaal 3 antwoorden.

15 stemmen
100%
0%
0%

ik zou dat gewoon opeten hoor.

Ik zou ze nu gelijk braden en goed doorbraden, dan kun je ze eten of invriezen. Het hangt er ook wel vanaf hoe je het bewaard hebt, bij 2, 4 of 8 graden.
Van kip kun je wel flink ziek worden al ruik je er nog niks aan maar door het flink gaar te stoven krijg je de bacteriën wel dood (zitten alleen de toxines er nog in, hopelijk niet zoveel).
 Meer dan een halve dag over de datum zou ik met vlees overigens niet riskeren denk ik. Dan liever bijtijds braden of stoven en dat nog een paar dagen bewaren tot de maaltijd of invriezen.

Ja, wel goed doorbakken en daarbij ook goed ruiken of het niet vies of zurig ruikt, maar zo niet, kun je het gewoon eten.
 
THT betekent *tenminste* houdbaar tot. Dus deze datum of langer. Gebruik je ogen en je neus, zeggen ze altijd. Dat doe je. Prima dus.

AnnaPollewop schreef op 04-10-2023 om 15:24:

Ik zou ze nu gelijk braden en goed doorbraden, dan kun je ze eten of invriezen. Het hangt er ook wel vanaf hoe je het bewaard hebt, bij 2, 4 of 8 graden.
Van kip kun je wel flink ziek worden al ruik je er nog niks aan maar door het flink gaar te stoven krijg je de bacteriën wel dood (zitten alleen de toxines er nog in, hopelijk niet zoveel).
Meer dan een halve dag over de datum zou ik met vlees overigens niet riskeren denk ik. Dan liever bijtijds braden of stoven en dat nog een paar dagen bewaren tot de maaltijd of invriezen.

Dan lijkt het mij verstandig en de kip heel lang te koken tot het uit elkaar valt en daarmee een kippensoep te maken . Ik ga maar gauw beginnen de klok tikt 😂


oeh mijn koelkast staat op 2 graden, is dat erg? Op hoeveel staat die van jullie?

IMI-x2 schreef op 04-10-2023 om 15:24:

Ja, wel goed doorbakken en daarbij ook goed ruiken of het niet vies of zurig ruikt, maar zo niet, kun je het gewoon eten.

THT betekent *tenminste* houdbaar tot. Dus deze datum of langer. Gebruik je ogen en je neus, zeggen ze altijd. Dat doe je. Prima dus.

Hij ziet er hetzelfde uit als gister, schoon , geen geur , geen slijmerig laagje maar omdat het kip is wil ik toch een second opinion 🙈


en ik heb het verkeerd vermeld, het gaat om een te gebruiken tot en met - datum. Vandaar mijn twijfels

Nick90 schreef op 04-10-2023 om 15:22:

ik zou dat gewoon opeten hoor.

Ja he, vooral omdat het er nog zo goed uit ziet

Tenminste houdbaar tot: dan is het zeker nog goed, daarna ook nog niet per se oneetbaar maar goed kijken, ruiken etc.
Te gebruiken voor: daarna ook echt niet meer doen.
Ik zou hem wel eten. Door en door verhit maar dat moet met versere kip ook.

Twee graden is aan de koude kant, gebruikelijk is 4, vziw. Dus de kip is in elk geval koud genoeg bewaard. 

Als je niks vreemds ruikt dan zou ik m inderdaad tot soep verwerken of goed gaar braden. 

Wat je nog kan doen om alle twijfel weg te nemen: snij een klein stukje af en gaar dat door-en-door in de magnetron. Proef dan. Als je niks raars ruikt en niks raars proeft, dan zit het waarschijnlijk wel goed. 

update : ik heb er gister kippensoep van gemaakt en gegeten  en … geen buik/maag klachten  👍🏻😄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.