Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kip nog niet helemaal ontdooid

IK wil straks een kip in de oven, in een braadzak braden. Het is niet zo'n grote kip, ongeveer 1 kilo. Nu was ik toch wat laat met m uit de vriezer halen en hij zal nog niet goed ontdooid zijn.  Zou het goed zijn om m een tijd langer in de oven te doen  op een lagere temperatuur en dan bijv. het laatste half uur de temperatuur hoger zetten. Ik ben bang dat als ik het op de gewone manier doe, ongeveer uur en kwartier op de normale temperatuur, binnen  nog rauw vlees zal zijn.

Dat kan, het blijft een beetje gokken. Ik heb het ook wel eens en dan doe ik het vooral langer en niet per se met een lagere temperatuur. Maar dan komt het er soms ook wat donkerder gekleurd uit.

Zou hij dan niet taai worden?  Kun je m niet insnijden? Zodat de warmte er wel beter in kan?

De kip nu in plastic verpakken, waterdicht.  En dan in een bak kraanwater leggen.  Ieder half uur het afgekoelde water vervangen voor vers kraanwater. Dan raak je nog aardig wat kou kwijt.  

Dat is tevens de tip voor een volgende keer.  Op het moment dat je erachter komt dat je te laat bent met uit de vriezer halen meteen in het plastic in het water. 

Iets wat moet ontdooien op een metalen oppervlak leggen, werkt altijd goed, omdat het metaal de kou goed wegleidt. Dus als je wat metalen spiezen in het binnenste van de kip kunt rammen, helpt dat misschien om te ontdooien.

Wat Haaknaald zegt, is ook een goede. We waren tegelijkertijd aan het typen.

Genoeg mensen die hun kip wassen, dus onverpakt in een bak water kan ook.

Wassen wordt absoluut afgeraden, omdat je met de waterdruppels bacteriën verspreidt. En voor hygiëne heeft het geen enkele zin om te wassen.

Slofje schreef op 23-05-2021 om 15:46:

Genoeg mensen die hun kip wassen, dus onverpakt in een bak water kan ook.

niet doen. Door het wassen van de kip verspreid je de aanwezige salmonella juist door de hele keuken (aerosolen) 

Nou, ik vind dat sowieso geen succes. Als die kip bevroren is geweest, wordt het super taai (bij het ontdooien onttrek er heel veel vocht uit de kip)

Kan ook inderdaad maar ik ging uit van een kip die al gekruid is. Ik had gisteren een bakje kipstukjes met saté marinade te laat uit de vriezer gehaald. Dan wil ik de marinade er niet af wassen. 

Kip in een bak water leggen geeft géén aerosolen.

Karin03

Karin03

23-05-2021 om 16:27 Topicstarter

Ik heb m op 180 in de oven gezet en laat m dan maar wat langer erin. Normaal doe ik er geen boter oid bij, maar nu toch maar beetje vloeibare boter erbij gedaan. We zullen zien. 

Slofje schreef op 23-05-2021 om 16:03:

Kip in een bak water leggen geeft géén aerosolen.

je moet 'm er ook weer uithalen, water verversen, herhalen.

Gewoon niet afwassen. In een zak en dan in water is geen probleem. 

Karin03

Karin03

23-05-2021 om 19:12 Topicstarter

Heb m er ongeveer anderhalf uur in laten staan. er zat inderdaad wel veel vocht in de braadzak, dit heb ik er uitgedaan en de kip in de ovenschaal zonder zak nog een 10 minuutjes op een lagere stand nog even  in de oven gezet, want mijn aardappelen waren nog niet klaar. Ik doe wel bijv kipfilet in de vriezer maar nooit een hele kip, dit was een aanbieding per 2 kippen. Vers in de oven is wel beter, maar deze was best goed.

Voor de volgende keer...

Heb je geen ontdooistand? Of is het een echte oven zonder hetelucht/magnetron-functies? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.