Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

chicken

chicken

04-07-2011 om 16:26

Kippen bij de buren

De achterbuurman wilde wat kippen voor wat eitjes. Ze hebben er een stuk of twintig! en dat in een rijtjeswoning. Die beesten zijn er pas ongeveer twee weken maar stinken dat het (al) doet. Onze naaste buren hebben een paar kippen die je niet ruikt, ik heb ook geen probleem met een paar kippen maar zoveel???!!!
Met de buurman is niet te praten over de stank en de hoeveelheid dus wat doen we nu. Ook de andere buren hebben er last van en vinden het belachelijk.
Gisteren liepen er zes op het achterpad want ze zijn niet gekortwiekt en zitten (natuurlijk) niet in een dichte ren. De reactie was erg lauw en kwam er op neer (ook mening andere buren) dat het er nu eenmaal bijhoorde. Met de buurman zijn we dus uitgepraat, maar wat nu? Wij hebben al eens ratten gehad omdat (waarschijnlijk) ze werden aangetrokken door de zooi van alle konijnen en cavia's (stapels hokken binnen en buiten). Daar zit ik eerlijk gezegd niet op te wachten.
Wie heeft er nog een tip? Als ik een loslopende kip te pakken krijg wordt het kattenvoer of de bbq denk ik maar verder?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 16:45

Mja

De kip op de bbq leggen zal niet bijdragen tot een goede oplossing met je buurman natuurlijk, ik zou overleggen met de woningbouw als je huurt, of wijkagent.

Marie

Marie

04-07-2011 om 16:59

Huur- of koopwoning?

Hallo
Wonen jullie of de achterbuurman in een huurwoning? Dan kun je de woningbouwvereniging inlichten. Je kunt sowieso de gemeente inlichten en de wijk-/buurtagent. Ze zullen er wellicht niet gelijk iets aan kunnen doen, maar als niemand klaagt wordt er nooit iets aan gedaan.
Zijn het alleen de kippen die stinken? Of is het een combinatie van kippen en de knaagdieren samen?
Trouwens als het goed is staat hierover ook wat in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van jullie gemeente:
Artikel 2.4.25 Hinder door dieren*
1. Degene die de zorg heeft voor een dier, moet voorkomen dat dit voor omwonenden of overigens voor de
omgeving hinder veroorzaakt.
2. Het in het eerste lid geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet
milieubeheer.
Succes

chicken

chicken

04-07-2011 om 17:15

Koopwoning

Het zijn koopwoningen waarin wij wonen. De wijkagent bevestigde weer eens ons beeld over de politie toen ik belde voor advies (en ik belde niet om te klagen maar om advies) (.

Fiorucci

Fiorucci

04-07-2011 om 18:24

Nou...

De rijdende rechter?
Dit onderwerp lijkt ervoor gemaakt!

Tirza G.

Tirza G.

04-07-2011 om 18:55

O ja

Kippen in een woonwijk. Ik vind kippen sowieso al razend onsympathieke beesten, maar de overlast die ze geven, brrrrrr. En dan is het nog niet eens heet Loslopende kippen zouden bij mij ook inderdaad gewoon op wintersport gaan. Oftewel: enkele reis diepvries.

Tirza

Vogelgriepje

Tja, wij maken hier thuis al grapjes over de kippenren van onze buren toen we hoorden dat er een vogelgriepje was geconstateerd in NL. Laat maar overwaaien dat griepje.

Dochterlief zei al heel bijdehand dat ze meld-misdaad-anoniem zou bellen wanneer kippen preventief moeten worden geruimd en de buren onttrekken zich eraan )

Gelukkig zijn het er hier niet zoveel, ik zou niet graag in je schoenen staan. Wat een gezeur zeg.
Ik vind dat kippen (en zeker zoveel en los) niet thuishoren in een woonwijk.

Enkele reis sate ermee.

Ik zou ook aan de wijkagent denken, als die je niet kan helpen, wie dan wel?? Als de bewoner niet voor rede vatbaar is, straks gooit ie er een schaap bij zeg!

Stoere praat hoor

enkele reis sate
op de barbecue
in de diepvries

Maar dan moet je die krengen wel eerst vangen (en de kip afhakken, en plukken, en slachten)!

Hmm

met dit draadje weer bevestigd gekregen dat we geen kippen moeten nemen, ook niet als we in Nijmegen een tuin rondom zouden kopen (wat er niet naar uit gaat zien, haha).

Jolanda123

Jolanda123

04-07-2011 om 20:33

Lees deze pagina eens

http://www.milieuloket.nl/9353000/1/j9vvhurbs7rzkq9/vhurdyxqgmyp#p3

Misschien dat je hier meer informatie weg kunt halen, en kunt vinden waar je een klacht in kunt dienen zodat hij op de juiste plek terecht komt.

chicken

chicken

04-07-2011 om 23:18

Manda

Zoals ik al aangaf hebben onze directe buren ook kippen en daar ruik (en hoor) je bijna niets van. Ik (wij) hebben niets tegen kippen.
20 kippen in een achtertuin(tje) van 50 m2 (rijtjeswoning) wordt een heel ander verhaal, zeker als ze niet bekend staan om de rein-/opgeruimdheid van hun omgeving (huis en tuin).

Tirza G.

Tirza G.

04-07-2011 om 23:19

Offfffff

De dierenbescherming. Kippenhokken moet je goed schoonhouden en je moet die tokkies een veilig onderkomen bieden enzovoort. Dat doen ze volgens mij niet. Dus misschien is dat een ingang? Uit liefde voor de kip?

Tirza

chicken

chicken

04-07-2011 om 23:19

Jolanda123

Bedankt voor de links. Ik zal ze morgen eens bestuderen.

Tirza G.

Tirza G.

04-07-2011 om 23:20

Bromvlieg

Ik woon op het platteland. Ik draai mijn hand niet om voor een kippenekje.

Tirza

Dierenbescherming en bestaat?

er zoiets als een dienst die de gezondheid voor de omgeving controleert en ingrijpt, iets met gemeente en milieu ?

Het lijkt mij niet echt gezond voor die dieren, bovendien kippen zijn zoals alle vogels bacteriebommetjes dus ook niet gezond voor mensen als het verblijf niet goed schoon gemaakt wordt.

Ik heb een tuin van zo'n 100m2 en ik vind dat (helaas) te klein voor 2 kleine krieltjeshennetjes. Dat was namelijk mijn plan, 2 kleine hollandse kriel hennetjes.

Het maakt ook nogal dus uit hoe groot die beesten zijn. Er zijn zat grote soorten en die poepen en kakelen dus ook veel meer dan 2 kleine krieltjes.

(Ach jammer, ooit als ik een grotere tuin heb en de cavia's dood zijn dan vind ik 2 krieltjes toch wel erg gezellig als ze handtam zijn en gezellig op schoot bij je kruipen).

Fiorucci

Fiorucci

05-07-2011 om 09:26

Manda

Mijn zus heeft een soortgelijke tuin als jij en vier kippen, gaat prima. De konijnenberg met afzetting is omgebouwd tot kippenren.

Krieltje

Krieltje

05-07-2011 om 09:49

Wij hebben krielkipjes

Het gaat om 10 dieren. We hebben een hok met loopren die afsluitbaar is. Maar meestal lopen ze los in de tuin. Het is een heel tam ras dat goed bij huis blijft. Dus ze gaan niet naar de tuin van onze buren.
Wij houden het hok en de ren goed schoon. Van stank hebben we geen last en van onze buren hebben we daarover nooit klachten gehad.
Ik vind de reacties hier over kippen als huisdier nogal overdreven. Als je dat afweegt tegen blaffende en schijtende honden, katers die tegen je huis sproeien (stank!!) en in je tuin poepen weet ik wel waar ik voor kies.
Krieltje

Krieltje

Krieltje

05-07-2011 om 09:51

@manda

100 m2 is een flinke lap grond voor twee krielkipjes hoor. Dat kan makkelijk!
Zoek eens op cochins. Dat is een erg leuk ras dat heel goed tam te maken is. Ideaal voor kinderen.
Krieltje

chicken

chicken

05-07-2011 om 10:24

Oh bah

nee dat kan echt niet, het lijkt wel een verzamelaar, die kippen zitten te dicht op elkaar, arme konijnen trouwens die zitten ook te dicht op elkaar.

zielig en ik kan mj de stank erbij ook voorstellen.

Krieltje

Krieltje

05-07-2011 om 11:24

Dit is niet ok

Er zijn hier te veel dieren voor het beschikbaare oppervlak. Een stuk of 5 krielkipjes zou kunnen, meer niet.
Krieltje

Belle Époque

Belle Époque

05-07-2011 om 12:51

Pfff...

Arme beesten...

En arme jij. Ik krijg bij de foto al bijna een astma-aanval!

Een kipje of twee, drie, vind ik niet erg. Een konijn in de tuin, ook geen probleem. Mits niet vervuild. En met oude buren had ik daar goede ervaringen mee.

Maar dit grenst aan bio-industrie.

Inspectiedienst dierenbescherming

Misschien kun je daar een klacht neerleggen, in het belang van de kippen?

Waardeloos probleem zeg, lastig op te lossen.

Krieltje

Krieltje

05-07-2011 om 16:09

Inspectie is onzin

Dan kun je namelijk alle legbatterijen ook wel verbieden. Daar zitten veel meer kippen op een nog kleiner oppervlak.
Dat heeft met dierenwelzijn niets te maken. Bij deze buurman is het niet zo ernstig. Maar voor het welzijn van zijn dieren (en de buren) moet hij er minder gaan houden.
Krieltje

Ja maar een

legbatterij staat niet in een woonwijk. Het is volgens mij echt ongezond voor mensen om zo dichtop een kolonie slecht verzorgde kippen te zitten.

het idee van de krielhennetjes heb ik hier weer op een hoger niveau getrokken. ik heb allerlei vragen, er zijn honderden rassen en het zegt mij allemaal weinig. Ik vind die hollandse krieltjes erg leuk klein, vooral het formaat spreekt mij aan en ze zien er vriendelijk en schootzitterig uit. Ze mogen af en toe wel los in de tuin maar de boel omspitten en gazon en fruitbomen kapot pikken wil ik niet. Verder wil ik dat ze genoeg leefruimte hebben zonder dat er een giga hok en ren moet komen.

ik vind dat de cavia's al flink veel verzorging nodig hebben qua plassen en poepen en hok verschonen al zitten die met mooi weer op het gras in het rennetje.

Dus meer verzorging dan die 2 cavia's wil ik niet. Hmm, misschien ben ik niet gemotiveerd genoeg. En ik wil geen haan dus ik vraag mij af of er dan wel eitjes gelegd worden.

Krieltje

Krieltje

05-07-2011 om 18:57

Eitjes

Voor de eitjes heb je echt geen haan nodig hoor. Jij hebt toch ook geen man nodig om te ovuleren?
Je krijgt alleen geen bevrúchte eigjes. Dus kuikentjes zullen er niet komen.
Krieltje

Puck

Puck

05-07-2011 om 20:30

Welzijnstechnisch niet zoveel mee mis

Dierenbescherming gaat hier echt niets aan doen. Er zitten volgens de normen zeker niet te veel dieren op de ruimte, zo te zien hebben ze eten en drinken, een overdekt hok waar ze in kunnen, helemaal niets mis mee.
Wel vind ik dat je zo'n koppel kippen niet met goed fatsoen in een woonwijk kunt houden, maar dat lijkt me dan eerder een zaak voor de wijkagent o.i.d.

Krieltje

ik heb allerlei vragen, vind je het goed als ik nog een draadje open en dat jij wat antwoorden geeft ?

de cavia;s zijn hier hun 4e jaar in gegaan, ik heb met mijn man afgesproken dat er geen nieuwe huisdieren komen tenzij er een paar dood gaan dus het duurt nog even. Ik ben er al een jaar of 2 over aan het nadenken en het blijft een leuk idee, moeten ze dus wel erg tam worden. En ik wil er maar 2 en dan hele kleintjes (minder poep) die weinig geluid maken.

Rosase

Rosase

06-07-2011 om 23:07

Wet milieubeheer

Het hobbymatig houden van dieren is vergunningplichtig indien dit een omvang heeft die gezien kan worden als bedrijfsmatig.
Dit is kennis van flink wat jaren geleden en werd vaak gebruikt om overlast van grootschalig hobyymatig houden van paarden tegen te gaan.
Weet niet of een omvang van 20 kippen ook gezien kan worden als bedrijfsmatig, maar ik zou die overweging als ik jou was graag aan de gemeente overlaten. Het is in ieder geval een stuk meer dan een paar kippetjes voor de eitjes.

Dus afdeling milieu bellen, vertellen dat hinder hebt van de kippen, (stank, geluid?, ongedierte) en vragen of ze dat willen aanpakken.

Krieltje

Krieltje

07-07-2011 om 01:23

@manda

prima, ik zie je draadje wel komen.
Krieltje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.