Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kledinggedoe (was)

Ons bijna wekelijks terugkerende ritueel als de was gedaan is en alles in de kasten ligt is ruzie over wat van wie is en waar het dan beland is.
Met 2 dochters die nu bijna dezelfde maat hebben en ikzelf er nog bij beland er met grote regelmaat wat in de verkeerde kast.
Nog niet broeken of truien of ander herkenbare kleding, het gaat met name om shirtjes, leggings, vestjes (hema, zijn we allemaal fan van) en zelfs ondergoed en hemdjes.
Het 'sokkenprobleem' (van wie zijn welke sokken) heb ik al opgelost want die doen we nu maar allemaal 'samen' in 1 grote la waar we dan allemaal gebruik van maken.
En het ondergoed gaat grotendeels goed omdat jongste boxers draagt en oudste strings en ik gewone slipjes.
Soms is het duidelijk, jongste is de magerste dus de meeste s-jes zijn van haar. Maar oudste heeft ook wel eens een groot uitgevallen s-shirt dat van haar is.
Ik heb al geprobeerd ze aan te zetten tot voorletters in hun spullen zetten op het waslabel. Dat doen ze soms als het natuurlijk eerst 3 keer mis is gegaan.
Maar vanmorgen was jongste weer 's een slipje kwijt dat ze speciaal gekocht had om te dragen bij sporten...nu is jongste al weg na een complete zoektocht door kasten, blijkt dat ikzelf 'm per ongeluk had gedragen (oepsie) omdat die slip wel erg leek op die ik altijd draag...Ik dacht al wat is die gekrompen zeg....
Ik hoorde van vriendin die 3 meiden heeft en ons onlangs onderbrak tijdens een zoektocht dat zij hetzelfde probleem heeft....
En ook nog steeds geen oplossing heeft.
Zij legt alles wat ze niet zeker weet in de gang neer en laat de dames zelf uitzoeken. Maar dat resulteert ook in discussie's van die is van mij en wie heeft mijn lievelingsonderbroek gepikt?
Dus wie heeft voor dit probleempje een oplossing gevonden?
Of zijn wij de enige 2 die dit hebben?
groeten albana


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

12-05-2012 om 10:48

Beetje herkenning

Mijn 2 oudste zoons hebben ook de zelfde maat, al schelen ze twee jaar. Broeken zijn wel verschillend. Oudste is heel dun, middelste stevig. Maar shirts/truien gaan soms wel over een weer, hoewel ik, nu ze wat ouder worden het wel probeer te scheiden. Sokken hij inderdaad voor allebei en ondergoed is ook verschillend, oudste heeft veel kleiner kontje en draagt boxershorts. Middelste draag bij voorkeur hema ondergoed. Echt een oplossing, nee sorry.

Thursday Next

Thursday Next

12-05-2012 om 11:34

Tsja...

Ik heb dat probleem nog niet maar als de meiden groter worden zal het ook vast wel komen. Ik zou zeggen: laat het vooral jouw probleem niet worden. Ze merken hun slecht herkenbare kleding (en jij de jouwe), wat niet gemerkt is in een aparte wasmand en dan zoeken ze het maar uit.

Brianna F

Brianna F

12-05-2012 om 11:38

Merken

3 dochters, allemaal zo'n beetje dezelfde soort kleding, soms identieke spijkerbroeken.
Ik zet met een textielstift hun namen zoveel mogelijk op labeltjes, wasvoorschriften e.d.
Ondergoed heb ik geëist dat ieder zijn eigen kleur koopt. Ook Hema ondergoed doorgaans, dus ik heb blauw, zwart en grijs, gaat goed. Als ze dat niet wilden was de keus aan hun, dan zocht ik het niet meer uit en mochten ze zelf op zoek naar de goede slip in de gewassen kleding.
Sokken heb ik ook lang deze methode aangehouden tot ze allemaal zwarte enkelsokjes wilden. Nu rijgen ze er een kleur draad door aan de binnenkant. Ieder weer zijn eigen kleur. Ik zie in 1 oogopslag welke kleur bij welk kind hoort.

Jaymza

Jaymza

12-05-2012 om 13:06

Ja en nee

Hier ook maar er werd niet moeilijk gedaan over het doorelkaar dragen van sokken en ondergoed.

Jaymza

neteret mut

neteret mut

12-05-2012 om 14:57

Ook maar

in de praktijk nauwelijks een probleem. De meiden delen een kamer en kleerkast, hun was komt in 1 wasmand in de badkamer en alles wat van hen is doe ik gewassen en opgevouwen weer in hun wasmand. Ze zoeken het verdern dan zelf wel uit. Idem met de tweeling ( jongens 19). Van de oudste doe ik idd alleen zijn was in de wasmachine. De enkele keer dat er iets is waarvan ik niet weet van wie het is is het meestal een spijkerbroek, die hang ik dan op een rekje zichtbaar viir iedereen. Sokken let ik nauwelijks meer op, een aantal in die bak en een aantal in een andere bak enz.

Maartje Toch

Maartje Toch

12-05-2012 om 15:55

Merktekens

Zelf heb ik het probleem niet, het gezin bestaat uit man, vrouw en een kind. Maar ik zou (als de kinderen er oud genoeg voor zijn) inderdaad alles merken. Als ze het zelf niet doen, dan ik maar. Eén keer ervoor gaan zitten en daarna kleine moeite, je moet er een gewoonte van maken bij nieuw gekochte spullen.

Waszakje

Het ondergoed in een waszakje, gemerkt met de naam? of in meerdere waszakjes als ze veel was hebben?
Vesten en tshirts zijn vaak wel te herkennen

Idd merken

Hier ook een tijdje dat het ondergoed wel erg op elkaar leek. Textielstift gekocht en gewoon een stip op het labeltje gezet. Niks initialen, gewoon een zwarte vlek. Nu heeft oudste boxershorts ( en zijn kont is wat gegroeid, dus maat is groter)
Dus voor twee dochters, twee kleuren textielstift of je geeft ze een klosje garen en een naald en werkt aan hun textiele werkvormen!(uiteraard ieder een eigen kleur)

Alles zonder merkteken is van jou, kijk je moet als moeder wel wat voordelen hebben!

Maylise

Maylise

12-05-2012 om 18:12

Stipjes

Alles van de oudste geef je een stipje op het label met een viltstift, alles van de tweede geef je twee stipjes, van de derde drie stipjes, de vierde vier stipjes enzovoorts...

Het voordeel boven namen is tweevoudig:
stipjes gaan sneller en nemen minder ruimte in
Je kan kleding makkelijk doorschuiven. Word een truitje van kind 2 opeens van kind 3 dan zet je er een stipje bij.

Heb je als ouder inmiddels dezelfde maat als je dochters/zoons kan je een ander merkteken voor jezelf nemen.

Alleen voor sokken werkt het lastig omdat die vaak geen label hebben. Dat is dus vaak gewoon gokken. Gok je een keer verkeerd dan moeten ze dat zelf maar in orde brengen. Jonge kinderen laat ik gewoon de sokken delen en bij oudere kinderen moeten ze het zelf maar uitzoeken als ze er een probleem mee hebben.

Maylise

Maylise

12-05-2012 om 18:15

Inmiddels kopen de kinderen zelf ook veel kleding. Ze vergeten zelf vaak stipjes te zetten. Alles wat ik vind zonder stipje blijft beneden en dan mag de eigenaar het zelf ophalen. Ik ga dan niet uitzoeken van wie het is. Mogen ze zelf doen.

Ely

Ely

12-05-2012 om 18:28

Kun je de was wegvouwen in een of meerdere wasmanden of (zoals hier) op een grote plank en dan mag iedereen zelf zijn schone was ophalen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene

Irene

12-05-2012 om 19:36

Sokken en onderbroeken

Ik heb het hier met de sokken en onderbroeken als volgt opgelost:
zoon 1: effen onderbroeken en effen sokken
zoon 2: onderbroeken met patroontjes en gestreepte sokken
zoon 3: onderbroeken met opdruk en sokken met plaatjes
dochter: alles roze ;o)
So far so good. Maar de rest van de kleding schuift met zekere regelmaat door, en dan vergis ik mij dus ook nog al eens. Gelukkig heb ik kinderen die daar totaal niet mee zitten (jongens-eigen?), die trekken gewoon aan wat bovenop de stapel ligt en als het wel lekker zit is het goed, zit het niet lekker dan trek je het weer uit en gooit het ergens neer....

Annet

Annet

12-05-2012 om 20:39

Oplossing voor sokken

Ik heb van die strijklabels, die heb ik laten printen met onze voorletters (vier stuks) met flinke spaties ertussen.
In sokken strijk ik een letter van degene van wie de sok is.
Shirts gaan hier nog goed ivm maatverschil. Maar over 1-2 jaar zal dat anders zijn.Dan komt de merkstift erbij.....
Sportkousen (hockey) delen ze al,dat scheel al heel wat.

Yura

Yura

13-05-2012 om 10:28

Zoon en dochter

Heb een zoon en een dochter, dus ken jouw probleem niet en dochter is klein en tenger (1.55 en 38 kg) en ik groot en zwaar, dus onze kleren raken nog niet door elkaar. Alleen de sokken zijn een zootje, dochter heeft maat 38, ik 41 en zoon 42 en nu loopt de maat dus meestal van 39-42, dus we dragen allemaal dezelfde maat. Ik koop dus ook gewoon sokken voor allen, al verdeel ik ze wel over alledrie als ik ze in de kast leg, maar als ik geen sokken meer heb of 1 van de kinderen niet, duiken we gewoon een bij 1 van de anderen in de kast. Vindt gelukkig niemand erg. Zoon en dochter zitten wel op dezelfde voetbalclub, dus daar wordt ook nog wel eens een broekje uitgewisseld ofzo.

albana

albana

13-05-2012 om 12:35 Topicstarter

Nou wat een oplossingen........

Zoveel manieren, dat had ik niet verwacht....Zinzi bij voorbaat mijn respect wat een supergeoliede orgarnisatie...nee dat is niks voor mij, ik zou de magneten, wasknijpers etc.etc. binnen no-time kwijt zijn
Ik denk dat de oplossing van Maylisse het beste bij ons past. Die gaan we invoeren! Nu eerst nog een handig moment vinden dat we dat gezellig samen gaan doen..
Anders komt er niks van ben ik bang en heb ik zo de woonkamer compleet vol liggen met ongemerkt goed dat op stipjes wacht.
Die stipjes zijn stukken beter dan voorletters, want wij hebben ook dat oudste dingen doorschuift aan jongste en dan staan er dus 2 letters doorelkaar die ook nog 's door het wassen een krabbel worden...Tja zoek het maar uit. Dat van vriendin, om alles op 1 stapel te vouwen en neer te leggen in de hal boven vond ik ook niks. Dan is onze hal binnen no-time een soort semi-inloop-kast, dat zie ik al gebeuren.
Op zich dragen ze best al bij aan het 'wasgedoe' ze hevelen over van was naar droger of hangen op of doen de volgende lading erin. Daarin zijn ze wel 'getraint' maar alleen wassen appart wassen zou inhouden dat ze veel langer moeten wachten op de schone was. En ik denk niet dat dat praktisch is.
Het is ook niet dat ze er sámen ruzie om hebben, van dit is van mij en niet van jouw. Het is meer dat ze op het moment dat ze het nodig hebben, het onvindbaar is....dan moeten ze 3 kasten nakijken, zoek,zoek,zoek.
Dát is het lastigste.
We gaan het stipjesbeleid invoeren! Misschien leuk voor hemelvaart of pinksteren?
groeten albana

tonny

tonny

13-05-2012 om 14:40

Wat handig,. die stipjes!

Superidee Maylise.

Jammer dat ik inmiddels zo weinig was heb, haha.

Jammer tonny

dat je niet in de buurt woont, ik had je wasvoorraad graag aangevuld (ben ik ook nog bereid stipjes te gaan zetten)!

Savon

Die afstand, dat valt nog reuze mee. ik vind het een wereldidee. Koop gewoon wat extra voorraad!! hihi.

Was en oma

Leuk dit draadje! Doet me denken aan afgelopen logeerpartij van mijn moeder hier, terwijl ik de hort op was.
Mijn zoons riepen steeds uit: 'die is van broer!' en bij terugkomst lagen al hun kleren door elkaar. Scheelt 2 maatjes.. Wel grappig hoe dat voor mij zo duidelijk is en mijn man en moeder geen idee hebben. Ben ik toch nog een echte huisvrouw geworden

app-sent

Hier ook kleding door elkaar

Mijn dochters hebben nagenoeg dezelfde maat. Bij spijkerbroeken, die toch al zoveel op elkaar lijken, weet ik vaak echt niet wat van wie is. Veel kleding van oudste schuift door naar jongste, maar soms weet ik niet of het nou al doorgeschoven was of niet, of oudste heeft er een andere mening over dan jongste. Mijn zoons hebben ook dezelfde maat, broeken verdeel ik gewoon over de twee kasten, die zijn niet specifiek van de één of de ander. Shirts kan ik meestal wel uit elkaar houden, kleurig voor de ene, grijs/zwart voor de ander.

Oma komt hier elke week strijken. Niet dat ik dat niet zelf kan, maar 't is een soort bezigheidstherapie voor haar. En passant vouwt ze ook nog wel eens wat als ze een schone was ziet hangen. Nou heb ik al moeite om de kinderkleding in de juiste kast te krijgen, maar als oma langsgeweest is, ligt alles door elkaar. Een spijkercapri van dochter in kast van zoon, enkelsokjes van dochters (lijken heel klein) bij de zoons, shirts en hemdjes van mij bij dochter (scheelt maar een maat of 6...), longsleeves van mijn man bij mij in de kast, en onbegrijpelijk genoeg telkens een t-shirt van dochter met pofmouwtjes en rose opdruk bij zoon. Ik snap dat het soms moeilijk of niet te zien is wat nou van wie is, maar de tijdwinst die het strijken door oma me oplevert gaat evenredig verloren aan het terugleggen van kleding uit verkeerde kasten, en ruzies van dochters (jij hebt mijn vestje gestolen). Maargoed, oma is weer een middag van de straat af.

skik

mopperkont

mopperkont

16-05-2012 om 20:41

De simpelste oplossing zonder stippen ofzo

Hier hebben ze een eigen wasmand en doen ze hun eigen was, vanaf dat ze naar de middelbare school gaan, komt gelijk met het kleedgeld. Dat is heel leerzaam voor ze en het scheelt mij een hoop tijd en gedoe.

Chippie

Chippie

17-05-2012 om 00:08

Eigen was doen...

Maar hoe doe je dat dan precies? Ik heb een wasmachine voor 7 kg. Per week heb ik ongeveer 1 spijkerbroekenwas, 1 overhemden/bloesjes/fijne was, 1 witte was met allerhande witte T-shirtjes, sportsokken, 1 gekleurde was met gekleurd ondergoed en vaatdoekjes 60 graden en nog 1 gewone gekleurde was 40 graden.

Als ik dat per persoon doe dan heb je toch allemaal halve (of nog minder) wasjes? Hoe doe je dat precies? En heeft iedereen dan een wasmand op zijn/haar slaapkamer? Met vieze, stinkende was (sorry, dat is mijn allergiepuntje)?

Het lijkt me over een paar jaar wel wat omdat ze dan ook de leeftijd krijgen dat ze ales na een halve dag dragen in de was gooien?

tonny

tonny

17-05-2012 om 07:58

Iedereen zijn eigen was laten doen, hm

nee hoor, dat vind ik niks. Zoals een ander ook al schrijft, dan heb je nooit een machine vol met hetzelfde type wasgoed en je krijgt ook nog gezanik van 'wanneer kan ik wassen'.

Wassen lekker centraal laten gebeuren. En stipjes zetten.

Ik ga de tip doorgeven aan mijn nageslacht

Moet dat dan?

tonny:"Zoals een ander ook al schrijft, dan heb je nooit een machine vol met hetzelfde type wasgoed"
Ik snap dat je je witte bloesje niet rood wilt hebben, maar ik zie geen enkel bezwaar in het bijelkaar mikken van de rest. Was je op 30 graden, ook goed.
Mijn kinderen deden hun eigen was vanaf dat ze 11 waren. Nooit een probleem gehad. Maar ja, ik stop nu ook alles bijelkaar. Volkomen onzin dat gesorteer. Dat is door de wasmiddelenfabriek bedacht om te zorgen dat je vaker wast en er dus meer van gebruikt.
"en je krijgt ook nog gezanik van \'wanneer kan ik wassen\'"
Mijn kinderen hadden ieder een eigen dag voor de machine. De een zaterdag, de ander dinsdag (hadden ze zelf gekozen). Dag gemist = pech, alsnog wassen alleen in overleg.
Voorwaarde: Ze moesten de machine zo nodig aanvullen met de in de wasmand aanwezige handdoeken, theedoeken en overige huishoudwasgoed. En natuurlijk moesten ze ook hun eigen lakens wassen.
Ik had alleen nog maar de was had van mijzelf en manlief: Ik deed de was, hij het vouwen en de strijk. Het overige huishoudelijke was altijd al gedaan door de kinderen.
In de praktijk was er natuurlijk een flexibel soort van uitwisseling (mag mijn broek er even bij jou in). Het verliep bijzonder soepel.
Groet,
Miriam Lavell

Laag

Op 30 of 40 graden. Dat is meer dan genoeg. Je woont niet in een ziekenhuis.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

17-05-2012 om 09:30

Miriam

Met je eens kwa sorteren, maar vieze doekjes uit de keuken gaan hier toch echt op 60 graden. Maar ja, ik woon dan ook met een student biologie in huis, die weet precies wat er in vaatdoekjes woont...bbrrr...

Doekjes

Ach, wees eens zo lief en vraag aan de bioloog welke enorme microben het voor de gezondheid schadende leven houden na een was en een droogbeurt?
Hoe dan ook: natuurlijk was (en is) er ook wel eens was die wel op 60 of zelfs 90 graden gaat, al is het maar om de machine met enige regelmaat van vetluis te verlossen.
Maar ook dat verliep soepel, net als het verdelen van rode was of delicate niemandalletjes die niet tegen centrifugeren kunnen.
Even sparen, dat wel.
Groet,
Miriam Lavell

Tip

Als het je om temperatuur te doen is en om je favoriete doekje, dan kun je 'm ook in de vaatwasser uithangen. Heel heet!
Nog schoner: wegwerpdoekjes of keukenrol.
Groet,
Miriam Lavell

Vic

Vic

17-05-2012 om 10:17

Een dingetje

Hoewel ik eigenlijk niet meer met Miriam in discussie wil toch even een opmerking over "Volkomen onzin dat gesorteer". Dat is dus gewoon niet waar. Sinds ik mijn witte was was met alleen maar witte spullen, blijft het ook gewoon wit in plaats van dat er zo'n grauwe waas over komt. En om het nog stugger te vertellen, die colour catch doekjes maken ook nog verschil.

Ha kijk!

Een wetenschappelijke mening over vieze was na het wassen. http://www.ifh-homehygiene.org/IntegratedCRD.nsf/f5236e2da2822fef8025750b000dc985/d0e3b0f361079f1780257865003d43b1?OpenDocument
Mensen, wat ze allemaal op gewassen was aantreffen is niet misselijk. Maar zolang je niet de behoefte voelt om je toetsenbord of tv afstandsbediening op 60 of meer te wassen, zou ik me niet druk maken.
Je woont niet in een ziekenhuis. Je bent onder normale omstandigheden aan elkaars microben gewend.
Blijft dat je wel af en toe die wasmachine heet moet laten wassen om dat ding in zichzelf niet een grote besmetter en viesmaker te laten zijn.
Vooruit: doe je die was met doekjes en dingen die je heel erg vies vindt.
Maar natuurlijk weer niet met je delicate ondergoed, want hoe besmettelijk ook, die dingen kunnen niet tegen wassen op meer dan 40 graden. Wegwerpondergoed is een hygienisch alternatief
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.