Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Knuffels haken

Mijn handen kriebelen een beetje en ik wil eens weer wat gaan doen: breien of haken. Nu kwam ik al googelend op wat boekjes met als thema het haken van knuffels. Vooral de boekjes van Christel Krukkert lijken me leuk. Iemand ervaring ? En wat doe je dan met al die beestjes :o) ??


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

10-01-2013 om 07:25

Hier...

Haak ik me suf aan knuffels die ik weggeef als kadootje. en tot voor kort wilden mijn eigen kinderen van elk bekend figuur (mario, pokemon etc) een eigen knuffel.

Je kunt heel veel gratis patronen vinden op www.ravelry.com. Zijn wel in het engels, maar dat is echt zo vertaald. (wil je wel helpen als je een vraag hebt). Boekjes koop ik nooit want duur en vaak zijn de patronen heel vreemd opgesteld.

Tip: als je bij youtube de engelse haakterm intikt, dan kun je zo op een flimpje zien wat je moet doen!

En ik

haak hele kleine beestjes/poppetjes. Ik heb 3 boeken van Annemarie Arts: vingerpoppetjes, gelukspoppetjes en dierhangertjes (of zoiets). Nu is mijn dochter pas 4 en die speelt er mee. Mijn zoons zijn 12 en 15 en voor hen heb ik op verzoek een pinguin en Cees de containerkat gehaakt. Er ligt nu een verzoek voor een giraffensleutelhanger voor de vriendin van oudste. Ik haak om het haken, ik heb een hekel aan zo voor de tv hangen. Ik heb al plaids van grannysquares gehaakt, maar ja hoeveel plaids heeft een mens nodig? Daarna hele ingewikkelde sjaals met haaknaald één, daar was ik lekker lang mee bezig. Vestjes voor dochter, mutsen voor het goede doel, muts voor middelste omdat hij altijd zijn muts ergens kwijtraakt, ingebreide kussenhoezen, enz. En ik wil nog zoveel! Grannystripes, daar wil ik nog een plaid van.

O ja, ik heb ook nog een boek van kerst, dus in de kerstdoos zitten gehaakte kerstboompjes, engeltjes, kerstmannetjes, sterren en zo. En ik heb een workshop kerstbalbreien gevolgd. Eigenlijk zijn dat ook leuke dingen om te doen, je maakt het, gooit het in de kerstdoos en hebt de rest van het jaar geen rotzooi ervan.

Wat ook nog een mogelijkheid is is om het naar het goede doel te doen. Ik heb een adres waar ik kleding inlever, dat wordt daar per gezin gesorteerd en daar willen ze die hele kleine gehaakte dingetjes ook wel. Die geven aan mensen die kleine kinderen hebben.

Ik zou lekker een plaid van grannysquares gaan haken, dat vind ik altijd leuk om te doen. Ik ben nog steeds op zoek naar het boek van Jan Eaton met zo'n 200 verschillende grannysquares, helaas is het niet meer in de Nederlandse versie te verkrijgen.

Sprei

Lijkt me leuk om te kunnen, haken. De spulletjes van Anne Claire Petit vind ik schattig. Zelf heb ik jarenlang kinderschilderijtjes gemaak en kussenhoesjes genaaid. Was leuk om hun kamers mee op te vrolijken en waren zeer gewaardeerde cadeautjes (of soms opdrachten) voor vriendjes. Maar nu mijn kinderen groter zijn weet ik niet meer wat ik met die spullen aanmoet. Als je geen bestemming hebt voor je maaksels zit je zo met een berg leuke, maar nutteloze spullen. Misschien is het leuk om interieurspullen te haken? Spreien, theemutsen, sjaals en mutsen, kussenhoesjes? Dingen die je zelf kan gebruiken of waar je je vrienden of familie blij mee maakt. Zo hoop ik iemand tegen te komen die zin heeft om voor mij een sprei/plaid van grannysquares in de kleuren van mijn interieur te haken.

skik

Maar skik

Je kan toch ook zelf leren haken? Grannysquares zijn echt niet moeilijk. Als je in de buurt woont wil ik het je graag leren!

ilonka

ilonka

10-01-2013 om 12:14

Ik ook

ik haak sinds vorige winter ook. Heb eerst een "granny stripe dekentje" gehaakt. heerlijk voor op de bank en niet moeilijk.
Daarna op internet gezocht voor gratis patroontjes voor knuffels en amigurumi's.
Heb ondertussen een paar konijntjes gehaakt. En ook ami's (kleine knuffeltjes).

Tja wat doe je ermee?.....niet veel; m'n dochter heeft een hoogslaper en heeft de meeste ami's onder d'r matras hangen.Staat gezellig want eronder is haar buro.
Ook weggegeven aan d'r vriendin.
Een enkele houd ik zelf voor aan m'n tas ofzo.

Shonagh

Shonagh

10-01-2013 om 12:40 Topicstarter

Wat leuk

al die reacties ! Ik heb even op Ravelry gekeken en heb ook wel meer gratis patronen gevonden, Gisteren al wat bolletjes katoen opgezocht en ik ga eens beginnen. Prakje, ik denk dat ik je hulp wel nodig heb, mijn Engels is wel goed, maar die haaktermen :o)
En wat maak ik me druk over wat er mee te doen, misschien heb ik tegen dat het eerste beest af is wel kleinkinderen, haha .
Granny squares: inderdaad haakte de oma van mijn man die vierkantjes en mijn schoonmoeder moest ze allemaal aan elkaar zetten, die was het zo zat. Alle (15 ?) kleinkinderen hebben ooit zo'n plaid gehad......

Engelse haaktermen

Ik vind dat toch ook lastig, ik heb eens een mutsje gebreid met een patroon van Ravelry maar dat werd een heel raar gedrocht. Als er een teltekening bij staat dan kom ik er wel uit, maar anders...

Het boek dat ik nog altijd wil hebben is nog wel verkrijgbaar in het engels, maar daar staan geen teltekeningen bij, ik durf het (nog) niet aan.

Savon

Gewoon proberen joh, die Engelse haaktermen. Naarmate je langer bezig bent, worden ze je vanzelf eigen.

Zelf heb ik heel veel gebreid van Engelse breipatronen en ik vind het nu juist lastig om de Nederlandse te snappen .

Die amigurumi's vind ik ook zo schattig, maar inderdaad wat moet je ermee als ze klaar zijn? Geldt ook voor veel breiprojecten trouwens. Ken je trouwens Knitty.com? Daar zijn vaak ook leuke projecten te vinden.

Chris

Tink

Tink

10-01-2013 om 23:27

Al googelend

... op amigurumi vond ik net deze pagina:
http://haakmaaraan.blogspot.nl/p/amigurumi.html
En daar weer doorklikkend kwam ik hier:
http://www.haakmuts.blogspot.nl/p/olvarit-potje-is-uiltje-geworden.html
Grappig, zij maakt dus gewoon hoesjes voor lege Olvaritpotjes ervan. Leuk kadootje.
Er zijn trouwens ook boekjes met allerlei voorbeelden van amigurumi, ik zag ze in de bieb.
Het handige van haken vind ik dat je er in feite alle kanten mee op kunt. Beetje op gevoel kom je een heel eind, ook zonder patroon. Steekje extra, geen probleem (heel anders dan bij breien).
Ik heb het al veel te lang niet gedaan, moet toch ook weer eens beginnen eigenlijk

Shonagh

Shonagh

10-01-2013 om 23:56 Topicstarter

Amigurumi

Hoe spreek je dat uit ???? Nou je kunt je restjes wol/katoen wel kwijt aan die beestjes ;o)

Die haakmaaraan website ben ik ook tegen gekomen, er is zoveeeeel te vinden online, ben al beginnen met een aap ( of had ik dat al "verteld" ?)

Prakje

Prakje

11-01-2013 om 06:58

Kijk eens hier

Als je googled op: wolfdreamer off the hook, dan kom je op een site van iemand die allemaal bekende figuren haakt en daar de patronen van op internet zet. En deze patronen kloppen allemaal, en worden altijd mooi!

En ik kwam deze tegen: http://forum.hobbydoos.nl/lijst-met-vertalingen-haaktermen_topic5819.html misschien kun je hier al wat mee

Veel plezier!

Tiepmiep

Tiepmiep

11-01-2013 om 17:38

Verslavend

...dat haken! Ik doe het ook al een hele tijd en ik krijg er maar geen genoeg van. Ik heb geen rust voor het af is ;-0 .
Wat ik zoal maak? Kleine beestjes (uit het boek gelukspoppetjes), en daar maak ik sleutelhangers van, kleine uiltjes, een heerlijk kleedm over elk krukje komt hier wele en hoesje. En wat dacht je van een leuk hoesje om je bloempotten of mokken?
Haken is helemaal niet moeilijk....Gewoon iets opzoeken wat je aanspreekt, even doorzetten en voila!
Je kunt in die beestjes bv. ook een rammeldingetje doen, of een muziekdoosje.
Heb je al eens met Hoooked Zpagetti gehaakt?

Shonagh

Shonagh

11-01-2013 om 20:50 Topicstarter

Prakje

Bedankt voor je wolfdreamer tip, ik heb al een hele lijst bookmarks !

Die termenlijst is handig, ik had ook al wat gegoogled en nu snap ik mijn verwarring, er is verschil tusssen Engelse en Amerikaanse haaktermen zie sc.

Ik denk ook dat ik er weer even in moet komen, dan snap je de patronen ook beter. Vandaag in een winkel (Schotland) wat tussen de haaktijdschriften/ boeken geneusd, maar tsjonge wat een hoop truttigheid :o).

Shonagh

Shonagh

11-01-2013 om 20:54 Topicstarter

Tiepmiep

Hooked Zpagett ,lijkt op wat ik vroeger deed: haken/ breien met kapot geknipte panty's, die ik toen in allerlei kleuren droeg :o) ik maakte vnl tassen.

Maar hoesjes voor allerlei dingen is aan mij ( en mijn huisgenoten) niet besteed, sorry......

Yaron

Yaron

11-01-2013 om 21:38

Haken

Ik haak ook veel, geen knuffels, maar verder van alles, zoals sjaals, (poppen) mutsen, poncho's en ook granny squares. Veel ideeën haal ik van Pinterest. Ik weet niet of je daar bekend mee bent, maar als je eenmaal aangemeld bent kun je daar zoveel patronen vinden dat je fulltime kunt gaan haken. De patronen van Christel Krukkert zijn wel goed volgens mij. Je zou ook eens op het forum van Hobbydoos.nl kunnen kijken, daar staan veel tips op en als je vragen hebt wordt je vaak snel geholpen.

Veel te vinden online

Engelse haaktermen zijn inderdaad anders dan Amerikaanse. Leuke gratis patronen on te breien en te haken kun je vinden via garnstudio.com. Hier kun je aangeven in welke taal je de patronen wilt bekijken. Amerikaanse gratis patronen kun je vinden via crochetpatterncentral.com/directory.php. Ik heb mezelf leren haken in het Amerikaans, dus dat is nu het makkelijks voor mij, maar andere talen snap ik ook wel, even een kwestie van de termen leren en haken maar!

Ik maak van alles, maar vooral sieraden. Ik haak ook veel zonder patroon, maar vind het heerlijk om me door anderen te laten inspireren en kijk dus graag op allerlei websites en blogs.

Muusje

Shonagh

Shonagh

12-01-2013 om 18:06 Topicstarter

Dank voor alle tips en vraagje

Ik ben een "rondje" aan het haken. Jje meerdert dus door 2 vasten in elke xde steek te haken. Maak je echt een toer af door met een halve vaste de toer te dichten , dan een losse en weer verder met de volgende toer, of haak je gewoon door. Bj de eerste methode krijg je een rare "naad" in je haakwerk, bij de tweede methoede is het lastig te zien waar de toer eindigt.

Shonagh

Om te zien waar de toer eindigt heb je 'markers', hier (VS) kun je die bij de hobby winkels krijgen. Je kunt ook een veiligheidsspeldje (of een draadje) in de eerste steek steken. Als je dan in die steek haakt, verplaats je de veiligheidsspeld naar de net gehaakte steek. Als je gewoon door blijft haken, wordt het inderdaad mooier.

Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Shonagh

Shonagh

12-01-2013 om 20:51 Topicstarter

Muusje

Tja, zo simpel is het dus :o) Ik heb er nu een draadje inzitten. Haak je ook "door" als je bv gestreepte "benen" haakt ?

Benen

Ik heb nog nooit gestreepte benen gehaakt, maar wel andere gestreepte dingen. Het mooiste is als je kleur wisselt bij de laatste overhaal (of hoe dat ook heet in het nls) van de laatste steek in de oude kleur. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Anders moet ik de nlse termen erbij zoeken

Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Shonagh

Shonagh

13-01-2013 om 22:40 Topicstarter

Muusje

Ik heb wat geexperimenteerd en "jouw" methode gebruik ik nu ook. Dat "benen" was omdat ik daarmee bezig was, maar inderdaad bedoel ik als je "middenin" in het haakwerk doorgaat in een andere kleur.

Savon

Dat vind ik een heel leuk aanbod, dat je het me wil leren. Ik heb er alleen geen tijd voor (als ik mijn propedeuse nog binnen de drie jaar wil afronden), vandaar dat ik hoop dat bijvoorbeeld mijn moeder breien zat wordt en zich op haken gaat storten.

skik

Skik

Aanbod blijft staan hoor, voor als je ooit tijd hebt

Savon

Daar maak ik t.z.t. graag gebruik van!

skik

Gisteren

heb ik voor dochter een vingerpoppetje van roodkapjes afgemaakt en zoons angrybird. Iedereen weer blij!

En ik

heb binnen 1 week een aap met een broekje aan gehaakt en nu bezig met een giraf. Ik zit op een boekje van Christel Krukkert te wachten ;o)

Leuk!

Klinkt leuk, dames. Ik heb een (voor mij) nieuwe steek ontdekt, de Turkish love knot en heb een hele stapel armbandjes gemaakt. Lekker experimenteren met verschillende garens en kralen.

Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Onzichtbare strepen

Via pinterest vond ik een website met een video waar wordt uitgelegd hoe je onzichtbaar strepen kunt haken. Handig! http://offthehookcrochetdesign.wordpress.com/2012/07/16/how-to-make-clean-even-stripes-in-the-round/
Zo krijg je echt mooie strepen!

Muusje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Muusje

Ik heb het bekeken, ga het proberen, lijkt geweldig ! Bedankt.

Ogen?

Nog maar weer eens een vraag. Er zitten nu een aap en een giraf me aan te "kijken" met knopspelden als ogen. Ogen vind ik heel belangrijk. Een gehaakt oog heb ik geprobeerd: niet mooi, te grof. Een geborduurd oog: mmmm. Een klein knoopje: ging wel. Een klein kraaltje misschien / veiligheidsogen ? Dus de vraag is: hoe maken jullie ogen op een gehaakte/gebreide knuffel ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.