Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Asa Torell

Asa Torell

20-08-2010 om 20:38

Koelkast en vriezer ontdooien, tips?

Het vriesdeel van onze koelkast is enorm dichtgevroren, ik krijg de onderste la er bijna niet meer in en uit! Kortom tijd voor een ontdooiactie. Is er iemand die daar een handige manier voor weet waarbij je keuken niet vol water komt te staan? En misschien zelfs op zo'n manier dat je dingen in de koelkast (en misschien zelfs de vriezer) kunt laten staan? Ik zie er tegenop om het zo te plannen dat alles er een paar dagen uit kan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

1dag

Wij doen altijd alles in een koelbox met elementen. Dan vriezer uit en ergste eruit hakken. Open laten staan met wat oude warme handdoeken erin. Die om het half uur (ligt aan de hoeveelheod ijs) uitknijpen en andere warme handdoek erin. Meestal in een uur of 4/5 helemaal klaar. Aanzetten en inruimen. Heb ook wel eens gehoord dat ze na het neeste ijs eruitgehaald te hebben een fohn eropzetten. Nooit geprobeerd. Maar schijnt te werken. Handdoek op de bodem vangt het vocht op.
Hoop dat je hier wat mee kan. Succes!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Claudia B

Claudia B

21-08-2010 om 10:17

Snel

Hier zette ik altijd een pan met kokend water in het vriesgedeelte, ging als een speer, wij hadden een overloopje zeg maar waar het water in wegliep zo in een bak (was een la van de vriezer), dus geen probleem met het weglopen van water.
Nu hebben we een combi koelkast/vriezer met "no frost" systeem, heerlijk nooit meer ontdooien!!!
De vriezer (kist) in de schuur moet nog wel regelmatig ontdooid worden maar ook daar pan met kokend water er in (en regelmatig afwisselen met een andere pan met kokend water) en daarna zo leeg dweilen. Een uurtje werk bij elkaar.

Succes!

soepstengel

soepstengel

21-08-2010 om 13:21

Ik zet m

in de deuropening naar buiten gekanteld met het zonneke erop dan is ie binnen een uur ontdooit. De andere spullen doe ik in de grote keolkast die ik de avond ervoor heel hoog heb gezet. dan blijft alles wel goed.

Rembrand

Rembrand

21-08-2010 om 14:52

Soepstengel.

In de deuropening zetten gaat wat moeilijk met een inbouwkoelkast en vriezer
M.

Speciale mat van blokker

Voordat je nou gaat emmeren met een handdoek: Blokker verkoopt matten die je onderin de koelkast legt en die het vocht absorberen. Feitelijk natuurlijk gewoon een soort luier. Twee in een pak, voor een paar euro. Werkt uitstekend, heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

21-08-2010 om 20:30

Dank jullie wel!

Hier kan ik echt wat mee! Dat het zo goed werkt met een pan heet water wist ik niet en alles tijdelijk opslaan mbv. koelelementen is ook een goeie (althans, de vriezer gaan we wel eerst even leegeten, daar neem ik echt geen enkel risico mee). Ik ga de operatie maar eens plannen binnenkort... te beginnen met een trip langs de blokker.

Gniffel asa

Nou vond ik zelf altijd al de wetten van de thermodynamica een van de heeeeeeel weinige dingen die echt nuttig zijn in het schoolcurriculum. Naast spelling en hoofdrekenen was ik vast van plan om ze aan mijn kinderen bij te brengen.

Ergens in mijn achterhoofd zit ook nog dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat jouw opleiding niet iets van die wetten heeft bevat...

Dit draadje doet me een beetje denken aan een arts die zelf niet naar de dokter gaat of een aannemer die thuis eeuwig in de verbouwing zit.

Mag wel toch, klein binnenpretje?

Asa Torell

Asa Torell

21-08-2010 om 21:34

Nou rodebeuk

Artsen die niet naar de dokter gaan, daar weten we volgens mij allebei een boel van af .
Verder, touche, ik heb er zelfs nog een keer les over gegeven. Maar ja, die blokkermatjes kwamen daar niet in voor hoor .

ilsepilse

ilsepilse

22-08-2010 om 16:58

Haardroger

op het ijs als het heel snel moet gaan...
ik heb alles vorige winter ontdooid, in bakken buiten gezet wat id diepvries zat met de vorst....
en dan met de haardroger op het ijs en bakken koken water id diepvries lades ...

Nog even over die hoofdwetten

De gein zit hem er volgens mij in dat je de isolatie van de koel/vrieskast in je voordeel kunt laten werken. Door het omgekeerde proces van de normale koelkast, het toevoegen van warmte, ga je het ijs ontdooien. En de gein is dan dat je, als je het warmteverlies door de deur beperkt, heel snel resultaat boekt doordat de wanden voorkomen dat de toegevoegde warmte iets anders kan doen dan de gegroeide ijslaag te verwijderen.

Werkt altijd!

Ilva

Ilva

24-08-2010 om 21:04

Misschien stom....

Misschien stom maar zet de koelkast/vriezer wel uit. Anders blijft hij vriezen. Ik weet nog dat ik dat de eerste keer niet deed. Toen duurde het best lang. Maar nu, inderdaad, pannen met kokend water en regelmatig verversen.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.