Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koelkastplunderaar

Hallo allemaal,

Onze oudste zoon (lichte vorm van autisme en ADHD) van 10 is 's ochtends erg vroeg wakker en gaat dan beneden 'schranzen'... Hij heeft dan echt een vreetbui en eet alles wat hij tegenkomt en makkelijk wegeet. Denk aan zak chips, koekjes, het pak hagelslag aan de mond zetten, pakje vleeswaren in een keer leegeten, etc.
Nu heeft hij een jaar terug ongeveer, een keer uit nieuwsgierigheid een blikje bier geopend. Niets gedronken, maar nieuwsgierig naar het geluid van het openen. Mijn man drinkt graag een biertje 's avonds, maar we kunnen het niet vaak betalen, dus dat geldt voor hem als een tractatie

Sinds die keer van nieuwsgierigheid, is het steeds erger geworden, hij dronk een paar slokken, toen een paar slokken meer, en nu heeft hij vanochtend bijna een heel blikje bier gedronken! Er zit elke keer ruime tijd tussen, omdat we niet zo vaak bier hebben en hij belooft elke keer het niet meer te doen. Ja ja, die kennen we....
De voorraadkast gaat al op slot, dus koekjes, chips ed kan hij niet meer bij (sleutel gaat in de schuur, die ook op slot gaat. Maar nu die koelkast! We geloven hem niet meer en willen echt niet dat hij bier drinkt (stel je voor, 's ochtends vroeg, nog voor je ontbijt - bah). En willen een slot op de koelkast maken. Maar die kinderbeveiligingen doen het natuurlijk niet meer voor een 10-jarige!

Wie heeft suggesties om de koelkast (bij voorkeur zonder te beschadigen), te beveiligen tegen grijpgrage en drinkgrage zoon?

En voor we daar opmerkingen over krijgen, we zijn bezig met hem, wachten op een definitieve diagnose nadat hij weer getest is, nemen dit niet licht op en willen niet alleen ons eten en drinken beschermen, maar ook onze zoon!

groetjes
bezorgde en geïrriteerde Jons


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur Mas

Fleur Mas

28-03-2010 om 17:07

Mijn vriendin

had een kat die iedere keer de koelkast open wist te maken en die heeft zo'n kofferding(sorry weet echt niet hoe het heet, maar het is een extra beveiliging zodat je koffer niet open kan)op de koelkast gezet, de kat kon er niet meer inkomen, ik kan me niet indenken dat een 10 jarige,je moet hem wel lekker strak aantrekken, dit wel open kan krijgen, tenzij hij hem doorknipt natuurlijk, maar ms is het het proberen waard, heb ook even gegoogeld maar kan inderdaag ook zo snel niets vinden wat je erop zou kunnen zetten,hoop dat je in ieder geval iets hier tegen kan doen/kan vinden,want ik kan me indenken dat dit niet grappig meer is, groet Fleur

Guinevere

Guinevere

28-03-2010 om 17:20

Elders

Ik zou het bier gewoon niet meer in de koelkast bewaren, maar in de al afgesloten provisiekast. En als je man trek krijgt in een biertje, dan legt hij er eentje een half uurtje in de vriezer.

jons

jons

28-03-2010 om 20:27 Topicstarter

Reactie

Fladder, heel herkenbaar, dus! Die impuls kan hij dus niet bedwingen... Af en toe een briefje ergens op plakken helpt hier ook nog wel eens, dat zorgt er iig voor dat hij even 'nadenkt', maar als dat briefje op alle spullen zit, of meerdere dagen, ziet hij het niet meer en werkt het dus ook niet.

Guinevere, met het bier zou het kunnen werken, dat gaan we voorlopig dus ook wel doen, maar het gaat om meer dan dat.
Wij hebben niet veel geld, als ik dan vleeswaren koop voor iedereen en een dag later ligt er nog 1 plakje omdat meneer zoveel trek had, dan heb ik daar stevig de balen van (evenals de andere 3 kinderen)... De kaas wordt begaaid (waarom zorgvuldig schaven als je met een mes veel grotere stukken eraf krijgt?).

Een buitenkoelkast gaat me dus te ver

Jons

Dom Blontje

Dom Blontje

28-03-2010 om 20:57

Suggestie

De koelkast plaatsen in een afsluitbare voorraadkast?

jons

jons

28-03-2010 om 21:07 Topicstarter

Dom blontje

lol, dat zou wat zijn! Mijn zus gaf al de suggestie om er een alarm op te zetten

Emmawee

Emmawee

28-03-2010 om 21:53

Google

Jons, om verschillende redenen zijn er mensen die een slot op de koelkast willen. In de horeca bijvoorbeeld, maar ook in gezinnen waar heftige medicatie in de koelkast staat, of voor mensen / kinderen die zich slecht kunnen beheersen, wederom om wat voor reden dan ook. Googlen op "slot op koelkast" geeft meer dan 77.000 hits waaronder:
http://www.baby-walz.nl/winkel/universeel_slot.html
http://www.pasopshop.nl/contents/nl/d499.html
Kost niks dus en geeft een zorg minder.
Ik wens je sterkte met de oplossingen die minder praktisch van aard zijn!
Groeten, Maw.

Nasha 1st

Nasha 1st

28-03-2010 om 22:04

Ik denk alleen

dat een ouder kind deze laatste twee best wel los gaat krijgen....Er zijn best mogelijkheden om een slot op een koelkast te monteren...ik denk dat er inderdaad niks anders op zit....

Ik kan het zo gauw niet vinden, maar je hebt van die dingen die aan de ene kant een oogje hebben, daaroverheen gaat dan een ijzeren ding en dan kun je er een hangslot doorheen doen en zit het potdicht...

Nasha 1st

Nasha 1st

28-03-2010 om 22:11

Op deze koffer

http://www.twasbord.nl/kisten/pictures/kleine%20kist%20ma.jpg

zie je wat ik ongeveer bedoel, maar die kun je dus ook in flexibele vorm kopen en dan kun je die op een koelkast monteren...

Christa.A

Christa.A

29-03-2010 om 00:00

Misschien stomme vraag....

Maar kan de koelkast niet in de schuur gezet worden? Schuur gaat toch op slot. Probleem opgelost lijkt me. Of ben ik nu heel naief?
Succes ermee in ieder geval.
Christa.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-03-2010 om 01:09

Nog een oplossing

Een wrede denk ik... Je man zou kunnen stoppen met zichzelf te trakteren op bier. Het is natuurlijk te gek dat je zoon de kans krijgt om bier te drinken voor ontbijt. Dat is niet alleen 'bah' (daar denkt hij anders over), maar ronduit niet verantwoord voor een jongen van zijn leeftijd. Je moet nu het halve huis gaan verbouwen (nou ja, overdrijven is ook een kunst) om te voorkomen dat je zoon aan bier komt. Je zoon is 10 en zoals het nu lijkt is zijn gedrag (deels) verklaarbaar. Bescherm hem dus door de verleiding weg te halen. Ik denk dat je hem ook moet zien als 'verslaafde'. Niet echt in de zin van een echte verslaving, maar wel in zijn gedrag. Je stelt een verslaafde ook niet bloot aan hetgeen waar hij verslaafd aan is. Hij mag niet, maar pappa zit lekker aan een biertje. Hij is denk ik niet in staat om die logica te zien.
Niet onbelangrijk: Je zoon vervalt in dit gedrag als hij ' s morgens alleen in de keuken is. Het is sneu voor jullie, maar dat betekent lijkt mij dat jullie weer vroeg uit bed moeten. Het moet van twee kanten komen.
Tot zover mijn strenge inbreng.
Je zegt dat een briefje na een paar keer niet meer helpt omdat hij het briefje en de boodschap dan niet meer ziet. Ik vind dat heel begrijpelijk klinken. Het is dus zaak om de verrassing erin te houden. Je kunt een zak om het bier doen met een briefje eraan 'van pappa'. Vleeswaren met een paar postelastieken omwikkelen 'van iedereen'. Je zou ook kunnen proberen een paar 'afkickdagen' in te plannen. Niets in huis halen aan kaas en vleeswaren, geen bier, maar wel eieren. Een lekker gebakken eitje op brood in plaats van worst. Blikjes smeerleverworst (als jullie dat lusten) maak je ook niet makkelijk open om leeg te smikkelen. Het patroon moet doorbroken worden en de verleiding weggehaald. Hij zal dat niet leuk vinden, maar het geeft wel de gelegenheid om afspraken te maken die hij kan nakomen. Je mag de koelkast niet leegeten. Voor iedere dag dat het lukt krijg je een sticker en bij de vierde sticker krijg je een zakje chips (of iets dergelijks). Hij moet zich trots gaan voelen op zijn zelfbeheersing. Voor alles... ik heb makkelijk praten! Succes.

Fatima

Fatima

29-03-2010 om 07:44

Opvoeden

Ik denk dat je eens moet gaan opvoeden. Leg hem uit wat hij 's ochtends mag eten. Als hij iets anders heeft gegeten mag hij dus een aantal dagen niet bijzonders op brood of als tussendoortje. Drink maar water als hij bier heeft gehad en neem maar een boterham met tevredenheid als hij worst heeft genomen en een boterham als tussendoortje in plaats van koek.

Niet kopen

Ik had een keer Breezer in de kast staan. Stond er al een behoorlijke tijd maar het was ineesn weg en ik twijfelde aan mezelf. Dochter vertelde dat zij het flesje mee had genomen en met vriendin had gedronken. Voor mij heel simpel, ik koop pas weer drank als het die dag ook op gaat. Ik weet dat mijn moeder zelfgemaakte likeur in de kelder had staan en ik steeds weer stiekem een fles ging pikken. Dus gewoon zorgen dat de verleiding er niet is en kasten op slot.

Wat het eten betreft, als ik chips of andere lekkere dingen in huis heb, weet ik haast zeker dat zij het pakt als ik er niet ben en dus koop ik alleen in het weekend. Doordeweeks koop ik gewoon gezond eten. Als hij vroeg wakker is zul je misschien ook op moeten staan. En ondertussen natuurliojk uit leggen dat hij normaal moet eten en het eerst moet vragen. Die van mij mag best iets uit de koelkast pakken, maar dan in beperkte mate, want er wonen meer mensen in het huis die ook wel eens iets willen eten.Zij heeft PDD Nos en MCDD, dus ik moet ook dingen eerst 20x herhalen voordat ze het aanneemt en soms tussentijds ook weer zeggen.

Kofferriem

Mijn jongste heeft een koffer waar een kofferriem omheen moet en daarop zit een slot, keuze tussen sleutel of nummer om op slot te doen of allebei...Die doe je door het handvat van de koelkast, om de koelkast heen en klaar.
Maar ik denk ook eerlijk gezegd dat er meer moet gebeuren....Onze 16-jarige heeft/had ook wel eens eet/vreetbuien, maar wij hebben daar afspraken over gemaakt wat wel en niet, houd ze zich daar niet aan dan krijgt ze straf...ze mag (moet) vervangend iets kopen van d'r eigen geld of een andere straf. Alleen de koelkast op slot lijkt me geen afdoende maatregel...hij zal het toch moeten leren....er zijn namelijk nog véél meer verleidingen die op zijn pad komen..en naamate hij ouder wordt nemen die toe..en als hij nooit tegen zichzelf nee leert zeggen komt ie in grote problemen.Alleen al hoeveel koelkasten zijn er nog meer binnen zijn leefwereld? Bij opa's oma's, vriendjes...school etc. etc? En daar zitten ook geen sloten op. Het slot moet dus niet op de koelkast, maar vanuit hemzelf komen. Ongeacht welke handicaps hij heeft. Je kunt hem niet tot ver in zijn volwassenheid beschermen...dat red je niet.
groeten en veel sterkte gewenst,
albana

Jakiro

Jakiro

29-03-2010 om 10:28

Fatima

"Ik denk dat je eens moet gaan opvoeden."
Wat een kulopmerking !
Je hebt niet goed gelezen in Jons d'r eerste posting blijkbaar:"Onze oudste zoon (lichte vorm van autisme en ADHD)".
Je kan dan opvoeden wat je wil, maar één gedragsverandering duurt een aantal jaar en dan nog alleen als je als opvoeder in de buurt bent.
Maar ik heb wel een andere tip.
Je hoeft niet de hele koelkast op slot te doen. Je kan toch ook de artikelen die in de koelkast staan en waar je kind niet aan mag komen, beveiligen ?
Zie dit bijvoorbeeld: http://www.fridgelocker.com/
Maar dat is ook heel makkelijk zelf te maken met een stuk minder kosten, lijkt mij.
Groeten,
Jakiro

Jons, vraagje

Staat die koelkast vrij of is-ie ingebouwd?

In het eerste geval lijkt de snelste oplossing mij een ketting met een hangslot erom. Bij inbouw ga je al gauw denken aan boren in de ombouw en dan een hangslot, maar ik heb die eerder genoemde links niet nagekeken, misschien dat daar het ei van Columbus al tussenzit.

Sterkte ermee. Nog los van de gezondheidsaspecten, het is natuurlijk erg vervelend als je denkt een voorraadje van iets te hebben en het is verdwenen...

Groeten,

Temet

jons

jons

29-03-2010 om 10:40 Topicstarter

Jakiro!

Dat gaat het worden! We gaan op zoek naar iets waarmee we de spullen IN de koelkast veilig kunnen stellen. Misschien kan mijn man zelf iets in elkaar knutselen.

Ik ben het eens met de bovenstaande posters dat er meer moet gebeuren dan beveiligen, maar Jakiro heeft gelijk, dat krijgen we er echt niet zomaar in. En nee, ik ga niet om 6 uur opstaan (soms zelfs half 6) om vervolgens pas om half 8 de rest te gaan halen, alleen om hem te beperken. Er zijn al consequenties voor zijn gedrag, maar het helpt hem niet om te stoppen met het in de fout gaan. Als we hem erop aanspreken omdat het weer gebeurd is, biedt hij altijd heel oprecht excuses aan en belooft het niet meer te doen. In die belofte is hij heel oprecht, op DAT moment...
Zijn impulsen 'sochtends zijn te sterk om te negeren. Hij geeft zelf aan dat zo'n briefje nog wel eens helpt, dus dat doen we ook wel. Het gebeurt ook niet elke dag, maar wel een paar keer per week dat hij plundert.

Jakiro, ook bedankt voor je opmerking over Fatima's prettige opmerking!

We hopen binnenkort weer ondersteuning te krijgen voor/met hem en dit is een van de dingen die op de agenda staan want natuurlijk maken we ons zorgen over die niet bestaande zelfbeheersing (op meerdere vlakken). Er gaat aan gewerkt worden, maar met een kind als dit is dat wel iets van de lange adem en ondertussen moeten we toch iets?!

bedankt voor alle meedenkers!!!

Jons

jons

jons

29-03-2010 om 10:42 Topicstarter

Temet

Het is een vrijstaande, maar wel ingeklemd in hoeken. Moet wel grinniken om je oplossing, want zo simpel hadden wij nog niet eens gedacht! Maar zie de posting van Jakiro, daar gaan we naar op zoek!

groetjes,
Jons

koentje

koentje

29-03-2010 om 11:14

En...

kan de keuken of de toegang naar de de huiskamer en keuken,, naar beneden niet op slot?

jons

jons

29-03-2010 om 11:29 Topicstarter

Voor alle duidelijkheid

Het is tot nu toe 4 keer voorgekomen dat hij bier te pakken kreeg, 1 keer heeft hij alleen het blikje opengemaakt, nieuwsgierig naar het geluid. 1 keer heeft hij het leeggegooid in de gootsteen en nu 2 keer wat ervan gedronken.

Het is dus echt niet zo dat wij dagelijks of zelfs wekelijks bier in huis hebben en dat hier een alcohol-verslaafd kind rondloopt. We weten niet eens zeker hoeveel hij gedronken heeft. Kan me namelijk niet voorstellen dat hij echt een blikje zo goed als leegdrinkt en dat ik niets aan hem merk bij het beneden komen. Man zegt dat hij echt wel onder de invloed zou zijn als HIJ het zou drinken als ontbijt, laat staan een 10-jarig mager scharminkel. En ik heb niets gemerkt...

Fladder, ook wij blijven standjes uitdelen, echt boos worden, straf uitdelen, we beperken ook wat we in huis hebben, ik kies al andere vleeswaren die de anderen wel lekker vinden en hij minder lekker

Het blijft een strijd!


Jons

jons

jons

29-03-2010 om 11:37 Topicstarter

Fladdertje off topic

Mag het dan ook een muilkorfje zijn? Zo'n mooie met riempjes achter het hoofd vast te maken?

Gezien zijn waardeloze motoriek krijgt hij die met geen mogelijkheid van zijn hoofd af!

LOL

Jakiro

Jakiro

29-03-2010 om 11:45

Think outside the box

Maar in dit geval moet je juist in de doos denken en dan is de oplossing zo simpel
En over Fatima's opmerkingen; mischien bedoelde ze het niet zo kwaad, zal vast wel niet. Maar als moeder van een kind met een gedragsstoornis (bâh, wat een rotwoord) of van een bijzonder kind met een (onbekende) gebruiksaanwijzing, gaan mijn nekharen overeind staan bij onnadenkende opmerkingen over een ander bijzonder kind met een (onbekende) gebruiksaanwijzing.
Een soort van vervangend leeuwinnen gevoel.
Kunnen we niet allemaal onze bijzondere kinderen met een (onbekende) gebruiksaanwijzing een weekje bij Fatima stallen ? Tegelijkertijd ?
Jakiro

jons

jons

29-03-2010 om 11:55 Topicstarter

Jakiro

Dit noemt mijn man nou een 'hart onder riem'. Hij neemt dat soort opmerkingen (nog steeds) serieuzer dan ik. Ik denk alleen maar; ach, ze weet niet beter!

Mijn zoon wil ik af en toe wel achter het behang plakken, maar ik heb ook af en toe enorm met hem te doen en bovenal zie ik welk mens er achter de stoornissen zit, en dat is vooral een heel erg lief, sociaal en goed mens!

kus,
Jons

Jakiro

Even de door jou gegeven link bekeken. Vooral dat foto'tje bij het kopje 'testimonials'vond ik erg grappig...

Groeten,

Temet

Puck

Puck

29-03-2010 om 13:01

Jons en fladder

Zo'n ijzeren frame zoals Willy Wonka in de laatste versie droeg. Is dat niet wat voor jullie snaaiers? En verder heb ik echt geen flauw idee wat jullie zouden kunnen doen. "foei" zeggen al geprobeerd?

Jakiro

Jakiro

29-03-2010 om 13:02

Ja

En dan nog bij hoog en laag volhouden:
"Neehee, ik heb écht geen chocolade gepakt !!"
Overigens is mijn bijzondere kind mét gebruiksaanwijzing, zeg maar zonder diagnose, degene die op die foto had kunnen staan (toen 3 jaar) en niet de oudste. Ik heb toen wel ongelooflijk in een deuk gelegen en heb al mijn opvoedkundige taken op dat moment laten liggen. Foei !!
Jakiro

Fatima

Fatima

29-03-2010 om 13:44

Opvoeden

Jullie kunnen nu wel allemaal gaan vallen over dat opvoeden en jullie kind aanbieden aan mij maar ik heb meer gezegd dan dat en daar reageert niemand op. Er kan toch normaal gezegd worden dat dat allang geprobeerd is.

Is nu elk kind met een lichte vorm van autisme zo volledig van de wereld? Het kind zegt zelf dat het briefjes best wel leest maar dat het na een tijdje niet meer werkt. Nou misschien waren de consequenties niet genoeg. Misschien moet je vantevoren klaar zetten wat hij mag eten.

Is het nu werkelijk waar zo dat je een kind niet een beetje kan helpen en aan de andere kant kunt aanpakken als het jouw hulp negeert? Nee we doen gewoon alles op slot. Daar leert een kind met autisme iets van. Dan haalt het de koelkast bij oma of de buurvrouw of op school wel leeg.

Puck

Puck

29-03-2010 om 14:02

Fatima

Ik heb zelf geen zorgenkind, maar weet ondertussen genoeg van de zorgenkinderen bij mensen om me heen dat ik kan zeggen dat je er wel heel makkelijk tegenaan kijkt en dat het misschien echt een idee is om een weekje een zorgenkind te logeren te hebben. Wat jij als mogelijke oplossingen aangeeft is heel gedacht, maar de meeste zorgenkindern denken hebben andere logica dan wij.

Jakiro

Jakiro

29-03-2010 om 14:16

Fatima 2

Geloof me, de meeste ouders van "zorgenkinderen" hebben meer en betere opvoedkundige hulp en training gehad in hun eentje dan jij en alle andere ouders zonder zorgenkinderen in één klas, bij elkaar.
Het is inderdaad te simpel gedacht.
Regels die op maandag gelden, gelden niet automatisch op dinsdag. Het is een andere dag, ander weer, je hebt andere kleren aan en je bent misschien wel op een andere tijd opgestaan. Dat is allemaal anders en NIET hetzelfde als de dag ervoor. De kans is dus enorm groot dat de regels ook allemaal anders zijn en NIET hetzelfde als de dag ervoor. Dus je mag weer opnieuw proberen om die spullen te pakken.
Het heeft mijn dochter 5 jaar (!) gekost om iedere morgen uit zichzelf haar tanden te poetsen, ze was 11. Mijn tweeling is 4 en doet het al.
Ik heb het geluk gehad dat ik haar weinig AF hoefde te leren, daarenetegen moest ik haar weer ontzettend veel AANleren.
Je hebt het over een boterham met tevredenheid. Waar staat die tevredenheid ? Moet je het strooien ? Smeren ?
Na openen koel bewaren ?
Ooooooooooooh ? Het is maar een "net alsof" ? Niet reëel ? Verzonnen ? Tussen de regels ?
Voor iemand die alles (hoogst)waarschijnlijk letterlijk neemt is dit net zo verwarrend als het einde van het heelal voor jou.
Vandaag een straf voor iets wat gisteren plaatsvond ? Euh....? Wat heeft dat met elkaar te maken ? Dit is toch een nieuwe dag ? Met nieuwe kleren, nieuwe regels, nieuw weer ?
Gôh, wat ben jij verwarrend voor een kind met ASS en dus voor ieder kind, misschien moet jij eens beginnen met opvoeden.....
Jakiro
Jakiro

Puck

Puck

29-03-2010 om 14:23

Fladder

Ik wil ook een zorgenkind..... Dan hoef ik ook nooit meer moeite te doen om op te voeden Eigenlijk ben jij als ouder van een zorgenkind veel zorgelozer in je bestaan dan ik als ouder van een normaal kind....... Pfoe... en nu weer adem in, adem uit.
Maar de oplossing van Jakiro is zo gek nog niet: koop bij de kringloop voor een paar euro een oude caviakooi en fröbel daar een leuke koelkastbench van met een hangslot.

Jakiro

Jakiro

29-03-2010 om 14:26

Fatima

Dat een kind de koelkast plundert is niet écht onoverkomelijk. Daar is best een opvoedingsslag in te maken. Tenminste, zolang het om de boterhammeworst gaat.
Ieder "normaal" kind is bevattelijk voor straffen, belonen, regulier opvoeden zeg maar. Ook ieder ander kind van 10 zal al uit zichzelf beseffen dat het bier niet voor hem/haar is en daar dus af moet blijven en zal het ook houden bij de boterhammeworst of de vanillevla.
Alleen in dit geval gaat het om bier bij een 10-jarige jonge'n, 's morgensvroeg. Dat is gevaarlijk, medisch ongewenst. Daar ga je geen opvoedkundige taken op loslaten in de hoop dat het ooit gesnapt wordt. Dat moet je voorkomen. En wel direct.
Vergelijk het met een kind van 4 die nog niet kan zwemmen, maar wel in de tuin speelt die aan de sloot grenst. Daar zet je een hek tussen. En daar bovenop vertel je een kind dat de sloot gevaarlijk is en word je misschien boos als het kind tóch in de buurt van de sloot komt (op een andere plek).
Maar dat hek houd je daar. Zonder hek ben je gewoon nalatig.
Maar wanneer mogen onze kinderen komen ? Wij kunnen het wel vertellen, maar het kwartje valt pas, als je het zelf meemaakt.
Jakiro

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.