Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koffie apparaat met bonen

Hoi,

Wij gaan toch overstag en willen een 'echt' koffieapparaat waarmee je met bonen koffie zet.
Wat zijn dingen waar je aan moet denken voor je de keuze maakt?
Wel/niet cappuchino snap ik (moet schoongemaakt, weet ik... dus daar ben ik nog niet uit). Maar zijn er merken die echte aanraders of afraders zijn? Of wat zijn andere belangrijke selectiecriteria?

Groet, Jesse


Bijtje82

Bijtje82

18-12-2021 om 15:25

Deze! 

https://www.bol.com/nl/nl/p/philips-grind-brew-hd7767-00-koffiezetapparaat-zwart-metaal/9200000094417079/?referrer=socialshare_pdp_www

Kun je toch een pot koffie zetten, maar wel met verse bonen. Niet duur, compact en makkelijk schoon te houden. 

Mijn ervaring met die cappuccino functie op andere apparaten is dat het leuke gadgets zijn, enorm veel herrie maken en vervolgens nooit meer gebruikt worden. Ook het schoonmaken van zo'n machine is een hele klus. Het gruis gaat ook op plaatsen zitten waar je niet goed bij kan, met schimmelvorming als gevolg. 

Ik heb de philips saeco xsmall, maar deze is niet meer te koop. Het blaaspijpje om melk op te schuimen gebruik ik nooit (maar ik drink zelf ook alleen zwart) en bij gasten die melk willen doe ik eigenlijk altijd even een beetje melk in een kannetje en dat doe ik in de magnetron. Ik vind dat opschuimen gedoe. 
Je kan uit dat buisje ook heet water krijgen, maar ook dat gebruik ik niet, want ik vind het niet heet genoeg voor thee. Maar vaak zit dat er standaard op, dus echt kiezen ervoor kan je niet.
Ik zou op de prijs letten en de reviews. 
Het schoonmaken is helemaal niet zo veel werk, alleen lastig dat binnenkant van het apparaat ook zwart is, dus je ziet helemaal niet zo goed wat je allemaal aan het doen bent (en in mijn keuken staat ie in een wat donkerder hoekje, dus dat vind ik nogal onhandig) ik maak het schoon met een (bijgeleverd) kwastje en van die wegwerp schoonmaakdoekjes. Het zit nooit aangekoekt dus het is zó weer schoon. En dan 4 per per jaar ontkalken, maar dat is ook niet echt lastig om te doen. (die flesjes zijn te koop bij de action voor € 1,29 (geloof ik) maar je kunt ook schoonmaak azijn nemen ben ik achter.
Als je vaak veel visite hebt, dan is zo'n ding niet handig, want je kan niet even een hele pot zetten ( dan kan je beter dat apparaat van Bijtje hierboven nemen). Ik werk thuis dus neem iedere keer maar 1 kopje en dan is het super handig (ja, het maakt een klein beetje herrie voor ongeveer 30 seconden) Ik vind 'm prettiger en sneller dan de senseo van mijn moeder. (meer handelingen en veel vaker water aanvullen)

Bijtje82

Bijtje82

18-12-2021 om 15:56

_Anoniem_ schreef op 18-12-2021 om 15:40:

Ik heb de philips saeco xsmall, maar deze is niet meer te koop. Het blaaspijpje om melk op te schuimen gebruik ik nooit (maar ik drink zelf ook alleen zwart) en bij gasten die melk willen doe ik eigenlijk altijd even een beetje melk in een kannetje en dat doe ik in de magnetron. Ik vind dat opschuimen gedoe.
Je kan uit dat buisje ook heet water krijgen, maar ook dat gebruik ik niet, want ik vind het niet heet genoeg voor thee. Maar vaak zit dat er standaard op, dus echt kiezen ervoor kan je niet.
Ik zou op de prijs letten en de reviews.
Het schoonmaken is helemaal niet zo veel werk, alleen lastig dat binnenkant van het apparaat ook zwart is, dus je ziet helemaal niet zo goed wat je allemaal aan het doen bent (en in mijn keuken staat ie in een wat donkerder hoekje, dus dat vind ik nogal onhandig) ik maak het schoon met een (bijgeleverd) kwastje en van die wegwerp schoonmaakdoekjes. Het zit nooit aangekoekt dus het is zó weer schoon. En dan 4 per per jaar ontkalken, maar dat is ook niet echt lastig om te doen. (die flesjes zijn te koop bij de action voor € 1,29 (geloof ik) maar je kunt ook schoonmaak azijn nemen ben ik achter.
Als je vaak veel visite hebt, dan is zo'n ding niet handig, want je kan niet even een hele pot zetten ( dan kan je beter dat apparaat van Bijtje hierboven nemen). Ik werk thuis dus neem iedere keer maar 1 kopje en dan is het super handig (ja, het maakt een klein beetje herrie voor ongeveer 30 seconden) Ik vind 'm prettiger en sneller dan de senseo van mijn moeder. (meer handelingen en veel vaker water aanvullen)

Klopt wat je zegt over het hete water. Kookpunt van water ligt natuurlijk op 100c. Maar dat kan zo'n machine niet hebben. Meeste apparaten produceren heet water van zo'n 80 a 90 graden.

Imi

Imi

18-12-2021 om 16:01

Voor groene en witte thee is 80 graden de ideale temperatuur,  dus thee maken kan wel.

Bijtje82

Bijtje82

18-12-2021 om 16:06

Imi schreef op 18-12-2021 om 16:01:

Voor groene en witte thee is 80 graden de ideale temperatuur, dus thee maken kan wel.

Toch is het dan beter om het water eerst te koken en dan af te laten koelen 😉

Jesse_1

Jesse_1

18-12-2021 om 16:12 Topicstarter

Wij zetten eigenlijk alleen losse kopjes. Nu met thuiswerken regelmatig, daarvoor dronken we weinig koffie. En onze zoon wil ook graag een kopje kunnen pakken.
Mijn zus heeft idd expres nog een "ouderwets" apparaat, die zetten altijd een pot.

We hebben een kokendwater kraan, dus voor theewater zullen we het niet gebruiken in ieder geval.

Dat lawaai is idd wel een ding. Mijn man werkt beneden - min of meer in de buurt van waar het apparaat zal komen te staan, maar hij heeft tegenwoordig een goede koptelefoon.

Bedankt voor de tips!

Bijtje82

Bijtje82

18-12-2021 om 16:58

Ander idee. Zijn wel iets meer handelingen maar wel erg lekkere koffie. 

Is gewoon een losse bonenmaler. Kosten hooguit 20 euro. 
En een percolator. Kun je ook meerdere koppen tegelijk zetten evt.

Die grind en brew van Philips doet trouwens ook gewoon vanaf 2 koppen koffie. Dus je hoeft niet altijd een hele pot te zetten. 

Consumentenbond had er wat getest. Ik weet niet welke er goed uit zijn gekomen, maar een kennis had het erover. Die had naar aanleiding van de test een apparaat gekocht.

Of een losse bonenmaler en een espressomachine. Het malen van de bonen maakt wel lawaai, maar dat duurt maar kort. Die van ons was niet een paar tientjes trouwens, eerder 100 euro, volgens mij zelfs nog meer. Ernaast op het aanrecht staat een kleine espressomachine waar twee kopjes onder kunnen. Allebei van het merk Solis, ze bevallen goed. Ik vind dit meer 'zelf' koffiezetten dan met een volautomatisch apparaat, je kunt een beetje spelen met hoe grof je maalt en hoeveel koffie je in het bakje doet. Zo maak je sterkere of slappere koffie. En wat ik ook een voordeel vindt is dat het zo'n compact dingetje is. Je hebt dan wel twee apparaten op je aanrecht staan maar niet zo'n gevaarte. 

Wel een hogere prijsklasse (ca 1000 euro), maar hebben er een ingebouwd in onze keuken. Scheelt weer ruimte op het aanrecht. Frequentie van ontkalken is afhankelijk van hoe vaak je het apparaat gebruikt. Was voordat mijn man en ik thuiswerkten ongeveer 1x per kwartaal en nu wel elke maand. Ons apparaat geeft aan wanneer dat nodig is. Ik weer niet of dat bij goedkopere modellen ook het geval is. Bij een verjaardag die ik vooraf koffie in een grote thermoskan.

Wij hebben een DeLonghi Magnifica S, ik hou niet van melk in mijn koffie, het stoompijpje wordt soms door de kinderen gebruikt om een latte macchiato te maken en is daarna goed schoon te maken. Wat ik zelf het fijnst vind is dat ik de sterkte per kopje koffie aan kan passen, man drinkt graag sterke koffie en ik heb liever een slapper bakje. Voor ons een goede aankoop.

Heel simpel gezegd: niet de goedkoopste. Hier zit vaak een kunststof zetgroep in, het is beter om te kiezen voor een RVS zetgroep. Er is ook nog een soort steen, maar daarvan kom ik even niet op de naam. 

Bijtje82

Bijtje82

25-12-2021 om 11:01

Mirojoth schreef op 25-12-2021 om 10:33:

Heel simpel gezegd: niet de goedkoopste. Hier zit vaak een kunststof zetgroep in, het is beter om te kiezen voor een RVS zetgroep. Er is ook nog een soort steen, maar daarvan kom ik even niet op de naam.

Keramisch? 

Op mijn kantoor heb ik een Jura staan. Die stond er al, ik zit er nu drie jaar, geen idee hoe oud hij is. Maar hij loopt als een zonnetje. Zo'n reiningingstablet 3x per jaar, nieuw filter 1x per jaar, meer onderhoud is er niet. Er worden per werkdag zeker 10 koppen koffie gemaakt, dus wordt best intensief gebruikt. 

Bijtje82

Bijtje82

25-12-2021 om 13:54

skik schreef op 25-12-2021 om 13:10:

Op mijn kantoor heb ik een Jura staan. Die stond er al, ik zit er nu drie jaar, geen idee hoe oud hij is. Maar hij loopt als een zonnetje. Zo'n reiningingstablet 3x per jaar, nieuw filter 1x per jaar, meer onderhoud is er niet. Er worden per werkdag zeker 10 koppen koffie gemaakt, dus wordt best intensief gebruikt.

Meestal komt zo'n Jura met onderhouds contract. Zijn goede, maar vrije dure machines. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.