Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Judith

Judith

24-05-2012 om 15:57

Koffietips?

Jaaren geleden heb ik ooit een Senseo gekocht: lekker makkelijk. Het eerste wat ik 's ochtends doe is koffie drinken. Ik ben de enige in het gezin. Per dag drink ik er zo'n 5. Dat ding is nu (eindelijk) kapot en dat is een goede aanleiding om me eens te verdiepen in wat er zoal te koop is. Ik ben uitgekeken op koffie van de Senseo, Ondanks allerlei verschillende merken en smaken hoef ik geen Senseo meer. Ik heb hier een 'gewoon' koffiezetapparaat (gebruik ik ook niet: op uit gekeken) en ik heb geen plek voor een ingewikkeld groot expresso-apparaat (alhoewel er zijn waar je lekkerste koffie mee kan maken). Sterke koffie (espresso/cappuccino) heeft de voorkeur.
Lukt dat alleen met zo'n mooi apparaat of zijn er tegenwoordig goedkopere alternatieven?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marjanne

marjanne

24-05-2012 om 16:34

Bialetti

ik heb een bialetti espresso-potje.Dat zet je op de gasbrander.
Met opgeschuimde melk erbij heb ik er aan 1 of twee per dag mer dan voldoende

Brianna F

Brianna F

24-05-2012 om 16:49

Espresso

Ik zet 6 koppen per dag voor mezelf. Hoezo ingewikkeld? Het is zo gebeurd hoor en inderdaad de lekkerste koffie.

Monet

Monet

24-05-2012 om 18:34

Dolce gusto

De dolce gusto van Krups is hier tot grote tevredenheid al een heel tijdje in gebruik. Ik wil niet anders meer!

PS neem dan wel een model met de mogelijkheid de hoeveelheid water in te stellen.

Nespresso met melkopschuimer

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

24-05-2012 om 19:01

Simpel

Ik zet nog ouderwets koffie, met de hand.
Benodigdheden: fluitketel, thermoskan en plastic filter (van de outdoorwinkel, met een extra lange tuut zodat het filter niet omvalt). En dan een pannetje met melk met een spatel.
Zo kan het ook

Hagedis

"Je kan met een moka ook koffiezetten door een hagedis, weet ik van een vriend die op een subtropisch eiland woonde. Maar dat hoort niet speciaal in draadje thuis."

Ja, Nee. Daar wil ik nu alles over horen natuurlijk!

Ely

Ely

25-05-2012 om 00:52

Nespresso

Net als dorry en de cupjes recyclen

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2012 om 07:30

Nespresso

Ik heb als espresso liefhebber nu een Nespresso. Ik vind dat een prima alternatief voor dure apparaten. Als ik iets cappucino achtigs wil, schuim ik zelf even wat melk op.

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2012 om 07:32

Over cups

DE heeft een serie koffiecups te koop, Lór espresso. Geen aluminium en gewoon te koop bij AH enzo. Voor minder straffe bakkies ook Lungovarianten.

Basic

Na een stel filterautomaten, een senseo, een nespresso en een gaggia volautomaat zijn wij weer terug bij water in een fluitketel en opgieten op een filter. Heel basic, heel ouderwets en de lekkerste koffie naar onze mening.

Cups

Die DE L'or espressocups zijn: a - niet te baggeren, b - van plastic dus niet te recyclen. De Nespressocups kan je bij de verkooppunten inleveren waarna het materiaal hergebruikt wordt.

skik

Thursday Next

Thursday Next

25-05-2012 om 15:43

Oplos

Wij hebben vaak oploskoffie, espresso van Nescafe. En een waterkoker. Wij vinden het lekkere koffie, je kan het zo sterk maken als je zelf wilt en hij is goed heet.

Skik

Je hebt helemaal gelijk!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-05-2012 om 19:53

Nespresso knuppel

Allemaal leuk en aardig, maar ook als je de cupjes recycled (wat maar een fractie van de mensen doet) blijft het produceren van die rommel een enorme, totaal overbodige milieubelasting. En het vervoer. En het vervoer weer terug naar het recyclepunt Make taste, not waste... En inderdaad, koffie zetten kan heel prima met een cafetiere, een moka, een espressomachine of door middel van opgieten. Keus genoeg om alternatieven die voornamelijk uit verpakkingen bestaan links te laten liggen.

Fiorucci

Fiorucci

25-05-2012 om 20:12

Skik

Ach ja, smaken verschillen. Als je de sterkste smaak neemt smaakt het prima als je senseo gewend bent..)
De Nespressocups, daarvoor moet ik naar Den Haag, want online bestellen kan alleen met cc, de eerste keer.

Fiorucci

Fiorucci

26-05-2012 om 08:42

Overigens skik

Plastic kun je wel recyclen natuurlijk...in de plasticbak!

Glaasje water

Yta, natuurlijk is Nespresso totaal overbodige milieubelasting. Ik gaf alleen maar aan dat als je dan toch iets met cupjes wil, je beter die aluminium Nespressocupjes kan nemen omdat Nespresso een eigen recyclesysteem heeft en aluminium oneindig recyclebaar is zonder verlies van eigenschappen. Plastic is wel herbruikbaar, maar eigenlijk alleen te downcyclen. Bovendien denk ik dat je je nog met koffiedrab gevulde plastic cupjes niet zo in de plasticbak kan gooien, maar misschien heb ik dat mis.

Maar goed beschouwd is koffie sowieso een totaal overbodige milieubelasting ('t is alleen maar een lekker smaakje en geeft nul caloriën of voedingsstoffen) en voordat jij een kopje koffie gezet hebt is er al een enorme hoeveelheid landbouwgrond, water, energie, materiaal en vervoer gebruikt. Glaasje water dan maar? ;0)

skik

Skik ik ben het niet met je eens

Je doet iets wat ze bij argumentatieleer onderwijzen, redenatio ad absurdum ofzo.

Aluminium kost idioot veel energie (13 kWh energie voor de productie van 1 kg aluminium) bij de winning uit bauxiet, daarnaast zit je met "red mud" (afvalprobleem) en de emissie van zware metalen. Recyclen kost ook weer energie. Voor mij genoeg redenen om geen alu te willen gebruiken.

Als je losse bonen koopt dan zitten die bonen wel ergens in (zakje), en je hebt een molen nodig. Maar als je de hele keten bekijkt, en dat moet volgens mij, dan is het relatieve voordeel duidelijk.

Vandaar dat jij kennelijk die redenatio ad absurdum nodig hebt, om dat voordeel weer weg te werken.

Ely

Ely

26-05-2012 om 21:41

Skik

De mensheid zoals die leeft in de westerse levensstijl is totaal overbodige milieubelasting

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-05-2012 om 07:50

Aluminium

Het maken van aluminiumproducten zoals cupjes en folie kost ook nog eens eye-popping hoeveelheden water. Misschien leuk om te weten.

Mea

dat is toch dat "red mud" verhaal?
Ik ken de details niet want ik ben gewoon gestopt met alu.

Twee dingen

Mijn bericht was niet als redenatio ad absurdum bedoeld, want ik had het over twee aparte dingen: aluminium versus plastic cupjes en de milieubelasting van koffieproductie. Ik heb dat laatste niet als argument gebruikt om het eerste kracht bij te zetten.

De milieuschade van aluminiumproductie is mij bekend. De milieuschade van plasticproductie ook, die doet daar niet voor onder (olierampen, gebruik gifstoffen, plastic soup). Dus áls je al koffiecupjes wil gebruiken dan zou ik kiezen voor aluminium cupjes, die kunnen gerecycled worden. Plastic cupjes kunnen niet of nauwelijks gerecycled worden. Ik kan het niet op de kwh of liter water nauwkeurig aantonen, maar ik denk dat de productie en het afvalprobleem van plastic groter is dan dat van aluminium.

En buiten dat, de productie van koffie zelf is behoorlijk milieubelastend: kappen van regenwoud, gebruik bestrijdingsmiddelen, watergebruik, bewerking en transport. En dat voor een warm drankje met een lekker smaakje (waar ik dol op ben!) dat geen voedingsstoffen biedt. Maar dat heeft dan weer niks te maken met de keuze tussen aluminium en plastic cupjes.

skik

Tinus_p

Tinus_p

27-05-2012 om 14:48

Aluminium

Skik:
"De milieuschade van aluminiumproductie is mij bekend. De milieuschade van plasticproductie ook, die doet daar niet voor onder (olierampen, gebruik gifstoffen, plastic soup). Dus áls je al koffiecupjes wil gebruiken dan zou ik kiezen voor aluminium cupjes, die kunnen gerecycled worden. Plastic cupjes kunnen niet of nauwelijks gerecycled worden. Ik kan het niet op de kwh of liter water nauwkeurig aantonen, maar ik denk dat de productie en het afvalprobleem van plastic groter is dan dat van aluminium."
Het zou nuttig zijn, om dat eens WEL op de kWh uit te rekenen -omdat aluminium maken en recyclen echt godsgruwelijk veel stroom kost. het is goed, om te bedenken dat de kerncentrale Borssele speciaal dáár is gebouwd, om de plaatselijke aluminiumfabriek van stroom te voorzien, en dat Zalco (vh Pechiney, als het nog bestaat want de fabriek gaat dicht of is dicht) in zn eentje een groot deel van die productie opslurpt (iets van 5% van alle stroomverbruik in NL).

Iris

Iris

27-05-2012 om 17:23

Koffiepotje van de hema

Ik heb ook geen senseo-ding. (toen ik het woord voor het eerst hoorde dacht ik aan een dildo, haha). Ik heb een gewoon koffiezetapparaat. Heb ook een klein espresso apparaatje van Dilongi. Erg lekker. En bij de hema kun je inderdaad van die italiaanse espressopotjes kopen, koffie er in, water en op het vuur. en je hebt twee kioppen heerlijke verse, hete espresso. Schuimende melk maak ik van magere melk, opkloppen en even in de magnetron. De hema koffiepot is ideaal voor de kampeervakantie. Bij de Bijenkorf heb je dezelfde, maar 5 keer zo duur.

Rosase

Rosase

27-05-2012 om 22:35

Hoho skik

"De milieuschade van aluminiumproductie is mij bekend. De milieuschade van plasticproductie ook, die doet daar niet voor onder (olierampen, gebruik gifstoffen, plastic soup). Dus áls je al koffiecupjes wil gebruiken dan zou ik kiezen voor aluminium cupjes, die kunnen gerecycled worden. Plastic cupjes kunnen niet of nauwelijks gerecycled worden. Ik kan het niet op de kwh of liter water nauwkeurig aantonen, maar ik denk dat de productie en het afvalprobleem van plastic groter is dan dat van aluminium. "

Ik denk dus dat jij dat fout denkt. Sterker nog, ik weet dat eigenlijk wel zeker. Ik heb ooit, in een vorige baan wat gerekend aan dit soort milieubelastingen en ik kan je vertellen dat de milieulast van plastic in de verste verte niet opweegt tegen die van aluminium. Het feit dat de plastic cupjes niet of nauwelijks gerecycled kunnen worden (is dat echt zo?) is echt maar een onbeduidend detail in het geheel.

En dus: omdat koffie al slecht is maken het we nog wat slechter? Zeg dan gewoon dat je hoe dan ook aan je alucupjes wilt vasthouden. Mag hoor, maar om je nou te verschuilen achter wat anderen allemaal al fout doen, dat vind ik gewoon zo zwak.

Rodebeuk en Mea: pluim voor jullie...

Rosase

Rosase

27-05-2012 om 22:41

Overigens

Zet ik met de Senseolatte met de speciale espressopads echt heerlijke espresso voor mezelf.

Maar misschien weet ik wel niet beter

Heb voor dit apparaat gekozen na een vergelijkend warenonderzoek op prijs en kwaliteit: in gewoon nederland: ik heb bij de Bijenkorf een speciaal kopje nespressocappuccino gedronken en dat vergeleken met de cappuccino uit de Latte en vond het aankoop verschil van ruim 300 euro het verschil in smaak (geen wat mij betreft) niet waard.

Ben nu werkelijk verslaafd aan de Latte Macchiato uit mijn Latte. Komt niet vaak voor dat ik ergens betere horecakwaliteit krijg (eenmaal tot nu toe).

Rosase en tinus

"Zeg dan gewoon dat je hoe dan ook aan je alucupjes wilt vasthouden. Mag hoor, maar om je nou te verschuilen achter wat anderen allemaal al fout doen, dat vind ik gewoon zo zwak." Rosase, ik heb niet eens een Nespresso. Ik heb een maand zo'n apparaat te leen gehad. Ik vind het zalige koffie, maar die cupjes (of ze nou van alu of plastic zijn) vond ik voor mezelf niet kunnen. Dus ik ben weer aan de filterkoffie.

En nogmaals, ik heb de milieubelasting van koffieproductie an sich niet gebruikt om een voorkeur voor aluminium te bepleiten.

"Het feit dat de plastic cupjes niet of nauwelijks gerecycled kunnen worden (is dat echt zo?) is echt maar een onbeduidend detail in het geheel." De meeste plasticsoorten zijn niet te recyclen, alleen te downcyclen. Ze kunnen wel hergebruikt worden, maar da's ook een heel vies proces en leidt tot een dusdanig kwaliteitsverlies dat hergebruikt plastic niet nogmaals hergebruikt kan worden. Het meeste gebruikte plastic wordt verbrand of eindigt op een stortplaats. En een misselijkmakende hoeveelheid drijft in zee. Jaarlijks gebruiken we 16 biljard liter aardolie om plastic van te maken. Daar wordt de wereld ook niet bepaald mooier van. Aluminiumwinning en -productie is ook een goor proces, maar aluminium kan je tenminste oneindig hergebruiken, voor 5% van de energie die nieuw aluminium kost.

Tinus, ik weet niet precies hoe je kan berekenen wat de milieubelasting van plasticproductie is, omdat van gewonnen aardolie ook andere producten gemaakt worden en er verschillende soorten plastic met verschillende eigenschappen zijn. Maar aangezien Rosase voor haar werk berekeningen heeft gemaakt over de milieubelasting van plastic kan zij ons dat misschien vertellen.

Bottomline: aluminium- en plasticproductie zijn beide milieubelastende processen, alu is oneindig recyclebaar, plastic niet. En dan een hele tijd niks......... en dan: Koffie is sowieso niet nodig want geen voedingsstoffen, ook behoorlijk milieubelastend, maar erg lekker.

skik

Rosase

Rosase

28-05-2012 om 00:48

Skik

Dat wordt toegerekend, per kg product.

Je kunt vanuit een eindproduct helemaal terugrekenen naar de bron. Energieverbruik, waterverbruik, van wieg tot graf kun je dat doorrekenen.

Je hebt verder wel gelijk dat je plastic alleen kunt downcyclen, maar zelfs dan is dit nog absoluut te prevaleren boven alumnium. En het is tegenwoordig volgens mij niet meer zo dat het merendeel van het plastic verbrand wordt. Ben wel eens in zo'n sorteerinstallatie geweest en daar kunnen ze nog best veel uitelkaar halen en vermarkten. Koffiecupjes heb ik daar inderdaad niet gezien...

Tinus_p

Tinus_p

28-05-2012 om 11:26

Skik- recyclebaar is irrelevant

Skik:
"Bottomline: aluminium- en plasticproductie zijn beide milieubelastende processen, alu is oneindig recyclebaar, plastic niet"
je denkfout is, dat je heel erg vasthoudt aan het oneindig recyclebaar zijn van aluminium. Maar dat oneindig recyclebaar zijn is irrelevant. wat relevant is, is dat het recyclen van aluminium gigantische hoeveelheden energie kost; en energie is niet recyclebaar.

(Noot voor de fijnproevers: waar het natuurlijk om gaat, is dat recyclen energie uit aardolie of kerncentrales kost, waarbij aardolie kan worden gebruikt om plastic of aluminium van te maken. Hoe dan ook, de aardolie is daarna op. Energie gaat verder natuurlijk nooit verloren, knoop het in je oren, van achteren naar voren -maar entropie neemt toe).

Kleine zijweg

Kan ik dan beter huishoudfolie gebruiken dan alufolie? Of alles maar in bakpapier wikkelen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.