Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koken met 4 kinderen, leuke recepten?

op mijn werk ga ik met 4 kinderen komen, basisschoolleeftijd. We hebben al groentesoep en tomatensoep gemaakt. Wie heeft er nog een makkelijk recept waarbij ze wel veel kunnen snijden? Er is geen oven.

Bolognesesaus met balletjes: twee winterwortels, 2 stengels bleekselderij en 2 grote uien heel klein snijden, dit zachtjes aanfruiten. Blikje tomatenpuree erdoor en even bakken, dan een kilo zachte tomaten klein gesneden of twee blikken tomatenpulp en een halve liter water erdoor met een bouillonblokje een poosje laten pruttelen. Intussen balletjes maken van 300 gram gekruid gehakt, die in de saus doen en een kwartiertje zachtjes laten koken. Intussen spaghetti koken of deze zelf maken, saus op smaak brengen en eet smakelijk!

Ook leuk om te maken is eiersalade of gevulde eieren, niet veel snijwerk, maar bij mijn kinderen wel een succes.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-09-2023 om 18:07 Topicstarter

leuk, super dank je

Yoja schreef op 27-09-2023 om 17:30:

Bolognesesaus met balletjes: twee winterwortels, 2 stengels bleekselderij en 2 grote uien heel klein snijden, dit zachtjes aanfruiten. Blikje tomatenpuree erdoor en even bakken, dan een kilo zachte tomaten klein gesneden of twee blikken tomatenpulp en een halve liter water erdoor met een bouillonblokje een poosje laten pruttelen. Intussen balletjes maken van 300 gram gekruid gehakt, die in de saus doen en een kwartiertje zachtjes laten koken. Intussen spaghetti koken of deze zelf maken, saus op smaak brengen en eet smakelijk!

Ook leuk om te maken is eiersalade of gevulde eieren, niet veel snijwerk, maar bij mijn kinderen wel een succes.

Ik mis (Italiaanse) groene kruiden en ik doe er geen halve liter water door. Ik hou van wat dikkere saus.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-09-2023 om 19:11 Topicstarter

maak je hem verder ook zo? En hoeveel water?

Hangt af van de gebruikte tomaten. ik kijk gewoon hoe dik de saus is. Soms doe ik er geen water bij, soms een half kopje. Ik laat het ook langer pruttelen, een kwartier is voor als ik haast heb. Langer is beter (45 min, wel af en toe roeren).

wraps 
hutspot met zelfgemaakte appelmoes (snijden en stampen
Champignon ragout heeeeel veel champignons snijden

Kleinduimpje

Kleinduimpje

27-09-2023 om 21:02 Topicstarter

leuk, hoe maak jij de wraps? Het is trouwens voor kookles op school

Bij kookles op school is het wellicht beter om zonder vlees te koken? (vegetarische kinderen, moslim, Joods, ...). Indien wel met vlees, dan misschien eerder kip gebruiken voor de minste kans op lastigheden, hoewel je dan de vegetarische kinderen nog steeds niet bedient.

Eiergerechten lijkt mij heel leuk. Koken van de eieren, laten schrikken, pellen (!), snijden, gele bolletje eruit. Ik denk nu vooral aan gevulde eieren.

Iets met gevulde courgettes? Of heb je dan altijd een oven nodig?
https://www.boodschappen.nl/recept/vegetarisch/gevulde-courgette/

Marianne76 schreef op 27-09-2023 om 18:18:

[..]

Ik mis (Italiaanse) groene kruiden en ik doe er geen halve liter water door. Ik hou van wat dikkere saus.

Italiaanse kruiden doe ik er bijna nooit in, soms een paar laurierblaadjes, is volgens een 'officieel' Italiaans recept. De hoeveelheid water varieert bij mij ook, met verse tomaten doe ik meer water dan met tomatenpulp, maar de rest doe ik ook wel wisselend, soms met pancetta, een andere keer met ontbijtspek, gehakt bak ik meestal rul in een aparte koekenpan, maar kinderen vinden balletjes maken vaak leuk. En als ik tijd heb laat ik de saus, zonder gehakt, een paar uur pruttelen zonder deksel. 

Ik doe een kookclub op mijn school en als eerste recept maken wij fruit-spiesjes, inderdaad om te leren snijden. De kinderen vinden het leuk om mooie creaties te maken aan het stokje.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

28-09-2023 om 08:03 Topicstarter

oh wat leuk, wat heb je zoal nog meer gemaakt?

Ik heb een keer smaaklessen gedaan.  Zodat kinderen leren proeven en vergelijken. 

Voorbeeld: 
Smeerkaas maken. 
Dat maakten we drie keer, met elke keer een andere kaas. En dan het verschil proeven. 

Chocoladepasta met witte, melk of pure chocolade. Veel kinderen kwamen erachter dat die van pure chocolade lekkerder was. Ze dachten zelf dat ze melk lekkerder zouden vinden of wit. 

De derde schiet me niet te binnen. 

Kleinduimpje schreef op 28-09-2023 om 08:03:

oh wat leuk, wat heb je zoal nog meer gemaakt?

Week 1 fruitspiesjes (doel: snijden), week 2 kaasbolletjes (doel: deeg kneden), week 3 soort rocky road (doel: recept volgen), week 4 tortilla pizza (doel: presentatie van eten). Voor week 2 en 4 heb je een oven nodig. Ik heb elke keer 12 kinderen voor 4 weken en dan weer een ander groepje met dezelfde recepten. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-09-2023 om 10:09 Topicstarter

hoe oud zijn deze kinderen? En ben je leerkracht? Heb je dit zelf verzonnen of uit een methode?

Kleinduimpje schreef op 30-09-2023 om 10:09:

hoe oud zijn deze kinderen? En ben je leerkracht? Heb je dit zelf verzonnen of uit een methode?

De kinderen zijn tussen de 6 en 8. Ik ben onderwijsassistente (in het buitenland) en heb een jaar geholpen met de club en die vorig jaar overgenomen (met nog een collega, er zijn dus 2 volwassenen). We hebben gewoon zelf recepten gekozen die bij de leeftijd passen en ook uitvoerbaar zijn binnen 45 minuten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.