Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koken met kerst - inspiratie gezocht

Om een lang en verhaal kort te maken: de schoonfamilie komt hier eten met kerst.
Ik zoek een menu met 5 gangen, dat oogt en smaakt als een culinair hoogstandje maar dat makkelijk klaar te maken is en waarbij het niet geeft als ik alles 15 minuten laat staan. Voor en nagerechten bedenken lukt ons wel, maar een hoofdgerecht....
We zijn met 7 volwassen eters, 2 kleuters (die gaan na de voorgerechten naar bed) en (als het goed is) een baby.
Ter ondersteuning van mijn kookkunsten heb ik mijn man en puberella, beide met zeer weinig kookervaring maar van zeer goede wil.

Wie heeft suggesties voor het hoofdgerecht? Graag ook met wijn advies!

Alvast dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

04-12-2011 om 20:18

Ik zou naar de allerhande kijken

Je wacht of die van dit jaar af (komt vast deze week in de winkel) of je kijkt online naar de recepten van vorig jaar.
In jullie geval zou ik gewoon een heel menu volgen. Daar staat volgens mij ook een wijnadvies bij.

krin

krin

05-12-2011 om 10:36

Rollade?

Terwijl die in de oven staat (met aardappeltjes erbij), heb je je handen vrij voor de groente en andere bijgerechten. Stoofpeertjes, bijvoorbeeld, heb je ook geen omkijken naar.
Deze bijvoorbeeld: http://www.ah.nl/recepten/recept?id=577374&rq=rollade&course=hoofdgerecht

Gans

Mijn absolute triomf van twee jaar terug, met dank aan Sylvia Witteman voor het recept: gans. Het beest gaat heeeeel lang in de oven (kort op hoge temperatuur, heel lang op laag) en verder heb je er eigenlijk geen omkijken naar. De vulling erin was bloedsimpel, en de bijgerechten ook: rodekool, salade en in ganzenvet gebakkern aardappels. De rodekool kan je voorbereiden en op de dag zelf opwarmen.

Dit gerecht wekt ten onrechte de indruk dat je heel goed kan koken (mijn culinair onderlegde schoonzus en zwager waren onder de indruk) en het is makkelijker dan biefstukjes bakken.

Zoek even in het archief voor het recept, want volgens mij heb ik dat toen gepost.

Als gans te begrotelijk is zou ik voor ander groot vlees uit de oven opteren, zoals Krin ook al aangeeft. Als je iets neemt dat gaar moet worden opgediend (rollade, groot gevogelte) dan steekt de bereidingstijd vaak iets minder nauw, bovendien moet zoiets altijd nog even rusten voor het aangesneden wordt.

Kortom: groot vlees uit de oven met simpele salade en rodekool of stoofperen (kan beide worden voorbereid en op de dag zelf opgewarmd), met puree, gebakken aardappels of iets aardappeligs uit de oven (dat laatste alleen als het op dezelfde temperatuur moet als het vlees en het tegelijk in de oven kan.

De grote voordelen van groot vlees uit de oven: je kan het aanpassen aan het aantal eters (meer eters = dunnere plakjes ), het ziet er imposant uit en zolang het in de oven zit heb je er geen omkijken naar.

Groeten,

Temet

wendelien

wendelien

05-12-2011 om 15:23

Temet!

OOH, wij willen dat ook zo graag een keer proberen, zo'n gans! Heb jij je oven daarna enigszins vetvrij kunnen krijgen (of valt dat rondspattende vet zelfs te voorkomen?) en hoe ging het met de geur? En heb je hem/haar daags ervoor bereid?

Wiske71

Wiske71

05-12-2011 om 16:06 Topicstarter

Temet

Gans klinkt heel lekker! Rode kool en stoofperen lukt ons zeker wel. Allemaal ook goed even een kwartiertje te laten staan. Wat voor groenten smaken er nog meer bij?

En verder een paar praktische vragen: Ik heb maar een kleine oven, past daar een gans in? (niet ultra-klein, maar zo'n inbouw hetelucht/grill/magnetron geval.)
En waar koop je een gans?

En nog een soep tip voor bij de gans?

Wiske71

Wiske71

05-12-2011 om 16:07 Topicstarter

Krin

Ik wil dus juist geen rollade, dat is zo afgezaagd niet-culinair, daar haalt schoonfamilie de neus voor op.
Alhoewel ik het persoonlijk wel lekker vind.

Gans2

Ik heb een gewone standaardinbouwoven, de ombouw is 60 cm breed maar de binnenmaat is dus kleiner, nog iets kleiner dan sommige anderen heb ik het idee door de wat onhandige rekjes waar de bakplaat etc ingeschoven moet worden. Het grote IKEA bakblik-met-rekje van 12,95 of wat is het past er net niet in, zo bleek (had ik te leen van schoonzus), mijn eigen net iets kleinere blik gelukkig wel, en daarop ging het beestje, gevleid op twee rvs onderzetters bij wijze van rekje (tip van Miriam Lavell, waarvoor dank).

Dat vet spat niet echt, dat druipt er gewoon uit. Vandaar ook dat rekje.

Gans bestel je bij de poelier. Las hier vorig jaar op het forum van iemand die daar problemen bij ondervond, maar de poelier hier - toch niet echt een reuze spectaculaire zaak - keek er in het geheel niet van op.

Omdat dat beest de hele dag in de oven moet trok de geur door het hele huis, maar aangezien dat goddelijk ruikt (althans, dat vond ik) kon ik daar geen bezwaar tegen hebben (het is niet of je schol staat te bakken ofzo).

Ik heb het op de dag zelf klaargemaakt. Vulling bestond uit grofgesneden appel, gedroogde pruim en ui, dat was in een wip gebeurd, en toen kon het zaakje dus zo'n 7 uur (ofzo) de oven in. Wij zijn toch altijd vroeg op (jonge kinderen), dus die 7 uur waren het probleem niet.

Groeten,

Temet

Bijgerechten

En om op de andere vragen terug te komen: ik zou het verder wat licht houden. Dus geen hele zware soep vooraf, en naast de rode kool en aardappeltjes oid ook een groene salade als frisse tegenhanger.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

05-12-2011 om 21:12

Zwaan

Pas op dat je geen zwaan vangt, want die schijnen minder lekker te zijn

krin

krin

05-12-2011 om 21:29

Aha

Voor mensen die denken dat ze alles al eens gegeten hebben, maak je geen rollade, nee. Hm.
Dan zou ik mikken op wél redelijk gangbare dingen, maar dan net even een graadje interessanter bereid.
Lamsbout vind ik zelf erg lekker, en dit http://stoerkoken.wordpress.com/2011/03/06/slow-cooking-lamsvlees-7-uur-gegaard/ klinkt mij heerlijk in de oren.
Zonder de prei, dan. Maar met, eh... witlof? Die kun je anders dan anders maken met feta (en ham).
Of neem ipv de standaard aardappeltjes aardperen, heerlijk gesmoord in room.
En geen ijstaart toe dan ook, zeker? Bak een heel lekker koekje (laatst bitterkoekjes met wittechocola-sinaasappelvulling gemaakt, mjam) en leg dat schalks op een bolletje simpel ijs. Oogt verfijnd, kost op de dag zelf nauwelijks werk.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-12-2011 om 02:00

Temet: hoeveel personen per gans?

Ik vind het een heel goed idee om eens (wilde?) gans te serveren met kerst. Ik vind ook veel recepten op internet, maar meestal zonder vermelding van het aantal eters. Hoeveel monden kun je vullen met zo'n gans, is jouw ervaring?

Groet, Mamvantwee

Bij ons

Wij hadden een gans van ruim 4 kilo waarvan 6 volwassenen gegeten hebben, waarbij ik aanteken dat mijn schoonouders bijzonder kleine eters zijn (dus reken eigenlijk maar 5 volwassenen), en we hadden ruimschoots over. Destijds had ik twee recepten vergeleken: Wannee had een gans van 6 kg voor 10 eters, Witteman had het over 5 kg voor 4 volwassenen en 2 kinderen. Wannee heeft het in mijn idee bij het rechte eind.

Groeten,

Temet

wendelien

wendelien

06-12-2011 om 12:31

Temet 2

Dankjewel! Ik ga er serieus over nadenken. Het beest zou dan na bereiding nog wel ruim anderhalf uur in de auto moeten om elders in het land te worden verorberd en daar meteen aan tafel zit er ws. niet in. Eens nadenken of het allemaal realiseerbaar is. Zou lauwe gans überhaupt smaken? Het laatste uur nog - in aanzienlijk kleinere - oven aldaar is wellicht een optie.

Mamvantwee

Mamvantwee

06-12-2011 om 18:01

Dank je wel

Dat wordt zoeken naar een vette gans van 6 kilo....!

Groet, Mamvantwee

picovina

picovina

09-12-2011 om 23:08

Bijzonder recept....

mocht het geen gans worden dan hier een heerlijk recept!!

Kerstrecept voor eend met whiskey
Benodigdheden:
- Een eend van 5 kg.
- 2 flessen Schotse Whisky.
- Spekreepjes.
- Olijfolie.
Bereidingswijze:
De eend larderen en de binnenkant inwrijven met peper en zout.
De oven 10 minuten voorverwarmen op 180 graden.
Een longdrinkglas voor de helft vullen met whisky.
De whisky opdrinken gedurende het voorverwarmen van de oven.
De eend op een vuurvaste schaal leggen en een tweede glas whisky inschenken.
Het tweede glas whisky opdrinken en de eend in de oven zetten.
Na 20 minuten de oven op 200 graden zetten en 2 glaven vubben met whisky.
De glaven opdiinken en de scherven van et eeiste glav oplaapen.
Nog en naiff glav insjenke en opdlinke.
Na en naiff uui de hoven opedoen om deend te sjekkn.
Blantwondezalf in de padkamer ganaale en op de povenkand van de linkerand toen.
Denove nen sgop geve.
Twee glave wiskiinsjenke en tmiddeste glaf leegdwinke.
De nove opedoen naadattet eerste glaf leeggis en de sjotel vastpakke.
De blantwondezalf op de binnekand van de regtehantoen en deent oprape.
Deent noggis oprape em met nen nantdoek de bwantwondesaiv van deent vege.
Ze hande ontvette met viskey en de tupe ssalf veeroprape.
Tkapotte glazzopvege endeent terug in de hove toen.
Deheent oprape en dove eers opedoen.
De twwwiede fles biski pedoen en overeindzette.
Opstaan van de vjoer ent vetssspek ondrde kas vege.
Noggis opstaan van de vjoer en tochma blijve zitte.
De bles op de grondzette.
Uide bles drinke wande glave sijn opof kabot.
Den'ove aftette, deooge sluite en omvalle.

De volgende late voormiddag de eend aansnijden met het zilveren feestbestek en degusteren met citroen en mayonaise.
De hele rest van de middag en de vroege avond de rotzooi in de keuken opruimen en de wanden en plafond schoonmaken.
Glasscherven en lege flessen naar de glasbak brengen en op de terugweg Paracetamol en maagzout kopen!

Geleend op faceboek

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.