Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Koken - (niet) jouw hobby?

koken, tja. Mijn hobby is het niet. Als we gewoon samen eten ( kinderen zijn allang de deur uit) gaat het prima, mn man is een dankbare gast aan tafel, maar als we visite krijgen, oef. Dan krijg ik op slag een klein minderwaardigheidscomplex. Voor mn gevoel vindt ‘ iedereen’ koken reuze leuk en uitdagend en staat er allerlei nieuws op tafel. Ik ben gewoon te sloom om van alles uit te proberen. Als ik op tv iemand enthousiast zie koken denk ik tjonge, dat moet ik ook eens doen. Maar in het echt??

Peiling

Koken - (niet] jouw hobby

Maximaal 3 antwoorden.

59 stemmen
15%
25%
17%
8%
14%
5%
8%
7%

Nee hoor, mijn hobby is het ook niet. Man en ik koken afwisselend en later dochter regelmatig meehelpen. Maar voor een groep koken, dat vind ik ook lastig. Ik overzie dat niet en dan blokkeer ik. Ik eet ook veel liever ergens anders dan dat ik mensen hier uitnodig. Mijn vader vindt mijn huis te klein voor een kerstdiner en hoewel ik dat eigenlijk een onzinnig argument vind, ga ik daar heel pragmatisch geen discussie over aan omdat ik op die manier weg kan komen met nooit een kerstdiner hoeven koken.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

14-10-2022 om 22:21 Topicstarter

ha ja, dat kerstdiner. Ik stuitte net op een poll van een blad, waar driekwart van de respondenten aangaf dat graag zelf te koken. Fakenews?

De meeste mensen koken echt niet steeds iets nieuws maar omdat zij steeds andere dingen als jij kookt lijkt dat wellicht zo.

Ik kook zelf graag en zou graag meer variëren maar de mannen willen dat niet. Heb van World Food cafe een paar recepten geprobeerd die met smaak weten weggewerkt maar daar hoefde het allemaal niet meer. Hahaha 

ik vond er in het gezin niets aan ivm allergieën envelop te veel voorkeuren, weinig flexibel. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, mijn ouders waren amateur/hobbykokers, vooral de indonesische keuken. En nu vind ik het leuk om te ontdekken, recepten te verzinnen of aan te passen, vooral om vernieuwende en verrassende smaken en structuren samen te stellen, om groentes te kruiden en verstoppen voor schoonzoon en kleinkind. Taarten bakken vind ik minder leuk.

Ik ontleen betrekkelijk weinig genoegen aan het bereiden van de dagelijkse warme maaltijd, maar des te meer aan het koken voor grote gezelschappen. Misschien kun je deze optie nog toevoegen aan je lijstje, Wilgenkatje?

Bij mij wisselt het. Er zijn tijden dat ik zin heb om uitgebreid te koken en nieuwe dingen te proberen. Ook bakken vind ik leuk. En er zijn tijden dat ik me er makkelijk vanaf maak. Geen inspiratie en geen motivatie. Maar goed, een mens moet eten en er komt wel wat op die borden. Voor grote gezelschappen koken doe ik niet, word ik bloednerveus van. Heb dan 's morgens een pan verse soep gemaakt en broodjes erbij, wie blijft plakken kan meeëten. 

Bijtje82

Bijtje82

14-10-2022 om 23:24

Koken! Ik hou er an om iets lekkers op rafel te zetten en met anderen te delen. Ergens in een ver verleden hadden we regelmatig 20man vrienden op bezoek en dan stond ik in de keuken. 

Met kerst kook ik ook altijd een meergangen maaltijd, zorgvuldig uitgezocht. En iedereen die wil mag aanschuiven.

Tegenwoordig komt er weinig bezoek meer, maar gelukkig kan mijn vriend mijn kookkunsten ook enorm.waarderen en kan hij ook wel uit de voeten in de keuken. 

Een simpele maaltijd voor mijn gezin koken vind ik geen probleem. Is juist wel ontspannend na een dag (thuis)werken. Een uitgebreid diner voor gasten is aan mij ook niet besteed. Maar komt ook niet voor. We nodigen alleen mensen uit voor een bbq.

Ik doe het omdat het moet, maar ik heb er geen lol in en ook geen talent voor (d.w.z. inzicht in smaken).

Als ik tijd heb kook ik graag. Maar het ontbreekt me vaak gewoon aan de tijd om echt uitgebreid te koken. Grote groepen plan je in, dan heb je er tijd voor. Heerlijk om te doen vind ik.

Ik vind koken ontzettend leuk en probeer ook graag nieuwe dingen uit. Ik kook zelden vanuit een boek of een recept en als ik dat wel doe, dan volg ik het recept nooit 100%, maar voeg dan zelf vanuit gevoel kruiden oid toe. Nadeel daarvan is dat ik nooit 2x exact hetzelfde gerecht kan maken of recepten kan uitdelen als iemand daar om vraagt 😉

Koken is vaak ook een kwestie van durven vind ik, vooral als het gaat om toevoegen van kruiden. De ene keer valt het lekkerder uit dan de andere keer. Ik kook zelden met pakjes en zakjes, vooral met verse ingrediënten. Vooral de Italiaanse, Indonesische en Surinaamse keuken zijn mijn favoriet, maar Hollandse pot net zo heerlijk. En verse soep koken, mmmmmmmm 😋

Ik zou graag meer willen koken maar vind hier thuis zelden de tijd en de rust. Dus ik laat het aan mijn man over, die kan zich prima op het koken concentreren na een lange dag werken en terwijl ondertussen iedereen rondloopt en de hond om eten zeurt.
Ik trek dat niet en dan wordt het nooit zoals ik wilde en is het niet leuk. En ik word er zodoende helaas ook niet handiger in. Een paar maaltijden kan ik wel dromend maken, dus die doe ik regelmatg.

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 13:19

Kersje schreef op 15-10-2022 om 12:07:

Ik vind koken ontzettend leuk en probeer ook graag nieuwe dingen uit. Ik kook zelden vanuit een boek of een recept en als ik dat wel doe, dan volg ik het recept nooit 100%, maar voeg dan zelf vanuit gevoel kruiden oid toe. Nadeel daarvan is dat ik nooit 2x exact hetzelfde gerecht kan maken of recepten kan uitdelen als iemand daar om vraagt 😉

Koken is vaak ook een kwestie van durven vind ik, vooral als het gaat om toevoegen van kruiden. De ene keer valt het lekkerder uit dan de andere keer. Ik kook zelden met pakjes en zakjes, vooral met verse ingrediënten. Vooral de Italiaanse, Indonesische en Surinaamse keuken zijn mijn favoriet, maar Hollandse pot net zo heerlijk. En verse soep koken, mmmmmmmm 😋

Niks meer aan toe te voegen. 

Ik lust ook vrijwel alles en zal ook altijd een onbekend iets proeven. 

Ben ook heel gevoelig voor het rariteitenkabinet wat eten betreft. Als er iets nieuws op de markt is met een aparte combinatie, dan moet ik het uitproberen. 

Dingen die ik echt niet lust zijn ketchup, zuurkool en hutspot. 

Er zijn meer dingen die ik minder lekker vind natuurlijk, maar lust het dan wel.

Mocht iemand mij vragen te blijven eten en er komt toch zuurkool of hutspot op tafel, dan zal ik het uit beleefdheid wel gewoon eten. Maar met zuurkool zou ik wel heel veel moeite hebben. 

Ben ook dol op marmite. 

ik kook altijd graag en maak er ook tijd voor. Voor mij een ontspannende bezigheid.

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 14:35

Ik vind die kookdraadjes wel leuk. Heb me net dus maar ingeschreven op een eetclub pagina. Kan ik gelijk wat nieuwe mensen leren kennen met dezelfde interesses. 
Mochten er meer mensen interesse hebben in een kook/eetclub, dan is eentje van dit forum misschien ook wel leuk. 😁 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.