Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kokend water kraan

Wie van jullie heeft er een kokend water kraan van een ander merk dan Quooker? Ik zou heel graag ervaringen horen, maar Quooker ken ik al. En zelf ingebouwd of laten doen?

Bij ons wordt het warme water beneden nog geleverd door een boiler en we zitten te denken over een kokend water kraan. 

Wij hebben een ander merk, ook een goed merk, maar ik weet ff niet welke.
Als wij ooit nog een andere nodig hebben ga ik toch voor de quooker, daar is de waterscheiding beter. De onze moet eerst heet worden (als hij door een koude kraan gaat) en de volgende die water tapt, krijgt eerst nog even heet water (dus aanleren om zelf na kokend water eerst even koud te doen).
Het is gaat maar om heel even, maar toch. Dat hete water na kokend water tappen is natuurlijk wel een veiligheidsissue.

Ook is de kinderbeveiliging vrij snel stuk gegaan. Niet zo erg, want wij hebben geen (kleine) kinderen en hij gaat zo zwaar dat kleine kinderen het ook niet kunnen. Maar toch.

Edit: ik denk dat wij een Grohe hebben

Bijtje82

Bijtje82

18-09-2022 om 13:23

Vergeet trouwens niet dat je deurtje ook aangepast moet worden. Daar zetten ze vaak een rooster in voor ventilatie. Zo'n ding wordt echt wel warm in het kastje. 

Misschien heb je hier wat aan. Staat ook een vergelijking met andere kokend water kranen.

https://www.duurzaamthuis.nl/constant-koken-hekelt-energiezuinig-imago-quooker

Ik zie persoonlijk het nut niet zo van zo'n kraan. Water koken met een waterkoker duurt ook niet zo gek lang. Bovendien zou ik het met kleine kinderen niet veilig vinden.

Waarom zou je juist nu, nu de elektriciteit zo duur is, voortdurend water elektrisch aan de kook willen houden? Investeer in een goede, krachtige waterkoker, zou ik zeggen. Daarmee is water ook zomaar aan de kook, zonder dat hij voortdurend energie staat te vreten.

hier ook, weet ook zo t merk niet meer. We hebben dit als optie gekozen bij de nieuwe keuken toen bleek dat er nog ruimte was in het budget. Is dus gedaan voor ons. Ik ben er heel blij mee, gebruik het veel meer dan ik dacht van tevoren. Het water blijft idd wel heel iets warm dus als je direct erna koud water wilt drinken, moet je het even laten lopen, maar het is niet heel heet, en ik heb ook geen kleine kinderen dus is het geen probleem.

Tess

Fourtyfour

Fourtyfour

18-09-2022 om 16:18 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 18-09-2022 om 15:29:

Waarom zou je juist nu, nu de elektriciteit zo duur is, voortdurend water elektrisch aan de kook willen houden? Investeer in een goede, krachtige waterkoker, zou ik zeggen. Daarmee is water ook zomaar aan de kook, zonder dat hij voortdurend energie staat te vreten.

Omdat nu de geiser constant aan is. Er gaat per keer ca 3 liter koud water door voordat ik warm water heb. En ik ook geen vaatwasser heb.

MamaE schreef op 18-09-2022 om 15:12:

Ik zie persoonlijk het nut niet zo van zo'n kraan. Water koken met een waterkoker duurt ook niet zo gek lang. Bovendien zou ik het met kleine kinderen niet veilig vinden.

Ik heb geen kleine kinderen meer.

* Met een waterkoker stond ik steeds te wachten op theewater. Vaak liep ik weg, vergat het water en moest het daarna weer opnieuw aan de kook brengen. (Soms 2 of 3x...).
* Ik gebruik het kokend water ook voor het koken op de inductieplaat, dus daar bespaar ik dan weer stroom mee.
* Je pakt altijd de hoeveelheid kokend water die je nodig hebt. Je kunt ook het kokende water gebruiken om warm water te maken, zodat je niet koud water laat lopen tot je warm water hebt.
* Wij hebben zonnepanelen, dus stroom is niet zo'n issue.
* Veiligheid: een goede kokend water kraan is volledig veilig. Na kokend water komt er koud water uit en het is voor kinderen echt niet mogelijk om er kokend water uit te krijgen.
 
Ik vind het ideaal. Op een thuiswerkdag zet ik 3 potten thee en ik werk op zolder, dus dan is het extra makkelijk dat je niet hoeft te wachten. Mijn man maakt thee per kopje en verspilt zo geen water. En ook voor het avondeten is het supersnel.
Echt, ik zou vreselijk moeten wennen zonder (o.a. op mijn werk nog).

Maar mensen die liever een waterkoker gebruiken: doe vooral je ding!

In plaats van een soort quooker of waterkoker, kan je ook kiezen voor een plintboiler. Dan heb je ook warm/heet water bij de hand, maar kost volgens mij een stuk minder energie dan een quooker of vergelijkbaar.

Jesse_1 schreef op 18-09-2022 om 16:22:

* Met een waterkoker stond ik steeds te wachten op theewater. Vaak liep ik weg, vergat het water en moest het daarna weer opnieuw aan de kook brengen. (Soms 2 of 3x...).
* Ik gebruik het kokend water ook voor het koken op de inductieplaat, dus daar bespaar ik dan weer stroom mee.
* Je pakt altijd de hoeveelheid kokend water die je nodig hebt. Je kunt ook het kokende water gebruiken om warm water te maken, zodat je niet koud water laat lopen tot je warm water hebt.
* Wij hebben zonnepanelen, dus stroom is niet zo'n issue.
* Veiligheid: een goede kokend water kraan is volledig veilig. Na kokend water komt er koud water uit en het is voor kinderen echt niet mogelijk om er kokend water uit te krijgen.

Ik vind het ideaal. Op een thuiswerkdag zet ik 3 potten thee en ik werk op zolder, dus dan is het extra makkelijk dat je niet hoeft te wachten. Mijn man maakt thee per kopje en verspilt zo geen water. En ook voor het avondeten is het supersnel.
Echt, ik zou vreselijk moeten wennen zonder (o.a. op mijn werk nog).

Maar mensen die liever een waterkoker gebruiken: doe vooral je ding!


Alles wat hier staat. Plus; ik spaar gas omdat ik groente, rijst en aardappel opzet met kokend water. Ik spaar water omdat ik alleen dat water eruit haal wat ik nodig heb (met een fluitketel gooide ik altijd water weg). Plus dat mijn quooker ook als boiler voor het warme water van mijn keuken werkt. Dus als ik warm water pak, gaat mijn cv ketel met duur gas niet aan, maar komt dit uit de quooker. 

Dus ja, het gebruikt meer stroom, maar bespaart gas en water. En stroom is, zeker met zonnepanelen, goedkoper dan Putin-gas. 
Overigens hebben wij ook quooker. Al was het maar omdat we onlangs na 10 jaar nog steeds onderdelen kunnen vervangen en de maten van kranen gelijk blijven. 

Je kunt een Quooker nemen als je gemak wilt of wanneer de afstand van je warmwaterapparaat naar je tappunt groot is en je dat lastig vind. Koud water kun je opvangen en gebruiken voor de tuin. Reken op € 80,00 aan extra stroomkosten van de Quooker vergeleken met de waterkoker bij de huidige stroomprijzen. Dat is de stroom vanwege het 24 uur per dag aan staan van de Quooker. 
Dan heb je het voordeel dat je niet meer even bij je waterkoker hoeft te blijven staan voor een kopje thee. Een grote kop water aan de kook brengen duurt bij mijn waterkoker 1min12 sec. Je kunt wat je in de waterkoker doet altijd afmeten. Zonne-energie slaan we op in de warmtepompboiler. Rationeel rendeert zo'n Quooker eigenlijk nooit. Maar het is een mooi en makkelijk accesoire in de keuken. 

Oh en de extra stroomkosten is dan per jaar 

Wij hebben de flextap, gevonden via -link verwijderd-
Wat mij betreft een aanrader. Er zit een kleine compacte boiler bij en het water wordt gezuiverd. Boiler maakt wel wat geluid, maar voor een fractie van de prijs van een quoker een hele fijne kraan.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.