Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2009 om 09:47

Komt 'ie weer: muis in huis

Een paar maanden spotte ik een muis. Roxasectdoosje neergezet, daar is wat van gegeten (niet echt veel), maar sinds kort blijkt dat we in de keukenkastjes last hebben van muizen. En alles blijkt eetbaar voor hen (((. In één van de kastjes roxasect gezet, maar daar komen ze niet aan (er ligt nu ook niets eetbaars meer in die kast verder - dus misschien komen ze daar niet meer), het zakje is nog heel.
Sinds zondag heb ik na de spreekwoordelijke druppel de oorlog verklaard en muizenvallen gezet (met pindakaas). Gisteravond één muis gevangen (die leefde nog... ik heb Man met een baksteen het diertje laten verpletteren).
Nu mijn vraag: waar één muis is, zijn er volgens mij meer , kunnen de andere muizen geschrokken zijn door de val zodat ze niet meer komen en in de val trappen (er staan er weer 2 op scherp in de kast en la waar ze altijd komen)? Of zijn muizen gewoon dom?
Kat is geen optie vanwege allergische zoon en gif vind ik hier riskant, want het is onze voorraadkast en muizen gaan ermee slepen etc.
Jesse (muizenmoe)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

27-10-2009 om 09:52

Leuke rekensom

Man hier heeft laatst de kinderen voorgerekend hoe 1 muis (of eigenlijk 1 paartje) binnen 3 maanden de populatie an laten groeien tot 1000 muizen...

Sancy

Sancy

27-10-2009 om 09:54

Sorry

Daar heb je natuurlijk niks aan, aan die informatie, maar het was voor mij eigenlijk wel een eye-opener dat een muis in huis altijd uit alle macht bestreden moet worden.
wij hebben katten, en geen muizen. Jammer dat dat voor jullie geen optie is.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

27-10-2009 om 10:19

Katten

Wij hadden katten én muizen, dus een kat in huis helpt niet altijd. Sterker nog: de muizen kwamen op het kattenvoer af . Wij hebben lokdoosjes op plekken waar je er niet bij kan komen, we zetten vallen- vangen regelmatig muizen en we hebben alle gaten in huis dicht gemaakt. Ik heb trouwens nog nooit een levende muis in een val gehad, brrr.. Ons hele blok heeft muizen, en ik denk de meeste huizen in deze stad. We wonen boven winkels, o.a. een supermarkt, daar is het natuurlijk ook goed toeven voor de muisjes. Bij ons zit er niks anders op dan er mee te leren leven, en zo veel mogelijk dood maken natuurlijk.. Oja, over die vallen: soms staan ze er maanden zonder dat er iets gebeurt en dan vang je er opeens weer één. Regelmatig even kijken, anders ruik je vanzelf dat er weer één in de val zit.

Mariska

Mariska

27-10-2009 om 15:32

Piep piep

zei de muis...

Hier ook 1 (of meer?) op zoldertje - daar kun je alleen komen met vlizotrap. Dus in nok van het huis. Ik hoorde steeds "iets"... getrippel van Mickey...

Ik heb het zelf niet zo op Mickey dus man het zoldertje op gejaagd... Hij vind het allemaal niet zo een issue... maar ik denk daar anders over; he, juk getsie derrie weg met die beessies... We hebben lokdoosjes neergezet en mevrouw van de winkel adviseerde hagelslag. Nou beessie is die nacht helemaal gaan flippen... vlgs mij was het speed voor um... hi had een doosje en daar had ie balonnen in gesleept en allerlei ander klein spul... Man moest tig keer met ogen knipperen - kon het niet geloven wat ie zag Party-animal... Feestganger was trouwens nergens meer te bekennen. Heb man opdracht gegeven zolder zo goed als leeg te halen.

Het is een hele tijd stil geweest, tot afgelopen week... Ik zat op bed van zoon op zolder gezellig met zoon te kletsen en toen hoorden wij beiden luid en duidelijk gegraaf... GRRRRRRR

Man vanmorgen zolder op gejaagd en die vond een tajse waar ie flink in had huisgehouden. Hij houdt niet van gif, dus hebben we een val waar ie levend in en uit kan komen. Maar val staat er al heel lang en nog nix gevangen.

Hebben jullie nog tips?

Had gegoogeld poosje terug en in amerika heb je een apparaat waar die beestjes in gaan en dan vermorzeld worden... dat gaat mij dan weer net ff te ver. Soort van muis-versniperaar... :X

Zeg mariska

Mijn vind je toch hoop ik wel aardig
En nu weer on topic. Wij hadden ook ooit een muis. Eentje. Beest gevangen in een val met blokje kaas erin, mede dankzij de tip van mijn vader (opgegroeid in een huis vól muizen): muizen houden niet van mensengeur, dus zorg dat je die val niet met je handen aanraakt want dan blijven ze eraf. Hij raadde me aan om de val eerst even snel door de gasvlam van het fornuis te halen, dan is de mensengeur weg. En dan verder met keukenhandschoenen aan beetpakken natuurlijk.
Sommige muizenbeesten zijn hardnekkig, muis nummer 2 (paar maanden later) liet zich minder makkelijk vangen. Worst kon hem niet boeien, kaas jatte hij uit de val. Ik geloof dat het uiteindelijk met een lik pindakaas gelukt is.
Vervolgens hebben we nog 1x een muis gezien en toen kwamen we erachter waar het gaatje zat waar ze door binnenkwamen (ongelooflijk klein trouwens, je staat versteld door wat voor kleine gaatjes die beesten zich wurmen). We zagen hem naar buiten vluchten. Ik heb de wacht gehouden bij het gat tot manlief terug was met de kitspuit, en sindsdien hebben we geen muis meer gezien

Oja ik zou ook nog zorgen dat alle soorten etenswaar goed zijn ingepakt, dus in afgesloten trommels. Ze knagen overal doorheen.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

28-10-2009 om 00:30

Onschadelijk

Wat krijg je als mens dan van muizenurine? (lidewientje)

Moderne muizevallen

Bij mijn zwager heb ik ze het eerst gezien. Moderne muizevallen...Dus niet die houten met zo'n veertje dat je moet spannen en waar je 'aas' in moet doen en altijd je vingers tussen krijgt. Nee, grijze plastice. Een soort overmatige wasknijper met een modern soort elastiekje/veertje. Die gebruik je zonder aas, want er zit een soort lokgeur aan op een stukje dat lijkt op schuurpapier. En die werken (tenminste bij mijn zwager) hardstikke goed.Te koop (voor vrij weinig) bij doe-het-zelf-zaken, onderdelenhuis, gamma etc.
groeten albana

Mariska

Mariska

28-10-2009 om 12:07

Fijn

die val werkt dus ws niet omdat manlief um met blote handjes heeft aangeraakt... Ik zal het hem zeggen THX voor de tip

Ik heb niet het idee dat ze hier afkomen op eten. Ze zitten nl op het vlizozoldertje en daar valt nix te bikken. Althans niet meer... ik had er nl een chocoladeletter neergelegd vorig jaar en die was vorig jaar ook schoon op. Was niet slim van mij Maar verder ligt er nix eetbaars.

Dus ik denk dat ze er gaan zitten vanwege beschutting. Ik praat in meervoud maar denk (of hoop?) eigenlijk dat het er 1tje is...

Sinds de buurman een enorme vijver heeft aangelegd zag ik van de zomer een muissie door de tuin sjeesen... En volgens een vriend zit daar een verband in... muizen schijnen op vijvers af te komen. Zou het?

Ik vind het overigens echt niet lekker om zo'n muis te doden. Toen ik las van die baksteen... OMG! Hebben jullie daar geen moeite mee? We zijn nog steeds van plan het beessie levend te vangen.

Die grijze van platsic... vang je daar een muis levend mee? Vraag ff aan je zwager albana

Ik ga manlief maar weer lief aankijken en vragen of ie op muizenjacht wil gaan, met lasso en kitspuit

Blijf het echt geen fijn idee vinden een muis in huis...

Mariska

Mariska

28-10-2009 om 12:08

En mickey

zolang je geen spits bekkie hebt en op 4 pootjes met staart door het leven gaat... hoef je je niet aangesproken te voelen hoor

Yvon Meijer

Yvon Meijer

28-10-2009 om 12:33

Mensengeur

Hmm, ik heb nu toch wel heel erg veel ervaring met muizen in een val vangen helaas. En ik zet de val elke keer met mijn handen, muizen blijven er niet weg van. Als muizen niet van mensengeur houden dan zouden ze in mijn hele huis niet komen want alles ruikt hier naar mens, helaas is dat dus ook niet waar

100%mama

100%mama

28-10-2009 om 15:11

Wl je niet ontmoedigen

maar hier zijn we maanden bezig geweest met muizen, was kompleet de wanhoop nabij. Na allereerst er voor gezorgt te hebben dat er voor hun niets meer te knagen viel (wat moeilijker is dan je denkt, ze kunnen dus komen in een gesloten koelkast door de rubbers heen!) de vallen met pindakaas neer gezet. Op 1 avond 4 muizen gevangen (nouja, manlief dan he), een muisje bleek slimmer dan gedacht en blijkbaar viel er voor hem toch nog ergens wat te halen. Beest had het waarschijnlijk prima naar zijn zin bij ons, kwam zelfs boven in de slaap kamer! Gif beneden was geen optie vanwege de honden, boven dat roze gif neer gelegt. We zijn 2 maanden bezig geweest deze (het was echt dezelfde!) te vangen tot op een avond manlief hem te snel afwas. De muis kwam onder de deur door, ging zitten (hihi, onze honden vonden het al heel normaal en reageerde al niet eens meer) en BAM (sorry voor de liefhebbers), de krant erop (ik natuurlijk boos want vond het zielig, hahaha), beestje de kliko in gedaan (bleek er de volgende dag nog te liggen dus was echt dood) en daarna nooit meer last gehad van muizen.........Miste hem toch wel een beetje, hahahahaha

Mariska

Mariska

28-10-2009 om 15:14

100% mama

je neus groeit

Ehm....gewoon laten kreperen?

Nee, ze zijn eerst nog wel levend...dat wil zeggen/half levend (was er ooit 1 keer vlakbij, heel drama omdat jongste helemaal uit d'r dak ging van zieligheid...)
Maar als je ze gewoon 'laat zitten' gaan ze vanzelf dood...(ahum) Dus niet te vaak/snel kijken. Gaat overigens net zo met ouderwetse muizevallen. Gewoon doen of je gek bent, je hebt niks gehoord en niks gezien...(en dus ook niet té vaak gaan kijken!)
groeten albana

Haha

Op dat spitse bekkie na... ))

Muis levend vangen lees ik hier en daar. En dan? Buiten zetten? Dan istie sneller weer binnen dan jij . Of je moet hem heel erg ver weg gaan brengen.
Ik ben heus ook een dierenvriend, maar een muis vangen doe ik liever in een val die de muis ook doodt.

Jesse_1

Jesse_1

28-10-2009 om 23:11

Dank voor jullie input!

Ik kom er nog op terug, maar het is nu nogal laat (gaap), dus ik duik mijn nestje in.
Dank alvast!
Jesse

Mathilde

Mathilde

30-10-2009 om 14:05

Bestrijdingsdienst

Hier tuinen de muizen ook niet in vallen en het gif dat je zelf kunt kopen. Ik heb vorig jaar de bestrijdingsdienst gebeld en die hebben hun eigen (sterkere) gif op verschillende plaatsen neergelegd. Dat werkte wel. Maar als het straks kouder wordt, krijgen we vast weer ongewenst bezoek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.