Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Guinevere

Guinevere

28-10-2008 om 13:31

Konijn en kou

Nu de nachten en ook de dagen weer kouder worden, vraag ik me opeens af hoe goed een buitenkonijn tegen de kou kan. Toen mijn buurvrouw vorige winter op huis, kat en konijn paste, trof ik het buitenhok volledig geïsoleerd aan, met mijn goeie tuinkussens. En toen vroor het 's nachts hoogstens 1 graadje. Er stond nog nét geen straalkachel in het hok.
Konijn zit trouwens in zo'n houten hok op poten met aan 1 kant een traliegedoetje en een deel met hout ervoor. Het tussenschot is lang geleden al grotendeels weggeknaagd. Bij echt pokkeweer, storm of ijskoud, hang ik iets voor het traliegedeelte. Is dit allemaal voldoende warm voor Nijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Buitenkonijnen kunnen naar mijn weten heel wat hebben, zelfs vorst. Als ze maar een beschut plekje hebben.
n@nny

Volgens mij wel

Wij hadden vroeger ook altijd de konijnen gewoon buiten hoor. Soms hing er wel eens een juten zak voor de ruif maar verder eigenlijk niet.
Wellicht kun je ze ook nog even wat extra stro of iets dergelijks geven.

Bellefleur

Bellefleur

28-10-2008 om 14:34

Kan prima.

Buitenkonijnen kunnen heel wat vorst hebben. Als het echt hard gaat vriezen doe ik wel eens een kartonnen doos met stro in het hok. Belangrijk is wel dat ze tochtvrij zitten, zodat ze hun warmte vast kunnen houden. Ook geef ik ze in de winter wat meer eten, zodat ze een lekker vetlaagje kunnen kweken.

Guinevere

Guinevere

28-10-2008 om 20:03

Goed plan

Ja, da's een goeie, die kartonnen doos! Zet je die dan op zijn kant, zodat Nijn er zelf in kan lopen?
Ik moet mij en Nijn vast voorbereiden op de winter, straks kom ik 's middags uit het werk en liggen mijn tuinkussens weer bij het konijn...of staat ze met hok en al in de garage, mijn buurvrouw is een dierenvriend die van aanpakken houdt.

Roos

Roos

28-10-2008 om 22:08

Huisje

Als het tussenschot kapot is zou ik er wel een huisje inzetten. Een kartonnen doos knagen ze al erg snel stuk. Bij de dierenwinkel heb je voor een paar euro van die hardplastic huisjes. Ik leg er wel een steen op anders ligt hij zo omgedraaid.
Roos

Belangrijk!

Je moet het konijn nu niet meer naar binnen halen want van het temperatuurverschil kunnen ze ziek worden. Buiten knuffelen dus.

Damajo

ps: ik heb vorig jaar toen het heel erg vroor eens een kruik in het hok gelegd ( ik ben net je buurvrouw ja maar dan nog erger ))maar daar werd ik op dit forum stevig op aangesproken. Dat is helemaal niet goed voor Nijn. Een extra worteltje dan maar..

Vocht en tocht

is uit de boze voor een buitenkonijn. Maar in een lekker met stro/zaagsel en hooi gevuld nachthok met rennetje kunnen ze heel wat verduren hoor. Bij harde wind en regen gooi ik er nog wel eens een plaid over voor de nacht zodat hij iets meer bescherming heeft. (maar waarschijnlijk het meest voor mijn eigen gemoedsrust)

Bellefleur

Bellefleur

29-10-2008 om 09:10

Kartonnen doos

natuurlijk knagen ze aan het karton, maar dat kan niet zo veel kwaad, en dan hebben ze ook wat te doen...
Ik doe het liefst zo'n bananendoos in het hok, die zijn wat harder. En verder, ik heb twee konijnen. Die houden elkaar natuurlijk ook warm. Ik heb van de fokker begrepen dat warmte slechter voor konijnen is dan kou. Als het echt heel warm is, sproei ik de konijntjes nat met de plantenspuit, of maak met een doekje hun oren nat.

Roos

Roos

29-10-2008 om 10:44

Karton

Nee het geeft natuurlijk niet dat ze het karton kapot knagen, maar het gaat zo kort mee dan en kan nat worden. Vandaar de tip voor een plastic huisje. Je hebt ze ook van hout. Maar als je ruim in de kartonnen dozen zit is dat ook prima natuurlijk.
Extra veel stro doe ik ook wel in het hok als het zo koud is, isoleert ook.
Roos

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.