Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

rowan

rowan

28-11-2010 om 14:18

Konijnen buiten laten?

Hoi,
Ik heb twee konijnen buiten in een ren met nachthok. Het wordt nu echter wel erg koud en ik ben bang dat ze het niet redden. Wanneer wordt het echt te koud voor een konijn? En kan ik ze dan wel zomaar binnen zetten of is dat dan weer te warm?
Ze zijn respectievelijk 10 maanden en 3 maanden oud.
In het nachthok slapen doen ze bijna niet. Ze zitten er meestal bovenop.
Heb afgelopen zomer 2 konijnen verloren aan ziekte en weglopen dus wil met deze even de winter doorkomen.
Groetjes Rowan

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

28-11-2010 om 14:47

Hoi

Konijnen kunnen op zich prima in de winter buiten ook als het vriest. Voorwaarde is wel dat ze dus tot nu toe ook altijd buiten zijn geweest. Dit is een voorwaarde om een wintervacht op te bouwen. Haal je ze een tijdje naar binnen omdat je het te koud vind, dan kunnen ze ABSOLUUT daarna niet meer naar buiten als het koud is. Of omdat ze op deze wijze te weinig wintervacht opbouwen of omdat ze al wel een wintervacht hadden, maar die binnen no time verliezen als je ze binnen zet.
Je zegt dat ze nauwelijk het nachthok ingaan, maar dat doen ze echt wel als het te koud wordt. Zorg dat je in het nachthok extra hooi doet, zodat ze zich daarin kunnen verschuilen. Overigen houden ze elkaar ook warm als me met z'n 2'en zijn. Je kunt bij erge kou ook nog een oude plate over het nachthok gooien zodat het nog wat meer geisoleerd is.
PS: Denk aan het drinkflesje! Het water kan bevriezen, maar ook als het water zelf nog niet bevroren is, dan kan het nippeltje vastgevroren zitten. Dus controleer dit vaak en zorg voor een tweede flesje, zodat je het andere flesje binnen kan laten ontdooien.
Gr. Bibi

ons konijn zit al 7 jaar buiten,zomer en winter.( ook de hele vorige strenge winter)
met de kou van nu hang ik een deken voor het gaas van het nachthok,zodat er geen koude wind inwaait.
ook doe ik wat extra hooi in het hok.
zolang jouw konijnen bovenop het nachthok slapen hebben ze geen last van kou,dus ik zou me geen zorgen maken.
vannacht was ik even wakker ,ik keek de tuin in ,en wie sprong daar vrolijk rond? het konijn,terwijl het echt heel erg koud was!

Marie

Marie

28-11-2010 om 15:08

Hoog of laag hok?

Hallo
Staat het hele hok op de grond of is het een hok met een verdieping?
Want ik denk dat in een laag hok (op de grond) kouder is dan in een hoog hok.
Hier staan de konijnen ook zomer en winter buiten. Ze hebben wel een hok met een verdieping. Dus de ren onder en daarboven een hok met gaas met daarnaast weer een bijna dicht nachthok. In het nachthok licht een dikke laag stro en ook onderin de ren licht een laag hennep met daaroverheen een dikke laag stro.
Voor het gaas bovenin hangt nu sinds het weer vriest een oprolbaar stukje zeil. Dat hebben we vorige winter kant-en-klaar bij de Welkoop gekocht (is er in 2 maten voor kleine en grote hokken).
Toen vorige winter heel koud was met de sneeuw enzo aat er heel lang een oud dekbed over het hok heen. Bovenop lag het vast met een paar stenen en onder hadden we er een sjorband omheen getrokken tegen het op- en wegwaaien.
Het water hebben ze toen heel lang in een bakje gehad, omdat het water beschutter in het hok kon staan. Natuurlijk moesten we het wel twee keer per dag verversen, omdat het zelfs in het hok bevroor.
Nu lag er zelfs alweer een laagje ijs op het water in de flesjes.
Voor de ronde flesjes kun je een hoesje kopen, maar ik vraag me eigenlijk af of het water in het ijzeren buisje dan niet gewoon bevriest.
Maar in elk geval, de konijnen kunnen gewoon buiten blijven. Zorg dus voor een dikke laag - droog - stro!
Succes

Kobalt

Kobalt

28-11-2010 om 17:09

Hier ook

Als het vriest en sneeuwt, zitten ze gewoon lekker beneden op de koude vloer te kijken of te spelen. Ze gaan niet eens in al het stro zitten, wat in hun nachthok ligt. Wij doen ook een deken om het hok als het erg koud is, of erg sneeuwt. Maar nu nog niet. We halen ze niet meer naar binnen om te spelen als het winter is, ze krijgen het dan binnen veel te warm met die dikke vacht.

reina

reina

28-11-2010 om 18:08

Inderdaad

Onze konijnen zijn inmiddels al 2 oudjes, ze zijn altijd buiten. Als ik me zorgen maak of het niet te \koud is, ziten ze vaak niet eenbs in hun nachthok ( extra stro!), maar huppelen ze vrolijk rond in hun buitenhok. Het is al gezegd, zorg steeds voor vers water, wat extra stro en konijnen die altijd buiten gezeten hebben kunnen dat prima aan!

Guinevere

Guinevere

28-11-2010 om 20:43

Een week lang buiten

Hier heeft een keer een week lang een konijn in de tuin rond gelopen. Bij -7 dus. Het beest weigerde naar zijn hok in de tuin van de buren terug te gaan. Toen het ging regenen ging hij pas weer naar huis terug.

rowan

rowan

29-11-2010 om 09:01

Vannacht overleefd

Vannacht was een koude nacht en ze leven nog. Het zal dus wel gaan. Ga zo een baal stroo kopen. Het deurtje van het nachthok kan wel dicht, maar ik denk dat ze dat niet leuk vinden. Ga er dus iets voor zetten dat er minder wind in komt.
Bedankt voor de reacties.
Rowan

reina

reina

29-11-2010 om 12:18

Guinevere (ot)

Herkenbaar, onze konijnen rennen vrolijk buiten hoe koud het ook is, maar op regendagen zoeken ze, ook al zitten ze droog in hun ren, hun binnenhok op.

Evt kun je

Als het erg koud wordt, kouder dan -10 een wollen deken over het hok en voor het gaas laten hangen, is lekker warm
Muizemeis

m ik

m ik

29-11-2010 om 21:53

Helaas

is ons babykonijntje bij zijn nieuwe eigenaar doodgevroren vannacht. Ben er zelf helemaal een beetje ontdaan van en heb maar niks tegen de kinderen verteld.

m ik

m ik

29-11-2010 om 21:54

Oja en

onze eigen 2 konijnen zitten gewoon buiten ondanks lekker warm hooi in het nachthok. Ik had het wel geweten !

MarleenTY

MarleenTY

30-11-2010 om 09:55

Uurtje binnenspelen echt niet goed?

sinds een maand is bijbehorende cavia overleden en is konijn erg zielig alleen. (Maar te oud om er nu een nieuwe bij te zetten). Daarom mocht hij tot nu toe elke dag 3 kwartier tot een uur binnen rondspelen (wat hij erg leuk vind). Maar nu lees ik dat het niet zo goed is ivm de dikte van de vacht. Wat doen jullie? Dan zit ie echt helemaal alleen, zo sneu

Puck

Puck

30-11-2010 om 11:01

Korter

Binnenspelen is niet niet zo goed vanwege de grote temperatuursverschillen. En omdat ze buiten zitten hebben ze een dikke vacht en jij gaat vast ook niet met je dikke jas aan binnen zitten. Het is gewoon te warm voor ze.
Ik haal onze cavia wel dagelijks naar binnen, maar dan 2x een kwartiertje of zo. Dat is vorige winter helemaal goed gegaan.

andrea2

andrea2

01-12-2010 om 11:44

Winterhard

Mijn twee konijnen hebben zich goed voorbereid op de winter, ze komen nooit binnen en hebben de laatste maand een megadikke vacht en vetlaag gekregen. Ik vermoedde dus al dat het weer een strenge winter zou worden ;o)

Ze hebben een zelfgebouwd hok, waar we als het gaat vriezen met plexiglas een groot deel van het gaas dichtmaken tegen de wind/kou. Maar eigenwijs als ze zijn zitten ze bijna nooit in hun hok,alleen rond etenstijd, haha. Nu zitten ze het liefst op het bevroren zand of in de sneeuw. Nergens last van...

Als het veel kouder wordt (-15) ga ik ze naar de schuur verplaatsen. Zodra je ze naar een verwarmde plek verplaatst kunnen ze zeker tot het voorjaar niet weer terug naar buiten!

De waterflessen wissel ik steeds om, een naar binnen om te ontdooien, de andere mee naar buiten. En ik doe er een dikke sok omheen, scheelt wel iets tegen het bevriezen.

Groet en suc6 met de nijnen.

Andrea2

rowan

rowan

02-12-2010 om 09:29

Maar...

Stel dat ze het wel te koud hebben, hoe kan ik dat dan zien? Zitten ze dan te bibberen. Het lijkt of het ene konijn een beetje dikke oogjes heeft. Verder eten ze nog goed. Drinken is nu moeilijk omdat de waterfles binnen de kortste keren bevroren is.
Maak me toch een beetje zorgen.
Rowan

andrea2

andrea2

02-12-2010 om 10:44

Rowan

je kan dit makkelijk checken door het kuiltje achter hun oren te voelen. Dit hoort warm te zijn. Als je twijfelt kan je hem even in je jas stoppen. Als je dan binen een paar minuten een warme nijn in je jas hebt zitten is alles goed met hem. Blijft ie koud aanvoelen dan zal je een beschut plekje voor hem moeten gaan maken in de schuur o.i.d.

Suc6

Andrea2

Guinevere

Guinevere

02-12-2010 om 11:30

Niet koud

Zolang mijn konijnen nog de hele dag buiten in de ren in de weer zijn, vermoed ik dat ze het niet koud hebben. Hoewel ze nu wel sinds gisteren vooral binnen zitten. Ik heb voor de zekerheid nog een extra wollen deken over het hok gegooid. En daar ligt nu sneeuw op, dat isoleert extra.

reina

reina

02-12-2010 om 16:19

Binnen

Gisteren zaten ze binnen in hun nachthok. Ik heb toen de ren aan 1 kant afgedekt, zodat de wind er niet doorheen blaast en nu zijn ze weer buiten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.