Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Iris

Iris

18-12-2009 om 19:41

Konijnen in de kou, bij wie ook?

We hebben twee konijnen dei samen in een ruim hok zitten. Konijnen kunnen natuurlijk wel tegen kou, maar het gaat vannacht 11 graden vriezen. Ik kan ze niet binnen zetten in de schuur, want het hok is te groot. Veel hooi en stro hebben ze en ze zitten tegen elkaar aan. maar ik vind het wel een beetje zielig, ze bewegen naawelijks en zitten maar wat te suffen. Is het niet te koud voor ze?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosalinde

Rosalinde

18-12-2009 om 20:12

Hier

Hier ook konijnen in de kou.Gaat altijd goed,dus nu ook neem ik aan.Wat meet eten,wat meer stro,en met erge kou gooi ik een deken over het hok.Het zijn buiten konijnen,dus moeten wel wat kunnen hebben.

Inge

Inge

18-12-2009 om 20:16

Doos

Wij zetten altijd een doos in het hok, met een opening waar ze in en uit kunnen. Daar weer hooi en sto in en dan zitten ze heerlijk tegen elkaar aan en hebben het volgens mij warm genoeg.

Cavia's zelfde als konijnen?

Het kan vannacht wel 15 graden gaan vriezen plaatselijk en ik woon in het oosten. Mijn 2 cavia's staan ook gewoon buiten, wel onder een overkapping en een half metertje boven de grond, dus hard zal het daar niet vriezen.De afgelopen dagen zijn prima gegaan, gewoon extra veel hooi inderdaad. Ik ben wel toen ik het net las meteen een schoenendoos gaan klaarmaken, da's toch wel fijner voor ze denk ik. Overigens was het water in de fles vanmorgen wel bevroren. Ik hoop maar dat cavia's net zo goed tegen de kou kunnen als konijnen?

Guinevere

Guinevere

18-12-2009 om 22:00

Hier

Ik heb de Nijnen deze avond naar de garage verhuisd. Ze hadden al een isolatiedinges om het hok heenhangen, maar de waterfles eronder bevroor toch. Voor vannacht vond ik het ook te gortig, dus hup in een kleiner hok in de garage.
Konijnen in het wild zitten diep in de grond in een knus hol, volgens mij toch niet vergelijkbaar met een tochtig hok. Een doos met veel hooi en stro klinkt ook best aardig, maar dan moeten ze wel met meer konijnen zijn om elkaar warm te houden lijkt mij.
Cavia's kunnen lang zo goed niet tegen de kou heb ik me laten vertellen.

tonny

tonny

18-12-2009 om 22:19

Buiten

Ons konijn heeft al vijf (of waren het er zes) winters buiten beleefd en dat gaat prima. Dat zijn drinkwater bevriest is geen maatstaf. We geven hem een vers bakje water voordat we 's avonds naar bed gaan en 's ochtends als we opstaan opnieuw - en ergens in de middag. Hij drinkt zijn hele leven al uit een bakje, niet uit een konijnenfles; en zo'n bakje is bij vorst wel zo handig.

We geven wat extra stro en hooi, verder niet, hij ziet er elke ochtend weer levendig uit.

Zielig

vind ik het. Heb je geen schuur of garage ? Ik zou desnoods een ander hok kopen zodat het wel past binnen.

Hier gaan de cavia's eind van de herfst naar binnen, zodra het veel regent en dan knip ik hun vachtjes kort en gaan ze in een grote binnenkooi op zolder (grote zolder met daglicht). Straks als het weer warm genoeg is in het voorjaar gaan ze weer naar buiten.

Hoezo dan zielig?

Ik snap het niet helemaal. Is een konijn dan zoveel beter geisoleerd (qua vacht en vet) dan een cavia?
Volgens mij hebben mijn caviaatjes een dikkere vacht dan de meeste konijnen, het zijn bovendien teddy's dus met haartjes die loodrecht op de huid staan, zodat warmte volgens mij extra goed geïsoleerd wordt. Ze eten en drinken en zijn overdag van tijd tot tijd behoorlijk levendig en fluiten nog steeds naar mij als ik naar ze toe ga, en besnuffelen meteen mijn handen in de hoop dat ik iets lekkers voor ze heb, dus ik heb niet het idee dat ze zich niet lekker voelen. Maar ja ik ben geen cavia dus ik weet het niet zeker.
Vandaar mijn vraag of iemand hier ervaringen met cavia's buiten in de vorst heeft. Als het echt moet kunnen ze wel in de schuur, maar dat idee vind ikzelf ook niet zo geweldig. Zitten ze daar alleen (met zijn 2 weliswaar) in een donker hok. De lamp daar aanlaten gaat me te ver, ik zou natuurlijk iets met een ledlamp of zo kunnen fixen. Maar ik had wel eens gelezen dat je ze best buiten kunt houden mits ze goed beschut tegen regen en wind zijn, en dat zijn ze bij mij.

Oh ja en de overkapping

is niet zomaar een scherm of zo, het zijn gewoon aan weerszijden 2 muren (onze keukenmuur met groot raam erin en stenen afscheiding met de buren aan de andere kant) en in het midden onze tuindeuren, met een dak met 2 lichtkoepels erop, dus bijna een soort extra kamer maar dan met 3 muren ipv 4. Dat is zoals ik al vermeldde héél beschut, daar komt geen spatje regen of sneeuw, zelfs niet als het héél hard regent en het waait daar ook praktisch nooit.

Fraz

Fraz

19-12-2009 om 00:27

Een cavia

komt uit een veel warmer gebied. Een cavia krijgt niet echt een wintervacht en konijnen wel. Konijnen komen hier ook in het wild voor. Dus een cavia zou ik nu echt binnen of in de schuur zetten. Een konijn kan zeer goed tegen kou als hij dat gewend is. Ik gooide inderdaad een deken over het hok heen en gooide zijn nachthok gedeelte helemaal vol hooi

Andes

Cavias komen oorspronkelijk uit het Andes-gebergte. Daar wordt het ook heel erg koud, dus het lijkt me dat een cavia die gewend is buiten te staan dezelfde bescherming nodig heeft als een inheems konijn. Lekker beschut, wat extra hooi en een deken over het hok ofzo.

Muusje

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2009 om 03:26

Iris

Een beetje mosterd na de maaltijd, maar onze konijnen zaten ook altijd buiten (ik had daar wel moeite mee met weer als dit), maar dan stopte ik ze helemaal in. Ze kregen meer stro en hooi, ik overkapte de ren met dekzeil, zette platen tegen het gaas om de wind tegen te houden en deed ook nog een schotje voor het gaas van het hok zelf in de nacht. Het leek meer een vesting dan een konijnenhok. Ze zijn geen van allen door kou gestorven, dus dat deed ik blijkbaar wel goed

Advies van dierenarts

toevallig is ons konijn afgelopen week bij de dierenarts geweest.onder narcose zijn de tanden afgeslepen.
bij de dierenarts zat het konijn een nacht en een dag binnen.
toen we hem kwamen halen was het advies,zet hem 1 nachtje in de schuur ( venwege de narcose was hij wat suffig),en dan mag hij gewoon weer buiten,wat extra hooi en een deken over het hok voor de wind is voldoende,daar is niks zieligs aan,een konijn is dat gewend.

Plexiglas

Ik heb een plexiglas plaat tegen de tralies van het konijnenhok gemaakt ( met voldoende ventilatie, het wordt er ahw voor geschoven) Dat geeft de nodige beschutting en wij kunnen het konijn gewoon zien zitten.Overigens zit hij ook veel in de buitenren.
's avonds als het heel koud is dek ik het hok af met een fleecedeken en een dekzeil. Veel hooi in het hok en een extra stukje appel/wortel en vaker drinkwater verversen.
Overigens is het in het leefgebied van de Cavia flink koud hoor.Het scheelt wel als ze met meer zijn, kunnen ze elkaar warm houden.

Damajo

Vroeger altijd buiten

Wij hadden 40 jaar geleden al cavia's en die zaten gewoon buiten. Was heel gewoon toen. Honden en poezen zaten toen ook buiten en konijen natuurlijk ook (mijn opa fokte na z'n pensionering konijnen en die zaten allemaal alleen in een kooitje opelkaargestapeld.
Dat dieren binnen halen is van de laatste tientalle jaren.
groeten albana

Puck2

Puck2

19-12-2009 om 10:41

Onze cavia zit ook gewoon buiten

Onze cavia zit ook gewoon buiten hoor. Ik snap niet wat er zieliger aan is dan wanneer hij in de donkere sombere garage zou staan. Dat zou ik geloof ik nog zieliger vinden, nu heeft hij gewoon daglicht. Het is een rex en ook hij heeft nu een megadikke vacht. Wat ik heb begrepen van caviasites is dat het ook prima kan, maar dat je grote termperatuursovergangen een beetje moet vermijden. Het is dus pas zielig als je je buitencaaf nu ineens binnen bij de verwarming gaat zetten. Dan raken ze oververhit. Cavia staat ook hier in een hok op poten ruim van de grond af met een nachthok, uit de kou, lekker dik isolerend pak sneeuw op het dak, en het binnenhok vol hooi. Toen ik hem gisteren even oppakte was het holletje waar ik hem uithaalde in ieder geval lekker warm aan mijn handen.
Heeft iemand nog een idee hoe je water kunt verstrekken. Ook hier namelijk bevroren waterflesjes en het buisje is al heel snel bevroren. Ik geef nu maarr extra sla, komkommer en mandarijn om toch vocht te geven. Iemand nog een andere tip?

Bevroren water

ook hier bevroren flesje, maar mijn ervaring (in de zomer) is dat ze nauwelijks drinken als je een paar keer per dag groente en fruit geeft, daar zit volgens mij ruim voldoende vocht in. En (vooral?) cavia's zijn dol op groente en fruit dus (Puck2) ik zou me niet druk maken over het water maar gewoon zoals jij doet regelmatig groente en fruit geven.

marie

marie

19-12-2009 om 11:02

Theelepeltje suiker in het water

Hallo
Voor het bevriezen van het water kun je een theelepeltje suiker in het flesje/bakje doen.
Hier staat nu een extra bakje water in een hoekje van het hok. De konijnen staan dus nog gewoon buiten. Ze hebben wel een hok met de ren onder. In die ren zitten ze nog geregeld.
Wel hebben we wat extra stro gegeven en we geven ze extra hooi.
groetjes

Tirza G.

Tirza G.

19-12-2009 om 12:41

Water geven

Een beetje diepig bakje, water er in en daar wat hooi in. Dat bevriest wel enigzins, maar door het op te knabbelen krijgen ze hun vocht. Veel groente-fruit geven is ook prima, maar dat bevriest ook

Ik heb mijn cavia's altijd in de garage gehouden, met uitloop naar buiten en de dames en heren zaten gewoon buiten in de sneeuw een beetje stompzinnig om zich heen te loeren. Hee, wa's da nou?
Het hok zat haaks op de deur-met-raam waardoor je naar binnen gaat, daar valt heerlijk het winterzonnetje door naar binnen. Ze zitten niet in een donker hok, alhoewel cavia's dat niet eens zo erg vinden.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

19-12-2009 om 13:09

En vaker water brengen

Ik deed warm water in de flesjes een paar keer per dag.

Hier ook

2 cavia's en een konijn buiten. Extra hooi en bij het konijn stro en 2 keer per dag vers eten. Wat ze overlaten wegnemen want van bevroren voer kunnen ze erge diarree krijgen. Wij hebben nu 2 plastic zeilen over het hok (heel groot hok) gehangen omdat ze hier ook niet naar binnen kunnen en onder het plastic is het echt warmer. Bij cavia's gaat het met name om niet op de tocht zitten en opletten dat de oortjes niet bevriezen.

Groetjes,
Moon32

Jade

Jade

19-12-2009 om 15:44

Ook...

Wij hadden onze konijnen altijd buiten staan. Het hok stond hoog, de helft was dichtgetimmerd als beschutting.

`s Winters extra hooi en een stuk plastic er overheen, dat was voldoende. Sowieso altijd uitkijken met de wind, ze kunnen niet tegen tocht.

Mariek69

Mariek69

19-12-2009 om 15:54

Binnen/buiten konijn

We hebben sinds deze zomer ook een konijn. Geweldig beest. Nu is ze gewend om elke dag ook binnen te lopen (gaat hartstikke goed, ze is ook zindelijk).
Maar ik twijfel om dat nu te doen.
Het verschil tussen binnen en buiten is nu wel heel groot.
Wat zouden jullie doen?

Groeten,
Mariek

Victorinemvfiene

Victorinemvfiene

19-12-2009 om 16:52

Konijn niet binnen nu

Het verschuil tussen buiten en binnen is veel te groot om je konijn te laten wisselen. Ze kunnen daar erg ziek van worden. Niet doen dus! Pas als het buiten (ongeveer) even warm is als binnen dan kan dat weer.

Ik lees ook over suiker in het water, ook dat is niet goed voor een konijn. En het houdt het bevriezen van het water niet tegen. Beter kun je iets vaker de fles vervangen/ontdooien.

Iris

Iris

19-12-2009 om 16:57

Ben ik weer

Bedankt voor jullie reacties. Marieke, ik zou een konijn wat binnen is gewend niet zomaar buiten zetten. Dan is het temp. verschil te groot en een buitenkonijn heeft ook een dikkere wintervacht.
Ik heb mijn konijnen ook altijd buiten gehad, behalve mijn vorige konijn, was al erg bejaard en had twee keer longontsteking gehad. Die zette ik bij lange aanhoudend vorst wel binnen. Deze twee flinke hangoren zijn nog jong en ze zouden er dus wel tegen moeten kunnen denk ik. Ik ga die tip met de kartonnen doos wel doen! Scheelt altijd wat. ik heb ook een deken over het hok 's nachts en ze staan niet in de wind. Onder zit een ren, maar ik heb het luikje dicht gemaakt, zodat ze even niet naar beneden kunnen.
Nog even iets anders: ik zie dus wel veel paarden buiten staan zonder voer en water. Geen wilde paarden, want die knagen wel aan de takken, maar in de wei. Ze proberen nog wat gras te eten. Moeten ze niet gewoon flink wat hooi krijgen?

Hooi voor paarden zeker nodig

Paarden eten grote delen van de dag en niet zo weinig ook, dus ja dat hebben ze wel degelijk nodig. Hoelang ze zonder kunnen durf ik niet te zeggen, maar ze zouden dagelijks vers hooi moeten krijgen, en zoniet mits je het zeker weet, zou ik de dierenbescherming even tippen...

emma43

emma43

19-12-2009 om 21:48

Paarden zeker hooi

Een paard heeft in de winter zeker extra hooi nodig.ze hebben dan geen gras.een paard heeft hooi/gras nodig als brandstof,zeg maar,daardoor blijven ze warm.Plus moet een paard om de zoveel tijd eten anders krijgen ze last van hun maag.Onze paarden gaan nu 2 keer per dag een uurtje de wei op,om even beweging te krijgen,en zodat de stallen gemest kunnen worden,maar ze mogen ook niet te lang in de sneeuw,als ze er teveel van eten,dan kan een paard koliek(buikpijn)krijgen.Ze staat zelf ook liever in de stal,als het hooi dan op is,knabbelen ze van het stro.Een paard heeft zeker 8 tot 10 kilo hooi nodig nu.Hooi is belangrijker dan biks.

tonny

tonny

20-12-2009 om 14:34

Konijn is met ren en al naar de schuur

Al die stuifsneeuw drong door elk denkbaar kiertje, het werd te gek.

Hij geniet in de sneeuw

Hier geniet onze Knabbel in de sneeuw. Hij graaft en gaat dan weer naar binnen en weer naar buiten enz.

Hij heeft een sneeuwdeken van 30 cm op zijn dakje ( isoleert) en krijgt 3 keer per dag nieuw water. In de sneeuw vind hij het volgens ons leuk. 's nachts gaat het hokje dicht en 's ochtends als ik het open doe is hij er meteen uit.

Jean

Jacoline29

Jacoline29

22-12-2009 om 11:12

Buiten

ook hier buiten,met wintervacht,maar heb ze wel even binnen gehad met de -11 buiten,vind ik te zielig.Bij ons afgedekt hok dat wel en heel veel hooi en een lekker huisje waar ze een holletje in kunnen maken.

Binnen- en buitenverblijf

Hoi Iris,
Zonder het hele draadje gelezen te hebben, geef ik even onze ervaring:
Onze konijnen zitten altijd buiten. We hebben een volledig omheinde tuin, ze kunnen er niet uit. Zij hebben dus alle ruimte om te springen en rennen. Dat vind ik wel prettig, wat betreft de kou: zo blijven ze lekker warm.
Nu het winter is, hebben we ze (los) in het schuurtje zitten. Daar ligt in een hoek wat stro en hooi en ik voer ze daar elke dag. 's Morgens doe ik na het voeren de schuur op een kier en 's avonds moet het schuurtje weer dicht. Er zit daar zelfs een radiotor, van de C.V.
Als ze niet naar buiten willen 's morgens doen we het schuurtje weer dicht.
Meestal willen konijnen 's morgens en 's avonds ind e schemenering graag wat rondhuppelen.
Ze hebben een lekker wintervachtje. Oja, we hebben alles waar ze niet aan knagen mogen, op hoogte gezet. Nu nog een kistje waar we het speelzand in kunenn doen, dan poepen en plassen ze daarin. Buiten hebben ze ook een zandplaats die ze als wc gebruiken, het zijn zindelijke beesten.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.