Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kookcursus

Hee allemaal,

Ik wil beter leren koken, drijfveer zijn natuurlijk mijn kinderen!
Ik kwam

jooop

jooop

06-03-2016 om 15:38 Topicstarter

vervolg

daar ging iets fout.

ik wil dus beter leren koken. ik kwam een online cursus tegen bij de kookuniversiteit (ik weet niet of ik een link mag plaatsen).

Wat vinden jullie hiervan, denken jullie dat dit mij zou helpen?

niet echt

Koken zit in het doen. Misschien kun je iets samen met je kinderen doen. Ik heb een tijd elke vrijdag gekookt met kinderen van familie.
Een eenvoudig gerecht uitzoeken en samen klaarmaken.
Er staan genoeg recepten op internet.
Heb je niet een idee wat je lekker vond bij jou thuis of bij anderen? En daar dan een eenvoudig recept bij zoeken? Niet te moeilijk maken in het begin.
Maak een gezonde macaroni met gesneden paprika, gesneden ui, prei.
Ik doe er rundergehakt en gesneden runderrookworst door.
Bak de uien, bak het rundergehakt, dan de prei erin en de paprika, dan de stukjes runderrookworst. Strooi er wat peper, zout en oregano op.
Je kunt er ook nog tomaten of tomatenpuree bijdoen, dat doe ik hier zelf niet.
Ondertussen water opzetten voor de macaroni. Kijk wat je kinderen leuke macaroni vinden of neem gewoon een goedkope zak elleboogjes.

Als alles klaar is, giet je de macaroni af, en spoelt even de koude kraan over de macaroni. In een vergiet gaat het makkelijker.
Dan macaroni en saus bij elkaar doen en nog even laten trekken op een afkoelende pit van het gasstel. kan ook direct als je haast hebt.
Opdienen met geraspte kaas en wat rauwe stukjes paprika of komkommer of je kijkt een keer hoe je lekker sla maakt.
Maak voorlopig elke week een keer die macaroni tot je het kunt dromen. En je gaat varieren met andere groenten, ander vlees, of kip, of vegetarisch.

Online lijkt me niet motiverend. Ik heb zelf leren koken in mijn studietijd toen we, nog jaren later, een eetgroepje hadden elke wwek, later elke veertien dagen. Grappig was dat ik thuis nooit koken heb geleerd maar toch verviel tot de lievelingsgerechten van thuis.

Je kunt met iets meer geld ook een versbox bestellen. Bijvoorbeeld voor 3 keer in de week. De versbox van Jamie Oliver bijvoorbeeld, andere ken ik niet. Daar zitten alle benodigde ingredienten al bij, ook vlees, vis en kip, en verse kruiden. En de recepten.

Zoek iets dat je aanspoort om te doen.
Als je met kinderen kookt zou ik niet vervallen in chocoladecakes en dergelijken. Mag wel een keer, maar gezond koken heb je meer aan.
Kinderen kunnen helpen met snijden. Maar bovenbouw basisschool ook echt al met vlees kruiden en braden.

mijk

mijk

06-03-2016 om 16:48

ik zou blogs en kookboeken met foto's zoeken

En gewoon veel oefenen. Nadenken over wat je graag eet en dan recept bijzoeken. Hoeft niet superingewikkeld te zijn. Recepten waar jullie enthousiast over zijn ga je vaker maken.
Beetje afwisselen en dan heb je na de tijdje een reportoire. Overigens is goed koken ook en vooral de kwestie van proeven. Dus ook als je ergens anders eet kun je er aan werken...

Mijk

Boek

https://www.devoedzamekeuken.nl/koken-voor-dummies-een-boekreview/

Koken voor dummies als je echt van scratch begint.

Moni

Moni

06-03-2016 om 19:38

Kijk eens bij 24kitchen

Daar heb je recepten van 'de makkelijke maaltijd'. http://www.24kitchen.nl/makkelijkemaaltijd
Online kun je filmpjes volgen hoe je de maaltijd klaar moet maken. Echt bedoeld voor de niet-ervaren kok

Oeps Moni

Ze noemen het ' makkelijke maaltijd' en dan komen er toch een serie exotische maaltijden voorbij. "Aziatische biefstuksalade met noedels & biefstuk met pepersaus en rucolastamppot". "Gnocchi van zoete aardappel met oesterzwammen & rösti-quiche van zoete aardappel"

balletjes draaien

Dochter herinnerde mij dat ze altijd hielp met balletjes draaien. Kleintjes voor de soep en grotere voor de maaltijd. Een geliefd werkje.

Juist wel stimulerend

Ik vind kookles juist wel stimulerend! Bedenk wel dat je niet tientallen nieuwe gerechten leert maar slechts n handvol. En dat worden er telkens meer. Kies voor n stimulerende kookstudio of groep. Is de vrije universiteit de juiste plek waar je kookinspiratie krijgt?
Ik geef zelf ook kookles en leer elke dag nog nieuwe smaakcombinaties en bereidingswijzen. Mijn insteek is ontspanning in de keuken. Eenvoudige gerechten met alledaagse ingrediënten maar wel met een uitgebreide voorraadkast van kruiden specerijen en saus ingrediënten waar je je eten mee op smaak brengt. Vaak zit het hem in de juiste verse spullen en gewoon proberen!
En door het samen te doen gaat het veel makkelijker.

Studentenkookboek en index

http://www.stormybooks.nl/a-27784510/eten-drinken-koken/berty-van-essen-studentenkookboek/

Deze is helaas uitverkocht. Maar zelf gebruikte ik kookboeken, met name het Margriet kookboek, dat ligt nu bijna uit elkaar, om nog even op te zoeken hoe het gaat.
Achterin de index kun je dan zoeken op Stamppot, hachee of erwtensoep.
Een studentenkookboek heeft ook wat meer instructie en niet al teveel ingredienten, en ook voor meer dan 1 persoon. En ook een index voor naslagwerk.

En dat is wel handig om even naast je op het aanrecht te hebben hoewel je ook altijd een recept kunt opzoeken op je tablet en die in de buurt houden.

Een stamppot is ook handig met kinderen. Je schilt en kookt de aardappelen en zet ze met vers water op. Daarbij doe je groente naar wens. Wortels en (hele) uien kun je direct meekoken, andijvie en andere bladgroenten doe je erbij zodra het water op de aardappelen kookt. Beetje zout.
Zodra de stamppot klaar, prik in een aardappel of die gaar is, is doe je er een klontje boter in/evt. wat melk, gemalen peper (zo'n pepermolen vind je al in de supermarkt).
Doe erbij waar je zin in hebt. Vegetarisch is weer een ander verhaal maar je kunt er bijvoorbeeld speklapjes bij doen of worst en spekjes. Maar ook rundervinken zijn er lekker bij. Als je er maar wat jus bij kunt maken.
Voor de versigheid snijdt je er wat wortels rauw bij of je neemt wat je nog hebt liggen aan rauwe groenten, stukje paprika, of vers fruit.
Toen de kinderen kleiner waren kregen ze de rauwe groenten en fruit vaak vooraf terwijl ik aan het koken was.

AnneJ (pastapolitie)

Hè toe, alsjeblieft, straks komt het nooit meer goed tussen Jooop en macaroni. Nee, geen elleboogjes, en nee, niet afspoelen onder de koude kraan. Pasta van harde tarwe nemen (penne rigate ofzo)- bijna alle pasta is dat tegenwoordig (behalve elleboogjes vziw) en koken volgens aanwijzing op de verpakking, mogelijk een minuutje korter. Zout in het kookwater.
(nog handiger, imho: twee minuten koken - gevulde pasta 3 minuten -, dan vuur uit, deksel erop, en dan nog in de pan laten gedurende de aangegeven kooktijd; energiebesparend en iets betere smaak).

Pasta van harde tarwe die in voldoende water en niet te lang is gekookt plakt niet, en hoeft dus ook niet afgespoeld, noch hoef je er een scheut olie door te roeren. Gewoon de saus erdoor, en klaar.
Zorg altijd dat de saus al klaar staat tegen de tijd dat de pasta is gekookt.

Groeten,

Temet

boeken

Zelf ben ik een grote fan van de Blue Band basiskookboekjes, ik weet alleen niet of die nog verkrijgbaar zijn. Denk er wel om dat waar Blue Band staat bijna altijd roomboter gelezen moet worden

Ook best handig om in huis te hebben is Wannee, zelf heb ik 25 jaar geleden een oudere druk in de ramsj gekocht, dat boek is vooral handig omdat ongeveer alle klassieke Hollandse groenten erin staan met basisbereidingen.

En wat ook leuke kookboeken zijn, alleen is het nogal een allegaartje wat betreft de soorten gerechten, zijn de kookboeken van Sylvia Witteman. Die recepten zijn vaak vrij eenvoudig, ze houdt niet van gefröbel namelijk. Wel zijn de hoeveelheden vaak aan de (erg) ruime kant.

Groeten,

Temet

Iedereen anders dus

En zo heb je al snel je eigen voorkeuren en manieren van doen dus.
Dochter houdt alleen van elleboogjes, dus die penne kan ik er slechts zelden doorheen krijgen.
Ik zal die tip, na 2-3 minuten koken gewoon de rest van de kooktijd laten staan, eens uitproberen. Ik had vroeger een hooikist daar deed het me aan denken, goed idee!
Inderdaad zorgen dat de pasta niet eerder klaar is dan de saus. Het gaat toch kleven en dan roert het minder prettig.

o en nog wat

Dat je kinderen je eten niet lusten wil niet zeggen dat je beter moet leren koken, het kan ook zijn dat je best aardig kookt maar je kinderen gewoon een hoop niet lusten (projectie? Ja, hoe raad je het ). Verwacht ook niet meteen dat als je een kookcursus volgt je kinderen je kookkunsten omarmen. Tenminste niet als ze op mijn kinderen lijken. Als ik echt intens blije gezichtjes wil moet ik de frituurpan aanzetten en patat en kipnuggets maken. Grrrr.

Groeten,

Temet

Beertje37

Beertje37

06-03-2016 om 22:50

Kipnuggets

Kipnuggets zijn hier ook een groot succes! Uiteraard wel zelfgemaakt van biologische kip. Andere nuggets vindt dochter (8) niet lekker. Dochter komt regelmatig rond etenstijd thuis en roept dan: wat ruikt het hier heerlijk! Wat eten we? Lekker koken helpt volgens mij wel om kinderen veel te laten lusten. Voor makkelijke gerechten grijp ik vaak naar recepten van Jamie Oliver. De 30 minuten recepten zijn hier favoriet. Dochter noemt het boek: Jammie in 30 minuten. De bereiding duurt meestal wel langer dan 30 minuten, maar het resultaat smaakt geweldig.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-03-2016 om 22:56

Jaja

Nou, ik krijg altijd alleen maar complimenten over mijn kookkunsten, maar de kinderen blieven het toch echt niet. Ja wel als ik Mexicaanse wraps, quesadilla's of paëlla maak, maar het moet vooral niet lijken of er meer dan een flintertje groente in zit.

Ely

Ely

06-03-2016 om 23:26

Even een ergernisje delen

Dat mensen die een of alleen maar goed etende kinderen hebben hun aanpak als een soort religie uitdragen. Onze drie kinderen zijn allemaal anders qua eten en de middelste is de makkelijkste niet. Heb ik helaas een familielid van de afdeling: doe wat ik doe dan krijg je wat ik krijg. En met één kind die goed eet kan daar heerlijk aan vast gehouden worden: kind eet goed want opvoeding is goed. En ons kind eet niet goed want.... Enfin. Ergernisje dus. Moest t ff kwijt.

On topic: gewoon doen wat jou leuk lijkt, dat past t best bij je dus daar heb je het meest aan....

30 minuten

Ja, die Jamie met zijn 30 minuten. Ik heb dat boek trouwens zelf niet, maar kan de valkuil wel zien van een afstand. Die man is een getrainde kok, met bijbehorende snijtechniek. Wat die in een half uur klaar heeft, daar doet een gewone sterveling waarschijnlijk minstens drie kwartier over.

Kookprogramma's op tv, ook zoiets: laten ze een snelle makkelijke maaltijd zien. Heel veel staat al schoongemaakt, gesneden en afgewogen klaar. Dat levert wel een boeiender uitzending op (wie wil er kijken naar het wassen van sla, het pellen van uien en het afwegen van boter?) maar het geeft een wat vertekend beeld van de bereidingstijd.
Maar eerlijk is eerlijk: Jamie snijdt zijn groenten in zijn uitzendingen over snel koken wel zelf. Alleen veel sneller dan ik dat kan (en er schieten ook nooit stukjes alle kanten op...)

O, en nog even over patat en kinderen. Als ik intens blije gezichtjes wil, schreef ik, moet ik patat bakken. Daarbij is het wel aan te raden diepvriespatat te nemen. Want ik heb ook wel eens zelf patat gemaakt, geheel volgens de regelen der kunst: aardappels gesneden en twee keer gefrituurd. De frieten waren, imho, uitstekend.
Oordeel van zoon "ja, het is wel lekker, maar je kan nog wel proeven dat het van aardappel is gemaakt". Zucht.

Groeten,

Temet

Kookinstructie: kip nuggets


https://www.youtube.com/watch?v=RKCYucvop1U

Er is natuurlijk geen kruid gewassen tegen kinderen die vinden dat de verse nuggets teveel naar 'kip' smaken. Verder vind ik het een geweldig initiatief. Leren koken, met veel basisinstructie, ook over hygiene, en het commentaar erbij waarom je dat doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.