Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

neteret mut

neteret mut

20-08-2014 om 20:23

kookvraag ei

ik heb altijd al moeite gehad met eieren koken, bijna altijd werden ze te hard. Vorig jaar zo'n eivormig kookhulpje gekregen en vanaf toen ging het goed. Tot vandaag. Het eigeel was perfect, stevig maar niet hard en net niet meer vloeibaar. Maar... het wit was vloeibaar, wel wit en niet doorzichtig. Hoe kan dit?? Wat is er mis gegaan?

Tante Tiny

Tante Tiny

20-08-2014 om 20:36

Ik kook vaak eieren

met en zonder kookhulpje, met eierkoker, op vakantie en thuis.
Maar soms is een ei anders dan andere eieren. Het zijn net mensen
Het blijft natuurlijk een kip die eieren produceert, het is geen machine.
Zelf koop ik zoveel mogelijk altijd dezelfde eieren in hetzelfde formaat. En dan gaat het bijna altijd goed. Tot er zo'n eigenwijs ding tussen zit.

neteret mut

neteret mut

20-08-2014 om 21:18

het was niet 1

maar de hele doos ( nou ja er zijn nog 4 ongeopend)

Tante Tiny

Tante Tiny

20-08-2014 om 21:25

Ik zou denken dat de doos niet goed is

Probeer morgen de andere vier eens. Als die ook slecht gaan, dan ligt het waarschijnlijk aan de leverancier/bewaarmethode tijdens transport of iets dergelijks.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2014 om 00:03

Zuinige methode

Eieren met koud water opzetten en aan de kook brengen. Als het water goed borrelt het gas uitzetten en de eieren en het hete water onder een deksel 7-8 minuten laten staan. Voor een hardgekookt ei 10 minuten. Afspoelen met koud water en klaar.

Puck

Puck

21-08-2014 om 08:33

dooier in het midden

Als je oude eieren hebt en de dooier is uitgezakt dan is het wit in het midden nog dril als de rest van het ei wel goed is.
Ook als hje grotere eieren hebt wil het nog wel eens dat het eiwit nog niet helemaal gestold is.
Ook juist ultraverse eieren moeten langer dan wat oudere eieren, maar dat speelt alleen met eieren van eigen kippen, de eieren in de winkel zijn nooit ultravers.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 09:58

Kookhulpje

Ik heb er net op gegoogled, vind het wel handig maar welk kookhulpje hebben jullie waar jullie normaal gezien tevreden over zijn?

neteret mut

neteret mut

21-08-2014 om 11:03

re kookhulpje

een soort ei dat mee het water ingaat en verkleurd tot welke hardheid je wil (zacht of hard enz.)
Vroeger deed ik de eieren in een pan kokend water en wachtte dan een min of 6 voordat ik ze eruit haalde, soms minder lang, maar altijd te hard (blauw). Mijn moeder had het tegenovergestelde, hoelang ze de eieren ook kookte, ze waren altijd zacht (geel vloeibaar). Met dit kookei zijn ze tot gisteren altijd stevig met net niet hard geel geweest.
Het verbaasde ons vooral dat het geel redelijk hard was en het wit vloeibaar als yoghurt, niet handig als je ze wil gebruiken bij een salade. Kop eraf slaan en met een vork de gele bal eruit vissen. Gewoon raar, vreemd. Het was een doos die pas uit de winkel kwam, max. 2 dagen.

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 11:21

neteret

HEET jouw ding kookhulpje? Ik wil dus weten wat de naam is of hoe die er uit ziet. Ik zie ze namelijk voor 20 euro en voor 8. Nu wil ik best 20 betalen als die van 8 flut is maar daarom hoor ik graag welke jij hebt (die normaal dus prima werkt blijkbaar).

Katniss

Katniss

21-08-2014 om 11:25

Vreemd hoor

Ik zet eieren op met heet water uit de kraan, snufje zout erbij om ze te laten stollen als er onverhoopt een barst. Vanaf het moment van koken laat ik ze 8 minuten doorkoken en ze zijn nooit blauw.

neteret mut

neteret mut

21-08-2014 om 12:33

kookei/ egg timer

op die termen komt hij bij mij als eerste als zoekopdracht. Een euro of 5. Ik heb hem al een tiental keren gebruikt, ging prima.
Tja katniss, ik weet ook niet wat er altijd mis gaat, net als mijn moeder alleen maar zachte eieren kon maken. Roerei, omelet enz. gaat allemaal prima. Maar dat kookei werkte dus prima voor mij

Mikke

Mikke

21-08-2014 om 12:42

Hier

Hier gaan eieren direct in water uit de Quooker (bijna kokend) en dan 6-7 minuten voor zacht en 10-12 voor hard (afhankelijk van de maat). En ik laat ze na het koken wel meteen afkoelen of ik eet ze op, anders garen ze nog na en worden ze harder (en groener) dan gepland.

Ik ben wel benieuwd hoe lang je ze nu kookt met je kookhulpje.. want 'n te hard gekookt ei na 6 minuten is mij nog nooit gelukt

Tante Tiny

Tante Tiny

21-08-2014 om 15:33

Ga naar de Action

Daar ligt zo'n ei dat mee gaat in het water. Ik heb die de hele vakantie gebruikt op de camping. Superding!
Kost heel weinig!

Lucerna

Lucerna

21-08-2014 om 16:01

Neteret Mut

Kan het zijn dat jouw kookhulp min of meer versleten is na jaren van trouwe dienst? Geen idee hoe lang het al meegaat, maar ik kan me zoiets voorstellen van een ding dat iedere keer meeverwarmd wordt. (Ik ken ze overigens wel, reuze handig).

Barvaux

Barvaux

21-08-2014 om 16:26

Tante Tiny

Ah die is vast goedkoper, heb jij er zachte, harde en middelmatige resultaten mee? Ik heb nog wel eens kieskeurige logees namelijk en daar wil ik het ding voor gaan gebruiken.

egg timer

Groot fan ben ik van dat ding. Ik gebruik ze al jaren (ben aan de tweede toe, de eerste is na jaren gebruik overdwars doorgebroken (op de lijmgrens van onder en bovenkant: tip: nooit je egg timer mee laten 'schrikken'). Het is zelfs zo erg dat toen ik in de vakantie zònder zo'n ding een eitje wilde koken ik echt geen idee meer had hoe lang dat zou moeten.

Barvaux: Ik kan er heel precies mee 'timen' hoe het ei worden moet: zacht, middelmatig of hard. Er staat ook wel zo'n aanduiding op, maar het is natuurlijk even ijken om te weten bij welke stand een ei exact is zoals je wenst.

neteret mut

neteret mut

21-08-2014 om 17:22

mijn gok voor nu

dat het ligt aan een bijna lege gasfles, dan komt er maar een heel klein vlammetje uit en duurt het uitzonderlijk lang voor er iets kookt (had daar met de rest vh eten ook last van maar dat kreeg ik wel gaar en goed). Dat daardoor de eggtimer niet goed werkte en de eieren dus eigenlijk niet goed gekookt waren ook al zaten ze er al lang in en gaf de timer dat ook aan. Heb vandaag een nieuwe gasfles gehaald.
Normaal zijn de eieren voor ons perfect als de verkleuring nog net niet helemaal klaar is, de buitenste ring van hard nog net niet helemaal "vol". Bij gebruik van medium maat eieren en in een pan met 10 stuks. Ze liggen idd ook bij de action en de blokker.

Tante Tiny

Tante Tiny

21-08-2014 om 17:38

Resultaat is prima

Ik varieer niet zo maar ik krijg ze wel precies zoals ik ze wil.
Ik kook ze tussen stand zacht en medium in. Dan is het eiwit gestold en het geel nog lopend.

Tink

Tink

21-08-2014 om 19:05

nog nooit

... van een egg timer gehoord . Ik koop altijd maat M eieren, en zet ze op met koud water. Wekker op 12/13 minuten voor een hard ei, 10/11 minuten voor een wat zachter ei.
En als er meer eieren in de pan gaan, iets langer. Beetje op gevoel.
Ik gebruik wel altijd hetzelfde pannetje en dezelfde gaspit overigens, anders klopt het niet meer helemaal

Eiwit stoltbal bij een temperatuur van rond de 70 graden

Als je een ei met koud water opzet begint het kookproces al een tijd voordat het water echt kookt. Vandaar dat het uitmaakt of je veel of weinig eieren kookt, en op wat voor soort fornuis.

Op mijn oude slome keramische fornuis duurde het zolang voir het water kookte dat de eieren tegen die tijd al bijna klaar waren. 4 minuten echt koken en ik had een hard ei.

Op mijn huidige inductieplaat kookt het water razendsnel.
Een hard ei duurt nu zeker een minuut of 8. Maar vanaf het moment van pan-op-het-vuur ben ik natuurlijk wel sneller klaar!

Zo.n eierkook ding dat verkleurt : ideaal. Werkt overal en altijd!

Ingrid

Eiwit stoltbal bij een temperatuur van rond de 70 graden

Als je een ei met koud water opzet begint het kookproces al een tijd voordat het water echt kookt. Vandaar dat het uitmaakt of je veel of weinig eieren kookt, en op wat voor soort fornuis.

Op mijn oude slome keramische fornuis duurde het zolang voir het water kookte dat de eieren tegen die tijd al bijna klaar waren. 4 minuten echt koken en ik had een hard ei.

Op mijn huidige inductieplaat kookt het water razendsnel.
Een hard ei duurt nu zeker een minuut of 8. Maar vanaf het moment van pan-op-het-vuur ben ik natuurlijk wel sneller klaar!

Zo.n eierkook ding dat verkleurt : ideaal. Werkt overal en altijd!

Ingrid

Zit er ook een zinnig antwoord tussen? 
Het komt door het koken op een inductiekookplaat. Bij mij is ook het eigeel goed en het eiwit te waterig. 
Ik zou graag een oplossing lezen die gaat over eieren koken op een inductiekookplaat

Ah, ik zie dat het bericht voor het mijne van 28-11-2021 - 13.17u over een ervaring gaat bij een inductiekookplaat. Mooi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.