Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-01-2021 om 14:18

Kookvragen

Elders liep een topic over saus bij wraps. Misschien kunnen we een kookdraadje beginnen?

Ik zit met een tomatensoepkwestie. Tegenwoordig maken we vaak tomatensoep van verse tomaten. Eenvoudige versie, uitje snipperen en fruiten. In het water bij de tomaten. Velletjes eraf halen als de tomaten in de bouillon gaargekookt zijn. En dan de gekookte tomaten te lijf gaan met de staafmixer. Soep smaakt prima. Soms zitten er vrij veel kleine harde dingetjes in de soep. Onsmakelijke vergelijking, maar het lijken net kleine draadjes/kindernageltjes. Hoe komt dat zo en hoe doe ik het beter?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-01-2021 om 14:38

Pindasaus

Als ik pindasaus maak van pindakaas, water, ketjap, sambal, mengen de ingrediënten niet altijd goed. Hoe kan dat?

Hangkous

Hangkous

15-01-2021 om 14:40

De gemalen pitjes!

Dat zijn die kindernageltjes.
Persoonlijk haal ik de vellen er nooit af, als alles gaar is (stengel bleekselderij erbij en een stukje winterpeen en natuurlijk die ui die je noemt) ? zet ik de staafmixer erin en daarna haal ik alles door de zeef.
Het prutje dat overblijft kook ik met 1 of twee aardappelen nog een keer. Weer mixen en zeven en dat doe ik in een ijsblokjes bakje. Die klontjes gebruik ik om jus op smaak te brengen en een beetje te binden. Dan gaat er maar een klein beetje van de begin ingrediënten in de compostbak.

Hangkous

Hangkous

15-01-2021 om 14:41

Phryne

Teveel water?
Langer doorkoken en beter roeren?

@Wilgenkatje tomatensoep

Snij de tomaten doormidden en snij die harde kern, waar de tomaat aan gehangen heeft, eruit. Ik verbaas me altijd weer bij vele NL-huisvrouwen die die 'pit' erin laten zitten (ook bij salades),

Jasmijn

Jasmijn

15-01-2021 om 15:15

waar ik net achter kom (verkleuring door wortel op plastic)

Ik heb een nieuwe mixer van tefal, met zo'n trekdraad. Dat bakje, transparant plastic was dus al na 1x oranje geworden door het hakken van wortel. Nu (ongeveer 2 maanden later) ging ik het toch eens googlen, want ik heb net weer wortel gehakt en volgens google kan je het wegkrijgen met een stukje keukenpapier en wat plantaardige olie. En ja hoor, het is weer helemaal mooi transparant, zónder oranje gloed.
Meteen ook geprobeerd met maatbekers van een paar jaar oud, die ook oranje zijn maar daarbij lukte het (niet) meer, zit er ook wel heel lang in natuurlijk.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

15-01-2021 om 15:28

stukjes rode paprika

geven ook zo af op plastic. Ik gebruik er altijd hetzelfde bakje voor als ik met m'n aardappelmesje kleine stukjes snijd voor een of ander gerecht. Zou zo'n bakje ook nog schoon kunnen?
En tomatenrood van een ingevroren pastasaus?

Hangkous

Hangkous

15-01-2021 om 16:00

Ook olie

En de bakjes niet meteen in heet water afspoelen of afwassen. Koud water werkt beter. Zeker bij nieuwe balkjes, als het er al hadden in zit die verkleuring dan is het moeilijk weg te krijgen.

Petra

Petra

15-01-2021 om 16:04

Sate

Sate met water? Ik maak hem met melk en dan bindt het prima.

bieb63

bieb63

15-01-2021 om 16:32

inderdaad petra

Geen water gebruiken,maar melk, dat bindt. En daarbij ook lekkerder

Pirata

Pirata

15-01-2021 om 16:35

wel water

Ik vind pindasaus met melk er in niet eens lekker. Bovendien bindt het met water bij mij ook prima.
Doe je eerst de pindakaas in de pan of eerst het water?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-01-2021 om 16:38

Geen melk

Als je er melk bij doet, haal je alle pit eruit. Ik doe altijd gelijk alles bij elkaar in de pan. Eerst knoflook en gember fruiten en dan de pindakaas, water en de rest erbij. Ik heb het idee dat de sambal ervoor zorgt dat het mengsel ontbindt of zo.

Pirata

Pirata

15-01-2021 om 16:52

beetje bij beetje

Al eens geprobeerd het water beetje bij beetje toe te voegen? Dat doe ik altijd.

Hangkous

Hangkous

15-01-2021 om 16:55

Geen melk

Melk wordt nauwelijks gebruikt in de Aziatische keuken. Is echt niet lekker in de pindasaus, het wordt een beetje Hollands als je er melk in doet. Niet meer spicey.
Net als boter/ margarine gebruiken om je uitje te fruiten voor de pindasaus, dat moet olie zijn.

Jesse_1

Jesse_1

15-01-2021 om 17:15

Phryne

Eerst (kokend) water, dan de pindakaas. Wachten tot dat goed warm en gemengd is en dan pas ketjap etc erbij.
Ik heb ook wel eens in mijn ongeduld gelijk al ingrediënten toegevoegd en merkte dat het dan geen goed consistentie meer kreeg.

Gebruik je altijd dezelfde pindakaas? De een is natuurlijk ook een stuk beter voor saus dan de ander.

Jesse_1

Jesse_1

15-01-2021 om 17:16

Wij fruiten geen uitje, maar voegen wel wat satékruiden toe, anders mist het wel wat smaak.

Antje

Antje

15-01-2021 om 17:40

Pindasaus

Om er voor te zorgen dat de pindasaus niet schift doe ik er een beetje citroensap door. Dat emulgeert.

Zonnehoed

Zonnehoed

15-01-2021 om 18:09

Pindasaus

Uitje, knoflook, gember, pepertje, limoenblad, trassi bakken in olie, pindakaas erbij, roeren, ketjap en citroensap erbij, roeren, dan beetje bij beetje water en roeren tot de juiste dikte ontstaat.

Zonnehoed

Zonnehoed

15-01-2021 om 18:13

Tomatensoep

Ik ontvel de tomaten niet voor de soep, als ik er met de staafmixer doorheen ga is alles glad. Ook nooit last van harde stukjes. Ik doe er wel nog pastinaak ofzo bij, dan wordt de soep wat dikker en minder zuur. En verse tijm of basilicum ofzo. Ik bak eerst alle groenten met ui en knoflook in olie, dan bouillon erbij en op het eind pureren met staafmixer.

Amsterdamse

Amsterdamse

15-01-2021 om 18:34

Tomatensoep en pindasaus

Tomatensoep maken we (man eigenlijk, die kookt hier in huis van tomtoms of die van de Lidl: petit sweet tomaten. Truc is volgens man gewoon echt goede zoete tomaten gebruiken en lang genoeg laten koken. Vel eraf doet ie nooit. Niks geen pitjes kn de soep en enorm lekker. Enige kruid dat hij gebruikt is (verse) laurier. Als jullie het recept willen, laat maar weten.

Pindasaus, het geheim van Indische man: conimex javaanse pindasaus, water bij en dan goeie ketchap (ABC), beetje citroen, sambal badjak en blokje santem (kokosmelk geconcenreerd, is zo’n blok). Normaal gesproken is conimex zo’n beetje vloeken in de kerk hier, muv die pindasaus. En vooruit, ook de sambal badjak, die mag ook

En nog een tip: we maken hier geregeld tonijnsalade. Gebruikelijke recept met mayo, uitje ed. Het geheime ingredient: sambal badjak, dus niet de gewone sambal, dan krijgt ie iets heel speciaals!

Tomatensoep

Is zelfgemaakt vooral in de zomer lekker. Als de tomaten veel smaak hebben en bij voorkeur overrijp zijn,
Ik laat de velletjes er ook gewoon op zitten. Mijn Bamix krijgt alles fijn.

Ik smoor de tomaten altijd even mee met t gefruite uitje voor ik bouillon toevoeg. En als ze ( in de winter) toch wat minder smaak hebben dan smokkel ik en gaat er een pakje tomato frito van Heinz door de soep😀.

Petjel of satesaus

Inderdaad die Conimex satesaus (in t boterkuipje) is heel lekker! Beetje opleuken met djaroek peroet sambal en groene draak ketjap. Of met kentjoer! Oh dat is pas lekker. Ik maak sate saus ook altijd met water. Uit ee toko neem ik ook wel eens van die zakjes met korrels mee. Petjelsaus of gadogadosaus staat er op, er zijn twee soorten.
Goede tip met santen blok, dat geeft meer smaak, minder waterig. Oh ik ben dol op indonesisch koken, en gebruik dan graag t boek van Bep Vuijk. En we gaan hier graag shoppen bij de Aziatische supermarkt. De vondst afgelopen jaar is de oestersaus met de panda erop; heerlijk in noedel roerbak gerechten. En als ik daar toch ben dan neem ik altijd uit het koelversvak de eigen sambals mee. Of de mangochutney, loeiheet maar zo lekker met Tikkie Masala. Winter is voor pittige gerechten hier, dat verwarmd.

Poms

Poms

15-01-2021 om 23:44

Saté saus

Ik gebruik kokosmelk ipv water of melk. Zalig!

bieb63

bieb63

16-01-2021 om 15:28

ipv tonijnsalade: makreel

Dat is ook echt heerlijk voor op brood (eigenlijk nog lekkerder dan tonijn) en heel simpel:

Snipper een (rood) uitje, prak stukjes gerookte makreel en meng dit samen met wat mayo door de uitjes. Op smaak maken met peper (evt zout) en sambal oelek.

Koud

Koud

16-01-2021 om 19:11

Pindasaus, eerst de olie!

Als je eerst een klein scheutje olie in de pan warm laat worden en daar de pindakaas in losroert, en dán pas beetje bij beetje water erbij, bindt ie als een tierelier!

Koud

Koud

16-01-2021 om 20:13

Snoeptomaatjessoep

Ik gebruik alleen nog snoeptomaatjes voor sauzen en soepen. En dan 't liefst als ik ze al een week in huis heb, hoe rijper hoe lekkerder. Ik snij ze 1 x door midden, heel klein beetje water om aanbranden te voorkomen en dan gewoon minuut of tien laten koken en de pureestamper erin. Voor saus laat ik ze inkoken zonder deksel erop. Denk dat je ze ook zonder doorsnijden kan koken, moet je waarschijnlijk wel even voorzichtig zijn als je ze kapot stampt.
Snoeptomaatjes heb ik altijd 'in de voorraad'.

Ik gebruik trostomaten voor cremetomatensoep.

En ze moeten echt heel rijp zijn, de 2 grote uien kook ik mee zonder te fruiten. Dan pureren en door de zeef halen. Ondertussen maak ik een roux en daar gaat in delen de soep doorheen. Beetje kookroom erbij en klaar.

Bo

Bo

18-01-2021 om 21:32

satesaus

Inderdaad kokosmelk of santen voor een lekkere satesaus!

Ik gebruik een blik goede tomaten voor de tomatensaus, vind ik meer smaak hebben dan verse tomaten.

Zus

Zus

19-01-2021 om 12:39

Welke blikken zijn met goede tomaten? Gebruik je een bepaald merk?

Lente

Lente

19-01-2021 om 15:17

Ik gebruik een pak passata oftewel gezeefde tomaat

Aangezien je het toch pureert, is zo'n pak veel praktischer.

Ik koop de goedkoopste waar de ingrediënten bestaan uit: tomaat, zout. Of zonder zout. Niets erbij. Dus niet de Heinz pakken of andere merken. Daar zitten kruiden bij of andere toevoegingen en die heb je allemaal niet nodig. Het ergste is nog dat er vaak suiker in zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.