Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Relithe

Relithe

29-07-2013 om 21:18

Koolhydraatarm eten, is dat vol te houden?

Ik wil graag afvallen en stuitte op het dieet van Yvonne Lemmers, Grip op koolhydraten. Het is net even anders dan Atkins en sprak me wel aan.
Ik vraag me af of dit vol te houden is want ik heb best honger af en toe terwijl dat niet zou moeten..
Iemand hier ervaring?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Esther Wieringa

Esther Wieringa

29-07-2013 om 21:33

Veel beter vol te houden dan caloriearm

Mijn persoonlijke ervaring is dat ik juist met pogingen om "gewoon" calorieën te minderen voortdurend honger had en het dus op de lange termijn niet volhield.

Koolhydraatarm was voor mij een openbaring. Geen honger en toch afvallen (van ernstig overgewicht tot een gezond gewicht). Ik doe het nu 2 1/2 jaar en ik zou niet meer anders willen.

Brianna F

Brianna F

30-07-2013 om 15:49

Idem

Hetzelfde verhaal als Esther, ik moet zelfs oppassen dat ik niet te weinig eet.

Niet goed!

van de website van het Diabetes fonds geplukt: en let vooral op laatste zin:

Die mensen eten een maand nauwelijks koolhydraten. Daardoor komt er weinig bloedsuiker in het bloed, en heb je dus minder medicijnen nodig. Maar het is een eenzijdige manier van eten waarbij je stoffen te kort komt, en die bijna niemand volhoudt.

Mona

Mona

31-07-2013 om 13:21

Valt mee hoor

Volgens mij valt het wel mee met dat 'niet goed!" advies van het Diabetes fonds. Zeker als je het wat relaxter aanpakt. Ik heb het samen met mijn man gedaan. Koolhydraat arm, niet koolhydraat loos. Kwam er op neer dat we gewoon groenten aten en ook vlees, vis ei en melkprodukten. Alleen geen brood,rijst en pasta. Ging prima alleen het is best zoeken naar ideetjes voor ontbijt en lunch (avondeten ging prima eigenlijk) we vielen als een tierelier af, maar op een gegeven moment wordt ook dit wel wat saai en snak je naar een broodje ofzo
Nu eten we wat minder koolhydraat arm en ik blijf op gewicht. Dus ik eet wel weer brood en pasta en rijst, maar het is niet meer het hoofdbestanddeel van de maaltijd. Meer 50-50 of zelfs minder dan dat, terwijl ik vroeger bijv. een bord rijst had met wat groente en vlees heb ik nu een bord groente, beetje vlees, beetje rijst.

Slecht idee

Chiquita, het is in het algemeen een slecht idee om voorschriften die bij ziekte gelden, tot norm te verheffen.
Ondertussen is het waar dat in de standaard voedingsleer teksten gebruikt worden die doen alsof koolhydraten belangrijk zijn. Vaak staat er dan iets als 'koolhydraten zijn onze belangrijkste bron voor energie'.
De werkelijkheid is dat in Nederland (in alle westerse landen trouwens), met enige regelmaat geinventariseerd wordt wat we zoal eten. Uit dat soort metingen blijkt dat het bij ons gebruikelijk is om een bepaalde hoeveelheid te gebruiken, maar dat betekent niet dat dat moet.
De meest uitgesproken koolhydraatbommen die we gebruiken zijn aardappel, brood en pasta.
Voor zover daar iets verstandigs in zit (vezels wordt vaak gezegd, maar dat valt vies tegen), zijn er prima vervangers.
Koolhydraat mijden levert bepaald geen eenzijdig dieet op.
Groet,
Miriam Lavell

lennest

lennest

31-07-2013 om 20:01

Zoals mona

Ooit begonnen met het oer-dieet, maar dat was toch te bewerkelijk, GOK ook slecht vol te houden, nu dus beperkt: veel groenten, beetje koolhydraten, veel eiwit, ook uit noten en zo. Ik ontbijt inmiddels vaak met groenten, als lunch vaak een aangeklede salade. Als ik nu brood eet, eet ik spelt of desembrood. Vult wat beter! Vaak soep, zelf gemaakt ook de bouillon met veel groenten. Ik heb niet het gevoel dat ik op dieet ben!

Relithe

Relithe

31-07-2013 om 21:33

Val je er snel van af?

Ik ben inmiddels met de eerste fase begonnen maar vind het nog best ingewikkeld. Je moet ook op de calorieën letten maar tegelijk wel veel vetten nemen. Ben dan snel bang dat ik teveel vet eet. Vind de boekjes eigenlijk niet zo duidelijk.
Zijn jullie er veel mee afgevallen? Ik wil zelf graag tien kilo kwijt.
Mona, jij hebt je dus niet aan de fases gehouden zeg maar? Gewoon minder koolhydraten eten werkt dus ook?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

31-07-2013 om 23:21

Ik las in psychologie magazine

Een boeiend artikel over koolhydraat/ suiker arm eten. Ik ga me er verder in verdiepen maar nog niet gedaan. Één ding trof me wel: schijnbaar kan een tekort aan koolhydraten fnuikend zijn voor je humeur. Er wordt zelfs gerept over de "Atkins attitude", mensen die te enthousiast dat dieet volgens en daar sjachie van worden. Ik heb het artikel niet bij de hand maar is denk ik het lezen waard.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mona

Mona

31-07-2013 om 23:38

Inderdaad

Nee ik heb me er helemaal niet zo streng aan gehouden, man wat meer, maar die moest ook meer gewicht kwijt. Dat vet eten is lang zo slecht niet als ons altijd voorgehouden is. Voordeel van wat vetter eten is, is dat je er mega voldaan van raakt dus uren niet hoeft te eten. Maar ik ben beslist niet vetter gaan eten. Favoriet bij mij was het gebakken eitje met gebakken champignons, tomaat en ui erop. Soms ook nog een plakje kaas. Als je zoiets eet, heb je beslist geen behoefte aan een tussendoortje. En mocht je dat al willen dan mag je dus gewoon een plakje kaas, of een plakje ham.
Ik at wanneer ik trek kreeg maar dus geen brood, rijst, pasta en aardappelen (die vergat ik in mijn eerdere berichtje) En later ben ik dat dus wel mondjes maat gaan eten.
Ik heb ook niet echt gelet op de koolhydraten in groente, groente leek me gewoon goed, dus dat heb ik gevarieerd gegeten. Ik ben geen enorme vlees fanaat, dus daarvan at ik meestal kipfilet, een gehaktballetje of eens een speklapje. Vis pangasiusfilet. Maar groente was eigenlijk altijd het hoofdbestanddeel van mijn maaltijd. En we hadden altijd hardgekookte eitjes liggen om eens wat te kunnen snacken.

Ely

Is een pesthumeur niet gewoon een bijwerking van *ieder* dieet?

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

01-08-2013 om 14:19

Snel afvallen

Dat moet je niet willen. Denk jojo. Ik zit op 2 kg per maand en ben al 11 kg kwijt. Nog 10 te gaan en ik eet voor mijn doen veel. Voordeel is dat je niet zo snel meer trek krijgt, je zit echt goed vol. Ik eet geen brood en aardappelen. Soms wel (volkoren) pasta of rijst. Speltbrood schijnt ook beter te zijn, maar ik houd gewoon niet zo van brood en aardappelen. Wel veel groente en fruit, kip of vis, noten en eieren. Verder bak ik wel met amandel/kokos/sojameel als ik een extraatje wil maken voor verjaardagen of zo.
Ik ontbijt met havermout, sojamelk of geitenmelk een appel en handje noten. Niet iedereen is gecharmeerd van pap, maar ik eet al 50 jaar pap bij het ontbijt. Tussen de middag een (vet) visje of ei of kaas met rauwkost of een gevuld groentesoepje. Tussendoor groene smoothies, daar ben ik echt verslingerd aan. 's Avonds gewoon groente, rauwkost en een stukje kip/vis.
Ik heb geen honger, je kunt enorm varieren en als ik een stukje vlaai krijg op een verjaardag eet ik het gewoon, ik neem alleen geen 2e stuk meer.

Ely

Ely

02-08-2013 om 01:20

Temet

Hahaha ja maar in deze is het blijkbaar zelfs ook nog eens chemisch terecht zeg maar . Iets van een tekort om te kunnen genieten ofzo, ik heb het artikel iets te vluchtig gelezen geloof ik

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Clementine

Clementine

03-08-2013 om 17:26

Artikel psychologie magazine

Uit het artikel in psychologie magazine:
'Maar pas op, schrap koolhydraten niet radicaal uit het menu. Want zoals u net al las: zonder glucose geen goede zelfbeheersing. Ook stimuleert een gezonde hoeveelheid suikers de aanmaak van serotonine, het 'gelukshormoon'. Wat er gebeurt als mensen zichzelf deze essentiële energiebron ontzeggen, valt volgens biochemicus en breinonderzoekster Judith Wurtman dagelijks te zien in het Amerikaanse openbare leven. Volgens haar miegelt het er van de lieden die strontchagrijnig rondlopen dankzij het koolhydraatarme Atkins-dieet. 'The Atkins-attitude' noemt Wurtman dat. '

In het artikel wordt genoemd dat het zeker loont om de koolhydratenconsumptie terug te schroeven, en de juiste koolhydraten te eten. Maar zoals hierboven beschrven is helemaal weglaten ook geen goed idee, volgens het artikel. (Suiker, de bittere waarheid, heet het).

Ely

Ely

04-08-2013 om 09:51

Thanks clementine

Dat was wat ik bedoelde

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.