Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

krakende schoenen

Onlangs heb ik een paar nieuwe hoge veterschoenen gekocht in de uitverkoop. En misschien vanwege die uitverkoop heb ik ze niet goed uitgeprobeerd voor ik ze kocht (ha, ze passen, mooi, meenemen maar) en nu blijkt het leer vreselijk te kraken. Op zich geen drama, al kan ik ze niet aan als ik ergens stilletjes wil binnenlopen of juist weglopen, maar irritant is het wel. En een tikje lachwekkend, mijn collega's horen me nu van afstand aankomen. 
Is er iets aan dit kraken te doen, en zo nee, gaat het dan nog over, of moet ik mij er mee verzoenen?

Het lijkt me dat het wel soepeler gaat worden toch? Anders ga je eens langs de schoenmaker, of als dat niet in de buurt is, bel je ze even op. Misschien hebben zij een idee om het soepeler/stiller te krijgen.

Temet

Temet

28-09-2022 om 15:20 Topicstarter

Die Google-link leidt vooral naar dingen die gaan over krakende zolen. Maar het is niet de zool die kraakt, het is het bovenstuk. Met name de schacht. Maar goed, talkpoeder kan ik altijd proberen, dat heb ik toevallig in huis. Heb ik wel witbestoven sokken, maar als ik daar stiller door ga lopen heb ik dat er wel voor over. 

goed/aantal keer poetsen, met wandelschoenenvet?
gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 16:21

talkpoeder? 

Invetten? Ik weet niet watvoor materiaal het is.

ik neem aan leer, zonder tegenbericht....
Gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 17:34

Temet schreef op 28-09-2022 om 15:20:

Die Google-link leidt vooral naar dingen die gaan over krakende zolen. Maar het is niet de zool die kraakt, het is het bovenstuk. Met name de schacht. Maar goed, talkpoeder kan ik altijd proberen, dat heb ik toevallig in huis. Heb ik wel witbestoven sokken, maar als ik daar stiller door ga lopen heb ik dat er wel voor over.

Oh het materiaal dat over elkaar heen gaat?

In geval van nieuwe schoenen is het advies vooral veel dragen. Dan wordt het materiaal soepel en zullen ze minder gaan kraken.

Temet

Temet

16-11-2022 om 10:31 Topicstarter

Ik haal dit draadje weer even naar boven omdat ik nog even wil terugmelden. Ik schreef al eerder dat ik talkpoeder zou kunnen proberen - dat was een tip die ik ergens had gelezen. Nu had ik dat toevallig toch in huis, maar echt proberen deed ik lange tijd niet (ook al niet omdat ik die schoenen niet veel draag). Tot gisterenavond, toen ik besloot het toch maar eens uit te proberen. Nu is talkpoeder nogal een rommelig goedje, en het is van Zwitsal dus het ruikt nogal sterk, dus ik liet het bij éen schoen. Immers: als dat zou werken dan kon ik altijd de andere ook nog doen, en werkt het niet, nou ja, dan heb ik maar éen witte sok, en minder babygeur. Waarna ik de schoenen klaarzette voor vandaag. Veel vertrouwen had ik er niet in, maar goed, niet geschoten is altijd mis. 

En verdikke, het werkt gewoon! Ik ben werkelijk verbijsterd, maar echt, mijn linkerschoen kraakt als vanouds - want die had ik niet bewerkt - en de rechterschoen, die ik dus aan de binnenkant met talkpoeder heb ingewreven, kraakt niet/nauwelijks meer. Dus, beste forummers, heb je ooit last van een schoen waarvan het leer (dus niet de zool) kraakt: talkpoeder. 

Temet

Temet

16-11-2022 om 10:36 Topicstarter

Dat talkpoeder had ik trouwens ooit gekocht om een rugzak mee in te wrijven waarvan de binnenkant plakkerig was geworden. Dat schijnt met ouderdom te maken te hebben, en bij Bever werd mij meegedeeld dat daar niets aan te doen was. Omdat de rugzak in kwestie verder nog perfect in orde was - hij is niet heel veel gebruikt - heb ik het binnenwerk daarvan met talkpoeder ingewreven om het plakkerige eraf te halen. Dat werkt wel, al vermoed ik dat ik bij volgend gebruik de kleren wel in een plasticzak moet verpakken voor ik ze in de rugzak stop. 
Voor babybilletjes wordt talkpoeder tegenwoordig niet meer aanbevolen, maar in het huishouden bewijst het spul nog altijd zijn nut

Ook altijd handig voor je sjoelbak

En voor smetplekken 

Bijtje82

Bijtje82

16-11-2022 om 17:39

En voor licht vet haar dat net wel/net niet aan een wasbeurt toe is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.