Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Arawen

Arawen

12-11-2008 om 16:22

Kredietcrisis? brief van de bank over hypotheek

Vanmorgen kregen we een brief van de Rabobank, waar we de (aflossingsvrije) hypotheek hebben lopen voor ons huis, dat we 2 jaar geleden hebben gekocht. Een hele vriendelijke brief. Dat ze zo goed voor ons wilde zorgen en daarom graag een afspraak wilde maken om 'onze financiele situatie opnieuw te bekijken' en 'eventuele oplossingen te bieden'.

We kregen er helemaal koude rillingen van. Onze hypotheek bevalt prima, we betalen keurig iedere maand en hebben daar helemaal geen problemen mee. We zitten helemaal niet te wachten op een bank opnieuw wil kijken of we wel genoeg op de (salaris)rekening hebben staan. Kan er nou echt zoveel veranderen in die 2 jaar sinds de hypotheek is afgesloten? Service van de bank is leuk, maar is dit niet wat overdreven? Ons bekroop het gevoel dat de bank een mailing naar al haar (hypotheek)klanten heeft gestuurd, en aangezien de Rabo de grootste hypotheekverstrekker is zullen dat er veel zijn,in de hoop dat er iemand 'bang' wordt en zich in een andere hypotheekvorm laat praten of een extra verzekering af sluit.

Gelukkig zijn we lid van Vereniging Eigen Huis en we hebben direct gebeld, onzeker over het feit of de bank van ons zou kunnen verlangen dat we geld gaan storten om de (dalende) waarde van ons huis te verzekeren. We lossen immers niet af. Volgens de juristen van de Vereniging is dat in theorie mogelijk. De bank kan dat echter niet zo maar afdwingen (tenzij onder hele specifieke voorwaarden). Ze denken net als wij dat de bank het, onder het mom van 'zorgplicht', gewoon bij de hypotheekklanten wil proberen. Ze adviseerden ons niet in te gaan op de uitnodiging voor een gesprek. Dan is er verder weinig aan de hand.

Is dit een gevolg van de kredietcrisis? Zijn er meer mensen die van hun bank zo'n brief hebben gehad? Het viel me wel op dat de website van de Rabo zo slecht bereikbaar was vandaag...

groeten Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
emmonis

emmonis

12-11-2008 om 16:36

Nee dat niet

Van onze bank hebben we nog niets gehoord. Vreemd, meestal bellen ze 1x per jaar voor een gesprek. Wij gaan hier bijna nooit op in, misschien komt de brief morgen Als ik zo'n uitnodiging krijg ga ik er ook niet op in. Ik heb er hetzelfde gevoel bij als jij.

Wel heeft mijn man een 2 vreemde brieven van Nationale Nederlanden gehad.Daar is zijn pensioen onder gebracht. Ik heb het idee dat wij flink genept worden, maar ik begrijp het nog niet. Ik kan het dus ook niet precies uitleggen,maar het komt er op neer dat ze van het gegarandeerde eindkapitaal afwillen. Mijn nekharen staan al overeind.

(nog) geen brief

van de Rabo gehad. En als ik hem krijg (Rabobank werkt lokaal, misschien is het geen landelijke mailing) dan ga ik niet op de uitnodiging in. Nergens voor nodig, we hebben gelukkig geen beleggingshypotheken dus hoeven ons volgens mij nergens zorgen over te maken.

angel3

angel3

12-11-2008 om 18:30

Wij ook niet

Wij hebben geen Rabo maar wel voor ons toekomstige huis. Zij hadden goede deal tov andere aanbieders.
Grappig dat er gezegd wordt 'gelukkig' geen beleggingshypotheek.
Hoe zo gelukkig?
Gelukkig hebben wij er wel een...dat betekent nu worden heeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoop aandelen gekocht die straks gaan cashen over een paar jaar. Dus tja het is maar hoe je het bekijkt. Als je belegging doet moet je wel altijd een clausule opnemen dat je niet hoeft bij te storten.

Geen stress.

Wij hebben een gecombineerde spaar/beleggingshypotheek, en worden ook elk jaar braaf uitgenodigd door de bank om te checken of we nog happy zijn met de algehele opzet & risicospreiding van de hypotheek. Heel aardig toch? Soms veranderen de omstandigheden, en het is niet slecht om af en toe je hypotheek eens even te bekijken om te zien of alles nog optimaal is geregeld. Wel even in je achterhoofd houden dat de bank zelf soms ook redenen heeftom leuke nieuwe produkten of opties te willen slijten, dus een flinke dosis gezond verstand gebruiken.

Ik zou bij zo'n brief eerlijk gezegd niet meteen zulke negatieve gedachten hebben, en er een informatief telefoontje tegenaan gooien en dan besluiten of ik in the mood ben om eens te gaan praten..

Ingrid

Wendy2

Wendy2

12-11-2008 om 19:59

Doet rabo al jaren

Niet druk om maken. Het is geen verplicht gesprek. Alleen inderdaad alles even op een rijtje zetten. Zijn jullie tevreden, nog wensen, alles goed met verzekeringen etc. Ze bieden dit al jaren aan., Is niet nieuw vanwege de crisis...

Groetjes,

Wendy

Maak je niet druk

Arawen, ik schoot direct in de lach toen ik de eerste zinnen las. Hoe dom kan een bank zijn.
Nee, dit heeft niks met de credietcrises te maken, maar met de organisatiestructuur van de Rabobank. Jij hebt, dat wist je niet, een personal coach bij die bank. Daar merk je niks van, totdat er weer een nieuwe wordt aangenomen, vers van de hbo. Die wil je bezoeken. Zijn of haar portefuille in kaart hebben. Jouw gezicht zien en kijken of hij of zij je nog wat kan verkopen (oh sorry, je helpen).
Het is dus gewoon een verkoopgesprek, klantenpraatje. Na dit bezoek merk je trouwens jarenlang weer niks van die coach, totdat je 'm nodig hebt. Dan bel je, en blijkt hij/zij alweer ergens anders te werken. Je hebt een tijdelijke nieuwe gekregen, eentje die al jaren bij de bank werkt en zich wel tien keer bedenkt voordat hij dit soort briefjes gaat versturen.
En dan... krijg je toch weer zo'n briefje. Nieuwe coach, vers van de hbo.
*zucht*
Groet,
Miriam Lavell

Ken dit

Niet van de Rabo, waar mijn privérekening loopt, maar wel van de ABN waar mijn zakenrekening loopt. Zo'n briefje, inderdaad, of ik nog wensen heb. Soms bel ik dan en zeg ik dat ik goedkopere acceptgirokaarten wil. Dat kan niet. Daarmee is het gesprek dan wel weer klaar

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.