Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

beertje

beertje

20-03-2010 om 15:21

Kuren met wasmachine; monteur komt langs, constateerd "vetluis" maar probleem gaat niet weg :-(

Let op: lang verhaal maar ook bedoeld om situatie goed uit te leggen .Afgelopen week begon mijn 4 jaar oude wasmachine met kuren: bij de laatste keer centrifugeren (800 of 1000 toeren) gaat hij als een gek tekeer (schudden) en maakt een hels kabaal. Het betreft een LG wasmachine...altijd erg blij mee geweest want...hij wast zo lekker stil! Bovendien geen gezeur meer met koolborstels omdat de trommel aan een aparte constructie hangt en 7 kg wasgoed in 1 keer kunnen wassen.

Maar goed, het beestje heeft kuren en ik bel de LG hulplijn. Toen ik hem kocht, heb ik er expres 5 jaar extra garantie bij genomen en dat is nog tot 1-12-2011 geldig. Kat in het bakkie, zou je zo denken. Ja, monteur zou afgelopen donderdag langskomen, hardstikke fijn.

Monteur komt idd langs...start een soort testprogramma, ruikt in het wasmiddelenbakje en tuurt met een zaklantaarn in de trommel en constateert "vetluis". Had ik weleens van gehoord ja. En idd...nu we met een lege trommel wassen zie ik dat het water niet schoon is en erg schuimt (resten wasmiddel). Bekend probleem want tegenwoordig wilt iedereen apparaten met een laag waterverbruik, wassen we op te lage temperaturen en we gebruiken het verkeerde brrrrrrrr-wasmiddel
Fabrikant is zich bewust van het probleem maar vermeld dit niet in de gebruiksaanwijzing. Monteur zegt letterlijk dat ze liever willen dat je na 4 jaar weer een nieuwe koopt dan dat ze een goede voorlichting over "vetluis" geven. Wasmachines hebben er erg onder te lijden en kunnen dan kuren gaan vertonen.

Ok, wat te doen? Hoe gaat die herrie weg en komt mijn lieve baasje weer tot rust? Ik krijg een brief: ik moet de machine 10x een programma met koud water laten wassen met 20ml bleek of 50 ml azijn. Daarna een kookwas van 95 graden met een vaatwastablet. Goed, ik aan de slag.... wasmachine wast als een gek met lege trommel en maakt dan geen lawaai. En...wordt steeds schoner en schoner. Water wordt ook weer helderder. Ik poets alle derrie die ik nog tegenkom, ijverig weg.

Goed, stap 2: weer eens gaan wassen met vuil wasgoed want wasmand puilt ondertussen uit van sokken en onderbroeken die graag in het ruime sop willen draaien. Ik hou mijn hart vast in de laatste 15 minuten...het gaat redelijk maar machine maakt nog steeds herrie. Was komt er schoon uit en ik ben niet geheel ontevreden. Overmoedig doe ik nog een "klein" wasje (uiteraard met waspoeder want stel je voor)op 30 graden. Wasmachine begint bij het centrifugeren weer als een gek te schudden en herrie te maken...zo erg heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik doe net een belangrijk telefoontje en hoor alleen maar boven mij: boink-boink-boink
Zodra het kan ren ik naar boven en tref mijn wasmaatje bonkend tegen de wc aan. Hij staat overigens waterpas en op een speciaal anti-slipmatje.

Het lijkt me stug dat dit allemaal door "vetluis" komt en wellicht is er gewoon wel wat anders aan de hand? Misschien heeft iemand anders dit probleem ook wel gehad. Monteur vertelde me nog dat "vetluis" niet onder de garantie valt maar ik heb toch weer de drang om contact met LG op te nemen. Wat te doen?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fleur Mas

Fleur Mas

20-03-2010 om 16:23

Kieskeurig

Ik heb ook even ezocht en kwam op de site van kieskeurig, heel veel mensen hadden problemen met bonken en schudden en wat ik lees is dat bij al die mensen de trommel is moeten vervangen,hier is de link;

http://www.kieskeurig.be/wasmachine/lg/st148pwm/reviews/318049/

Misschien kun je er iets mee, vriendelijke groet,Fleur

Brianna F

Brianna F

20-03-2010 om 16:27

Heel vreemd

En er klopt volgens me geen drol van die uitleg van de monteur. Ik heb ook vetluis (in mijn gloednieuwe Miele, snik) Maar behalve witte vegen op mijn zwarte was, wast hij fluisterstil.
Volgens mij is er met jouw machine heel iets anders aan de hand.
1. Kapotte schokdempers
2. Versleten lagers
3. Gebroken trommelkruis
Als je vetluis hebt, had je dat allang aan je was moeten zien hoor.

Puck

Puck

20-03-2010 om 17:27

Geen vetluis

Mijn machine is ook ernstig vetluisgevoelig, maar vetluis beïnvloedt je wasresultaat, je machine gaat er verder niet van bonken etc. Verder is het volgens mij onzin om koud met bleek te wassen om het te bestrijden. Vetluis lost alleen op bij hoge temperaturen. Volgens mij is er ook iets heel anders met je machine aan de hand.

Ook gehad

Bij mijn machine bleek het stabilisatiegewicht te zijn gebroken.

Puck

Puck

20-03-2010 om 17:59

Hihi danni

Volgens mij is LG juist zonder die stabilisatiegewichten dus dat kan niet het probleem zijn in dit geval

Bastet

Bastet

20-03-2010 om 19:01

Toch weer bellen

Je hebt de vetluis verwijderd,maar het probleem is niet opgelost,weer bellen dus.Overigens,ik heb slechte ervaringen met LG,de mijne was na drie jaar erg kapot.En zeer vetluis gevoelig,stinken dat ding,bbbrr.....
Bastet

Jolanda123

Jolanda123

20-03-2010 om 22:21

de as.

Het klinkt alsof er iets met de as/ophanging aan de hand is.

Normalerwijze als je gaat centrifugeren en de as is helemaal goed dan begint hij sneller te draaien, de was verdeelt zich in de trommel, en daarna komt hij meer op toeren, en gaat hij centrifugeren.

Misschien weet je dit nog wel van bij een ouderwetse losse centrifuge.
Nu is het zo, dan een as met trommel die verticaal staat, zoals bij een ouder centrifuge die je van boven afvulde, de Middelpuntvliedende kracht de was fijner en makkerlijker verdeelt. Een verticale as is in dat opzicht ook sterker.

Terug naar jou machine.
Als een keer met centrifugeren de was niet goed verdeeld was, dan krijgt de as (die bij een voorlader horizontaal staat) een paar klappen totdat de was goed verdeeld is.

Gebeurt dat te vaak, dan kan de as echt schade oplopen, waardoor hij de was niet goed meer kan verdelen, en hij als het ware gaat "bolderen" en al bonkend en bolderend door de hele douche heen wandelt.

Nu weet ik niet of dit de oorzaak is, maar het zou kunnen...
Hoe dan ook, dit valt volgend mij wel onder de garantie.
Van een wasmachine mag je namelijk verwachten dat hij lang kan centrifugeren...

JO

Schokdempers inderdaad

Toen hier de wasmachine zo begon te bonken bleek dat te liggen aan de schokdempers. Totaal versleten. Gelukkig stond het ding helemaal klem, anders was ie vast ook de keuken door gaan dansen. Nou was ie ook bijna 20 jaar oud (en er was nog meer aan stuk) dus daar hebben we niet veel hartzeer van gehad. Maar na 4 jaar vind ik het wel snel hoor!

Van vetluis gaat je machine echt niet bonken, dat zie je hoogstens aan je was. Eens per maand een was draaien op 95 graden, en geen vloeibaar wasmiddel meer gebruiken, dan los je dat wel op. En alle rubbers e.d. schoonmaken maar dat heb je al gedaan.

Claudia B

Claudia B

21-03-2010 om 08:44

Hier

was het een gebroken trommelkruis. Wat een herrie maakt die machine dan zeg
Ik geloof inderdaad nooit dat dat door vetluis komt. Wel fijn dat hij dat heeft geconstateerd maar dat is niet het echte probleem.

Oplossing vetluis

Lege trommel, 95 graden en een dot soda erin. Programma aan en laten draaien. Eventueel nog een keer.
Daar wordt je wasmachine schoon en vetluis vrij van.

Ooit eens als tip gehad via dit fijne forum En het werkt super.

Die lage temperaturen zijn inderdaad niet handig voor je machine. Handdoeken en beddengoed was ik echter nog steeds op 60 graden en doe bij het waspoeder een kleine dosering soda.

Sinds de soda-actie ruikt mijn wasmachine weer neutraal en heb geen last meer van vetluis.

Enne.... dat bonken komt echt niet van vetluis zeg. Welke monteur bedenkt nou zulke onzin. De suggesties die hierboven worden gegeven lijken er meer op.

Puck

Puck

22-03-2010 om 08:27

Moppeke

Fijn dat de tips bij jou wel afdoende werken. Bij mij is het zo hardnekkig dat zelfs alle tips van het forum bij elkaar(ik kan ze zo allemaal opdreunen ondertussen) niet voldoende zijn. Ik zal dan ook een rondedansje maken als mijn machine de geest geeft, kan niet wachten om dan een nieuwe te kopen.

Maxime.M

Maxime.M

22-03-2010 om 09:03

Poeder

Siinds ik 1x vetluis heb gehad heb ik nooit meer vloeibaar wasmiddel gebruikt. Ik gebruik gewoon weer poeder en heb het nooit meer gehad. Maar het bonken kan inderdaad echt niet van vetluis komen, wat dacht die man? Dat je een dom blondje bent die alles wijsgemaakt kan worden? Bellen dus, je heb nog recht op garantie!

Maxime

Puck

Puck

22-03-2010 om 11:03

In aanvulling op kersje

Ook hier een AEG die kuren had tijdens een bepaald gedeelte van de was. Ik heb dat dus opgenomen met de video en dat afgespeeld op de computer toen de monteur er was. Dat bleek erg verhelderend te werken, hij wist direct wat het was en kon snel de juiste reparatie uitvoeren. Scheelt dus ook nog eens tijd (=geld), want hij hoeft niet een uur te blijven wachten tot de storing optreedt.

liora

liora

22-03-2010 om 11:43

Vraag over poeder

Hoi,

Kan je het poeder ook gewoon in het wasbolletje doen, of moet dat per se in het poederbakje van de machine? Ik wil ook op poeder overgaan als ik dit zo lees.

Liora

Maxime.M

Maxime.M

22-03-2010 om 11:59

Waarom liora?

Waarom wil je het poeder niet gewoon in het bakje doen? Als ik hier mijn machine bekijk gaat ie gelijk water vullen zodra ik de machine aanzet, en daarna (misschien na een minuut gaat er water in het bakje waspoeder stromen en komt het poeder bij de natte was. Dus je zou zeggen dat poeder niet op droge was mag?? Anders doe je een schepje poeder in een bolletje en doet daar alvast een scheutje water bij?

Maxime

Beertje

Beertje

22-03-2010 om 13:38

Update

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik vond die ene tip erg handig; het euvel opnemen met de camera zodat ik het kan afspelen als de monteur weer komt want...vandaag weer LG gebeld en ze bellen terug voor een afspraak. Klinkt een beetje laf maar ik laat nu mijn man er bij zijn als die monteur komt(ben geen "dom" blondje hoor haha maar vind dit toch een beetje een "mannending"). We zijn er ook van overtuigd dat het niet aan de vetluis ligt. Bovendien is de machine zelf nu echt brandschoon! Vanmorgen weer een was gedraaid (gewoon op 40 graden) en ja hoor...daar ging ie weer. Met die 5 jaar "extra" garantie voel ik me toch wel geroepen om het onderste uit de kan te halen.

Nou, duim voor me dat het beestje weer gemaakt wordt en we voorlopig nog geen nieuwe hoeven te kopen

Pluk53

Pluk53

22-03-2010 om 14:08

(ot) verlengde garantie duur en (meestal) overbodig

zie http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2729
Dus eigenlijk een sigaar uit eigen doos: de verlengde garantie is enkel een bevestiging dat de verkoper zijn wettelijke verplichting, die hij al heeft, zonder gezeur zal vervullen. Maar zonder die extra garantie heeft hij die verplichting ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.