Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maarlen

Maarlen

03-10-2010 om 18:52

Lamp boven de tafel? (*dilemma*)

Wie heeft het gouden ei van Columbus voor dit dilemma: wij willen graag een nieuwe lamp voor boven onze (prachtige, ook nieuwe) tafel. Het probleem is alleen dat als we de tafel een keer anders willen zetten (bijvoorbeeld parallel met de muur, nu staat ie met de korte kant tegen de muur), dat de lamp dan per definitie op de verkeerde plek hangt waardoor niet alleen het licht niet meer op de goede plek schijnt, je hebt ook nog eens het risico om (letterlijk) tegen de lamp te lopen. Op de woonbeurs opperden ze een grote booglamp (vloerlamp) voor boven de tafel maar dat willen we liever niet. Een rail op het plafond zodat je de lamp enigszins kan schuiven misschien? Maar daar kunnen we ons ook niet echt een voorstelling bij maken.Toch maar gewoon spotjes aan het plafond? Hm, nee, niet zo gezellig. Wie weet raad of heeft leuke internet-links voor ons?
En ideetjes voor een leuke hanglamp? Alvast bedankt voor het meedenken!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maxime.M

Maxime.M

03-10-2010 om 20:14

Wij ook

Dat dilemma hadden wij ook. We hebben al eerder 2 leuke hanglampen gehad maar dat was gewoon niet handig, je kan niet meer makkelijk wisselen van plek en je kan er ook nog (bij een feestje bijvoorbeeld, als je voor een middag even de tafel anders zet, er tegenaan lopen)
Wij zijn dus toch voor een luxe rail met spotjes gegaan en dit bevalt prima. Op de korte kant van de tafel hebben wij een grote schemerlamp met kap gezet. Dit geeft heel veel leuk en sfeervol licht op de tafel. Dit kan natuurlijk alleen als de tafel niet helemaal middenin een ruimte staat, want je zit met het snoer van die lamp..bij ons staat de tafel aan die kant bij het raam (er niet tegenaan, maar tussen raam en tafel is geen 'loop' )

sjalot

sjalot

03-10-2010 om 21:41

Twee haken

Deze situatie hadden wij ook. En het lichtpunt in het plafond zat ook niet op een goede plek, dwz niet goed boven de tafel.
We hebben daarom een ruim bemeten electriciteitssnoer genomen voor de hanglamp en twee haken in het plafond geschroefd. Een haak voor waar de tafel normaal staat en een voor als we gasten hebben en de tafel (uitgeschoven) in het midden van de kamer staat. De lamp kan dus aan beide haken hangen, het snoer is daar lang genoeg voor.
Dit bevalt ons heel goed, het is heel weinig werk om de lamp even om te hangen.
Wat het snoer betreft, proberen het weg te moffelen heeft in dit geval weinig zin:je kunt beter het snoer als een onderdeel van de lamp beschouwen dat ook best gezien mag worden. Ik heb overigens een designwinkel in Utrecht ontdekt (Strand West) waar ze bijzondere snoeren verkopen (per meter), precies voor mensen die een leuk opvallend electriciteitssnoer zoeken.

Gewoon

een lamp nemen die vanaf het plafond kan draaien en een arm heeft die je dus ook kan afstellen. Dan kan je zo vaak veranderen als je zelf wil.

Maarlen

Maarlen

03-10-2010 om 22:40

Ja maar manda

Wat bedoel je precies met een afstelbare arm? Als ik de lamp zo ophang dat ie in het midden van de tafel hangt als de tafel met de korte kant tegen de muur aanstaat (op 90 cm van de muur dus want de tafel is 180 lang (in kortste stand), dan is dat per definitie te dicht tegen de muur aan als ik de tafel parallel met de muur wil zetten (de tafel is 100 breed).

Vic

Vic

03-10-2010 om 22:48

Laat de tafel staan

Waarom zou je de tafel op een andere manier neer willen zetten?

Margriet*

Margriet*

03-10-2010 om 23:04

Tja

omdat je soms je tafel wel eens wil verzetten.
Onze buren hebben zoiets, maar dan iets meer design in oranje. Lijkt mij praktisch
http://www.rietveldlicht.nl/plafondlamp-4853.html
Misschien hebben ze nog andere modellen of kun je hierop verder zoeken.

Wij onhandige harry's zijn allang blij

dat die lamp hangt.
Het is een langwerpige (en niet zo dure, ook belangrijk lamp die met de tafelrichting mee hangt. Kan ook niet met zo'n langer snoer, zoals ik hier lees.

Een enkele keer (veel visite) verzetten we de tafel en hangen dan een waarschuwingslintje aan de lamp. Tegen het 'tegen de lamp lopen'.

Ik vind een lamp kiezen sowieso lastig, ze zijn knap duur en als er ook nog zoveel speciale wensen zijn kom ik er helemaal niet meer uit.

Vic

Vic

04-10-2010 om 09:22

Vroeger

Vroeger hadden veel mensen, w.o. mijn ouders, een in hoogte verstelbare lamp aan een spiraaldraad. Als dan bij verjaardagen de tafel aan de kant moest, werd die lamp omhoog geschoven.
Zelf zou ik toch gaan voor het niet verschuiven van de tafel. Dan laat je mensen er maar gewoon omheen zitten bij verjaardagen. Overigens is het hier nog niet relevant omdat ik nog een peertje aan het plafond heb hangen. Om daar tegenaan te lopen moet je 2.30 zijn, en die mensen ken ik niet.

Maarlen

ik heb zelf een artemide sospensione lamp. Die hangt in het midden van de ruimte en die kan 360 graden draaien vanaf het plafond, verder 2 verstelbare scharnierpunten.

Biene M.

Biene M.

04-10-2010 om 21:30

Manda en margriet

Kijk, ik wist het niet, maar dit is waar we al zes jaar naar op zoek zijn

Maarlen

Maarlen

04-10-2010 om 23:32

Goeie tip, manda + vraag

Ik heb gelijk de artemide sospensione gegoogled, en dat lijkt me wel wat. Ik zie er eentje met twee kleine kapjes die me wel aardig lijkt. Geven de lampen een 'warm' licht? En als je het hele geval een kwartslag draait (net als de tafel dan), blijft die dan ook zo hangen of heeft de lamp dan toch de neiging om terug te draaien?
Verder leek me de tip met twee haken aan het plafond ook wel een goeie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.