Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Le creuset pan gekregen - recepten gevraagd

Ik heb een Le Creuset pan gekregen.
Dit is mijn allereerste loeizware gietijzeren pan, ik heb ook nog nooit een braadpan gehad.
Mijn kookstijl is dus niet erg compatible met mijn nieuwe pan, maar ik wil hem wel graag uitproberen.
Dus wie heeft een lekker recept?
Liever geen al te exotische ingredienten of pittige dingen, de kinderen willen ook mee eten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Stoofvlees?

heb al jaren zo'n loeizware gietijzeren pan, heerlijk! wat dacht je van lekker een stoofpot, die heel langzaam gaart? En volgens mij 't belangrijkste: pan nooit in de afwasmachine maar 't liefst alleen met heet water uitwassen

margje van dijk

margje van dijk

03-04-2013 om 23:16

Alles

Ik heb 2 van die pannen, hoewel ze niet officieel van Le Creuset zijn, en die komen werkelijk bij iedere maaltijd wel aan bod. Je kunt hem gebruiken voor vlees, maar ook voor saus (door de dikke bodem bakt hij niet zo gauw aan). Dus bijvoorbeeld je macaronisaus, of een kerriesaus of zo. Of om groente te stoven. Of om soep in te maken. Je HOEFT hem niet urenlang te laten stoven.
De pan kan ook in z'n geheel in de oven, dat is ook wel eens handig en komt ook wel van pas bij allerlei recepten.

En ik doe de mijne altijd in de vaatwasser hoor. Die gaan al 25 jaar dagelijks de vaatwasser in. Geen probleem. Ik ga toch niet altijd die pan met de hand afwassen

In het archief staan nog wel een paar recepten van mij waarvoor ik ook altijd zo'n pan gebruik. (Heb je wel een lekkere grote?).

Bijvoorbeeld hier een heeeeeerlijk stoofvleesrecept, Stracotto De Heer:
http://tinyurl.com/7xt5k7g
Als je bang bent dat het te peperig wordt of zo kun je wat minder peper erin doen, of de olijven weglaten als dat een probleem is, maar eigenlijk zou ik zeggen: probeer het gewoon een keer zoals het is.

Ook heb ik een heel lekker rode-koolrecept, dat gaat ook heel goed in die pan (best moeilijk jezelf weer terug te vinden in het archief):
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/PostLink.cgi?post=1618239

Eet smakelijk,
Margje

Recept?

Ik gebruik dat soort pannen ook vrijwel dagelijks. Voor spaghettisaus, gehaktballen, allerlei groenteprutjes, Chili con carne, etc. En ook mijn pannen gaan in de vaatwasser. Alleen de grootste niet omdat die niet past!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Een ovale

en daar gaat in:

Coq au Riesling
curry, met en zonder vlees
stoofvlees
tomatensaus (voorraadhoeveelheid voor 3x)
rode kool, zowel in de oven als op het fornuis (http://etenmaken.blogspot.nl/search/label/rode%20kool)

- dat zijn de eerste gerechten die ik kan bedenken.

bibi63

bibi63

04-04-2013 om 15:14

Kindvriendelijke goulash

Wat ik steevast in mijn creuset pan maak, is een lekkere kindvriendelijke goulash:
(magere) runderlappen in blokjes snijden (of neem voorgesneden soepvlees, is ook prima) en bestrooien met paprikapoeder. Even laten staan. 2 flinke uien grof snipperen en fruiten in vloeibare bakboter. Vlees erbij doen en rondom bruin bakken. Vervolgens toevoegen: klein scheutje azijn, beetje laurierpoeder, beetje kruidnagelpoeder (of 1 kruidnagel), flink milde paprikapoeder, blik tomatenblokjes en een blikje tomatenpuree. Het geheel met deksel op de pan ca. 2,5 uur stoven, af en toe roeren. Op het laatst een klein bekerje creme fraiche light toevoegen en even meewarmen. Serveren met (zilvervlies)rijst of aardappels en iets van een salade.
Gr. Bibi

jula

jula

04-04-2013 om 21:27

No knead brood

Oftewel brood waarvoor je het deeg niet hoeft te kneden.
Doordat je het bakt in die loeizware loeihete gietijzeren pan wordt het ontzettend lekker en knapperig.

En verder natuurlijk alles wat hiervoor al gezegd is. Ik gebruik hem dagelijks.

Jula

No knead bread? Nooit van gehoord, maar klinkt echt als iets om eens te proberen. Heb je een recept?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

jula

jula

05-04-2013 om 17:03

No knead bread recept

Het origineel komt hiervandaan geloof ik: http://www.nytimes.com/2006/11/08/dining/081mrex.html?_r=0
En hier staat ie ook in het Nederlands:
http://www.nrcnext.nl/koken/tag/no-knead-bread/

Het is een erg populair recept omdat het heel weinig moeite is voor heel lekker brood
Als je no knead bread googelt kom je nog allerlei variaties tegen.

Bedankt jula!

Dat ga ik zeker een keer proberen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Ja leuk!

Had nog nooit van no-knead-bread gehoord, maar ga het ook proberen. Maar dan in een glazen ovenschaal met deksel.

bibi63

bibi63

06-04-2013 om 13:46

Volkoren

Lijkt mij ook leuk om eens te proberen. Ik heb al wat gevonden op Internet, maar alleen met de ingredienten: meel, water, gist, zout. Is dat dan echt lekker? Kan het ook met bijv. volkorenmeel?
Gr. Bibi

Tijgeroog

Tijgeroog

06-04-2013 om 14:39

Moet kunnen

Kijk hier eens, recepten voor iets aangekledere broden. Met een hoop uitleg en instructie, en links naar de nummer 1 en 2, waar nog meer info in staat.

http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2007/02/nyt-no-knead-bread-3.html

Tijgeroog

Tijgeroog

06-04-2013 om 20:21

Maar...

Ik heb vandaag een focaccia gebakken. Behalve de genoemde ingrediënten een scheutje olijfolie en het smaakt heerlijk, dus het hoeft niet perse volkorenbrood te zijn m lekker te smaken.

Wiske71

Wiske71

10-04-2013 om 21:38 Topicstarter

Mjammie

Het vlees uit de link van Margje heb ik gemaakt en iedereen vond het heerlijk! De hoeveelheid was wel erg veel, dus heb ik een deel ingevroren, hopelijk gaat dat goed. Ik heb alles gedaan zoals het recept, alleen wat minder pepers er in.

Zaterdag of zondag ga ik dat brood proberen, ik hou jullie op de hoogte!

margje van dijk

margje van dijk

11-04-2013 om 12:07

Leuk wiske

Lekker he?

Ja hoor, ik vries het ook vaak in, dat gaat heel goed.

Margje

Juist invriezen inderdaad!

Bijna alles wat ik in de Creuset maak eindigt voor een gedeelte in de koelkast (als we het binnen 5 dagen weer eten) of in de vriezer (voor langer bewaren).

Heerlijk vind ik dat, dat gemak. Sommige gerechten zijn juist langer als je ze bewaart, zoals die rode kool maar ook veel stoofschotels.

Op dit moment heb ik kip en tomatensaus in de vriezer.. even uit mijn hoofd...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.