Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lepelplant met bruine bladen

Dag allemaal
Ik heb enkele lepelplanten (spathifyllum is dr wetenschappelijke naam volgens mij) die het op zich redelijk doen maar ik moet toch vaak bruine bladen weghalen of zie ik bladen die half bruin zijn. De planten groeien wel maar zijn niet echt mooi. Wat doe ik fout? Er staan er twee op een vensterbank (noord oost, geen directe zon) eentje op de grond naast die ene raam en eentje midden in de kamer op de grond. Ze krijgen regelmatig water en 1 keer per maand pokon.
Sini

Niet op de vensterbank

Peace lily's (om nog maar eens een andere naam voor hetzelfde plantje te gebruiken) moeten helemaal niet in het licht, het zijn uitgesproken schaduwplanten. Zet ze ergens in een donker hoekje van je huis en geef 'm niet teveel water. Wel regelmatig.

skik

Amsterdamse

Amsterdamse

02-05-2020 om 20:48

Op kantoor

Ik had op kantoor een lepelplant. Een keer per week een beetje water, niet teveel, geen pokon of iets dergelijks en niet bij het raam, of in het zonlicht. Die deed het als een dolle!

Bruin blad.

Is meestal een teken van teveel water. Op de vensterbank met halfschaduw is gewoon een mooie plek. Ik ben eigenwijs genoeg om ze daar te laten staan, maar de tip van Skik zal wijzer zijn, om ze te verplaatsen.

Amsterdamse

Amsterdamse

02-05-2020 om 21:05

Experimenteren

Je kunt natuurlijk wat experimenteren, want je hebt meerdere planten, toch?
Geef je een maand of wat één plant geen pokon meer en de andere veel minder water.
Leuk projectje

Regenwoud

De lepelplant komt oorspronkelijk uit het regenwoud. Daar staat hij onder een dicht bladerdak van alle bomen, die krijgt in de natuur echt nauwelijks licht.

skik

40er

40er

03-05-2020 om 08:01

De mijne

Staan in de badkamer, ramen op het oosten en krijgen water als de bladeren wat gaan hangen. Wat ze vooral nodig hebben is een hoge luchtvochtigheid. Dus misschien is het dat?
De planten in de badkamer bij mij krijgen eigenlijk nooit pokon, goed idee om dat ook eens te doen!

Sinilind

Sinilind

03-05-2020 om 11:17 Topicstarter

Ik ga ze sproeien denk ik

Als ik dit allemaal lees denk ik dat de luchtvochtigheid bij mij weleens te laag zou kunnen zijn door de verwarming.. De vensterbank krijgt geen directe zonlicht maar misschien toch te veel. Ik ga ze verplaatsten. De mooiste staat inderdaad op de grond en krijgt uiteindelijk heel weinig licht.
Sini

Man is kweker

Man is kweker

03-05-2020 om 11:25

En zegt:

Zo min mogelijk licht.
Hogere luchtvochtigheid, dus vaker sproeien op de bladeren.
Overpotten in grotere pot met goede aarde.

rode krullenbol

rode krullenbol

03-05-2020 om 11:47

Dus ...

Als ik het goed begrijp, is het een plant die goed kan gedijen in een badkamer en/of toiletruimte. Zet er één of meer neer en je creëert in een handomdraai een 'jungle look'. En het zijn stuk voor stuk nog natuurlijke luchtverfrissers ook!

Heeft hier iemand daar goede ervaringen mee? Of legt zo'n plant dan toch het loodje?

Rode krullenbol

Sinilind

Sinilind

03-05-2020 om 12:32 Topicstarter

Op mijn slaapkamer dan

Raam op het noordoosten en alleen in de ochtend wat licht. Ik ga kijken of ze blij worden.
Sini

Tessa

Tessa

03-05-2020 om 14:20

Zonder daglicht

Zijn er eigenlijk planten die zonder daglicht kunnen, eventueel met een speciale lamp in de plafondspotjes dus best ver weg?
Zou het gezellig vinden staan zo'n plant en heb er nu ook de ruimte voor. Anders ga ik eens kijken voor een kunstplant.

Zat

Er zijn zat planten die zonder daglicht kunnen. Wel eens een grot bezocht? Dan is het je misschien wel eens opgevallen dat rondom de verlichtingsspotjes plantjes groeien Veel planten doen het dan ook prima met kunstlicht, zeker als dat daglichtkleurig kunstlicht is. De calathea doet het goed in een donker hoekje en die plant is beeldschoon!

Bij ons op school heb ik planten in de gang gezet waar echt nooit daglicht komt. Er staan monstera's, goudpalmen en alocasia's en die groeien gewoon. Van de tl-verlichting.

skik

Paasei

Paasei

04-05-2020 om 09:30

Water geven

Nog een lepelplant vraag. Wij hebben ze vaak in huis, maar ik ben goed in planten verzuipen.. De laatste stond -met 1x per week water geven- toch constant met zn voeten in een bad en daar kon ie toch niet goed tegen. Dus nieuwe gekocht; deze heeft bladeren met een soort witte strepen over het blad, het lijkt wel een andere soort.. En hangt tot mijn verbazing ook gelijk slap als ik niet wel 2x per week water geef.. geen voetenbad hier!

Zijn er soms verschillende (onder)soorten lepelplanten..?

Silver Cupido

Er bestaan inderdaad bonte lepelplanten. Bij lepelplanten is het belangrijk om niet teveel water in één keer te geven, dus beter twee keer per week een scheutje dan één keer per weet natte voeten.

skik

Tessa

Tessa

05-05-2020 om 00:43

skik

Bedankt. Ik ga eens op die namen googlen welke geschikt zijn

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.