Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Leren bank : onderhoud?

ik heb een tweedehands bankstel gekocht.Het is gemaakt van heel dik kalfsleer.
de vorige eigenaar heeft het altijd schoongehouden met een doekje met water,verder niets.
ik vraag mij af: om er zo lang mogelijk plezier van te hebben,is het nodig om het leer af en toe te behandelen? en waarmee?wie heeft tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke)

(Janneke)

13-10-2009 om 09:57

Meer doe ik ook niet

Wat is nog het beste!

Ik heb eetkamerstoelen die ik wel regelmatig met wax insmeer...en die zien er niet uit. Mijn oude leren bankstel heb ik ook nooit behandeld en heeft ruim 14 jaar geleefd. Heb ik weggedaan omdat het ouderwets was, niet omdat het leer niet meer mooi was. Mijn 2e bankstel wel ingesmeerd, was toch beter zeiden ze in de zaak, en is maar 7 jaar meegegaan..ging scheuren, zag er niet meer uit.
Nu heb ik dus mijn 3e bank...doe er niets aan behalve met water afdoen en ziet er nog perfect uit. Ik ga hem ook niet meer insmeren met wat dan ook.

Brianna F

Brianna F

13-10-2009 om 10:54

Janneke

Maar wat dan als je een roomkleur bankstel hebt wat echt smoezelig is? Ik krijg het niet schoon met alleen water.

sus-anne

sus-anne

13-10-2009 om 10:59 Topicstarter

Brianna?

het gaat niet echt om het schoonmaken ,mijn bankstel is zwart,je ziet er niets op,maar er zitten wat kleine krasjes op en wat kleine doffe plekjes,en ik vraag me af of het beter is om het leer te behandelen met iets?

Brianna F

Brianna F

13-10-2009 om 12:10

Sus-anne

Tja als ik niks doe wordt mijn bankstel ook vanzelf zwart
Maar ik heb inderdaad gehoord dat gewoon afnemen met water (beter: gedestilleerd water) het beste is.

Heb effe gegoogled

En vond dit:

"Nat reinigen mag, maar niet té nat. Een vochtige doek die echt heel goed is uitgewrongen is voldoende. Met een beetje zadelzeep, glycerinezeep of hydraterende zeep kan je je bankstel op een zachte manier reinigen.

Halfjaarlijks onderhoud
Minstens twee keer per jaar ga je met een speciaal onderhoudsmiddel voor leer aan de slag. Hierdoor blijft het leer soepel. Vooral als je leren meubels op een zonnige plek staan, kan het leer snel uitdrogen en barsten vertonen. Wrijf het onderhoudsproduct goed uit. Daarna moet je het onderhoudsmiddel zijn werk laten doen. Dit kun je het beste 's avonds doen zodat het middel twaalf uur op het leer kan inwerken. De volgende dag wrijf je het onderhoudsproduct nog een keer uit met een schone, niet pluizende doek. Je kunt ook zelf een onderhoudsmiddel voor leer maken. Meng daarvoor één deel azijn met twee delen lijnzaadolie (dus: één kopje op twee kopjes). Goed schudden en het is klaar voor gebruik."

Ik heb zelf een zwart leren fauteuil en vond daar laatst het bijbehorende onderhoudsmiddel voor leer voor terug. Ik heb de stoel ermee behandeld en je zag het leer opknappen. Leer heeft wel voeding nodig anders droogt het uit.

Chris

sus-anne

sus-anne

13-10-2009 om 14:29 Topicstarter

Chris

ik ben alweer een stukje verder,je hebt het over een *speciaal onderhoudsmiddel*.
en daar ben ik nu juist naar op zoek.
hoe heet het,waar is het te koop?

Euh

Wat ik gebruik heet Saphir, crème délicate. Je kunt het krijgen bij de betere schoenmaker, tassenwinkel of meubelwinkel. Het is geloof ik ook verkrijgbaar als spuitbus, dat is wat minder werk

Chris

Herstel

Ik heb voor die leren fauteuil geen Saphir, maar Prestige gebruikt. Dit werd met de stoel (van Label) meegeleverd. Die Saphir kreeg ik bij een leren tas, ik heb ze door elkaar gehaald. De link voor Prestige is http://www.ohmannleather.com/default.asp?cntCat=1&cntId=27. Op het flesje dat ik heb staat tweemaal per jaar gebruiken.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.