Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lynn

Lynn

21-09-2014 om 21:12

Leuke restaurants in Amsterdam voor toeristen

Vrienden van ons (in de 50) komen over een tijdje een paar dagen naar Amsterdam. Ze zitten in een hotel in het centrum (redelijk dicht bij het Centraal Station begrijp ik).

Ze vroegen of ik nog leuke restaurants (of lunchtentjes) weet, maar ben niet zo thuis in (het centrum van) Amsterdam.

Wie weet leuke "echt Amsterdamse" restaurants (of kroegen) of anderszins andere restaurants die ik hen aan kan bevelen?

In de toeristengidsen die ze natuurlijk ook kunnen raadplegen staan mogelijk te veel toeristentraps..

Ze kunnen ook zelf rondlopen natuurlijk, maar DE tip of DE tips hoor ik graag van jullie .

Klaartje

Klaartje

21-09-2014 om 21:54

tapas

op de Lindengracht is een heerlijk tapasrestaurant. Ik geloof Duende of zoiets. Heb er een keer met dochter heerlijk gegeten.

mijn gebruikelijke tip

Ik geef dan weer de tip die ik hier altijd geef: de Zeedijkchinezen. Nam Kee is de bekendste, maar vlak daarbij zit New King en die is ook erg goed (aanbevolen: kangkung met rundvlees en de met vis gevulde aubergine). Maar er zitten meer Chinese restaurants daar. Werp een blik naar binnen, en als er veel Chinezen zitten te eten, is het iha goed.
Een Amsterdams instituut is Bern, op de Nieuwmarkt. Vooral bekend door de kaasfondue.
Een ander Amsterdams instituut is uiteraard de Febo . Er zijn teveel restaurants om op te noemen, dat maakt het lastig. Kijk anders op de site van het Parool voor nieuwe recensies.

Toeristen zijn in Amsterdam-Centrum overigens onontkoombaar. Mijd in elk geval de horeca op het Rembrandplein (enige uitzondering: Schiller) en het Leidseplein (uitzondering: Eijlders). Aardige kroegen zijn of waren: De Engelbewaarder (in de buurt van Nieuwmarkt en Zeedijk, O.Z. Achterburgwal meen ik), 't Loosje (op de Nieuwmarkt) de Staalmeesters (Staalstraat), de Pilsener Club aka De Engelse Reet (vlakbij het Begijnhof)-, het Gasthuys (Grimburgwal - op vrijdagmiddag/avond/nacht zat daar altijd de halve vakgroep privaatrecht van de nabijgelegen rechtenfaculteit, maar die tijden zijn vermoedelijk geweest). En even checken leert me dat ook café De Schutter nog steeds bestaat, in de Voetboogstraat (ook bij het Begijnhof). Allemaal type bruine kroeg, maar zonder tapijtjes en Nederlandstalig levensliederen. En allemaal al minstens 25 jaar oud.

Ook leuk, maar dat ligt wat meer uit de loop (voorbij het Leidseplein) is café De Koe en het erboven gelegen café-restaurant De Gevulde Koe - als het nog bestaat tenminste. Maar voor kroegen kan je het beste de grote uitgaanspleinen mijden, en alle kroegen links laten liggen die bier per pitcher verkopen of hun waren in het Engels aanprijzen . Maar goed, je kijkt even naar binnen, en bevalt het niet dan ben je meteen weer weg.

En om nog even op het eten terug te komen: voor de echte Amsterdam-ervaring kan je natuurlijk ook roti halen bij de afhaal-Surinamer. Maar die zitten dan meestal weer buiten het oude centrum.

Groeten,

Temet

tip

Ik zou ze naar de omgeving van het Rembrandtplein sturen. in de straten eromheen, bijvoorbeeld de reguliersdwarsstraat en in de Utrechtsestraat kunnen ze dan zelf zien wat er op het menu staat, hoe duur het is en of de entourage ze aanstaat.

Die dingen veranderen als het weer.
http://rosescantina.com/rose-got-a-facelift/
Ik ging vroeger graag naar Rose's cantina, het beste Mexicaanse voedsel. Er tegenover was ook nog een Argentijnse grill, het beste vlees.
Maar als ik nu naar de reclames kijk dan is het een soort 'experience' geworden.
Het visrestaurant waar je zelf je vis uit het aquarium koos is nu een luxetent geworden.
Bij de Zeedijk, in de warmoesstraat zat de beste chinees Kam Yin, wel aan een keukentafel met zeiltje eten.
In de straten van het Koningsplein naar het Leidseplein een paar heerlijke Italianen.
Etnic food zit vaak wat meer aan de randen, Koreaans, Ethiopisch.
Maar de kwaliteit varieert.
Ik heb weleens voor een verjaardag bij mij in de buurt heerlijk italiaans eten gehaald. De keer daarop was het weer niet te eten.
Je ziet het tegenwoordig ook aan de reviews. Sommigen lovend, maar net zo goed sommigen afbrekend. Moeilijk te zeggen.
Hollands eten heb je ook weer gelukkig.
http://www.dinnersite.nl/zoeken/alle/restaurants/amsterdam/?keuken=%7CHollands%7C&regio=disabled
Zelf even rondwandelen is ook wel zo leuk denk ik.

Hier een echte Amsterdammer!

Voor een echt leuk Amsterdams cafe ga je naar Eijlders. Dat zit vlakbij het Leidseplein, in de korte Leidsedwarsstraat 47.

Daar vlakbij zit Hotel Americain waar het leuk lunchen is. Beetje ouderwets sjiek. Je kijkt je ogen uit in ieder geval.

Van daaruit loop je zo het Vondelpark in. In het voormalige filmmuseum, en waar nu de AVRO in huist, is een leuk restaurant gekomen waar je lekker kunt eten.

Voor de lekkerste taart of lunch ga je naar de dDrie Graefjes, zit in het centrum vlakbij de Nieuwe Kerk. In een heel mooi oud pandje. In de Gravenstraat.

Op de Zeedijk zitten veel leuke eettentjes en echte oude Amsterdamse cafes.In het aepjen bijvoorbeeld. Daar in de buurt kun je ook op veel plekken heet lekker en leuk eten. OP de Nieuwmarkt bijboorveeld in de Waag. Of de lekkerste kaasfondue van de stad bij Bern (wel reserveren!.

De meeste Amsterdammers mijden nu het centrum overigens. Veeeeel te druk. De 9straatjes liggen tussen het centrum en de Jordaan in en is een van de leukste delen van de stad. Met overal leuke plekken, geen toeristententen enzo dus ze kunnen daar met een gerust hart over gaan eten en drinken.

Oke Temet

Juist niet naar het Rembrandtplein. Zo gaat dat dus.

Ely

Ely

21-09-2014 om 22:22

Toch grappig

Bijna alle restaurant adviezen gaan over een een Chinese keuken, tapas, Mexicaans, kaasfondue (ook niet nl). Hebben wij als Nederlanders nog een eet-identiteit? Of ís dit onze eet-identiteit?
Ik vind het overigens allemaal heerlijk hoor, en andijviestamp ook

Hier een echte Amsterdammer!

Haha Temet, goeie tips. Vooral Eijlders. Heb een tijdje gewerkt.

En de Gevulde Koe bestaat nog steeds en is een aanrader. Van een vriendin van mij

Rosas cantina zou ik mijden. Das allang niet meer wat het geweest is. Schutter is leuk maar wel behoorlijk studentikoos.

identiteit

Onze eet-identiteit ís denk ik de diversiteit. En dat vind ik een enorm voordeel. Zoveel keus! En Amsterdam kent een steeds betere kwaliteit. Ik was van de zomer in Frankrijk en ik realiseerde me dat ik het er zo eenzijdig vond. Na een week had ik alle varianten wel zo een beetje gehad. Saai!

Eetcafe Sarphaat

Eetcafé Sarphaat (Ceintuurbaan tegenover het Sarphati park) is erg gezellig en je kan er komen voor alleen een kop koffie (met wat lekkers) of 's middags of 's avonds eten (kaart of dagmenu). Er komen weinig toeristen, maar die er komen zijn enthousiast, juist omdat het niet zo toeristisch is.

Rosas Cantina inderdaad vermijden. Is niet meer wat het geweest is.

La place en Haesje Claes'

Lunchen bij la place, een onderdeel van V&D. Volop variantie in deze 'buffet'-opstelling en daarna een tafel aan het raam met uitzicht op het bruisende leven over de Rokin. Of lunchen in de Kalvertoren met uitzicht over de stad.

's Avonds eten bij Haesje Claes' voor een Hollandse keuken, gevestigd aan de spuistraat vlak bij begijnenhof.
Of pannenkoeken in the pancake bakery op de prinsengracht. Reserveren wordt voor beide aanbevolen.

Noorderling

Noorderling

24-09-2014 om 15:12

Noord!

Aan de Noordkant van de stad, vlakbij de pont zitten een paar hele leuke tentjes. Bijvoorbeeld Noorderlicht, Pllek, IJ-kantine of Loetje aan et IJ bij het kleine pontje noor het NDSM terrein. Zelf gister weer 'ns bij Pllek gegeten, erg lekker! Pollux is ook leuk (oud opleidingsschip).

Restaurant1eklas CS A'dam

Hier wil ik ook nog eens een keer lunchen.

http://www.restaurant1eklas.nl/fotogalerij/

ga niet naar Noorderlicht (of neem brood mee)

Noorderling, is de bediening in Noorderlicht inmiddels een beetje wakker? Want anders - zie titel. Wij hebben een paar jaar terug met ons kantoor bij Noorderlicht gegeten, op een warme septemberavond. Het weer was geweldig, het uitzicht ook, de sfeer prima, maar allemachies, wat een compleet incompetente bediening! Het werd uiteindelijk een relatief goedkope avond omdat het personeel niet erg genegen was om drank aan te vullen (met de rest schoot het overigens ook niet op), dat scheelde fors in de rekening, maar mijn conclusie was destijds dat je naar Noorderlicht moet komen om op een mooie avond van de muziek en het uitzicht te genieten, maar dat je er dan goed aan doet om zelf een afhaalhap mee te brengen.

Maar goed, misschien is de boel inmiddels verbeterd.

Pllek heeft helemaal een geweldig uitzicht. Vorig jaar geweest, was inderdaad lekker. Tikje te gewild hip naar mijn smaak - die naam ook - maar toch wel leuk.

Wat ik trouwens qua locatie tamelijk spectaculair vond was REMeiland, bedenk ik me nu (voor de meelezers: aan de centrumkant van het IJ). Maar dat ligt wel erg afgelegen voor wie geen fiets bij de hand heeft.

Groeten,

Temet

Noorderling

Noorderling

25-09-2014 om 10:25

Noorderlicht

Hee Temet, wat jammer dat zo'n avond door de slechte bediening niet helemaal wordt wat het kunnen zijn! Ik herken het zelf niet, dus ik denk dat ze daar inmiddels werk van hebben gemaakt...Moet ook wel, want de concurrentie groeit snel in die buurt! Of ik heb net 'mazzel' gehad, ben er nou ook weer geen kind aan huis

En wat Pllek betreft, tja, ik voel me er wel thuis, om het maar zo te zeggen, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt. Dat zal bij Noorderlicht overigens ook zo zijn....de Pollux of IJ-kantine is dan wat 'veiliger'.

groet!

andere noorderling

andere noorderling

26-09-2014 om 13:03

Eye!

Echt spectaculair in Noord is Eye, zowel het restaurant binnen als het uitzicht op het IJ buiten is echt groots.
Heel makkelijk te bereiken ook, direct achter het centraal station met het pontje (ook een belevenis) en dan 100 meter lopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.