Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Benina

Benina

08-02-2010 om 10:53

Lg of aeg wasmachine kopen?

Even voor het plaatje:

Wasdroger AEG, 10 jr oud, droogt nog steeds als een zonnetje. Goede ervaring dus.

Wasmachine AEG, 2 jr en 3 maand, lagers stuk, schokbrekers stuk. Kosten reparatie: 300 euro. Geen goede ervaring.

Nu ga ik een nieuwe wasmachine kopen, met extra garantie die ik erbij ga kopen. Heb mijn "oude" verkocht via MP.

Ik zit te twijfelen tussen een AEG LAVAMAT 56840 en een LG ST 148 PWM.

LG:

8 kg
1400 toeren
energie: A++
Wasres. A
Droogres. A
Koolborstelloos (weet niet het voordeel daarvan)
52 L
Tijdklok
Kosten: 550 euro
Extra garantie erbij (in totaal 5 jaar): 120 euro

Nu de AEG:
6 kg
1600 toeren
energie : A+
Koolborstels
46 liter
Geen tijdklok
410 euro.
Extra garantie erbij (totaal 5 jaar) 110 euro.

Een tijdklok vind ik erg belangrijk. Ik wil graag zien wanneer hij afloopt en hoeveel minuten hij voor programma's gebruikt.

Ik ben niet bekend met het merk LG. De voordelen van deze machine spreken me erg aan:o.a. de tijdklok, ook een uitstelfunctie, weegt de was en past het water daarop aan, 8 kg wassen i.p.v. 6.

Eigenlijk wil ik wel graag die LG. Maar durf het niet zo goed aan.

Hoe goed is LG?
Wie heeft ervaring met LG of nog mooier, met deze wasmachine?
Ik had nu een 1600 toeren machine, kon 6 kg in. Kies ik voor een LG dan heb ik een 1400 toeren. Merk ik dat verschil heel erg?

De spijkerbroeken van onze kinderen worden ook groter, dus zwaarder. Dan lijkt me een 8 kg trommel erg handig.

Er zit een stoomprogramma op. Met een 8 kg. trommel, kan je dan een wollendekbed schoonstomen (natuurlijk het zomer en wintergedeelte apart wassen)?
Hoevaak gebruik je een stoom programma?

Hij geeft energieklasse A++ aan. Maar weegt dat op tegen het meer water dat hij verbruikt qua besparing?

Wie kan me wat meer helpen met een beslissing nemen?

Alvast bedankt.

Gr. Benina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jennifer

Jennifer

08-02-2010 om 12:58

Wij hebben die LG.
Bevalt prima!
Heeft veel mogelijkheden (korte wassen, lage temperaturen), makkelijk te bedienen, kan veel was in, wast goed schoon, idd met tijdklok.

Alleen het stoomwassen werkte hier niet goed: we hadden wat jassen met rooklucht, gestoomwast, stonken nog steeds

Sites

Kijk eens op een site als:
http://www.kieskeurig.nl/wasmachine

Je kan daar bij 'zoeken' aanvinken wat je belangrijk vindt bij een wasmachine en dan wordt een aantal wasmachines geselecteerd dat aan de eisen voldoet.

Bij een koolborstelloze wasmachine wordt de trommel direct aangedreven door de motor. Zonder koolborstels is minder slijtagegevoelig en stiller.

Een hoog toerental voor centrifugeren is vooral handig als je was daarna in de droger gaat. Kost minder energie om de was na te drogen. Hoewel je je ook niet moet blindstaren op een toerental omdat de grootte van de trommel ook van belang is. Veel toeren bij een kleine trommel geeft misschien hetzelfde droogresultaat als minder toeren bij een grote trommel. Het gaat namelijk om de kracht waarmee het water naar buiten wordt geslingerd.

Trouwens

Ik zie op de site van AEG/elektrolux dat die wasmachine die je op het oog hebt ook een uitgestelde starttijd heeft van 3, 6 of 9 uur.

Beertje

Beertje

08-02-2010 om 14:02

Hier ook de lg maar zonder stoomfunctie

Hier ook de LG. Bewust voor gekozen door de extra grote trommel en het feit dat hij het waterverbruik aanpast op de hoeveelheid was die er in zit. Ook omdat er geen koolborstels inzitten want dat blijft toch een zwak punt bij de meeste wasmachines (vroeg of laat). Makkelijk te bedienen en veel keuzes uit wasprogramma's. Ik heb 1 x de servicedesk gebeld omdat ik iets uit het programma niet snapte en die waren toen heel behulpzaam!

Succes bij de keuze

maan.

maan.

08-02-2010 om 15:25

Zelf -geen aeg

Heb zelf een AEG gehad, bijna vier jaar en toen hield ie ermee op. Vond ik erg kort!! Wilde om die reden dan niet weer een AEG.

Maar ja dat zou met elk merk kunnen gebeuren (hoewel erg toevallig dat jij ook een kortdraaiende AEG had)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

08-02-2010 om 16:42

Grootste

Wij hebben ook net sinds een week een nieuwe wasmachine, en hebben gekozen voor één waar 8 kg was in kan. Goh, wat scheelt dat zeg! Echt een heerlijkheid zo'n grote trommel. Over de verschillen tussen merken weet ik niets. Iedere wasmachine kan stuk, ook een hele goed en dure!

Geen aeg

Hoi,
Wij hebben een (oudere) AEG: de öko lavamat 74330 update. Ik ben er niet echt blij mee. Ik kan niet echt korte wassen draaien, maar ja dat ligt misschien aan dit type. Het leek me zo logisch dat dat mogelijk was en de verkoper zei dat dat ook zo was, maar dat bleek bij nadere bestudering van de gebruiksaanwijzing toch niet zo makkelijk te gaan.

ol3

ol3

08-02-2010 om 17:34

Onderdelen

ik heb me een paar weken geleden ook verdiept in een nieuwe wasmachine en die LG kwam er op de site van de consumentenbond goed uit, maar als je wat verder googeled op berichten dan lees je toch ook wel wat minder goede verhalen en met name het feit dat de onderdelen van LG er vaak een aantal jaar later niet meer zijn...en dan moet je een aantal jaar later weer een nieuwe aanschafen...

gelukkig kon mijn man onze Bauknecht machine zelf fixen en hebben wij geen grote kosten moeten maken!

succes met je beslssing!

Lynna

Lynna

09-02-2010 om 06:33

Consumentenbonnd

Hallo Benina,
ik kan je niet helpen met je vraag, ben zelf zeer tevreden met mijn Miele.
Maar de testen van de consumentenbond kun je gratis raadplegen op de computer in de openbare bibliotheek!

Bastet

Bastet

09-02-2010 om 07:12

LG is prima,maa wel gevoelig voor vetluis,is mijn ervaring.
Groetjes,bastet

Rafelkap

Rafelkap

09-02-2010 om 10:27

Mijn aeg

, een bovenlader, ging 10 jaar mee.

Zelf ook aeg

Ik heb ook een aeg en die doet het al bijna 14 jaar!! Hij maakt de laatste tijd wel enorm lawaai met centrifugeren daarom denk ik dat hij bijna aan het einde van zijn latijn is. Mag ook wel na zoveel jaar. En dat is ook de reden dat ik dit draadje met interesse volg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.